Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1171334 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3794
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2115 dnia: Kwiecień 12, 2020, 23:44 »
Ja uważam, że dopóki będą się tak spieszyć, używać najtańszej i najgorszej jakości stali, robić szkolne błędy, to nigdzie nie polecą, ani w tym półroczu, ani w tym roku, ani kiedykolwiek.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2116 dnia: Kwiecień 13, 2020, 00:06 »
Ja uważam, że dopóki będą się tak spieszyć, używać najtańszej i najgorszej jakości stali

Mogą używać najlepszej stali tylko co z tego skoro zawodzą spawy.
Też nie wierzę że to gdziekolwiek poleci.Według mnie poszli zbyt ambitnie.Powinni zacząć od Superheavy,łatwiej to chyba zbudować i odzyskiwać a na górę drugi lekki stopień z aluminium bez odzysku napędzany Raptorami.

bo kapsułki już były są i będą a za ich pomocą nic nowego sie nie osiągnie
Ale to kapsuły najwięcej osiągnęły jak Apollo.Osiągnęłyby jeszcze więcej gdyby nie koszta.

Mnie się ta cała zabawa w Starshitta nie podoba z trzech powodów:
-to zbyt skomplikowane jak na nasze obecne możliwości(skończą jak DC-X)
-do lotów BEO wymaga tankowania na orbicie i to wielokrotnego a będzie to jeszcze trudniejsze niż samo zbudowanie Starshipa
-brak systemu ratunkowego:skończy się dużo gorzej niż w wahadłowcach bo rakieta musi być sprawna nie tylko podczas startu ale i lądowania

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6540
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2117 dnia: Kwiecień 13, 2020, 01:00 »
Ale to sie kupy nie trzyma, spokojnie mogliby juz zaczac lata poza LEO wiazac ladunki "w supelek" na LEO, maja juz przeciez
FH, to sie kupy nie trzyma ... Z powazaniem
                                                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2118 dnia: Kwiecień 13, 2020, 02:20 »
Mogą używać najlepszej stali tylko co z tego skoro zawodzą spawy.

Spawane stalowe stopnie latały i latają, spawy nie są tutaj fundamentalną przeszkodą.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2118 dnia: Kwiecień 13, 2020, 02:20 »

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2119 dnia: Kwiecień 13, 2020, 09:35 »
Spawane stalowe stopnie latały i latają, spawy nie są tutaj fundamentalną przeszkodą.
Chyba jednak są skoro nie wytrzymują,może to kwestia ich wielkości i mas paliwa jakie muszą utrzymać(9 metrowych zbiorników ze stali raczej jeszcze nie budowano).Poza tym żaden stalowy stopień jeszcze nie powracał z orbity a wtedy obciążenia będą dużo większe.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2120 dnia: Kwiecień 13, 2020, 10:30 »
Spawane stalowe stopnie latały i latają, spawy nie są tutaj fundamentalną przeszkodą.
Chyba jednak są skoro nie wytrzymują,może to kwestia ich wielkości i mas paliwa jakie muszą utrzymać(9 metrowych zbiorników ze stali raczej jeszcze nie budowano).Poza tym żaden stalowy stopień jeszcze nie powracał z orbity a wtedy obciążenia będą dużo większe.

W ostatnim teście wygląda, że spawy nie były żadnym problemem, więc chyba to mają już rozwiązane. Bierzcie też poprawkę że oprócz tego że jakaś technologia jest znana (na przykład spawanie stali) to jeszcze trzeba do niej doszkolić ludzi. Oni tam mają kilkaset nowych osób które muszą dopiero się wdrożyć.


Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3794
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2121 dnia: Kwiecień 13, 2020, 10:46 »
Tymczasem odwrócono sekcję ciągu (thrust section). Na schemacie był to trójpierścieniowy czerwony segment.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2122 dnia: Kwiecień 13, 2020, 11:37 »
Bierzcie też poprawkę że oprócz tego że jakaś technologia jest znana (na przykład spawanie stali) to jeszcze trzeba do niej doszkolić ludzi. Oni tam mają kilkaset nowych osób które muszą dopiero się wdrożyć.

Nie mów, że zamiast spawaczy SpaceX zatrudnia do spawania wolontariuszy...

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2123 dnia: Kwiecień 13, 2020, 12:08 »
SpaceX docelowo pewnie będzie wykorzystywać specjalne maszyny do produkcji Starship. Wyoblarki, giętarki, moze jakieś urządzenia do wygrzewania spawów itp itd. Produkcja takich maszyn to miesiące. Więc żeby nie tracić czasu spawają prototyp ręcznie. Tu nie chodzi żeby takim statkiem lecieć od razu na marsa. Można jednak budżetowo przetestować różnego typu problemy. Ja osobiście podobnie testuje urządzenia które projektuje. Fragment maszyny który morze być problematyczny robię się wersję przedprototypową nawet z elementów które akurat są na warsztacie. Jak to zadziała to z docelowymi komponentami będzie tylko łatwiej.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2124 dnia: Kwiecień 13, 2020, 12:40 »
Niczego nie mogliby przetestować na jednym raptorze. Co nieco zrobili Małym Bojlerem, więcej przecież nic nie ogarną.

Alni - to nie chodzi o to, żeby to poleciało bez odzysku albo żeby robić tą rakietę rok. To nie chodzi o to, że się nie da wielu misji przeprowadzić FH. Przecież cały czas chodzi o to, żeby to było tanie, masowe, składane w kilka tygodni. I tak, ludzi, których dopiero co przyjęto do pracy (SpaceX przecież ledwo co podwoił załogę) trzeba przyuczyć do zadań i kolejne błędy są pewnie nieuniknione.

Polecą, naprawdę. Jak nie w kwietniu to w maju, jak nie w maju, to w lipcu. Jak nie osiągną orbity w tym roku to osiągną ją w 2021. Jak nie, to wiosną 2022. To nie jest istotne, czy na orbitę poleci SN5, SN 10 czy SN 47. Koszt rozwoju tego ustrojstwa jest śmiesznie mały w porównaniu z innymi projektami w tej skali. Po zatankowaniu na orbicie możliwości nieporównywalne z niczym, co człowiek stworzył do tej pory.

Obstawiam, że po pierwszym locie na kilka kilometrów zapanuje euforia i wszyscy już będą chcieli na księżycu lądować :)))


Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2125 dnia: Kwiecień 13, 2020, 12:54 »


35:40

Zwróćcie uwagę ile bardziej skomplikowane jest wytwarzanie Atlasa i Vulcana. Sama obróbka płyt to jakaś masakra. A do tego zgrzewanie tarciowe z przemieszczeniem (FSW). Za cenę jednego prototypu Vulcana można spawać Starshipy do Mark 50. Ilość pracy i specjalistycznych maszyn jest po prostu porażająca
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 13, 2020, 13:22 wysłana przez Maxkosmo »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2126 dnia: Kwiecień 13, 2020, 13:08 »
Spawane stalowe stopnie latały i latają, spawy nie są tutaj fundamentalną przeszkodą.
Chyba jednak są skoro nie wytrzymują,może to kwestia ich wielkości i mas paliwa jakie muszą utrzymać(9 metrowych zbiorników ze stali raczej jeszcze nie budowano).

Skąd wniosek, że nie wytrzymują? Od kiedy SpaceX zaczął spawać TIGiem, spawy puszczają jedynie w testach przeciążeniowych (czyli tam, gdzie się tego należy spodziewać).

Cytuj
Poza tym żaden stalowy stopień jeszcze nie powracał z orbity a wtedy obciążenia będą dużo większe.

Będziemy o tym dyskutować, jeżeli pojawią się komplikacje. Na razie problemu nie ma.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2127 dnia: Kwiecień 13, 2020, 13:40 »


35:40

Zwróćcie uwagę ile bardziej skomplikowane jest wytwarzanie Atlasa i Vulcana. Sama obróbka płyt to jakaś masakra. A do tego zgrzewanie tarciowe z przemieszczeniem (FSW). Za cenę jednego prototypu Vulcana można spawać Starshipy do Mark 50. Ilość pracy i specjalistycznych maszyn jest po prostu porażająca

To jest niestety pułapka, w którą wpadają czasem inżynierowie czy ludzie od software'u. Są w stanie stworzyć niezwykle skomplikowane układy, z których są - słusznie - bardzo dumni. Czasem tylko zapominają o tym, że cel, który postawiono do osiągnięcia dla takiego układu, mogłoby dać się osiągnąć środkiem o wiele prostszym, tańszym i nie wymagających takiego zachodu.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2128 dnia: Kwiecień 13, 2020, 14:24 »
Bierzcie też poprawkę że oprócz tego że jakaś technologia jest znana (na przykład spawanie stali) to jeszcze trzeba do niej doszkolić ludzi. Oni tam mają kilkaset nowych osób które muszą dopiero się wdrożyć.

Nie mów, że zamiast spawaczy SpaceX zatrudnia do spawania wolontariuszy...

Nie wiem jak to wygląda dokładnie, ale przyjęli z dnia na dzień ponad 200 osób. Wątpie, że wszystkie te osoby to najlepsi w swojej kategorii, Musk sam pisał że liczy się nastawienie a resztę mogą nauczyć. Mogę się mylić, ale wątpię, że są w stanie znaleźć z dnia na dzień kilkudziesięciu super spawaczy, a nawet jeżeli to te osoby też muszą nauczyć się obsługi maszyn które używają, a na końcu do pewnych rzeczy i tak można dojść tylko metodą prób i błędów. Poza tym Boca jest dosyć odosobnionym miejscem i niby jest tam niedaleko miasto, ale problemy z zatrudnieniem specjalistów na pewno występują. Podejrzewam, że to jest jeden z powodów dla których chcą też otworzyć fabrykę w LA.
Tym co napisałem chciałem tylko zwrócić uwagę, że całe to przedsięwzięcie to jest dużo takich małych, ale skomplikowanych drobiazgów jak własnie doszkolenie załogi, regulacja i ustawienie maszyn itd. Do tego teraz mamy sytuacje z epidemią więc pewnie nie mogą za bardzo przerzucać ludzi z Kalifornii. Osoba która to ogarnia logistycznie musi mieć łeb jak sklep:)

Prawa fizyki nie zabraniają tego aby Starship powstał, więc jeżeli wszystko inne zadziała to prędzej czy później on poleci. Niesamowite za to jest to jak wielu ludzi panicznie boi się błędów i rozwoju systemów na zasadzie jak robi to SpaceX. Jakoś się tak utarło, że nie może być żadnych niepowodzeń bez względu na cenę, o iteracyjnym prototypowaniu to już najlepiej nie wspominać.

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2129 dnia: Kwiecień 13, 2020, 14:35 »

To jest niestety pułapka, w którą wpadają czasem inżynierowie czy ludzie od software'u. Są w stanie stworzyć niezwykle skomplikowane układy, z których są - słusznie - bardzo dumni. Czasem tylko zapominają o tym, że cel, który postawiono do osiągnięcia dla takiego układu, mogłoby dać się osiągnąć środkiem o wiele prostszym, tańszym i nie wymagających takiego zachodu.

Dokładnie. Tam gdzie pracuje to jest prawie że motto :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2129 dnia: Kwiecień 13, 2020, 14:35 »