Wykaz obejmuje rakiety, które są udostępniane komercyjnie, gdyż w tylko w takich przypadkach można oszacować rzeczywiste koszty transportu orbitalnego.
Największe ruchy cenowe w ostatnich latach dotyczyły Protona M i Ariane 5 ECA. Jeśli idzie o Protona, powodem była najprawdopodobniej wysoka ostatnio awaryjność tej rakiety, zaś w przypadku europejskiej Ariane zapewne bardzo wysoka jej cena, która powodowała, że była ona niekonkurencyjna poza rynkiem europejskim. Można sądzieć, że kalkulator cen upubliczniony przez ULA, który zmniejsza możliwości narzucania klientom zawyżonych cen, prawdopodobnie również przyczyni się do znacznego obniżenia cen za wszystkie rakiety oferowane przez ULA, a więc obok Atlas V, dla której działa kalkulator, także Delty IV.
Generalnie ze względu na ograniczony rynek podaży, a także nieujawnianie wartości kontraktów z klientami komercyjnymi, ceny zestawione w tabeli musimy traktować jako bardzo orientacyjne, gdyż każdorazowa cena wynika z całości usług oferowanych przez dostawcę (integracja ładunku, operacje przedstartowe, specyficzne wymagania dotyczące orbity, rozmiary ładunku, itd.). Nie bez znaczenia jest też aktualna sytuacja rynkowa zarówno dostarczyciela usług jak i klienta, oraz wynikające z nich możliwości negocjacyjne. Duże znaczenie odrywa również terminowość oraz niezawodność usług (głównie niska awaryjność rakiet).
TabelaKomercyjnie dostępne rakiety nośne o udźwigu ponad 3 t na LEO - ceny za start oraz za umieszczenie 1 kg na orbitach LEO i GTO
Rakieta nośna Kraj mln USD t/LEO kUSD/kg t/GTO kUSD/kg Uwagi
----------------------------------------------------------------------------------
Dniepr Rosja 29 3,2 9,1 - -
Zenit 3 SL Rosja 85-95 - - 6,16 13,8-15,4 1)
Zenit 3 SLB Rosja 85-95 - - 3,75 22,7-25,3
Sojuz 2.1a/b Rosja 80 4,8 16,7 3,2 25,0
Sojuz 2.1v Rosja - 3,0 - - -
Proton M Rosja 65 23,0 2,8 6,92 9,4
Delta 2 USA 65 6,1 10,7 2,17 30,0
Delta IV M+ 4.2 USA 164 9,42 17,4 3,06 53,6
Delta IV M+ 5.4 USA 225 13,8 16,3 7,4 30,4
Delta IV Heavy USA 400 28,79 13,9 14,4 27,8
Atlas V 401 USA 109 9,80 11,1 4,75 22,9
Atlas V 421 USA 123 14,07 8,7 6,89 17,9 2)
Atlas V 501 USA 120 8,1 12,3 3,8 31,6
Atlas V 531 USA 140 15,6 9,0 7,5 18,7
Atlas V 551 USA 153 18,81 8,1 8,90 17,2 3)
Falcon 9 FT USA 62 8,3 7,5 5,5 11,3 4)
Falcon Heavy USA 90 19,8 5,1 8,0 11,2 5)
Antares 230 USA 85 7,0 12,1 - -
Ariane 5 ECA/ES EU 178 21,0 8,5 9,5 18,7
Long March 2C Chiny 30 3,85 7,8 1,25 24,0
Long March 2D Chiny 30 3,5 8,6 - -
Long March 3A Chiny 70 8,5 8,2 2,6 26,9
Long March 3B/E Chiny 70 12,0 5,8 5,5 12,7
Long March 3C Chiny 70 - - 3,8 18,4
Long March 4B/C Chiny 30 7,1 5,1 1,5 20,0
PSLV CA/XL Indie 33-34 3,25 10,2-10,5 1,42 23,2-23,9
GSLV Mark2 Indie 45 5,0 9,0 2,5 18,0
LVM3 Indie 60 8,0 7,5 4,0 15,0 6)
H 2A Japonia 90 10,0 9,0 4,0 22,5
H 2B Japonia 112,5 16,5 6,8 6,0 18,7Uwagi1) Wersja rakiety użytkowana przez międzynarodową spółkę Sea Launch.
2) Ceny rakiet z rodziny Atlas V pochodzą z kalkulatora opublikowanego na stronie ULA. Jednakże ceny, jakie płacili klienci w latach 2014-2016 były często znacznie wyższe. W przypadku wersji 421 dochodziły one do 180 mln USD.
3) Rzeczywiste ceny wersji Atlas V 551 dochodziły nawet do 230 mln USD.
4) Osiągi rakiety Falcon 9 FT zostały podane uwzględniając odzysk 1. stopnia oraz wartości graniczne, dla których podano ceny startów (
http://www.spacex.com/about/capabilities).
5) Koszt startu Falcona Heavy został wyinterpolowany z ceny podanej na stronie SpaceX dla wyniesienia 8 t na GTO.
6) Do rakiety LVM3 wcześniej używano nazwy GSLV Mark3.
Źródła- Raporty FAA (
http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/media/2014-02-04_FAA_2013_Compendium.pdf,
https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/media/FAA_Annual_Compendium_2014.pdf,
https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/media/2016_Compendium.pdf)
- Kalkulator opublikowany przez United Launch Alliance (ULA (
https://www.rocketbuilder.com/start/configure)
- Informacje opublikowane na forum Novosti Kosmonavtiki (
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/index.php) udostępnione przez
Astropl – serdecznie dziękuję!