Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1137573 razy)

robinson i 16 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1830 dnia: Styczeń 19, 2020, 07:48 »
I konkurencyjne stały się małe platformy jak z RocketLabu - dlatego SPaceX zaproponował paczkowanie.

A wiadomo czemu nie próbują odzyskiwać II stopnia? Bo nie kojarzę, żeby podjęto jakieś próby nawet w tym kierunku, dlatego mnie dziwi, że był jakiś temat. Już w okolicach 2016go przeskoczyli z myśleniem rozwojowym na ITS/BFR i do Falconów wprowadzali już tylko drobniejsze poprawki.

Offline Rafał

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 812
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1831 dnia: Styczeń 19, 2020, 09:29 »
Wbrew pozorom, F9 powstawał w organizacyjnie analogiczny sposób. Polecam poczytać wywiady, szczególnie z szefami inżynierów SpaceX, a nie z samym Muskiem. Było na przykład wiele historii, gdzie uznali, że sprawdzone rozwiązania kosmiczne są za drogie i postanowili sami wymyślić koło od nowa - na przykład znajdując firmę, która produkuje X w wersji do zwykłego sprzętu, ale we współpracy z tą firmą utworzyli nowe space-grade X, które jest znacznie tańsze niż to co na rynku. Technika jest wiedzą ścisłą, ale tutaj pewnie bardziej chodzi o ogranie ekonomii, a ta już nie jest aż tak ścisła jak wskazywałaby nazwa :)

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1832 dnia: Styczeń 19, 2020, 09:56 »
Witam Panowie, wtrącę swoje 3 grosze do tej gorącej dyskusji.

Zajmuję się projektowaniem maszyn które w dużej mierze są prototypami i trochę na ten temat mogę powiedzieć.
Z mojej perspektywy w całym projekcie najtrudniejsze są silniki. To jest gruba inżynierska robota, masą zależności termika-mechanika-wibracje. Nowe materiały, liczenie przepływów, spalania itp.
Reszta to już nic trudnego, jest to opanowane od  lat.
Pewnie będą argumenty o Falconie Heavy. Tam sprawa się miał tak że mieliśmy zlepić z istniejących struktur nową. A to jest prze-sra-ne. Najgorsza robota jaka może być to przerabianie maszyny która istnieje a tym bardziej łączenie ich ze sobą i to jeszcze żeby zapewnić nowe funkcjonalności. To nigdy dobrze nie wychodzi i trzeba się bujać z poprawkami.
 
Obecny system prototypowania , jak to zresztą już napisali kanarkusmaximus i ah, to iteracyjne podejście. Bardzo polecam takie budowanie maszyn gdzie zaczynamy od jakichś prostych testów koncepcji (Starhooper) a potem idziemy w przedprototyp. Oczywiście jeśli mamy na to czas i pieniądze. Zawsze mści się założenie że wszystko ogarneliśmy i robimy wersję docelową.
To co jest obecnie to problemy z TECHNOLOGIĄ i tyle. Nawet sama porażka przy SN1 ma pozytywny aspekt taki że masa ludzi na świecie dowiedziała się o projekcie bo nagłówek mówił o "Zniszczonej rakiecie Muska". Ja jak szukam jakiegoś rozwiązania to muszę przegrzebać pół internetu. A tu np firmy zajmujące się spawaniem albo krępowaniem zgłoszą sie same ze swoimi rozwiązaniami.

Prawdziwe problemy to miała ekipa Von Brauna w Penemunde.
Polecam zobaczyć w jakich warunkach powstawały prototypy V2. Bez komputerów , bez maszyn CNC, bez MES-u, bez MIG i TIG . A w 1944 były już operacyjną bronią.



A co do Muska mogę też z własnego doświadczenia powiedzieć że jak właściciel firmy który jest jednocześnie jej szefem sobie coś ubzdura to nie ma przepuść. Tu jest dobra sytuacja bo ta osoba ma wiedzę i doświadczenie inżynierskie co jest sporą zaletą gdyż o problemach można rozmawiać merytorycznie a nie na zasadzie tak musi być i tyle. Więc temat BFR będzie pchany niezależnie od wszystkiego. Kluczowym elementem sprawy jest to że jest już klient na pierwszy lot który to będzie doglądał postępów bo daje kasę. To nie NASA gdzie płaci podatnik. Klient doglądający systematycznie projektu zawsze dobrze wpływa na jego powstanie.
Tym bardziej że taki pojazd jest potrzebny samemu SpaceX jeśli maja się wyrobić ze Starlink.

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6533
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1833 dnia: Styczeń 19, 2020, 15:16 »
I konkurencyjne stały się małe platformy jak z RocketLabu - dlatego SPaceX zaproponował paczkowanie.

A wiadomo czemu nie próbują odzyskiwać II stopnia? Bo nie kojarzę, żeby podjęto jakieś próby nawet w tym kierunku, dlatego mnie dziwi, że był jakiś temat. Już w okolicach 2016go przeskoczyli z myśleniem rozwojowym na ITS/BFR i do Falconów wprowadzali już tylko drobniejsze poprawki.
            ... patrzac na zasadnosc, dv jakie musualby ten stopien wydatkowac a to tylko jeden silnik ...
trudno aby to sie oplacalo. Sam stopien aby wykorzystac atmosfere do hamownai amuialby byc chyba caly w plytkach.
Zobaczymy co zrobia w przypadku space ridera w ESA, bo to jest rozwiazanie, ktore bedzie operowalo w podobnych
warunkach. Z powazaniem
                                   Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1833 dnia: Styczeń 19, 2020, 15:16 »

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1834 dnia: Styczeń 19, 2020, 20:39 »
Po konferencji reporterzy dorwali Elona i było kilka pytań o Starshipa. Poniżej nagranie, ale z tragicznym dźwiękiem.



Na reddicie użytkownik UrbanArcologist opisał w skrócie o czym była mowa:

Cytuj
Raptor:

SN20 - production
SN50 - last iterative design improvement
Remaining work:

Dome

Interface between tank and inter-stage struts that connect to the booster

Interface between tanks and nosecone fairing

Body Flap control surfaces

Landing gear

Landing legs

Heat shield

General Operations

In-Orbit fueling (Crewed Dragon's automated docking solves precision docking problem)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1835 dnia: Styczeń 20, 2020, 11:51 »
Poza tym - obniżka cen nie jest tak duża, jak Musk zapowiadał. To jest głównym powodem, że F9 nie stworzył przez sam fakt swego istnienia zwiększonego popytu na transport orbitalny.

Obniżkę cen wymusza konkurencja, a tej na razie brakuje. Co do popytu, to w zapowiedzi jest kilka dużych konstelacji satelitarnych, więc coś się dzieje.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1836 dnia: Styczeń 22, 2020, 19:37 »
W sobotę od około 21:00 CET będzie test zbiornika.

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1837 dnia: Styczeń 22, 2020, 20:38 »
W sobotę od około 21:00 CET będzie test zbiornika.
Czy to inny rodzaj zbiornika niż ten ostatnio testowany ?

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1838 dnia: Styczeń 22, 2020, 23:19 »
W sobotę od około 21:00 CET będzie test zbiornika.
Czy to inny rodzaj zbiornika niż ten ostatnio testowany ?

Nie. To będzie taki sam zbiornik jak ostatnio tylko lepiej wykonany. Właśnie trwa jego budowa. Jedna połówka jest w środku wielkiego namiotu.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1839 dnia: Styczeń 22, 2020, 23:40 »
Zdjęcie wnętrza wielkiego namiotu (zwanego przez internautów cebulowym)


Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1840 dnia: Styczeń 23, 2020, 10:41 »
 
W sobotę od około 21:00 CET będzie test zbiornika.
Czy to inny rodzaj zbiornika niż ten ostatnio testowany ?

Nie. To będzie taki sam zbiornik jak ostatnio tylko lepiej wykonany. Właśnie trwa jego budowa. Jedna połówka jest w środku wielkiego namiotu.

Wydaje się że wygląda jeszcze lepiej niż ostatnio.
Zmiany polegają  tylko na dokładniejszym spawaniu?
Bo Musk coś pisał ostatnio że zmienią technologię. Ale to może odnośnie czegoś innego

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6533
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1841 dnia: Styczeń 24, 2020, 22:08 »
Wrobelki cwierkaja, ze Musk odpuscil sobie Davos, siedzi i stawia namioty w Boca;-)
Z powazaniem
                          Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1842 dnia: Styczeń 24, 2020, 23:08 »
Wrobelki cwierkaja, ze Musk odpuscil sobie Davos, siedzi i stawia namioty w Boca;-)
Z powazaniem
                          Adam Przybyla

Poleciał do Boca zaraz po locie Dragona. Wczoraj przewieźli "czubek" rakiety który w nowej wersji jest jednocześnie zbiornikiem i chcieli chyba go testować ciśnieniowo (prawdopodobnie wodą) ale im chyba przyłącze strzeliło:P Odwrócili też kolejną kopułę do góry nogami więc chyba w ciągu kilku dni będą testować kolejny zbiornik. Oprócz tego oczywiście cały czas trwają prace nad namiotami, budynkiem i ogólnie infrastrukturą:








Więcej na NSF: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=49602.1120;topicseen
« Ostatnia zmiana: Styczeń 24, 2020, 23:12 wysłana przez wini »

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1843 dnia: Styczeń 25, 2020, 09:55 »
W nocy testowali ten zbiornik w czubku, tym razem chyba ciekłym azotem:



Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1844 dnia: Styczeń 25, 2020, 18:39 »
Zaczęli łączyć dwie kopuły w kolejny zbiornik testowy:
https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1221112277128110081

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1844 dnia: Styczeń 25, 2020, 18:39 »