StarHopper na 150 metrów BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 28 SIERPNIA 2019
(...) Miesiąc później doszło do testu StarHoppera na znacznie wyższy pułap. W nocy z 27 na 28 sierpnia 2019 (w Polsce było to tuż po północny) został wykonany kolejny test StarHoppera. W tym teście pojazd wzniósł się na wysokość około 150 metrów, po czym wykonał ruch na tej samej wysokości a następnie wylądował w innym miejscu niż miejsce startu. Test zakończył się pełnym sukcesem. (...)
https://kosmonauta.net/2019/08/starhopper-na-150-metrow/Wysoki wzlot Starhoppera. Udany finalny test wczesnego prototypu SpaceX29 sierpnia 2019, 13:02
Późnym popołudniem 27 sierpnia nad ośrodkiem doświadczalnym firmy SpaceX w stanie Teksas wzniósł się w powietrze eksperymentalny prototyp przyszłego statku kosmicznego Starship. Wczesna i niepełna wersja pojazdu, określana mianem Starhoppera, osiągnęła pułap 150 m, po czym wykonała krótki manewr w locie poziomym, by ostatecznie miękko przyziemić na płycie lądowiska położonego zaraz obok miejsca startu. Cały test przebiegł bez komplikacji, pomimo zanotowanej dzień wcześniej usterki systemu zapłonu.Najnowszy test pojazdu Starhopper doszedł do skutku 27 sierpnia br. o godz. 18:02 czasu wschodnioamerykańskiego (ET), czyli zaraz po północy czasu polskiego (CEST) w środę 28 sierpnia. Odpalenie przeprowadzono w ośrodku SpaceX w Boca Chica na południowym krańcu amerykańskiego stanu Teksas. Pojazd wystartował do lotu pionowego, po czym zawisł na wysokości około 150 m, wykonując obrót i drobne odchylenie w locie poziomym z wykorzystaniem silników korekcyjnych. Po krótkiej chwili Starhopper przeszedł do obniżania lotu, wykonując miękkie przyziemienie w 57. sekundzie testu.
Cały przebieg próby upubliczniono w ramach internetowego przekazu wideo. W jego trakcie nie było jednak możliwe zweryfikowanie, na jaką konkretnie wysokość wzniósł się pojazd – wskazane 150 m pozostało jak do tej pory wartością deklaratoryjną, jaka została ujęta w materiałach informacyjnych SpaceX.
Domyślnie, obecna próba Starhoppera miała zostać przeprowadzona już 26 sierpnia, jednak została przełożona na kolejny dzień ze względu na usterkę systemu zapłonu (silnik rakiety nie odpalił). Wkrótce potem Elon Musk powiadomił za pośrednictwem mediów społecznościowych, że błąd wymagał sprawdzenia układu inicjującego zapłon.
Pojazd Starhopper napędzany jest pojedynczym silnikiem Raptor, który wykorzystuje mieszankę metanu i ciekłego tlenu. Swój pierwszy swobodny wzlot maszyna zanotowała 25 lipca br., wznosząc się na kilkanaście sekund na wysokość zaledwie kilku metrów nad wyrzutnią.
Krótko po lipcowym teście Musk deklarował, że spodziewa się wykonania kolejnej próby na wysokość 200 metrów w ciągu „tygodnia lub dwóch”. Lot ten został jednak opóźniony z powodu komplikacji administracyjnych dotyczących zezwolenia na przeprowadzenie eksperymentu, wydawanego przez Federalny Urząd Lotnictwa (Federal Aviation Administration, FAA). Poprawione zezwolenie zostało udzielone w piątek 23 sierpnia, ale ograniczyło SpaceX do jednego lotu pojazdu na wysokość 150 metrów. Zwiększył się również wymóg ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej - z 3 milionów do 100 milionów USD, odzwierciedlając większe potencjalne szkody, jakie pojazd mógłby wyrządzić w razie wypadku.
Wynika to głównie ze specyfiki ośrodka SpaceX w południowym Teksasie, który jest ulokowany niemal bezpośrednio przy lokalnych osiedlach - w odległości nie większej niż kilka kilometrów od miejsca, które może w przyszłości stać się orbitalnym portem kosmicznym, w rejonie obecnego Boca Chica Village. W kontekście ostatniego testu, okoliczni mieszkańcy informowali w mediach społecznościowych, że zostali poinformowani przez lokalne służby, aby w momencie odpalenia Starhoppera znajdowali się na zewnątrz swoich zabudowań - na wypadek gdyby eksplozja spowodowała falę uderzeniową, która może rozbić okna.
Po udanym locie Starhoppera, SpaceX zakomunikował przyspieszenie działania w ramach projektu Starship oraz Super Heavy – kolejne starty mają już dotyczyć właściwego prototypu statku kosmicznego, zaprojektowanego ostatecznie jako górny stopień superciężkiego systemu nośnego wielokrotnego użytku. Sam statek Starship ma być zdolny do samodzielnego lotu kosmicznego i osiągania trajektorii orbitalnych.
Obecnie budowane są dwa prototypy pojazdu Starship - jeden w zakładzie w południowym Teksasie, a drugi w ośrodku przemysłowym na Florydzie. Wersja Starship z Florydy zostanie przewieziona ciężarówką i barką do bazy Cape Canaveral na loty testowe.
Prace nad teksańskim pojazdem „Starship Mark 1” zbliżają się już do końca, a na pokładzie montowane są kolejne silniki Raptor, których trójka zasili ostatecznie cały prototyp. Musk oszacował, że system zostanie ukończony w połowie września. Starhopper natomiast będzie teraz używany jako mobilne stanowisko testowe do próbnych odpaleń silnika Raptor.
https://www.space24.pl/wysoki-wzlot-starhoppera-udany-finalny-test-wczesnego-prototypu-spacexSpaceX’s Starhopper completes test flightby Jeff Foust — August 27, 2019
SpaceX's Starhopper vehicle lifts off from a pad at the company's test site near Brownsville, Texas, Aug. 27. The vehicle landed on the pad on the left less than a minute later. Credit: SpaceX webcastWASHINGTON — A prototype of SpaceX’s next-generation launch system performed a brief test flight Aug. 27, a key step in the system’s development.
The “Starhopper” vehicle lifted off from a pad at SpaceX’s test site near Brownsville, Texas, at 6:02 p.m. Eastern. The vehicle took off vertically, translated a short distance, then landed vertically on a different pad a little less than a minute after takeoff.
The long-awaited test was intended to go to an altitude of 150 meters, although it was not immediately clear from the webcast of the flight exactly what altitude the vehicle achieved. The company provided no commentary for the webcast, and ended it shortly after the vehicle made what appeared to be a successful landing.
SpaceX attempted to fly Starhopper Aug. 26, but the attempt was scrubbed after the Raptor engine failed to ignite. SpaceX Chief Executive Elon Musk later tweeted that “dual redundant torch igniters” in the engine appeared to have malfunctioned and needed to be inspected before trying again.
The vehicle, powered by a single Raptor engine that uses methane and liquid oxygen propellants, made its first free flight July 25, rising several meters off the pad before landing about 10 to 15 seconds later. At the time, Musk said he expected a “hop” to an altitude of 200 meters in “a week or two.”
This flight, though, was delayed by issues amending the company’s experimental permit issued by the Federal Aviation Administration’s Office of Commercial Space Transportation. “Need a bit more hazard analysis & should be clear to fly soon,” Musk tweeted Aug. 15.
That revised permit was issued by the FAA Aug. 23, but limited SpaceX to a single flight of the vehicle to 150 meters altitude. The permit also increased the third-party liability insurance requirement from $3 million to $100 million, reflecting the apparently greater potential damage the vehicle could do in the event of an accident.
SpaceX’s South Texas site is unusual in that people live within a few kilometers of what the company eventually plans to be an orbital spaceport, in a subdivision called Boca Chica Village that predates the site by decades. Residents of the subdivision reported on social media that they were informed by local law enforcement to stand outside of their homes during the test, in the event an explosion created a shock wave that could break windows.
While the flight appeared to be a success, SpaceX has no plans to fly Starhopper again. Musk has stated that the company will instead press ahead to flights of prototypes of Starship, designed ultimately to be the reusable upper stage flown on top of a large booster called Super Heavy. Starship, though, will be able to fly on its own and even make orbit, the company says.
Two Starship prototypes are currently under construction, one at the South Texas site and the other at an industrial site in Cocoa, Florida. The Florida version of Starship will be taken by truck and barge to Cape Canaveral for test flights.
Musk had planned to give an update on development of Starship and Super Heavy Aug. 24 at the South Texas site, but he delayed it several days before the event, saying it would be better to hold the event once the “Starship Mark 1” vehicle at the site had three Raptor engines installed, along with other components. Musk estimated that to be completed in mid-September.
Starhopper will now be used as a vertical test stand for Raptor engine tests. “It’s quite robust,” Musk said of the vehicle’s design in an Aug. 25 tweet.
https://spacenews.com/spacexs-starhopper-completes-test-flight/https://spaceflightnow.com/2019/08/26/starhopper-test-flight/https://spaceflightnow.com/2019/08/27/spacex-launches-starship-hopper-on-dramatic-test-flight/https://www.nasaspaceflight.com/2019/08/faa-spacexs-starhopper-hop/