Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1170963 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7200 dnia: Styczeń 23, 2024, 19:34 »
Cały czas pracują nad platformą startową. Tutaj szukał bym przyczyn. Pzdr

Online Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 865
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7201 dnia: Styczeń 23, 2024, 19:58 »
Z drugiej strony widać, że Space X, chce produkować rakiety, tak jak kiedyś chciał to robić Chruszczow. Jak parówki. Fabryki, wyrzutnie, maksymalna prostota całego procesu. Z tego co widzę, to Musk konsekwentnie dąży, do tego by Starship dla astronautyki stał się tym czym, Ford T dla motoryzacji, czy DC-10 dla transportu lotniczego. 

No i wciąż pamiętam elaboraty ekspertów, jaki to Falcon 9, będzie nieopłacalny i zacznie się amortyzować po czwartym czy piątym locie.Dziś latają po piętnaście razy i psa z kulawą nogą to nie obchodzi. Co jest zresztą wbrew pozorom, bardzo dobrym objawem.
Bo pokazuje, że Musk uczynił pierwsze człony wielokrotnego użytku, czymś powszechnym.
Teraz z żelazną konsekwencją dąży, do tego samego, dla całej rakiety.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 23, 2024, 20:02 wysłana przez Aga Bej »
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2558
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7202 dnia: Styczeń 23, 2024, 21:17 »
Z drugiej strony widać, że Space X, chce produkować rakiety, tak jak kiedyś chciał to robić Chruszczow. Jak parówki. Fabryki, wyrzutnie, maksymalna prostota całego procesu. Z tego co widzę, to Musk konsekwentnie dąży, do tego by Starship dla astronautyki stał się tym czym, Ford T dla motoryzacji, czy DC-10 dla transportu lotniczego. 

No i wciąż pamiętam elaboraty ekspertów, jaki to Falcon 9, będzie nieopłacalny i zacznie się amortyzować po czwartym czy piątym locie.Dziś latają po piętnaście razy i psa z kulawą nogą to nie obchodzi. Co jest zresztą wbrew pozorom, bardzo dobrym objawem.
Bo pokazuje, że Musk uczynił pierwsze człony wielokrotnego użytku, czymś powszechnym.
Teraz z żelazną konsekwencją dąży, do tego samego, dla całej rakiety.

SpaceX zarabia ogromne pieniądze dzięki Starlink i mogłoby po prostu sprzedać F9 lub Starshipa 2-3 razy taniej i nadal przynosić zyski firmie. Ale nie ma takiej potrzeby, bo rakiety wielokrotnego użytku tj. Neutron, New Gleen, Terran R nadal nie zadebiutowały. Wystrzelenie Starshipa może kosztować SpaceX nawet 5 milionów, ale i tak sprzedaliby go za 100 milionów dolarów, bo tyle kosztuje start nowego Vulcana Centaur.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 23, 2024, 21:22 wysłana przez Lion97 »

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3794
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7203 dnia: Styczeń 23, 2024, 22:46 »
SpaceX złożył do FAA raport ze śledztwa dot. OFT-2 oraz prośbę o modyfikację licencji do OFT-3.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7203 dnia: Styczeń 23, 2024, 22:46 »

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7204 dnia: Styczeń 24, 2024, 07:20 »
Z drugiej strony widać, że Space X, chce produkować rakiety, tak jak kiedyś chciał to robić Chruszczow. Jak parówki. Fabryki, wyrzutnie, maksymalna prostota całego procesu. Z tego co widzę, to Musk konsekwentnie dąży, do tego by Starship dla astronautyki stał się tym czym, Ford T dla motoryzacji, czy DC-10 dla transportu lotniczego. 

No i wciąż pamiętam elaboraty ekspertów, jaki to Falcon 9, będzie nieopłacalny i zacznie się amortyzować po czwartym czy piątym locie.Dziś latają po piętnaście razy i psa z kulawą nogą to nie obchodzi. Co jest zresztą wbrew pozorom, bardzo dobrym objawem.
Bo pokazuje, że Musk uczynił pierwsze człony wielokrotnego użytku, czymś powszechnym.
Teraz z żelazną konsekwencją dąży, do tego samego, dla całej rakiety.




Tak, zgadza się, ale starałem się przywołać te dane które mówią "jeszcze nie teraz". Są na dobrej drodze do umasowienia i "uparówkowienia" całego sektora, ale zależne to jest od powodzenia w długim procesie i stopniowym zamortyzowaniu ogromnych wydatków.


Zobaczcie, że nawet loty Falconami dopiero dochodzą do twgo etapu - a mówimy o rakiecie, która jest rozwijana od dekady. Dopiero teraz udało się uzyskać rutynę w odzyskiwaniu i przygotowywaniu do startów na tyle, by jeden statek mógł być używany dziesiątki razy. Starship musi przecież przejść podobny  cykl technologiczny.


 Nic dziwnego, że nadal zakładają loty Falconem przez jakiś czas. Jeżeli start Falcona dziś to rzeczywiście tylko 10-15 mln, a Starshipa z utratą sprzętu około 100-150 to opłacalność w wynoszeniu podobna, nawet na lekką korzyść dla Falcona. Dopóki SX nie nauczy się rutynowo lądować choćby samym SuperHeavy, dopóki kolejne egzemplarze nie będą wysyłane w swój "lot nr 3" "lot nr 5", dopóty koszt wynoszenia będzie podobny jak obecnie.


Niesamowita będzie druga połowa roku, SX już na pewno a może i BO będą uczyły swoje potwory lądować. Już lądowania Falconów robią wrażenie, ale New Glenn czy Super Heavy w pierwszych próbach podejścia to powinny być prawdziwe spektakle
« Ostatnia zmiana: Styczeń 24, 2024, 07:22 wysłana przez Tantal »

Online Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 865
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7205 dnia: Styczeń 24, 2024, 13:41 »
Pomyśl o wygranej Tantal. Kiedy Starshipowi się uda,to zostawi konkurencje w tyle dalej, niż zostawił ja Falcon 9/Hevy. W tym wszystkie Neutrony, New Glenny i inne wynalazki, nad którymi się biedzą wszelcy Mini Muscowie. Poza tym, powiedz to na głos. Sto, ton, na dowolna, ziemską, orbitę. A niech tam, nawet w cenie lotu obecnego Falcona 9.
To będzie gigantyczna zmiana jakościowa.
Jak dla mnie stokrotnie ważniejsza, niż jakiekolwiek lądowanie człowieka na Księżycu.   
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7206 dnia: Styczeń 24, 2024, 14:34 »
Rozumiem jak najbardziej i czekam na to, hamuję tylko nadmierny optymizm, bo można czasem przeczytać teksty, z których by wynikało jakby lot Starshipa mógł już za chwilę kosztować tylko 10 mln. No nie, na to jeszcze poczekamy.
To jaką sam zestaw jest rewolucją pisze zresztą Paylod w tym swoim raporcie. Ot na jednym tylko przykładzie teleskopu Webba:teleskop miał kosztować 500 mln USD, ale przez to jak trudno było go zmieścić w narzuconych limitach rozmiaru i wagi, złapał potężne opóźnienie i kosztował 10 miliardów - 20x więcej. Tylko na tym jednym instrumencie można by oszczędzić niemal całą kwotę, jaką SpaceX wydał na rozwój projektu. Albo inaczej ujmując - gdyby rozwijać Starshipa tylko i wyłącznie na potrzeby teleskopu Webba i móc budować taki instrument bez ograniczeń rozmiaru i wagi, to już byłoby warto. A gdzie tysiące innych zastosowań. Powiedzieć, że to game changer to nic nie powiedzieć.

Troszkę się nie zgadzam, że konkurencja jest aż tak bardzo daleko przed SX. No, nie do końca. Nie mają na razie namacalnych efektów ale rozwój jest. Części New Glenna wyjechały z hangaru i za chwilę będą testowane. Może się więc okazać, że BO w przyszłym roku zaprzęgnie do pracy rakietę, która będzie potężniejsza od Falcona. Mają też pracować nad odzyskiwalnym drugim stopniem. Rocket Lab też się uczy, a jak widzieliśmy wszyscy Beck umie zjeść czapkę - czytaj, uczy się na błędach i kreuje nowe pomysły w nie gorszym tempie niż Musk. Ta rewolucja tak czy inaczej się dokona, Starship jest najbardziej imponującym projektem ale Musk też nie może sobie pozwolić na kolejne lata opóźnień - peleton widać już za plecami.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 24, 2024, 14:40 wysłana przez Tantal »

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3794
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7207 dnia: Styczeń 24, 2024, 15:24 »
Ot na jednym tylko przykładzie teleskopu Webba:teleskop miał kosztować 500 mln USD, ale przez to jak trudno było go zmieścić w narzuconych limitach rozmiaru i wagi, złapał potężne opóźnienie i kosztował 10 miliardów - 20x więcej.

Pierwszy wygrany kontrakt na budowę teleskopu opiewał na 824,8 miliona dolarów. Czyli 12x więcej a nie 20x.

Online Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 865
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7208 dnia: Styczeń 24, 2024, 15:39 »
Tak czy inaczej Weeb, znalazł się w klasie kosztu atomowego lotniskowca. Auć. A gdyby zamiast tego sobie wyobrazić, że Weeb nie musiał by przestrzegać rygorystycznych ograniczeń wagowych. Ze jeśli trzeba, konstruktorzy mogli dodać te kilka kilogramów. Albo kilka ton. Albo kilkadziesiąt ton  :). To jest właśnie potęga Stasrhipa i coś za co warto wstępnie płacić cenę lotu powiedzmy nieco większa niż obecna cena za lot Falcona 9, a z tankowaniem orbitalnym  Falcona Hevy co myślę jest realistycznym punktem wyjścia. A potem sukcesywnie ją obniżać.

Co do konkurencji. Miedzy przysłowiowym, "zjedzeniem czapki", a latająca rakietą, nawet w obecnym stanie Starshipa, to jeszcze długa droga. Bo Musk idzie do do przodu jak wściekły. Przecież w Boca Chica to chyba normalna czterobrygadówka leci. Myślę, że w tym roku Muskowi się uda w tym roku dolecieć Starhipem na orbitę i w kontrolowany sposób "zwodować" choćby samego Super Hevy. A wtedy konkurencja, będzie musiała zjeść już nie czapkę, a żabę. Żywą. Wierzgającą kończynami.
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7209 dnia: Styczeń 24, 2024, 16:50 »
Ot na jednym tylko przykładzie teleskopu Webba:teleskop miał kosztować 500 mln USD, ale przez to jak trudno było go zmieścić w narzuconych limitach rozmiaru i wagi, złapał potężne opóźnienie i kosztował 10 miliardów - 20x więcej.

Pierwszy wygrany kontrakt na budowę teleskopu opiewał na 824,8 miliona dolarów. Czyli 12x więcej a nie 20x.
Niechby nawet - jeżeli prawdziwa jest cyfra 10 mld, którą Payload przytacza jako ostateczny koszt teleskopu to różnica wynosi 9 mld. To prawie 2x tyle ile SpaceX wydał do tej pory na Starshipa (szacowane 5mld) i prawie tyle samo na ile się szacuje całkowity koszt B+R projektu (10mld). Te "drobne" kilkaset milionów w tą czy w tamtą nie zmieniają faktu że same oszczędności na programie Webba mogłyby sfinansować rozwój SS.

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2558
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7210 dnia: Styczeń 25, 2024, 22:48 »
W ramach przygotowań do trzeciego lotu Starshipa, wiele pojazdów jest już ustawionych w kolejce do startu w 2024 roku. Booster 10 i Ship 28 powrócą na miejsce startu w ciągu nadchodzącego tygodnia lub dwóch, przed próbą Wet Dress Rehearsal (WDR), która przygotuje grunt pod trzecie wystrzelenie największej i najpotężniejszej rakiety na świecie.

https://twitter.com/NASASpaceflight/status/1750634570360238433

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2558
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7211 dnia: Styczeń 28, 2024, 00:22 »
Ship 28 pojechał do rakietowego ogrodu i ponownie został zainstalowany HSR(Hot Stage Ring) w B10. Wygląda na to, że zakończono prace przed lotem i oba pojazdy wkrótce pojadą do kompleksu startowego. Wczoraj również zainstalowano drzwi w MegaBay 1, więc już coraz rzadziej będziemy widzieć proces budowy Super Heavy, ale to było do przewidzenia. Starbase jest w trakcie przechodzenia z zakładu prototypowego do zakładu produkcyjnego, który może produkować rakiety na masową skalę.

https://twitter.com/StarshipGazer/status/1751240009196187662
« Ostatnia zmiana: Styczeń 28, 2024, 00:27 wysłana przez Lion97 »

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3794
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7212 dnia: Styczeń 28, 2024, 18:11 »
Cotygodniowy update od LabPadre:


Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3794
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7213 dnia: Styczeń 29, 2024, 17:33 »
Cotygodniowy update od NSF:


Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2558
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7214 dnia: Styczeń 31, 2024, 09:03 »
Nie tylko NASA jest zainteresowana Starshipem, dzięki któremu po ponad 50 latach Amerykanie wrócą na Księżyc. Pentagon zwrócił się do SpaceX z propozycją potencjalnego przejęcia Starship do celów wrażliwych i potencjalnie niebezpiecznych misji jako obiektu będącego własnością rządu i zarządzanego przez rząd, zamiast zlecać firmie wynoszenie ładunków.

https://twitter.com/beverstine/status/1752466685716517136

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7214 dnia: Styczeń 31, 2024, 09:03 »