Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: kanarkusmaximus w Lipiec 13, 2010, 20:34
-
Pierwotna data wpisu - 19/02/2009
ATV - 2 Jan Kepler
Otwieram sobie wątek, niech leży.
Dziś ESA poinformowała, że drugi ATV nazywać się Jan Kepler vel Johannes Kepler w wersji niemieckiej. *
Start planowany jest na połowę 2010 roku, choć można założyć, że mogą się pojawić jakieś opóźnienia. Ponieważ to już za nieco ponad rok, jak można zgadnąć, ATV jest już budowany - głównie w EADS Astrium w Bremen.
http://www.esa.int/esaCP/SEMGNHWX3RF_index_0.html
* Jan czy Johannes? Która wersja bardziej odpowiednia?
-
optowałbym za Johannes - z tego samego powodu z którego wolę Wenera od Wenus i Mars Global Surveyor od Marsjański Globalny Mierniczy :)
-
Start planowany jest na początek grudnia 2010, prawdopodobnie 9 dzień. Sam ATV-2 jest już w Gujanie i trwa jego montaż. Poniżej 2 zdjęcia obu części statku (swoją drogą to bez sensu, że na czas podróży rozkładają ATV na części):
Część napędowa:
(http://www.arianespace.com/images/feature-stories/2010/feature-6-30-2010-1-sm.jpg)
Część ciśnieniowa z węzłem cumowniczym:
(http://www.arianespace.com/images/feature-stories/2010/feature-6-30-2010-4-sm.jpg)
ATV-2 poleci na pokładzie rakiety Ariane 5 ES, będzie to pojazd o numerze kolejnym 199.
-
Heh.. ano właśnie, czemu rozkładają na części? Wcześniej już też widziałem taką informację i mogłem załapać 'po co?' :P Bo chyba istota nie leży w sprawach logistyczno transportowych?
-
Zgaduje, ze jakies polaczenia sa zbyt delikatne do transportu morskiego, gdzie wibracje w roznych kierunkach moga byc zupelnie inne od tych, ktore wystepuja w rakiecie nosnej.
-
Ja póki co obstawiam, że to efekt publicznego finansowania ATV ("co tu by zrobić, żeby wydać nieswoje pieniądze, a samemu zarobić"). Mam nadzieję, że mnie ktoś z błędu wyprowadzi.
-
Zgaduje, ze jakies polaczenia sa zbyt delikatne do transportu morskiego,
Ha.. no tak! Kurczę, a właściwie czemu nie transportują drogą lotniczą? Wibracje chyba nie mniejsze (jeśli jest w częściach), a mniejsze ograniczenia związane z czasem podróży...
-
Zgaduje, ze jakies polaczenia sa zbyt delikatne do transportu morskiego, gdzie wibracje w roznych kierunkach moga byc zupelnie inne od tych, ktore wystepuja w rakiecie nosnej.
Na nsf otrzymałem informację (nie pewną, ale wg mnie całkiem logiczną), że może to być na skutek rozdzielenia sekcji napędowej/serwisowej z sekcją ciśnieniową. Ponoć aby dostać się do zbiorników (z paliwem i tlenem) tej pierwszej sekcji, sekcja ciśnieniowa musi być odłączona. No, a swoją drogą pewnie rzeczywiście mogą wchodzić tutaj te kwestie drgań.
-
Arianespace zastanawia się, co będzie lecieć w grudniu. Gdyby ATV-2 nie był gotowy to polecą satcomy.
-
Arianespace zastanawia się, co będzie lecieć w grudniu. Gdyby ATV-2 nie był gotowy to polecą satcomy.
Nie będzie gotowy. Właśnie "uciekł" na przyszły rok. Tutaj jest info (http://www.arianespace.com/news-press-release/2010/09-20-2010-board-meeting.asp).
-
Arianespace zastanawia się, co będzie lecieć w grudniu. Gdyby ATV-2 nie był gotowy to polecą satcomy.
Nie będzie gotowy. Właśnie "uciekł" na przyszły rok. Tutaj jest info (http://www.arianespace.com/news-press-release/2010/09-20-2010-board-meeting.asp).
Tutaj w języku polskim -
ATV-2 jednak w 2011 roku
Misja europejskiego bezzałogowego statku ATV-2 rozpocznie się jednak w 2011 roku. Wczoraj opublikowano newsletter firmy ArianeSpace, przewidujący trzy starty rakiety Ariane 5 do końca 2010 roku. Niestety, ATV-2 nie znajdzie się na pokładzie żadnej z tych rakiet.
Start misji ATV-2 wielokrotnie był przekładany, głównie wskutek opóźnień przy budowie tego pojazdu. Przez ostatnie miesiące planowaną datą startu był grudzień 2010 roku a sam bezzałogowy pojazd [LINK=/index.php/Misje-bezzalogowe/Orbitalne/atv-2-dotar-do-kourou.html]został dostarczony w czerwcu[/LINK] 2010 roku do Kourou. Od tego czasu trwały przygotowania do startu. Ostatnio jednak ArianeSpace zaczęła analizować, czy uda się w pełni przygotować i przetestować ATV-2. Ostatecznie zadecydowano, że start zostanie przełożony na 2011 roku. W tej chwili nie jest znana dokładna planowana data startu. Przewiduje się natomiast, że start ATV-2 będzie pierwszym dla Ariane 5 w 2011 roku.
Więcej w artykule - link. (http://www.kosmonauta.net/index.php/Misje-bezzalogowe/Orbitalne/2010-09-21-atv-2.html)
-
Znamy już dokładną datę startu - 15 lutego 2011 roku
Znana data startu ATV-2, opóźnienie startu STS-134
Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że start ATV-2 nastąpi jeszcze w tym roku. Zapadła jednak decyzja o przełożeniu startu tego pojazdu oraz przeznaczeniu ostatniego w tym roku startu rakiety Ariane V dla satelitów telekomunikacyjnych.
W tej chwili planuje się, że ATV-2 wystartuje 15 lutego 2011 roku. Oznacza to, że na początku przyszłego roku będziemy świadkami wielu wydarzeń związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Wpierw, 20 stycznia wystartuje drugi japoński bezzałogowy pojazd HTV-2, który zadokuje do ISS 27 stycznia. Następnie, 15 lutego 2011 roku odbędzie się start ATV-2. Odłączenie HTV-2 ma nastąpić 24 lutego 2011 roku. Mniej więcej w tym samym czasie powinno nastąpić dokowanie ATV-2 do ISS.
Wreszcie, 27 lutego 2011 roku powinien wystartować prom Endeavour, który 1 marca zadokuje do Stacji. Te wszystkie wydarzenia muszą ze sobą współgrać i być odpowiednio zaplanowane. Jest jednak możliwe, że w przypadku opóźnienia startu jednego z tych pojazdów może nastąpić opóźnienie kolejnych.
Już niebawem ISS powinna być odwiedzana przez wiele różnych pojazdów, także komercyjnych. Odpowiednie zaplanowanie startów oraz momentów dokowania będzie bardzo ważnym elementem dostarczania ładunku na pokład Stacji.
Źródło: kosmonauta.net (http://www.kosmonauta.net/index.php/Misje-bezzalogowe/Orbitalne/2010-10-02-atv-2.html)
-
Ano właśnie - kiedy dokowanie ATV-2 do ISS? 26 lutego? Nie znalazłem tej informacji nigdzie...
-
Ano właśnie - kiedy dokowanie ATV-2 do ISS? 26 lutego? Nie znalazłem tej informacji nigdzie...
Słabo szukałeś (http://astro.zeto.czest.pl/sat/issmont3.htm#next) :)
-
Proszę o wybaczenie i jednocześnie dziękuję za potwierdzenie! :)
-
Dawno tu nie było żadnych informacji:)
Pojawił się plik o misji:
http://download.esa.int/docs/ATV/ATV2_Info_kit_Jan2011.pdf
-
Dawno tu nie było żadnych informacji:)
Pojawił się plik o misji:
http://download.esa.int/docs/ATV/ATV2_Info_kit_Jan2011.pdf
W pliku wiele ciekawych informacji. Najlepsza to chyba wiadomość, że na pokładzie ATV-2 będzie lecieć urządzenie rejestrujące, ufundowane przez Siły Powietrzne USA. Skrzynka ma rejestrować parametry lotu ku Pacyfikowi, nadawać je do satelitów systemu Iridium oraz podać swoją pozycję przed kąpielą w Oceanie Spokojnym. Jak się wszystko uda, będziemy mieli kosmiczną czarną skrzynkę.
-
Jakie zmiany / ulepszenia wprowadzono w ATV-2 względem ATV-1 ?
-
Dobre pytanie - chyba jedynie coś skrobali w oprogramowaniu.
-
Modyfikacji jest jednak kilka:
- przebudowa regałów, dzięki której można lepiej i więcej przewozić toreb ładunkowych, kosztem sztywnych ładunków
- zmiana izolacji ATV
- zmiana oprogramowania.
Tym razem postawiono na ładowność płynów i ATV-2 będzie miał ponad 5 ton materiałów pędnych.
-
Tym razem postawiono na ładowność płynów i ATV-2 będzie miał ponad 5 ton materiałów pędnych.
Imponujące :) Przy takiej ilości odwiedzających statków transportowych w Q1 i Q2 tego roku nie dziwię się czemu poszli w ciekłe rzeczy. Progressy, HTV i wahadłowce na pewno dostarczą też sporo suchego ładunku. Kwestią dodatkową jest ta przeprowadzka Stacji ISS na wyższą orbitę, myślałem początkowo, że właśnie dlatego tyle paliwa dostarczają europejczycy rosyjskiej części Stacji ISS. Z drugiej strony przeprowadzka na wyższą orbitę miała chyba mieć miejsce po zakończeniu wszystkich misji promów kosmicznych...
-
Dzięki Perianie za wyjaśnienia. :)
-
Dwie foty z NasaTv ;)
-
Dokładne dane:
start: 15 lutego 2011 o 23:13:27 CET
połączenie z ISS: 23 lutego 2011 o 16:20:47 CET.
-
Tak jest, start już dzisiaj właściwie ;)
Na NasaTv także będzie relacja ze startu:
22:45 CET - "Johannes Kepler” ATV-2 Launch Coverage (launch scheduled at 5:13 p.m. ET) - JSC via Kourou, French Guiana (Public and Media Channels)
Zapewne ESA zacznie jeszcze szybciej nadawać. Uhh szykuje nam się ciekawy dzień :)
-
Niecałe 5 godzin do startu.
-
Kilkanaście minut temu powinno rozpocząć się tankowanie płynnego wodoru i tlenu do głównych zbiorników Ariane 5.
-
Rozpiska:
–11h 30 m: Start of final countdown
–7h 30 m: Check of electrical systems
–4h 50 m: Start of filling of main cryogenic stage with liquid oxygen and hydrogen
–3h 20 m: Chilldown of Vulcain main stage engine
–1h 10 m: Check of connections between launcher and telemetry, tracking and command systems
–7m 00s: “All systems go” report, allowing start of synchronized sequence
–4m 00s: Tanks pressurized for flight
–1m 00s: Switch to onboard power mode
–04s: Onboard systems take over
–03s: Unlocking of guidance systems to flight mode
HO Ignition of the cryogenic main stage engine (EPC)
+ 7,0 s: Ignition of solid boosters
+ 7,3 s: Liftoff
+ 12,5 s: End of vertical rise, beginning of pitch motion
+ 17 s: Beginning of roll manoeuvre
+2m 29s: EAP separation
+3m 29s: Fairing jettisoning
+8m 52s: End of EPC thrust phase
+8m 58s: EPC separation
+9m 04s: Beginning of EPS first thrust phase
+17m 17s: End of EPS first thrust phase
+17m 19s: Beginning of ballistic phase
+53m 46s: End of ballistic phase
+59m 28s: Beginning of EPS second thrust phase
+59m 55s: End of EPS second thrust phase
+59m 57s: ATV orientation phase
+1h 3m 54s: ATV separation
+1h 4m 04s: Avoidance and distancing manœuvres
+2h 24m 12s: EPS third boost for deorbitation
2h 44m 39s: End of launch vehicle mission
Webcasty:
http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEM7VVLTRJG_0.html (http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEM7VVLTRJG_0.html)
http://www.videocorner.tv/videocorner2/live_flv/index.php?langue=en (http://www.videocorner.tv/videocorner2/live_flv/index.php?langue=en)
mms://wms.190E.edgecastcdn.net/20190E/AE_VA_IP203 (angielski)
mms://wms.190E.edgecastcdn.net/20190E/AE_FR_IP201 (francuski)
I oczywiście NASAtv. Mniej niż 4 godziny do transmisji na pierwszym linku.
(http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?PHPSESSID=074b154ce20538f547e2c1e8b25dffe7&action=dlattach;topic=21560.0;attach=265990;image)
-
Webcast na stronie ESA zacznie się za godzinę i 24 minuty.
-
Mniej niż 20 minut.
(http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?PHPSESSID=074b154ce20538f547e2c1e8b25dffe7&action=dlattach;topic=21560.0;attach=266032;image)
-
W dechę muzyczka ;D
-
Zaczyna się ;).
-
No witam! Zdążyłem. :)
Webcast na stronach ESA już za 10 minut.
tu bezpośredni link:
http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEM7VVLTRJG_0.html
A tu można zobaczyć (w niezłej rozdzielczości) tę rakietę:
http://blogs.esa.int/atv/files/2011/02/SC11094.jpg
-
NASAtv zaczęła
-
Rollout
-
Parę widoków na Ariankę
-
NASAtv zaczęła
Ciekawy jestem, gdzie będzie mniejsze opóźnienie. Z doświadczenia wiem, że PUBLIC CHANNEL na naszej ma sporo (nawet do 2 minut) opóźnienia. Nie znam (pod tym względem) stron ESA.
-
Czas na ESA...
-
Na stronach ESA już tuż tuż:
-
Całkiem fajny webcast jest jak zwykle na stronach arianespace:
http://www.videocorner.tv/index.htm
-
ESA zaczęła
-
No i już nadają:
-
Już wiem, gdzie oglądać (ESA). Na nasaTV ew. powtórkę... ;)
-
Polecam kit z informacjami, pierwszy raz teraz załadowano za pomocą specjalnej konstrukcji towary "na ostatnią chwilę".
http://blogs.esa.int/atv/atv-2-information-kit/
-
U mnie tyko NASZA nie tnie.
-
-15 minutes and counting .... ;) no scrub'a w stylu NASA chyba nie będzie prawda ;)
-
Jak na razie GREEN
-
-15 minutes and counting .... ;) no scrub'a w stylu NASA chyba nie będzie prawda ;)
15? Już tylko 6...
-
Całkiem fajny webcast jest jak zwykle na stronach arianespace:
http://www.videocorner.tv/index.htm
Dzięki za ten link - obraz naprawdę ładny:
-
-15 minutes and counting .... ;) no scrub'a w stylu NASA chyba nie będzie prawda ;)
15? Już tylko 6...
Właściwie to już 5, idzie gładko.
-
RED
-
Oj.. coś się stało.
-
HOLD!
-
Odliczanie wstrzymane...
-
A toż co?
-
Czy HOLD to RED?
-
Problem z wyrzutnią...
-
Czy HOLD to RED?
RED to HOLD :)
-
Koniec na dziś :(
-
Jakie mamy okno startowe?
---
A już słyszę... no to hmmm do jutra... wrrr
-
Odkładamy na jutro? Coś takiego usłyszałem (no lancz window).
-
Tak jest ! Jutro!
-
Nie ma okna startowego...więc jutro :P
-
Okienko startowe miało tylko jedną sekundę.
SCRUB.
-
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-133 jeden dzień w plecy!
-
Brr. Czy coś w końcu poleci? :(
-
Niestety scrub...
-
I oto jeden z efektów "zagęszczonego" lutego...
-
I oto jeden z efektów "zagęszczonego" lutego...
I jeszcze luty krótki.
-
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-131 jeden dzień w plecy!
No cóż, prowokacyjnie napiszę: powinniśmy się już do tego przyzwyczaić.
Ale jak 131?!
-
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-131 jeden dzień w plecy!
Nieźle ;)
-
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-131 jeden dzień w plecy!
No cóż, prowokacyjnie napiszę: powinniśmy się już do tego przyzwyczaić.
Ale jak 131?!
Wahadłowiec może wystartować dzień po zadokowaniu ATV-2. Tak wychodzi z harmonogramu ;)
-
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-131 jeden dzień w plecy!
W plecy w sensie skrócenia misji, czy jednak tylko przesunięcia (o ile w ogóle w lutym wystartuje...)?
No i nie STS-131 a STS-133 oczywiście!
-
133 oczywiście :P
-
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-131 jeden dzień w plecy!
No cóż, prowokacyjnie napiszę: powinniśmy się już do tego przyzwyczaić.
Ale jak 131?!
Wahadłowiec może wystartować dzień po zadokowaniu ATV-2. Tak wychodzi z harmonogramu ;)
Tak, wiem, ale skoro to STS-131 to skąd mam na dysku filmy ze startu? 8)
-
Szkoda panowie, że takich rzeczy nie transmituje się w jakiejś ogólnodostępnej tv, może nie byłoby problemu z tnącym się strumieniem na VLC... Już sobie wyobrażam jak cała Polska zasiada na start rakiety zamiast na mecz piłkarski...
-
Szkoda panowie, że takich rzeczy nie transmituje się w jakiejś ogólnodostępnej tv, może nie byłoby problemu z tnącym się strumieniem na VLC... Już sobie wyobrażam jak cała Polska zasiada na start rakiety zamiast na mecz piłkarski...
Mhm... przy piwie i popcornie :P (chociaż mi się to zdarzało ^^).
-
Szkoda panowie, że takich rzeczy nie transmituje się w jakiejś ogólnodostępnej tv, może nie byłoby problemu z tnącym się strumieniem na VLC... Już sobie wyobrażam jak cała Polska zasiada na start rakiety zamiast na mecz piłkarski...
axionie, hallooo, tu Woronicza, jak w kilkunastominutową relację na żywo wpleść 20 minut reklam?
-
Szkoda panowie, że takich rzeczy nie transmituje się w jakiejś ogólnodostępnej tv, może nie byłoby problemu z tnącym się strumieniem na VLC... Już sobie wyobrażam jak cała Polska zasiada na start rakiety zamiast na mecz piłkarski...
Spoko. Najpierw był meczyk, a dopiero później dzisiejszy nieudany start. Wszystko pomyślane tylko co znowu się stało. :(
-
-15 minutes and counting .... ;) no scrub'a w stylu NASA chyba nie będzie prawda ;)
15? Już tylko 6...
bez znaczenia, przynajmniej już dzisiaj...
-
Szkoda panowie, że takich rzeczy nie transmituje się w jakiejś ogólnodostępnej tv, może nie byłoby problemu z tnącym się strumieniem na VLC... Już sobie wyobrażam jak cała Polska zasiada na start rakiety zamiast na mecz piłkarski...
axionie, hallooo, tu Woronicza, jak w kilkunastominutową relację na żywo wpleść 20 minut reklam?
Dałoby radę jakoś ;D
Tak jest ! Jutro!
Jutro i jednocześnie STS-131 jeden dzień w plecy!
W plecy w sensie skrócenia misji, czy jednak tylko przesunięcia (o ile w ogóle w lutym wystartuje...)?
Przesunięcie misji w prawo (na osi czasu).
-
Już widzę Szpakowski i Jan Kepler. ;D
-
axionie, hallooo, tu Woronicza, jak w kilkunastominutową relację na żywo wpleść 20 minut reklam?
Bardzo prosto: 3... 2... 1... i reklamy... :P
-
O której jutro mamy okno startowe?
(Jak to brzmi "okno" w odniesieniu do 1 sekundy).
-
Oczywiście STS-133, nie 131... Przepraszam!
-
O której jutro mamy okno startowe?
(Jak to brzmi "okno" w odniesieniu do 1 sekundy).
Około 24 minut wcześniej, niż dzisiaj.
-
O której jutro mamy okno startowe?
(Jak to brzmi "okno" w odniesieniu do 1 sekundy).
Około 24 minut wcześniej, niż dzisiaj.
A jutro Barcelona. :(
-
O której jutro mamy okno startowe?
(Jak to brzmi "okno" w odniesieniu do 1 sekundy).
Około 24 minut wcześniej, niż dzisiaj.
A więc zdaje się 22:49:27 CET
-
axionie, hallooo, tu Woronicza, jak w kilkunastominutową relację na żywo wpleść 20 minut reklam?
Bardzo prosto: 3... 2... 1... i reklamy... :P
Taa, 3... 2... 1... i... Nowy wanish jest delikatny dla tkani.....
Fajny start :P
-
axionie, hallooo, tu Woronicza, jak w kilkunastominutową relację na żywo wpleść 20 minut reklam?
Bardzo prosto: 3... 2... 1... i reklamy... :P
Taa, 3... 2... 1... i... Nowy wanish jest delikatny dla tkani.....
Fajny start :P
Emocje też by na pewno były hehe :P
Wpis z kosmo:
Godzina 23:32 CET (15.02.2011)
Wstępne informacje mówią, iż nastąpił zwrot błędnych danych z systemów/układów tankowania rakiety. Jest to zatem problem leżący po stronie infrastruktury pomocniczej stanowiska startowego GSE (Ground Support Equipment).
-
O której jutro mamy okno startowe?
(Jak to brzmi "okno" w odniesieniu do 1 sekundy).
Około 24 minut wcześniej, niż dzisiaj.
A więc zdaje się 22:49:27 CET
Bardzo przyjemna pora (i trzymam kciuki - powinno się udać!)
A jutro Barcelona. :(
Co Barcelona?
-
Co Barcelona?
Aresnal Londyn vs. FC Barcelona oczywiście ;)
Oby jutro nie było problemów.
-
Start jutro o 22:50:55 CET.
-
Jeżeli start uda się dzisiaj to być może Discovery poleci jednak 24 lutego. Wszystko wyjaśni się dzisiaj lub w piątek
If the European Space Agency’s Automated Transfer Vehicle-2 (ATV-2) launches as scheduled at 4:50p ET today, space shuttle Discovery’s target launch date will not necessarily move from Feb. 24. NASA managers will discuss the options and decide Discovery’s official launch date during Friday’s STS-133 Flight Readiness Review.
-
Czekamy na start. W tej chwili trwa tankowanie głównych zbiorników rakiety płynnym wodorem i tlenem.
-
Na stronach ESA transmisja od 22:31:
The live webcast will start at 21:31 GMT (22:31 CET)
-
Trwa sprawdzanie połączeń (telemetrii) z rakietą oraz systemów namierzania i dowodzenia.
-
A na NASA TV zaraz się zacznie... :)
-
A na NASA TV zaraz się zacznie... :)
A no właśnie miałem napisac... :)
Z tym, że jak ktoś chce przekaz dobrej jakości i bez opóźnień jak na NasaTV to polecam link Matiasa:
http://www.videocorner.tv/videocorner2/live_flv/index.php?langue=en
-
i się zaczęło
-
Na razie jest GREEN, rollout:
http://www.youtube.com/watch?v=oZwf99pIVqs
-
A w TV (NASA) omawiają właśnie ATV-2:
-
A może się dołączę tym razem do Was... :)
-
Za 3,5 minuty nadawanie zacznie ESA:
-
20 minut do startu
-
No i na razie nie ma przekazu... :o
-
No i na razie nie ma przekazu... :o
Coś się ruszyło
-
T-18 minut, jest 'GO' dla startu.
-
Kwadrans... ciekawe, czy dziś się uda...
-
No i na razie nie ma przekazu... :o
Już ESA nadaje ;)
No, dziś już musi się udać. Zostało 15 minut do startu...
-
Zaczeło się
-
ATV na zasilaniu wewnętrznym, pogoda ma być w chwili startu dobra, choć teraz jest taka sobie, widać, że przed chwilą padało.
-
T -10 minut.... faktycznie niektóre kamery w kroplach deszczu są...
-
GREEN jak na razie
-
Wspominają o tej nowości, którą wprowadzili do ATV-2 - specjalne urządzenie umożliwiające załadunek ponad 400 kg ładunków na "prawie ostatnią chwilę", a nie na wiele tygodni przed, jak to zwykle ma miejsce.
-
Na razie wszystkie systemy są na green...
-
Start za 7 minut. Tymczasem nad Kourou robi się ciemno.
-
Jesteśmy w sekwencji automatycznej
-
Zaczeło się
Jak najbardziej.
ATV-2 zostanie wyniesiony na orbitę za pomocą rakiety ARIANE-5 składającej się z 3 członów. Pierwszy to rakiety dodatkowe, które pracują 123 sekundy od startu (podobnie do SRB z systemu STS).
Przez 605 sekund pracuje też stopień 2 (od początku startu) napędzany silnikiem Vulcain-2.
Trzeci stopień (wykorzystujący silnik typu N204/MMH) zużywa paliwo przez 810 sekund.
Na razie wszystkona GREEN :)
(http://docent_radek.webpark.pl/fas/green.jpg)
-
Odliczanie automatyczne!
-
Start za 7 minut. Tymczasem nad Kourou robi się ciemno.
Ciemności nie są przeszkodą do startu :) Także niewielki deszcz. Problemem mogą być wyładowania atmosferyczne...
-
Ładnie widać te kropelki u Ciebie Radek ;)
-
5 minut :).
-
No i zostały tylko (albo aż...) 4 minuty!
-
Parę osobistości ;)
-
Pozostały 3 minuty.... idzie ok :)
-
Start za 7 minut. Tymczasem nad Kourou robi się ciemno.
Ciemności nie są przeszkodą do startu :) Także niewielki deszcz. Problemem mogą być wyładowania atmosferyczne...
Co mokry poleci do ISS? ;D
-
Ciśnienie w zbiornikach pod odpowiednim ciśnieniem.
-
Start za 7 minut. Tymczasem nad Kourou robi się ciemno.
Ciemności nie są przeszkodą do startu :) Także niewielki deszcz. Problemem mogą być wyładowania atmosferyczne...
Oczywiście :) Nocne/wieczorne starty mają swój urok. A piorun uderzył kiedyś w Saturna...
3 minuty!
-
Ciekawe czy takie "błyskawiczne" okienka startowe będą przeszkodą w dolatywaniu do stacji w ciągu godzin, jak to jest zapowiadane przez niektórych.
-
Start za 7 minut. Tymczasem nad Kourou robi się ciemno.
Ciemności nie są przeszkodą do startu :) Także niewielki deszcz. Problemem mogą być wyładowania atmosferyczne...
Co mokry poleci do ISS? ;D
Nie ma innego wyjścia! ;D
-
Dzisiaj też jest sekunda na start?
-
Na naszej opóźnienie w stosunku do ESA to ok. 40 sekund:
-
Stil green.
-
Na zasilaniu wewnętrznym.
-
Last minute i lecimy! ;D
-
Dzisiaj też jest sekunda na start?
Zgadza się.
-
Dzisiaj też jest sekunda na start?
Tak
-
60 SEKUND!
-
Minuta i wciąż zielono :).
-
60 sekund...
-
Na naszej opóźnienie w stosunku do ESA to ok. 40 sekund:
To jak nie poleci oglądacze NASA dowiedzą się później ;D
-
Ludziska wyszli na balkon ;D
-
chyba pojedziemy
-
POSZŁA!!! Ale ładnie!
-
30 sekund!
-
Zapłon! Platforma opuszcza rakietę!
edit: Rakieta opuszcza platformę! ;D
-
Ależ ruszyła.
-
i lecimy
-
W drogę!
-
Poszła!
-
Szkoda, że te chmury dziś ;].
-
Boostery odstrzelone
-
Mają nową animacyjkę chyba hehe
-
Oj coś im odpadło...
no trudno...
-
Osłona odstrzelona
-
Oj coś im odpadło...
no trudno...
Sarkazm wskazany ;D
-
Owiewka odrzucona.
-
Szkoda, że tak szybko nam zniknęła z widoku >:(
-
I mamy garbik w trajektorii (ów słynny garbik na wysokości trochę ponad 100 km ;))
-
Tak jest.
-
No ta animacja, to trochę taka... hmm ;)
-
I mamy garbik w trajektorii (ów słynny garbik na wysokości trochę ponad 100 km ;))
Właśnie, garbik, doszedł ktoś do czegoś w tej sprawie? Bo już nie pamiętam efektów tej dyskusji.
-
Załoga Stacji pozdrowiła ATV-2 ;D
-
No i mamy GARBIK:
-
Zdaje się, że tracą wysokość, by podnieść prędkość czy coś takiego...
-
I mamy garbik w trajektorii (ów słynny garbik na wysokości trochę ponad 100 km ;))
Właśnie, garbik, doszedł ktoś do czegoś w tej sprawie? Bo już nie pamiętam efektów tej dyskusji.
Tzn. ja mniej więcej wiem o co chodzi, ale nie wiem czy wszyscy by się ze mną zgodzili ;D Generalnie jak najszybsze opuszczenie gęstych warstw atmosfery..
-
Załoga Stacji pozdrowiła ATV-2 ;D
My tez pozdrawiamy. Leć ATV-2, leć. ;D
-
Pierwszy stopień odstrzelony, drugi dokonał pierwszego zapłonu.
-
Mamy separację 2 stopnia.
-
Zdaje się, że tracą wysokość, by podnieść prędkość czy coś takiego...
Zamiana energii potencjalnej w kinetyczną, ale mieliśmy problemy z zatwierdzeniem tej teorii w jakiejś zunifikowanej formie hehe.. Można odświeżyć temat w odpowiednim wątku ;)
-
Podgląd :
-
Załoga Stacji pozdrowiła ATV-2 ;D
My tez pozdrawiamy. Leć ATV-2, leć. ;D
Kelly zameldował, że widzieli start Ariane... A my będziemy mogli pomachać ATV-2, za jakieś 10 minut przeleci w zasięgu naszego wzroku. Ale niestety nieoświetlona...
-
Zdaje się, że tracą wysokość, by podnieść prędkość czy coś takiego...
Zamiana energii potencjalnej w kinetyczną, ale mieliśmy problemy z zatwierdzeniem tej teorii w jakiejś zunifikowanej formie hehe.. Można odświeżyć temat w odpowiednim wątku ;)
Temat był gorący przy którymś ze startów STS. :)
-
15 minuta lotu.
-
Mamy 2 garbik, dużo płytszy i mniejszy, ale jednak!
-
Wysokość utrzymuje się na stałym poziomie około 145 km. Zaraz pójdzie wyżej (schemat) :
-
Pomysły z jak najszybszym opuszczeniem atmosfery, zamianą energii potencjalnej w kinetyczną czy brakiem możliwości wcześniejszego przechylenia rakiety lub występowaniem "abort modes" (chyba tak się to nazywało) w lotach STS pamiętam, ale nie przypominam sobie jakiegoś jednego wniosku z tego wszystkiego.
-
Ale za to już 7,5 km/s
-
Na "zagranicznym" też się tym zajmują:
Just exchanging potential energy for kinetic energy, doesn't make a difference, as without losses. You have to re-gain the potential energy later anyhow, to achieve ISS orbit. Traditionally European launchers have relative low-thrust main stages, so loss of height during a quite long burn time is unavoidable. Compared with Atlas, Delta and Falcon, which have about 250 s of burn time compared to 540s for Ariane.
-
Główny silnik wyłączony.
-
Mamy 2 garbik, dużo płytszy i mniejszy, ale jednak!
Haa. śledzę wskazanie wartości wysokości i ta się nie zmienia, także to raczej nie taki garbik :)
-
Pomysły z jak najszybszym opuszczeniem atmosfery, zamianą energii potencjalnej w kinetyczną czy brakiem możliwości wcześniejszego przechylenia rakiety lub występowaniem "abort modes" (chyba tak się to nazywało) w lotach STS pamiętam, ale nie przypominam sobie jakiegoś jednego wniosku z tego wszystkiego.
Waldek przytoczył cytat, który pokrywa się z odpowiedzią, jakiej udzielił mi kiedyś dawno dawno temu Jorge z nsf. To zamiana tych energii w głównej mierze.
-
Coast będzie trwał 42 minuty, a następny burn 30 sekund.
-
Mamy 2 garbik, dużo płytszy i mniejszy, ale jednak!
Haa. śledzę wskazanie wartości wysokości i ta się nie zmienia, także to raczej nie taki garbik :)
Haa. Też śledzę i wskazanie wysokoścji jednak się zmieniało W DÓŁ. Bardzo niewiele, ale jednak! Jak będą jakieś powtórki, czy może na YT to zwróć na to uwagę.
-
Mamy 2 garbik, dużo płytszy i mniejszy, ale jednak!
Haa. śledzę wskazanie wartości wysokości i ta się nie zmienia, także to raczej nie taki garbik :)
Haa. Też śledzę i wskazanie wysokoścji jednak się zmieniało W DÓŁ. Bardzo niewiele, ale jednak! Jak będą jakieś powtórki, czy może na YT to zwróć na to uwagę.
Widziałem, że szło w wartościach dziesiętnych w dół. Do ciekawego wniosku doszli na nsf - silnik górnego stopnia pracował cały czas tylko po to, aby utrzymać wysokość hee (chociaż pewnie mechanika orbitalna inaczej to tłumaczy). W każdym razie silnik działał, a wysokość oscylowała wokół 145 km ;)
-
Tzn. ja mniej więcej wiem o co chodzi, ale nie wiem czy wszyscy by się ze mną zgodzili ;D Generalnie jak najszybsze opuszczenie gęstych warstw atmosfery..
Tak warto do tego wrócić w innym wątku :)
-
Przed chwilą tłumaczyli dlaczego przez moment dane o wysokości i prędkości nie będą się zmieniać. Ktoś może przybliżyć bo nie zrozumiałem :)? Chodzi o to, że ATV znajduje się nad państwami, które nie mają jakiś stacji zajmujących się telemetrią?
-
Dyskusja o garbiku była na starym forum w dziale "Kompendium wiedzy o wahadłowcach NASA".
-
Mamy 2 garbik, dużo płytszy i mniejszy, ale jednak!
Haa. śledzę wskazanie wartości wysokości i ta się nie zmienia, także to raczej nie taki garbik :)
Haa. Też śledzę i wskazanie wysokoścji jednak się zmieniało W DÓŁ. Bardzo niewiele, ale jednak! Jak będą jakieś powtórki, czy może na YT to zwróć na to uwagę.
Widziałem, że szło w wartościach dziesiętnych w dół. Do ciekawego wniosku doszli na nsf - silnik górnego stopnia pracował cały czas tylko po to, aby utrzymać wysokość hee (chociaż pewnie mechanika orbitalna inaczej to tłumaczy). W każdym razie silnik działał, a wysokość oscylowała wokół 145 km ;)
Silnik pracował cały czas, bo rakieta nabierała nie wysokości, a prędkości. Leciała poziomo (cokolwiek to znaczy nad powierzchnią kuli :D ) a nie w górę.
-
Przed chwilą tłumaczyli dlaczego przez moment dane o wysokości i prędkości nie będą się zmieniać. Ktoś może przybliżyć bo nie zrozumiałem :)? Chodzi o to, że ATV znajduje się nad państwami, które nie mają jakiś stacji zajmujących się telemetrią?
A telemetria nie leci przez satelity? :D
-
Przed chwilą tłumaczyli dlaczego przez moment dane o wysokości i prędkości nie będą się zmieniać. Ktoś może przybliżyć bo nie zrozumiałem :)? Chodzi o to, że ATV znajduje się nad państwami, które nie mają jakiś stacji zajmujących się telemetrią?
Tak, mamy LOS (Lost of Signal). Z ATV-2 nie ma jeszcze kontaktu, bo ponoć nie jest jeszcze aktywny (dlatego nie może być nawiązany kontakt z TDRSS).
-
Mamy 2 garbik, dużo płytszy i mniejszy, ale jednak!
Haa. śledzę wskazanie wartości wysokości i ta się nie zmienia, także to raczej nie taki garbik :)
Haa. Też śledzę i wskazanie wysokoścji jednak się zmieniało W DÓŁ. Bardzo niewiele, ale jednak! Jak będą jakieś powtórki, czy może na YT to zwróć na to uwagę.
Widziałem, że szło w wartościach dziesiętnych w dół. Do ciekawego wniosku doszli na nsf - silnik górnego stopnia pracował cały czas tylko po to, aby utrzymać wysokość hee (chociaż pewnie mechanika orbitalna inaczej to tłumaczy). W każdym razie silnik działał, a wysokość oscylowała wokół 145 km ;)
Silnik pracował cały czas, bo rakieta nabierała nie wysokości, a prędkości. Leciała poziomo (cokolwiek to znaczy nad powierzchnią kuli :D ) a nie w górę.
Hmm.. no tak, myślałem nad tym, ale ta prędkość już wtedy wynosiła około 7 km/s. Rzeczywiście mało wydajny ten silnik :)
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
-
Mówią o tym jak Kelly z resztą oglądali start z góry, ciekawe jak to wygląda.. mogliby zdjęcia porobić :P
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
Lecimy na orbicie eliptycznej, więc "teoretyczne" powinien tam być.
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
Ale silnik jest wyłączony, więc to może być tak, że lekko go ściągnie w dół, a potem będzie burn podnoszący orbitę.
-
To to chyba na razie w części wyjaśnia nam się start STS-ów.
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
Ale silnik jest wyłączony, więc to może być tak, że lekko go ściągnie w dół, a potem będzie burn podnoszący orbitę.
No tak, właśnie starałem to sobie wyobrazić - dużą rolę w tym musi odgrywać kulistość Ziemi.
Nadajemy rakiecie prędkość poziomą i ona... oddala się od Ziemi, bo Ziemia się zakrzywia. Potem prędkość maleje i grawitacja zaczyna przyciągać rakietę nadając jej większą prędkość. Może być? ;)
-
W 41 minucie od startu, na ISS części załogi aż włosy się jeżą na głowie, jak widzą to wszystko... ;D
-
W 41 minucie od startu, na ISS części załogi aż włosy się jeżą na głowie, jak widzą to wszystko... ;D
Boją się abordażu? ;D
"Do abordażu! Na Teukatesa!" [Obelix]
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
Ale silnik jest wyłączony, więc to może być tak, że lekko go ściągnie w dół, a potem będzie burn podnoszący orbitę.
No tak, właśnie starałem to sobie wyobrazić - dużą rolę w tym musi odgrywać kulistość Ziemi.
Nadajemy rakiecie prędkość poziomą i ona... oddala się od Ziemi, bo Ziemia się zakrzywia. Potem prędkość maleje i grawitacja zaczyna przyciągać rakietę nadając jej większą prędkość. Może być? ;)
Hmm.. nie jestem do końca przekonany :)
Generalnie w zależności od tego czy jesteśmy bliżej apogeum czy perygeum to prędkości mogą się chyba zmieniać...
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
Ale silnik jest wyłączony, więc to może być tak, że lekko go ściągnie w dół, a potem będzie burn podnoszący orbitę.
No tak, właśnie starałem to sobie wyobrazić - dużą rolę w tym musi odgrywać kulistość Ziemi.
Nadajemy rakiecie prędkość poziomą i ona... oddala się od Ziemi, bo Ziemia się zakrzywia. Potem prędkość maleje i grawitacja zaczyna przyciągać rakietę nadając jej większą prędkość. Może być? ;)
Hmm.. nie jestem do końca przekonany :)
Generalnie w zależności od tego czy jesteśmy bliżej apogeum czy perygeum to prędkości mogą się chyba zmieniać...
Czemu "chyba"? Z tego co wiem to na orbicie eliptycznej prędkość nigdy nie jest stała.
-
Chce taki model. >:(
-
Czyżby czekał nas trzeci garbik??? :)
Ale silnik jest wyłączony, więc to może być tak, że lekko go ściągnie w dół, a potem będzie burn podnoszący orbitę.
No tak, właśnie starałem to sobie wyobrazić - dużą rolę w tym musi odgrywać kulistość Ziemi.
Nadajemy rakiecie prędkość poziomą i ona... oddala się od Ziemi, bo Ziemia się zakrzywia. Potem prędkość maleje i grawitacja zaczyna przyciągać rakietę nadając jej większą prędkość. Może być? ;)
Hmm.. nie jestem do końca przekonany :)
Generalnie w zależności od tego czy jesteśmy bliżej apogeum czy perygeum to prędkości mogą się chyba zmieniać...
Czemu "chyba"? Z tego co wiem to na orbicie eliptycznej prędkość nigdy nie jest stała.
Nie jestem w stanie o tej godzinie pomyśleć, a nie chciałbym wprowadzić omyłki przez 'pewny ton', dlatego dzięki za potwierdzenie ;D
-
Mamy burn i telemetrie.
-
No i mamy separację Keplera!
-
SEPARACJA
-
Powtórka:
http://www.youtube.com/watch?v=fcTlPB9_r7w
-
Wygląda na to, że będą zdjęcia z Cupoli.
-
jak wyzej
-
jak wyzej
I jak tutaj: http://www.astronautyka.org/index.php/topic,44.msg13157.html#msg13157
-
Za chwile rozwinięcie paneli słonecznych.
-
Że tak zapytam - jaki jest sens tego wątku? Temat jest już nieaktualny - bo już jest nie kilka a kilkanaście/kilkadziesiąt minut temu. :)
-
Rozpoczęcie rozkładania paneli, zajmie 10 minut.
-
A właściwie to już ładujemy baterie.
-
Wygląda na to, że będą zdjęcia z Cupoli.
Jutro powinny wypłynąć! Czekam na nie! ;D
-
News będą wrzucane na bloga ESA - http://blogs.esa.int/atv/
-
Witam,
(.....)
Czemu "chyba"? Z tego co wiem to na orbicie eliptycznej prędkość nigdy nie jest stała.
nie śledziłem startu i wątku od początku, ale - na orbicie eliptycznej prędkość jest stała (bardzo krótko) tylko w perygeum i apogeum. Jeżeli rakieta jest na wysokości mniejszej od ok. 160 km, to jest za mała wysokość na utrzymanie się rakiety na orbicie.
Rakieta zapewne nie ma I prędkości kosmicznej na tej wysokości, krąży więc po orbicie eliptycznej, której perygeum jest pod... powierzchnią Ziemi i zwiększając prędkość (!) powoli opada.. Czas przed ponownym uruchomieniem silników jest wykorzystywany do analizy aktualnej trajektorii i takiego ponownego uruchomienia silników, aby poruszała się możliwie po idealnej drodze (oczywiście idealnej w przybliżeniu...) przy najmniejszym zużyciu paliwa.
-
Witam,
(.....)
Czemu "chyba"? Z tego co wiem to na orbicie eliptycznej prędkość nigdy nie jest stała.
nie śledziłem startu i wątku od początku, ale - na orbicie eliptycznej prędkość jest stała (bardzo krótko) tylko w perygeum i apogeum. Jeżeli rakieta jest na wysokości mniejszej od ok. 160 km, to jest za mała wysokość na utrzymanie się rakiety na orbicie.
Rakieta zapewne nie ma I prędkości kosmicznej na tej wysokości, krąży więc po orbicie eliptycznej, której perygeum jest pod... powierzchnią Ziemi i zwiększając prędkość (!) powoli opada.. Czas przed ponownym uruchomieniem silników jest wykorzystywany do analizy aktualnej trajektorii i takiego ponownego uruchomienia silników, aby poruszała się możliwie po idealnej drodze (oczywiście idealnej w przybliżeniu...) przy najmniejszym zużyciu paliwa.
Również witam. Pozwolę sobie stwierdzić, że co do prędkości na orbicie eliptycznej racje mamy oboje, bo gdyby wziąć prędkość obiektu w odpowiednio małym przedziale czasu, gdziekolwiek, to jej zmiana byłaby zaniedbywalna lub w ogóle trudna do zmierzenia, ergo - prędkość była by stała. Choć tak naprawdę stała by nie była. Tak w ogóle to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Manewr_transferowy_Hohmanna (http://pl.wikipedia.org/wiki/Manewr_transferowy_Hohmanna)
-
Obiecane zdjęcia:
(http://farm6.static.flickr.com/5297/5452332407_fb76e498c3_b.jpg) (http://farm6.static.flickr.com/5297/5452332407_c416818da3_o.jpg)
(http://farm6.static.flickr.com/5254/5452332339_0947e567a4_b.jpg) (http://farm6.static.flickr.com/5254/5452332339_514b30be9c_o.jpg)
-
Hmm - jakoś nie widzę tych obiecanych zdjęć! :)
Edit - a teraz widzę! :)
-
Hmm - jakoś nie widzę tych obiecanych zdjęć! :)
Ale co masz na myśli? Mi się wczytują, przy (u mnie) domyślnym braku pamięci podręcznej przeglądarki i wchodzeniu dla pewności na stronę przez proxy.
-
Bombowe zdjęcia!
-
Ale tylko dwa :(
-
Zwłaszcza to pierwsze! No rewelacja.
Lekkie zbliżenie na startującą Ariane:
-
To chyba rzadko spotykane ujęcie?
-
Film z kanału ESA, przedstawiający przygotowania do lotu ATV-2: [Making of ATV-2 (http://www.youtube.com/watch?v=24-5_2lZKGk)].
-
Super filmik, podoba mi się. :)
-
Scaliłem wątki Harmakhisa i ten o ATV-2 w jedną całość. :)
Pytanie bardzo bojowe - czy na pewno ATV-2 dokuje do ISS 24 grudnia? Czy nie może to nastąpić dzień wcześniej? Pamiętam, że swego czasu ekipa z NASA "negocjowała" z menedżerami ESA plan lotu ATV-2 - i właśnie to postulowała.
-
Scaliłem wątki Harmakhisa i ten o ATV-2 w jedną całość. :)
Pytanie bardzo bojowe - czy na pewno ATV-2 dokuje do ISS 24 grudnia? Czy nie może to nastąpić dzień wcześniej? Pamiętam, że swego czasu ekipa z NASA "negocjowała" z menedżerami ESA plan lotu ATV-2 - i właśnie to postulowała.
Ja myślę, że ten 24 GRUDNIA to przesada, ale do 24 lutego wyrobią się :P
-
To chyba rzadko spotykane ujęcie?
Nie do końca. Zależy od tego jaki statek leci i czy ma związek ze Stacją ISS. W tym wypadku ATV czy wahadłowce muszą wpasować się w krótkie okna, a Stacja ISS przelatuje nad miejscem startu zwykle kilka minut wcześniej. Pamiętam start jakiejś misji (bodajże STS-132), kiedy nawet kamery NasaTv pokazywały przelatującą Stację na kilka minut przed T-0. Druga sprawa to zdolności obserwacyjne, które po dodaniu Cupoli bardzo się zwiększyły. Z ostatniego takiego też spektakularnego zdjęcia to kojarzę bodajże wejście w atmosferę misji promu kosmicznego rok temu, w załączniku podgląd - Endeavour w trakcie wykonywanie manewru wytracającego prędkość (S-ka). Autorem był Noguchi ;) Generalnie Cupola oferuje świetne możliwości, co widać na drugim załączniku (rozmarzona Tracy ;)) W trzecim oświetlone Włochy też z Cupoli :
-
Dzięki Matias za wyjaśnienie. Swoją drogą to dość ciekawa sprawa. Trzeba by poszperać za pozostałymi zdjęciami takiego typu. No i mam nadzieję że podobne zostaną zrobione w przyszłości. Chyba dobrze oddają skalę w jakiej dzieje się cała akcja? Ciekawe jaka odległość w momencie wykonania zdjęcia dzieliła te dwa obiekty? Mi osobiście takie ujęcia dają dużo do myślenia. To tak jak obserwacje satelitów (np. flary Iridium) tylko dokonane na orbicie.
-
Dzięki Matias za wyjaśnienie. Swoją drogą to dość ciekawa sprawa. Trzeba by poszperać za pozostałymi zdjęciami takiego typu. No i mam nadzieję że podobne zostaną zrobione w przyszłości. Chyba dobrze oddają skalę w jakiej dzieje się cała akcja? Ciekawe jaka odległość w momencie wykonania zdjęcia dzieliła te dwa obiekty?
Wydaje mi się, że tak, chociaż najlepszy byłby tutaj film, gdzie operator z widoku oglądających start astronautów przerzuciłby podgląd na rakietkę. Nie wiem jakim obiektywem wykonane było zdjęcie, ale strzelam że to 400 lub 800setka. Co do odległości to myślę, że było coś koło 600 kilometrów. Można to łatwo policzyć :)
No a wracając do ATV-2 to trwa cały czas "doganianie" Stacji ISS. Ktoś się tutaj pytał czemu to zajmuje około tygodnia? Ano takiemu ATV-2 się nie spieszy, a oszczędnością paliwa jest wykonywanie mniejszych, ale za to częstszych manewrów zbliżeniowych. Wahadłowiec jest ograniczony ilością dostępnych zapasów konsumpcyjnych.
-
Dziś planowane dokowanie do ISS! Dokowanie przewidziane jest na godzinę 16:46 CET.
Ten wątek będzie otwarty aż do momentu fizycznego (i potwierdzonego) dokowania ATV-2 do Stacji, po czym zostanie zamknięty i dalsze harce będziemy komentować w wątku o ISS. Aż do momentu oddzielenia... :)
-
Dziś planowane dokowanie do ISS! Dokowanie przewidziane jest na godzinę 16:46 CET.
Według najnowszych danych o 16:47:30 CET :)
-
Z kosmo: Statek chwilę temu znalazł się w punkcie S1 na trasie podejścia, leżącym w odległości 15 km od Stacji ISS.
-
Już jest widoczny z ISS
(http://img193.imageshack.us/img193/4430/foto57020110224140205.jpg)
-
KP, jesteś pewien, że to nie jest jakiś pajączek na szybie Cupoli? :)
-
Ostatnia tabelka z blogu ATV (chyba lekko już nieaktualna):
-
KP, jesteś pewien, że to nie jest jakiś pajączek na szybie Cupoli? :)
A ile nóg ma pajączek? To co widzę ma cztery nóżki tak jak Jan Kepler. ;D
O nie Jan Kepler miał dwie. Oj już sam nie wiem ile kto ma nóżek. >:( ;D
-
To chyba jednak na pewno 'atefauek' ;)
-
To chyba jednak na pewno 'atefauek' ;)
O, o właśnie to jest "atefauek", podoba mi się to. :D
-
Wydarzenia z ostatnich 10 minut ;)
Godzina 14:28 CET (24.02.2011)
Po opuszczeniu punktu S2 statek zacznie być nawigowany za pomocą systemu GPS. Wcześniej Kontrola Lotu w Francji przetestuje komendy przerwania podejścia i wycofania.
Godzina 14:23 CET (24.02.2011)
W punkcie S2 statek będzie przebywał przez pół godziny, w czasie którym kontrolerzy uruchomią zapasowy rosyjski system dokowania KURS oraz wyślą polecenie do zapalenia zewnętrznych świateł ATV-2.
Godzina 14:18 CET (24.02.2011)
ATV-2 dotarł do punktu S2, który znajduje się w odległości 3.5 km od Stacji ISS. Statek jest już na tej samej wysokości co ISS.
-
Kepler dokuje do tylnego portu Zvezdy tak?
-
Kepler dokuje do tylnego portu Zvezdy tak?
Zgadza się, nie ma innego wyjścia :)
-
Kepler dokuje do tylnego portu Zvezdy tak?
Zgadza się, nie ma innego wyjścia :)
Ja bym powiedział: nie ma innego wejścia. :D
Przypominam jakby ktoś zapomniał, zbliżającego się do ISS Jana można obserwować tutaj (z perspektywy ISS):
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html?param=station (http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html?param=station)
(http://img408.imageshack.us/img408/9876/foto57120110224145355.jpg)
-
Godzina 14:59 CET (24.02.2011)
Ważne systemy ATV-2 zostały uruchomione i sprawdzone. W tej chwili statek przemieszcza się do punktu S3, który znajduje się 249 metrów od Stacji ISS.
Godzina 14:41 CET (24.02.2011)
ATV-2 opuszcza punkt S2.
(http://blogs.esa.int/atv/files/2011/02/DSC01073.jpg)
-
Przyznaję - to nie jest pająk. To ważka! :)
-
Kilometr od ISS :)
-
Przyznaję - to nie jest pająk. To ważka! :)
To jakiś czmiel, biały gruby czmiel ;)
-
Blisko już i widać jak Kepler używa swoich silniczków manewrowych.
-
Cudownie wygląda!
-
Czyżby już dotarł do punktu S3, bo wygląda jakby się zatrzymał :).
Tak z tego co widzę to jest już idealnie za stacją, przed sobą ma port Zvezdy.
-
Blisko, jakby się do abordażu szykował :)
-
Czekamy na śpiewkę GO/NO-GO teraz chyba :)
-
"W chwili obecnej aktywowane są instrumenty statku, które będą wykorzystywane podczas ostatniej fazy podejścia. Wideometr emituje impulsy laserowe z częstotliwością 1-10/s, które odbijane są przez system refleksyjny zamontowany na module Zwiezda. W ten sposób określana jest dokładna pozycja ATV-2."
Wideometr? Takie jest tłumaczenie z Videometr? ;)
-
Videometer i telegoniometer zostały uruchomione, dziwne nazwy :P
-
Wam też nie działa podgląd?
-
Dużo słychać nic nie widać :/
Szkoda że moja znajomość Rosyjskiego ogranicza się do paru słów (moim zdaniem powinni porozumiewać się po angielsku)
A i jakieś światełko mogliby zapalić :)
Matias podgląd jest tyle że ISS i ATV-2 są teraz w cieniu Ziemi.
-
ATV-2 powinien mieć włączone jakieś światła. hmm :P
Opuszczamy punkt S4 jakoś teraz..
-
Wam też nie działa podgląd?
Sam już nie wiem, gdzie to można oglądać.
Ma ktoś działający link?
-
A zaraz nie będzie to na NASA TV na kanale publicznym?
-
Tak, od 16:15 CET chyba..
-
A zaraz nie będzie to na NASA TV na kanale publicznym?
Nie wykluczałbym, ale na razie STS...
-
A zaraz nie będzie to na NASA TV na kanale publicznym?
Nie wykluczałbym, ale na razie STS...
Już zajawka:
-
Zapinamy pasy proszę państwa, za trochę ponad 30 minut dokujemy ;)
-
Zapinamy pasy proszę państwa, za trochę ponad 30 minut dokujemy ;)
A to znaczy, że jak tak będzie iść dalej to za parę godzin może wystartujemy.
-
Coś sie tam błyska pośrodku tego krzyżyka.
-
Ładnie widać. ;D
-
TO jeszcze lepsze. :)
-
Dobrze słyszałem, że dokowanie się odbędzie o 17:00 CET??
-
130 metrów.
-
A TE jeszcze lepsze ;)
-
Dobrze słyszałem, że dokowanie się odbędzie o 17:00 CET??
Zgadza się, 20 minut opóźnione. Ciekawe czemu?
-
Wow.. pomyślcie, że ten statek jest wielkości angielskiego piętrowego czerwonego autobusu ;D
-
Blisko, blisko, coraz bliżej.
-
Czyli dobrze rozumiem, że jeszcze ATV zatrzyma się tuż przed samą stacją, tak?
-
I stała się światłość ;D:
(https://lh3.googleusercontent.com/_Hf_GEo_I6Qc/TWZ4jPcwkII/AAAAAAAADd4/T97469JgViY/atv2%20blisko.JPG)
-
Wow.. pomyślcie, że ten statek jest wielkości angielskiego piętrowego czerwonego autobusu ;D
Tak. to taki mały tir.
-
Duży!
-
Po prawej, trzeci parametr od dołu to odległość?
-
Czyli dobrze rozumiem, że jeszcze ATV zatrzyma się tuż przed samą stacją, tak?
Tak, w punkcie S41 (w odległości 11 metrów od Zwiezdy).
-
Wydaje mi się, że odległość to po lewej druga od dołu, a na samym dole jest szybkość zbliżania się (u ciebie odpowiednio 49m i 0,08 m/s).
-
30 metrów. Wygląda świetnie :)
-
Całą procedurę kontrolują Kaleri i Nespoli, którzy mogą manualnie wydać 4 różne komendy do ATV-2 (abort, odejście, itd).
-
Wygląda jak jakiś statek ze StarWars ;D
-
Wydaje mi się, że odległość to po lewej druga od dołu, a na samym dole jest szybkość zbliżania się (u ciebie odpowiednio 49m i 0,08 m/s).
Chodziło mi oczywiście o prawą lewą stronę :P A na samym dole jest NO_FAILURE.
-
X-Wing no nie :D? Za chwilę dotrzemy do tego punktu zatrzymania (ostatniego) przed dokowaniem.
-
Tu X-Wing, Discovery dowiezie C3PO, aaa zaraz, gdzie R2-D2?
-
No zatrzymał się już Kepler ;).
-
Punkt S4, 19-20 metrów od ISS.
-
Haa.. wprowadziłem w błąd - teraz jest w punkcie S4, czyli odległości 19-20 metrów od ISS :) Później będzie jeszcze S41 chyba..
-
Wow, to strasznie gęsto te zatrzymania ma ATV, przy Sojuzach czy wahadłowcu to już po ostatecznym ustawieniu się po prostu pomału się zbliżamy i dokujemy, a tu jeszcze co chwila jakieś sprawdzania systemów :).
-
Dobrze słyszałem, że dokowanie się odbędzie o 17:00 CET??
Zgadza się, 20 minut opóźnione. Ciekawe czemu?
Może czekają żeby w Teleexpressie pokazać dokowanie. ;D
-
Dobrze słyszałem, że dokowanie się odbędzie o 17:00 CET??
Zgadza się, 20 minut opóźnione. Ciekawe czemu?
Może czekają żeby w Teleexpressie pokazać dokowanie. ;D
Kepler w ramach cyklu "młodzi polscy artyści"?
-
Widać jak teraz wycelowują dokładnie Keplera do dokowania. Tak z innej beczki, to słyszałem, że ten ATV ma sporo podnieść orbitę ISS, ktoś wie o ile?
-
Może czekają żeby w Teleexpressie pokazać dokowanie. ;D
Dobry komentarz! :) Za 3 minuty ATV-2 opuści S4.
-
No to jedziemy z koksem, koniec postoju.
-
Jedziemy dalej.
-
Ostatni, krótki postój na 11m przed ISS.
-
10 metrów do Zwiezdy.
-
Nominal słyszę w słuchawce.
-
Kepler dokuje do tylnego portu Zvezdy tak?
Zgadza się, nie ma innego wyjścia :)
Wejścia? ;)
-
4 minuty
-
Wszyscy dali Go dla final approach.
-
5 metrów
-
ATV ponownie ruszył. 7 metrów...
-
2 metry
-
Ależ pięknie widać jak się zbliża!!!
-
CONTACT
-
No i mamy zadokowany ATV. :)
-
Panele znów zaczynają śledzić słońce.
-
Wszystko odbyło się ładnie i automatycznie, bez interwencji załogi.
Rzeczywiście panele Zvezdy znowu się obracają, wcześniej były ustawione w miejscu dla najlepszego widoku na dokowanie.
-
KONTAKT. 16:59:20 CET nad Atlantykiem.
-
Zero metrów, ;D Mamy go.
-
Podgląd na stację:
-
Widać jak teraz wycelowują dokładnie Keplera do dokowania. Tak z innej beczki, to słyszałem, że ten ATV ma sporo podnieść orbitę ISS, ktoś wie o ile?
O jakieś 40 kilometrów (do orbity o wysokości 400 km).
-
Mamy przechwycenie!
-
O to sporo, chyba nigdy stacja nie była jeszcze tak wysoko (no może na samym początku jej konstrukcji), swoją drogą ciekawy podgląd na wysokość orbity ISS jest tutaj:
http://www.heavens-above.com/IssHeight.aspx
-
ATV zasłonięty przez panel, ale też ładnie.
-
Widać jak teraz wycelowują dokładnie Keplera do dokowania. Tak z innej beczki, to słyszałem, że ten ATV ma sporo podnieść orbitę ISS, ktoś wie o ile?
O jakieś 40 kilometrów (do orbity o wysokości 400 km).
Ooo! Nie wiedziałem, to naprawdę sporo!
-
Połączenie pomiędzy Johannesem Keplerem a ISS zabezpieczone.
Edit: dokowanie w pełni się powiodło, zatem ze strony ATV-2 nie ma "zagrożenia" dla startu Discovery. A jeśli o ATV mowa, to na "Lotach Kosmicznych" przeczytałem, że ATV-4 będzie nosić nazwę: Albert Einstein.
-
Widać jak teraz wycelowują dokładnie Keplera do dokowania. Tak z innej beczki, to słyszałem, że ten ATV ma sporo podnieść orbitę ISS, ktoś wie o ile?
O jakieś 40 kilometrów (do orbity o wysokości 400 km).
Ooo! Nie wiedziałem, to naprawdę sporo!
Sporo to będzie kosztowało - 4.5 tony paliwa ;)
Przeprowadzka na wyższą orbitę przełoży się na pomniejszoną o połowę ilość koniecznego paliwa na rok do podnoszenia orbity ISS. Dotychczas rocznie w ramach korekt opadania zużywano ok. 9 ton paliwa, teraz będzie to około 4-5. Przeprowadzka wynika z bliskiego zakończenia lotów STS (dzięki czemu zamiast paliwa można było w ładowni więcej ładunków przewieźć) oraz zbliżającego się maksimum aktywności słoneczne, co przełoży się na zmiany gęstości atmosfery (ISS byłaby mocniej hamowana).
-
ATV-2 zadokował do ISS. Zamykam ten wątek. Dalsze rozmowy w wątku o ISS. :)
http://www.astronautyka.org/index.php/topic,477.0.html
-
ATV-2 odłączył od ISS. Dalsze przygody tego europejskiego statku proszę umieszczać w tym wątku.
-
ATV-2 odłączył od ISS. Dalsze przygody tego europejskiego statku proszę umieszczać w tym wątku.
Za wiele tych przygód chyba nie będzie bo we wtorek wieczorkiem biedaczysko spłonie lecąc w kierunku Ziemi. ;D
Ale dzisiaj może uda się zobaczyć ATV na niebie w towarzystwie ISS. Trzymajmy kciuki za pogodę. ;D
-
ATV-2 Janek Kepler uciekający od MSK.
The ATV-2 "Johannes Kepler"odłączył się od MSK o 15:43 UTC. Od 16 lutego (dzień startu) do 20 czerwca ((dziś) dzień odłączenia) ATV-2 spędził 125 dni na orbicie.
http://www.youtube.com/watch?v=4Ztdq0A8D-A
-
W załącznikach zdjęcia stąd (http://www.roscosmos.ru/main.php?id=69) - szkoda że nie większe! A ATV-2 też będzie miał na pokładzie REBR, więcej o tym tutaj (http://blogs.esa.int/atv/2011/06/21/black-box-set-to-record-atvs-fiery-death/).
(http://www.esa.int/images/rebr_reentrybreakup.jpg)
-
Mamy już zaczęty deorbit burn (849 sekund).
-
Burn zakończony, delta-V miała wynieść 66.81 m/s. Teraz to lecimy już do atmosfery. :D Resztki spadną gdzieś tu (http://maps.google.com/maps?q=43.05S,+147.02W&hl=pl&ll=-48.69096,-146.601562&spn=151.790808,356.132813&sll=37.0625,-95.677068&sspn=55.849851,89.033203&z=2).
-
Kepler aktualnie się rozpada.
-
Czekamy na zdjęcia rozpadku! :)
-
Czekamy na zdjęcia rozpadku! :)
Oraz dane z "czarnej skrzynki" REBR.
-
W odróżnieniu od REBR na pokładzie HTV, która nie tylko "zadzwoniła do domu" ale i przetrwała uderzenie w wodę po czym wysyłała dane dalej przez kilka godzin, z czarnej skrzynki ATV nie odebrano żadnych sygnałów. Przyczyna nie jest znana. (Źródło (http://blogs.esa.int/atv/2011/06/24/follow-up-on-the-reentry-breakup-recorder/))
-
W odróżnieniu od REBR na pokładzie HTV, która nie tylko "zadzwoniła do domu" ale i przetrwała uderzenie w wodę po czym wysyłała dane dalej przez kilka godzin, z czarnej skrzynki ATV nie odebrano żadnych sygnałów. Przyczyna nie jest znana. (Źródło (http://blogs.esa.int/atv/2011/06/24/follow-up-on-the-reentry-breakup-recorder/))
Szkoda. Rozumiem, że w przyszłości REBR będą dalej używane?
-
W odróżnieniu od REBR na pokładzie HTV, która nie tylko "zadzwoniła do domu" ale i przetrwała uderzenie w wodę po czym wysyłała dane dalej przez kilka godzin, z czarnej skrzynki ATV nie odebrano żadnych sygnałów. Przyczyna nie jest znana. (Źródło (http://blogs.esa.int/atv/2011/06/24/follow-up-on-the-reentry-breakup-recorder/))
Szkoda. Rozumiem, że w przyszłości REBR będą dalej używane?
To dalej są eksperymenty, więc nie widzę przeszkód.
-
Natknąłem się na takie fajne zdjęcie ATV-2 dzisiaj, niezgorszy materiał na tapetę ;) Źródło w hi-res (http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-28/hires/iss028e008860.jpg).
-
Natknąłem się na takie fajne zdjęcie ATV-2 dzisiaj, niezgorszy materiał na tapetę ;) Źródło w hi-res (http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-28/hires/iss028e008860.jpg).
Dziś dopiero zauważyłem Twój wpis - no i tapeta zmieniona. :)
-
Dokładnie 12 lat temu.
Był to 7. start roku.
Transportowiec był w stanie podnosić orbitę ISS.
2 kwietnia 2012 ESA ogłosiła wygaszenie produkcji kolejnych ATV i zakończenie programu po piątym locie.
Wystartował Johannes Kepler
16.02.2011 o 21:51:02 z Kourou wystartowała RN Ariane-5ESV, która wyniosła w T+59' 55" na orbitę o parametrach: hp=255 km, ha=262 km, i=51,63° europejski automatyczny statek transportowy ATV-2 Johannes Kepler. Jego połączenie z ISS wykonano 24.02.2011 o 15:59:03.
http://lk.astronautilus.pl/n110216.htm#01
https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=44.msg13087#msg13087
Launch of ATV Johannes Kepler
https://www.youtube.com/watch?v=Ts59DRL2vv0
Docking of ATV Johannes Kepler
https://www.youtube.com/watch?v=eOcHhQCQAjQ
https://twitter.com/ESA_History/status/1626143622432169984
#OTD 16 February 2011, launch of #ESA's second Automated Transfer Vehicle #ATV Johannes Kepler on #Ariane5 VA200🚀from @EuropeSpacePort in Kourou to the International @Space_Station 👇
https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/ATV/ATV-2_i_Johannes_Kepler_i
Znana data startu ATV-2, opóźnienie startu STS-134
https://kosmonauta.net/2010/10/2010-10-02-atv-2/
ATV-2 prawie gotowy do lotu
https://kosmonauta.net/2011/01/2011-01-17-atv/?pk_campaign=feed&pk_kwd=bliskie-przeloty-2020-hm6-i-2020-hp6
Start Ariane 5 z ATV-2: relacja na żywo
https://kosmonauta.net/2011/02/start-ariane-5-z-atv-2-relacja-na-ywo/
Druga próba startu Ariane 5 z ATV-2: relacja na żywo
https://kosmonauta.net/2011/02/druga-proba-startu-ariane-5-z-atv-2-relacja-na-ywo/
Ekspedycja 26. fotografuje start ATV-2
https://kosmonauta.net/2011/02/2011-02-18-atv-2/
ATV-2 odłączył od ISS
https://kosmonauta.net/2011/06/2011-06-20-atv-2/
ATV – Automatyczny Statek Transportowy ESA
https://kosmonauta.net/2012/03/2012-04-01-atv/
Astrium: ewolucja ATV i Columbusa
https://kosmonauta.net/2012/07/astrium-atv-evolved/
Europe's automated cargo ship docks with space station
BY STEPHEN CLARK SPACEFLIGHT NOW Posted: February 24, 2011
(...) Discovery's dark orange external tank was already filled with more than 500,000 gallons of liquid hydrogen and liquid oxygen propellants at the time of the ATV's docking, but NASA was withholding final approval for the shuttle launch until the European mission safely arrived.
Space station managers didn't want the ATV docking while Discovery is also at the outpost, but the successful arrival Thursday means there will be no such conflict. (...)
https://spaceflightnow.com/ariane/v200/110224docking/
https://spaceflightnow.com/ariane/v200/dockingtimeline.html
https://spacenews.com/ariane-5-sends-atv-2-its-way-space-station/
https://spacenews.com/atv-2-departs-station-ahead-progress-43/
https://spaceref.com/status-report/atv-johannes-kepler-gears-up-for-space-journey/
https://www.nasa.gov/directorates/somd/reports/iss_reports/2011/02172011.html
http://www.collectspace.com/ubb/Forum32/HTML/000159.html
https://nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/spacecraft/display.action?id=2011-007A
https://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2015/10/ATV-Johannes-Kepler-Launchkit-GB-updated.pdf
https://spaceflight101.com/spacecraft/atv/
https://www.bbc.com/news/science-environment-12476275
https://www.nasaspaceflight.com/2011/02/ariane-mission-launch-atv-2-space-station/
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/atv.htm