Autor Wątek: Blue Origin  (Przeczytany 256057 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #105 dnia: Wrzesień 03, 2011, 23:11 »
Tutaj jeszcze jeden link dotyczący katastrofy tego, excuses-moi, dziwadła.

W zasadzie każda technologia jest wpierw dziwadłem. Niektórym z nich dane jest dostąpić zaszczytu "normalnego przedmiotu". Zatem warto obserwować dalsze prace przy tym "dziwadle". ;)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #106 dnia: Wrzesień 03, 2011, 23:45 »
Poza tym pomimo katastrofy, Blue Origin i tak pozostawił chyba w tyle wszystkich konkurentów z klasy VTVL.
9 km i 1,2 Macha - Armadillo i Masten pomimo szumnych zapowiedzi mają jeszcze dużo do odrobienia. Armadillo, choć wydaje się być bardziej zaawansowany niż Masten, też doświadczył trzy miesiące wcześniej bardzo bolesnych porażek z rakietami SuperMod i Stig jednocześnie. Ciekawe, kto z tej trójki będzie pierwszy...

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #107 dnia: Wrzesień 04, 2011, 11:52 »
9 km i 1,2 Macha - to rzeczywiście bardzo dobry wynik. Czy przypadkiem nie zaczęli mieć problemy podczas przebijania bariery dźwięku? Region transoniczny jest dość wymagający dla konstrukcji (chyba szczególnie tych, które są zaprojektowane dla głównie dla wyższych prędkości) - może to miało związek z tą katastrofą?

http://en.wikipedia.org/wiki/Transonic_speed

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #108 dnia: Wrzesień 04, 2011, 13:06 »
Musimy chyba poczekać na przecieki mówiące o przyczynach awarii. Na razie znalazłem tylko tyle: "The problem appeared to stem from thrusters that didn't respond properly to the initial commands, according to one industry official."

W innym artykule też na WSJ: "The exact nature and cause of the failure were unclear, but remnants of the spacecraft could provide clues for investigators". "Parts of the vehicle were recovered on the ground and are now being analyzed by company experts, according to government and industry officials."

Jednak: "Blue Origin on Friday indicated it has at least one other vehicle to test its propulsion systems and is working on two different types of crew capsules."

Źródło: link.

Przy okazji zdjęcie Bezosa - multimiliardera, który realizuje swe marzenia finansując swą firmę Blue Origin. Zdjęcie to pochodzi ze strony BO, a zostało zrobione w 2006 r., gdy Bezos świętował ze współpracownikami sukces lotu Goddarda - poprzednika zniszczonego właśnie statku:


Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #108 dnia: Wrzesień 04, 2011, 13:06 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #109 dnia: Wrzesień 04, 2011, 20:50 »
9 km i 1,2 Macha - to rzeczywiście bardzo dobry wynik.

Skusiło mnie by trochę poszperać i sprawdzić, jakie są najlepsze wyniki jeśli idzie o pojazdy typu VTVL. Okazuje się, że tajemniczość pod tym względem jest powszechnością :(. Konkurenci Blue Origin, czyli Armadillo Aerospace i Masten Space Systems nie podają osiągniętych wysokości, a tym bardziej prędkości. Ale z relacji, a zwłaszcza filmików na YouTube wynika, że były to wysokości nie większe niż kilkaset metrów. Zresztą takie były założenia tych lotów, może poza ostatnim startem SuperModa.

Wygląda na to, że rekord ciągle zachowuje historyczny już DC-X McDonnella Douglasa: 3,14 km osiągnięte 7 czerwca 1996 r. (jeśli nie liczyć ostatniego lotu PM 2 jako zakończonego kraksą).

Armadillo i Masten jeszcze w ubiegłym roku zapowiadali, że w ramach programu CRuSR na początku 2011 r. osiągną odpowiednio 40 i 30 km. Jakoś tych wyników nie widać, ale nie przeszkodziło to NASA przyznać tym firmom kilka tygodni temu kontraktów wartych po 10 mln USD w ramach nowego programu Flight Opportunities (kontynuacja CRuSR).

Przyznaję, że powyższa kwerenda nie została przeprowadzona ze zbytnią starannością, zatem jeśli ktoś ma pełniejsze informacje i wykaże mi błąd - chętnie przyznam się do pomyłki.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #110 dnia: Listopad 18, 2011, 11:58 »
Pojawiły się filmiki z testów drugiego wehikułu (tego, który później uległ zniszczeniu).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #111 dnia: Listopad 18, 2011, 13:22 »
Dzięki Borys!

Przede wszystkim Blue Origin po latach nie tylko zmienił "dizajn", ale także znacząco uaktualnił swoją stronę: http://blueorigin.com/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #112 dnia: Grudzień 12, 2011, 19:36 »
Wiceszefowa NASA, Lori Garver, odwiedziła w ubiegłym tygodniu Blue Origin w jego siedzibie w Kent, WA. Przy tej okazji, poza skomplementowaniem BO, w krótkim komunikacie na stronie NASA pokazało się kilka drobnych nowości.

Otóż NASA udostępni BO stanowisko do testowania silników rakietowych w Stennis Space Center NASA w Missisipi. Testy rozpoczną się w kwietniu 2012 r. Wynika z komunikatu, że testy będą dotyczyć rakiety RBS wielokrotnego użytku typu VTVL, którą BO projektuje dla swojego statku Space Vehicle, budowanego w ramach CCDev. Zatem - o ile dobrze zinterpretowałem tych kilka zdań - nie idzie o prace nad suborbitalnym New Shepardem, ale orbitalnym RBS.

Poniżej zdjęcie z tej wizyty: w środku Jeff Bezos i Lori Garver, a w tle kapsuła jednak New Sheparda:



Komunikat NASA: http://www.nasa.gov/home/hqnews/2011/dec/HQ_11-.html

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #113 dnia: Kwiecień 27, 2012, 21:14 »
Bardzo rzadkie wydarzenie: Blue Origin wydał wczoraj komunikat prasowy. Firma Bezosa informuje, że zostały przeprowadzone testy w tunelu aerodynamicznym jej budowanej kapsuły Space Vehicle (SV). Oto zdjęcie:



Najciekawsze informacje przy tej okazji:

"Blue Origin is designing the Space Vehicle to provide safe, affordable transport of up to seven astronauts to low-Earth orbit and the International Space Station."

"Also under CCDev, Blue Origin is conducting tests of the thrust chamber assembly (TCA) for the BE 3 100,000-lbf liquid oxygen, liquid hydrogen rocket engine, which was recently installed on the E 1 complex test stand at NASA’s Stennis Space Center"

Źródło: http://www.blueorigin.com/media/media.html#

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #114 dnia: Maj 06, 2012, 10:57 »
Znacznie więcej na temat powyższej wiadomości w artykule: Blue Origin – prace nad statkiem załogowym

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #115 dnia: Maj 23, 2012, 21:59 »
Dzisiaj Blue Origin zamieścił na swojej stronie press release, w który donosi o przekazaniu do Museum of Flight w Seattle swojego wehikułu o nazwie Charon. Założę się, że nikt z Was o nim nie słyszał  ;D.

Jest to, czy raczej był pojazd zmontowany z czterech lotniczych silników odrzutowych, który miał testować technikę pionowego startu i lądowania. Testy odbyły się na początku 2005 r., a więc jeszcze przed Goddardem. Oto zdjęcie Charona dołączone do komunikatu:



Źródło: http://www.blueorigin.com/media/media.html#


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #117 dnia: Październik 23, 2012, 00:11 »
Dzisiaj na stronie Blue Origin pojawił się nowy update, co samo w sobie jest wydarzeniem... Powód? 19 października BO przeprowadził udany test systemu ratunkowego dla swojej kapsuły załogowej. Jest to system typu pusher, czyli kapsuła nie jest wyciągana za uszy przez rakietkę zamontowaną nad nią, ale sama ucieka "na ogniu". O takim systemie myśli też SpaceX.

Oto jedno z trzech zdjęć:



Jest tu także ciekawy filmik wideo.

Pełnowymiarowy model suborbitalnej kapsuły New Shepard wyleciał na wysokość ok. 700 m, po czym wylądował na spadochronach. Podobny system ma być budowanych dla kapsuły orbitalnej. Prace te były prowadzone w ramach programu CCDev2. Szkoda, że BO nie wystartował do CCiCap...

Źródła:
- http://www.blueorigin.com/updates/updates-2012-10-22-Great-Day-in-West-Texas.html
- http://www.blueorigin.com/media/media.html#10222012




Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8594
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #118 dnia: Październik 23, 2012, 16:12 »
Ciekawe na jaki rok Blue Origin chce budować swoje kapsuły. Przecież konkurencja nie śpi. Oby firma z tego powodu nie obudziła się z ręku w nocniku  ;)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #119 dnia: Październik 25, 2012, 21:11 »
nagranie z tego testu:


Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #119 dnia: Październik 25, 2012, 21:11 »