Ankieta

Jakie firmy powinny otrzymać finansowanie w rundzie CCtCap programu CCP?

Boeing / Atlas V / CST-100
8 (15.7%)
Sierra Nevada Corp. /Atlas V / Dream Chaser
17 (33.3%)
SpaceX / Falcon 9 / Dragon 2
26 (51%)

Głosów w sumie: 25

Autor Wątek: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe  (Przeczytany 245911 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Znając tendencję SpaceX do przekładania terminów i fakt, że Boeing od razu pisze "NET" to pewnie z 2 a nawet 3 miesiące trzeba doliczyć do realnych dat.

Tak czy inaczej, dla USA to duży przełom. Chciałoby się, żeby SpaceX wygrało ten wyścig, mimo, że Boeing raczej jest faworyzowany. We wdrażaniu nowych rozwiązań i rozwoju całego sektora to jednak SpaceX lepiej rokuje, a nie wielkie mamuty z poprzedniego wieku. Dużo lepiej, żeby ta kasa poszła do nich.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Chyba ryzyko obsuwy jest na tyle duże, że NASA zakupi kolejne miejsca w Sojuzach:
http://www.parabolicarc.com/2019/02/16/nasa-procure-soyuz-seats-commercial-crew-uncertainty/

Łącznie grubo ponad 3 miliardy USD NASA wydała na miejsca w Sojuzach.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24489
  • Very easy - Harrison Schmitt
Planowane są na ten rok 3 Sojuzy załogowe, a w następnych po dwa.  I  akurat w krytycznym momencie planowany jest bezzałogowy lot Sojuza MS-14. Być może istnieje jeszcze możliwość przywrócenia pojazdu do lotu załogowego.
Istnieje jakieś prawdopodobieństwo powrotu na jakiś czas do Ekspedycji 3-osobowych.

Zdroworozsądkowe myślenie (oparte na danych historycznych) powinno zakładać już znacznie wcześniej znaczące opóźnienia w rozpoczęciu startów komercyjnych pojazdów.
Wg mnie zbyt szybko założono przejście nowych systemów transportowych do działalności operacyjnej.
W przypadku STS dopiero piąty lot wahadłowca był misją operacyjną , a wtedy  opóżnienia nie miały już znaczenia dla podtrzymania funkcjonowania stacji orbitalnej, choć gdyby program STS  rozpoczął sie wcześniej ,  to możliwe byłoby przedłużenie działania Skylaba.

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1264
  • LOXem i ropą! ;)

Łącznie grubo ponad 3 miliardy USD NASA wydała na miejsca w Sojuzach.

Licząc okres od zakończenia ostatniej misji wahadłowca Atlantis STS-135 (po 21 lipca 2011) wydali grubo poniżej 3 miliardów USD.

Polskie Forum Astronautyczne


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
To można różnie liczyć, bo NASA wydała na program CCP grubo ponad 8 mld USD. A nikt jeszcze nie poleciał w ramach tego programu.

Tymczasem dowóz załóg ISS przeszedł w całości na Sojuzy po katastrofie Columbii, czyli od 2009 r. Tak więc kosztowało (kosztuje) to NASA, razem z tymi miejscówkami, które jeszcze wykupi, powiedzmy że 4 mld USD.

A zatem: Rosja zapewnia wymianę amerykańskich załóg ISS już ponad 10 lat, prawdopodobnie dojdzie do 11-12 lat. Natomiast skoro ISS ma funkcjonować na obecnych zasadach do 2028 r., i zdaje się, że nie ma już mowy o przedłużeniu tego terminu (ze względu na Gateway), a najwyżej skomercjalizowaniu ISS, to Dragon 2 i Starline będą w użytku 9 lat, czyli krócej niż były Sojuzy.

A wiemy, że te prywatne statki oprócz wydanych już pieniędzy na ich rozwój i budowę, będą miały osobno płacone za każdy lot. Cena będzie wynosiła absolutne minimum 20 mln USD za jedno miejsce - tak obiecywał Musk kilka lat temu, ale pod warunkiem większej częstotliwości lotów. A więc policzmy: dwa loty rocznie po czterech astronautów x 20 mln daje 160 mln USD rocznie. Wszystko razem sumuje się bardzo lekko licząc do ok. 9,8 mld USD.

W ten sposób licząc Roskosmos nie jest tak bardzo drogi.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Z tą różnicą, że jednak pieniądze wydane na komercyjne kapsuły w zdecydowanej większości wracają do amerykańskiej gospodarki, natomiast płacąc Rosjanom napędzano ichni przemysł. Więc gdyby to przeliczyć w szerszym spojrzeniu ekonomicznym IMO bilans byłby niekorzystny.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Świetne podsumowanie na temat Starlinera i Dragona 2. Dużo ciekawych ujęć z obu kapsuł i informacji. Polecam obejrzeć:)


Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #712 dnia: Marzec 02, 2019, 22:53 »
Cytuj
Here is the Space Flight Awareness commercial crew poster, as created by NASA graphic designer Sean Collins and photographer Robert Markowitz:



Nowy skład załogi Starlinera (za Boe Fincke) na posterze NASA:

"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2267
  • "Per aspera ad astra"
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #713 dnia: Marzec 22, 2019, 22:32 »
Bezzałogowy debiut Starlinera - sierpień. Test z astronautami - listopad.

https://www.space.com/boeing-starliner-capsule-test-flight-delays.html
GG 8698011

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3829
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #714 dnia: Marzec 22, 2019, 23:06 »
Bezzałogowy debiut Starlinera - sierpień. Test z astronautami - listopad.

https://www.space.com/boeing-starliner-capsule-test-flight-delays.html

Ojej, gigantyczna obsuwa, SpaceX coraz bardziej ucieka konkurencji...
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #715 dnia: Kwiecień 06, 2019, 20:35 »
Wedlug blogu NASA, harmonogram testowych startów Starlinera jest następujący:

Boeing Pad Abort Test: Summer 2019
Boeing Orbital Flight Test (uncrewed): current target working date August 2019
Boeing Crew Flight Test (crewed): current target working date late 2019

Jeśli zas kidzie o Dragona 2, to: "NASA’s Commercial Crew Program and SpaceX are expected to reevaluate its target test dates in the next couple weeks".

https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2019/04/03/nasas-commercial-crew-program-boeing-test-flight-dates-and-spacex-demo-2-update/

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24489
  • Very easy - Harrison Schmitt
Podczas testu spadochrony  nie do końca otworzyły się i przyziemienie nastąpiło z nadmierną prędkością.

Artykuły astronautyczne

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Dzisiejszy slajd Kathy Lueders, szefowej programu CCP:



Pierwsze załogowe loty: Starliner - końcówka 2019, Dragon 2 - nie wiadomo. Ale jest "significant progress"...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Na pytanie, czy jest możliwy test załogowy Dragona 2 jeszcze w tym roku, Leuders odpowiedziała: "SpaceX is getting the vehicle ready by the end of the year, but need to close out the anomaly investigation first and make any changes. Other testing in progress too; at this point there are no non-critical tests."

A tutaj szczegóły dotyczące "anomalii" podczas feralnego testu kapsuły:


Źródło: https://twitter.com/jeff_foust

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
W dzisiejszym, ciekawym artykule na NSF nt. harmonogramu Dragonów po niedawnej "anomalii", podano przydziały konkretnych egzemplarzy statku do misji: w wersji pierwotnej i po aktualizacji.

Crew Dragon Capsule   Original Assignment        New Assignment
SN 201                Demo-1 & In Flight Abort   N/A
SN 205                Demo-2                     In Flight Abort
SN 206                Crew-1                     Demo-2
SN 207                Crew-2                     Crew-1


Źródło: https://www.nasaspaceflight.com/2019/05/nasa-briefly-crew-dragon-anomaly-spacex-schedule/

Polskie Forum Astronautyczne