Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 137965 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8588
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 15, 2013, 12:37 »
Maly obsuw z 2015 na poczatek 2016 testow VASMIR na ISS http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_01_14_2013_p06-01-534642.xml.
BTW, podejrzewam, ze artykul o australijczykach nie jest zbyt ... rzetelny i chodzi o robiony wraz z europa silnik jonowy;-) Z powazaniem

Ciesze się, że sprawa silnika VASIMR na ISS jest aktualna. Świetnie, że Austrlijczycy z Europejczykami robią silniki jonowe. Moze wreszcie Australia zacznie coś robić w sprawie lotów kosmicznych?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 15, 2013, 13:32 »
Maly obsuw z 2015 na poczatek 2016 testow VASMIR na ISS http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_01_14_2013_p06-01-534642.xml.
BTW, podejrzewam, ze artykul o australijczykach nie jest zbyt ... rzetelny i chodzi o robiony wraz z europa silnik jonowy;-) Z powazaniem

Ciesze się, że sprawa silnika VASIMR na ISS jest aktualna. Świetnie, że Austrlijczycy z Europejczykami robią silniki jonowe. Moze wreszcie Australia zacznie coś robić w sprawie lotów kosmicznych?
             ... ale oni robia:) Wspolpracuja chyba z wszystkimi, kazdy chce u nich miec cos do lacznosci z satelitami;-) Ich satelita FedSat (RIP:() , to byl majstersztyk;-) Sa liderem w dziedzinei komputerow ze zmiennym/rekonfigurowalnym hardware na potrzeby space, liderem w dziedzinie napedow hipersonicznych i  bardzo wydajnych silnikow jonowych (tu wspolpraca z ESA). Ich agendy rzadowe  wykorzystuje potencjal wspolpracy z organizacami pozarzadowymi, http://www.asri.org.au/ No i maja wlasny, dosc czesto wykorzystywany przez obcych, kosmodrom ... no kawalek pustyni do strzelania rakietami;-))) Jak dla mnie to sa bardzo zaangazowani w loty kosmiczne i nowe technologie. Z powazaniem
                                                                                                                                                                                         Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8588
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 15, 2013, 13:57 »
Bardzo fajna wiadomość:
Dnia 22 stycznia br., o godz. 11:00, w Instytucie Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (sala teatru GO) w Warszawie rozpocznie się uroczyste otwarcie pierwszego w Polsce i jednego z nielicznych w Europie laboratorium dedykowanego pracom badawczo-rozwojowym nad napędami plazmowymi dla satelitów, a także sond kosmicznych wysyłanych w bardziej odległe obszary przestrzeni.

http://www.kosmonauta.net/badania-rozwoj/menu-artykuly-badania-rozwoj/sprzet/5010-2013-01-15-ifpilm

Coś takiego w Polsce! To fajna wiadomość. Myślę, że to jeden z pierwszych skutków wejścia Polski do struktur ESA  8)

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 25, 2013, 18:19 »
Bardzo fajna wiadomość:
A tu także bardzo fajna wiadomość  :)

Test nowej technologii nuklearnego źródła zasilania
http://www.kosmonauta.net/badania-rozwoj/menu-artykuly-badania-rozwoj/sprzet/5043-2013-01-25-nowy-system-zasilania-reaktor
http://www.gizmag.com/fission-reactor-space-mission/25178/
http://www.engineeringontheedge.com/2012/12/nasa-tests-fission-reactor-for-space-flight/
http://www.lanl.gov/newsroom/news-releases/2012/November/11.26-space-travel.php
http://spaceref.com/nuclear-propulsion/doe-and-nasa-demonstrate-fission-reactor-prototype.html
http://www.tgdaily.com/space-features/67712-los-alamos-tests-new-spaceship-power-system
http://www.space-travel.com/reports/Researchers_test_novel_power_system_for_space_travel_999.html
http://ansnuclearcafe.org/2012/11/30/matinee-duff-space-reactor/
http://www.cnechile.cl/?p=7155
http://www.nuklearforum.ch/de/aktuell/e-bulletin/nasa-entwickelt-neues-energiesystem
http://facepunch.com/showthread.php?t=1228966
http://www.inovacaotecnologica.com.br/noticias/noticia.php?artigo=reator-nuclear-espacial-nasa&id=020130121130
http://fahrenheit.3dn.ru/news/sozdan_novyj_vid_jadernogo_istochnika_ehnergii_dlja_dalnikh_kosmicheskikh_poletov/2012-12-04-218
http://in-space.info/news/sozdan-novyi-vid-yadernogo-istochnika-energii-dlya-dalnikh-kosmicheskikh-poletov
http://www.mc2quantum.com/category/technology/page/2/








http://spaceports.blogspot.com/2012/11/los-alamos-engineers-build-new-deep.html

Ciekaw jestem czy to źródło zasilania będzie odpowiednie dla silników typu VASIMR ?
A dla zainteresowanych tym tematem może jeszcze wspomnę że dyskusja na temat zastosowania w przyszłości napędu jądrowego i silnika typu VASIMR w załogowej misji na Marsa toczy się tutaj: http://www.kosmonauta.net/forum/index.php?topic=384.180

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 25, 2013, 18:19 »

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 08, 2013, 21:39 »
Bardzo ciekawa informacja aczkolwiek nie wiem na ile wiarygodna:



http://www.geekweek.pl/aktualnosci/15425/emdrive---silnik-lamiacy-prawa-fizyki
Cytuj
Brytyjski inżynier Roger Shawyer na początku obecnego milenium stworzył silnik nazwany EmDrive, który miał pozornie łamać jedno z podstawowych praw fizyki - prawo zachowania pędu. Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt radykalne jak na swoje czasy - podważało w końcu pracę niemal "świętego" w świecie brytyjskiej nauki Isaaca Newtona. Parę lat temu pomysł został podjęty przez mniej konserwatywnych chińskich badaczy z Politechniki Północno-zachodniej w Xi'an, którzy twierdzą, że to faktycznie działa i mają na to dowody.[...]

EmDrive opierać ma swoje działanie o zjawisko ciśnienia promieniowania. Promieniowanie elektromagnetyczne, po zaabsorbowaniu, odbiciu lub rozproszeniu wytwarza po prostu ciśnienie odpowiadające gęstości energii strumienia pola podzielonej przez prędkość światła - a tym samym generuje pewną, bardzo niewielką siłę. Tak zwana prędkość grupowa fali elektromagnetycznej i tym samym generowana przez nią siła, może zależeć od geometrii falowodu, w którym się ona rozchodzi (co zostało udowodnione już w latach 50 XX wieku).[...]

 Shawyer wykoncypował, że jeśli falowód będzie taki, że na jednym jego końcu prędkość fali będzie znacznie różniła się od prędkości fali na drugim końcu (a taką możliwość daje stożek) to odbijając tę falę pomiędzy dwoma końcami uzyska się różnicę w ciśnieniu promieniowania, a więc siłę wystarczającą do wygenerowania ciągu.
System taki jest zamknięty, a więc na pierwszy rzut oka łamie on prawo zachowania pędu, jednak w grę wchodzi einstenowska względność, bowiem według Shawyera sam silnik znajduje się w innym układzie odniesienia, a falę w jego wnętrzu - w innym.[...]

 Jego pracę podjęła parę lat temu profesor Yang Juan z Politechniki Północno-zachodniej w Xi'an, która posiada ogromne doświadczenie w pracy z silnikami do statków kosmicznych. Jej zespół najpierw bardzo dokładnie przejrzał teoretyczne podstawy działania EmDrive, a dopiero po ich potwierdzeniu zabrał się za eksperymenty. I ostatnie z nich przyniosły jednoznaczny wynik - z kilku kilowatów mocy udało się wygenerować 720 nM siły ciągu.
To bardzo mało, jednak silniki jonowe XIPS produkcji Boeinga, które stosowane są w satelitach do delikatnego korygowania ich pozycji, generują mniej niż 1/4 tej siły zużywając dwukrotnie więcej energii, a do tego wymagają do działania gazu pędnego, którego rolę pełni tu szlachetny ksenon.[...]

 Podstawą wydajności EmDrive jest Q - dobroć - czyli wielkość charakteryzująca ilościowo układ rezonansowy. Według Shawyera wykorzystując nadprzewodniki uda się zwiększyć Q - a zatem siłę generowanego przez silnik ciągu - kilka tysięcy razy. A to dałoby możliwość napędzania z jego pomocą statków kosmicznych. Według wynalazcy taki prototyp mógłby być gotowy już za 3 lata jednak żadne firmy produkujące silniki nie chcą z nim współpracować, a bez środków nie będzie on w stanie prototypu stworzyć.
Chińczycy tym czasem pracują nadal nad demonstracyjną wersją silnika.
http://kopalniawiedzy.pl/Emdrive-relatywistyczny-silnik-elektromagnetyczny-Chiny-Roger-Shawyer-NSTAR-NASA-silnik-jonowy,7002

Cytuj
EmDrive – przełomowy silnik jednak działa?
http://gadzetomania.pl/2013/02/09/emdrive-przelomowy-silnik-jednak-dziala





Zasada konstrukcji silnika jest banalnie prosta. To tuba, która rezonuje mikrofale i kieruje je w konkretnym kierunku – na zewnątrz dyszy. Mikrofale powstają za sprawą chłodzonego wodą potężnego magnetronu (podobne urządzenia, choć na mniejszą skalę, znajdziemy w kuchenkach mikrofalowych).
W tubie/rezonatorze powstaje “ciąg” ze względu na zmieniającą się szybkość mikrofal. Szybkość ta zmienia się z powodu kształtu rezonatora, który rozszerza się na jednym końcu. Dzięki temu oddziaływania są silniejsze na szerszym fragmencie i słabsze na węższym.[..]
Co to oznacza dla nas? Jeżeli projekt okaże się być rzeczywisty, to wymiana rezonatora na nadprzewodnik pozwoli stworzyć ciąg o wartości 3 ton po przyłożeniu jedynie 1 kW mocy!

Cytuj
[...]"Niemożliwy" silnik osiąga coraz lepsze wyniki?
http://kopalniawiedzy.pl/EmDrive-silnik-fala-elektromagnetyczna-Roger-Shawyer-silnik-relatywistyczny,17502

Olbrzymią zaletą EmDrive jest fakt, że nie wymaga paliwa. A ono może stanowić nawet połowę wagi satelity geostacjonarnego. Jeśli zatem EmDrive kiedykolwiek zostanie wykorzystany, to już przy samym starcie pozwoli na zaoszczędzenie co najmniej połowy kosztów wyniesienia satelity na orbitę. Warto tutaj wspomnieć też, że Shwayer uważa, iż jego silnik o mocy nie większej niż uzyskana przez Chińczyków może posłużyć do korekty położenia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jego zastosowanie na ISS oznaczałoby możliwość zrezygnowania z kosztownych operacji zapewniania stacji paliwa.
Shwayer widzi jednak przyszłość swojego silnika w znacznie bardziej ambitnych zastosowaniach. [...]

Offline Trafiony

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 360
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 08, 2013, 23:05 »
Bardzo ciekawa informacja aczkolwiek nie wiem na ile wiarygodna:


To wszystko bardziej by pasowało pod "Meandry fizyki", jest tutaj gdzieś taki bardzo ukryty wątek. Lata interesowałem się fizyką teoretyczną (ale dawno temu), i stwierdzam że trzeszczy niemal we wszystkich teoriach. Co bardziej inteligentni fizycy to czują, ale nie są na tyle dobrzy aby stawić temu czoła. Więc udają na zewnątrz że wszystko gra.
Reasumując, wszytko jest możliwe. Być może czas szalonych odkryć w fizyce przed nami.

Offline Padre

  • Zarejestrowany
  • *
  • Wiadomości: 1
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 02, 2013, 18:55 »
Witam serdecznie.
Wybaczcie, że zamieszczam moją prośbę tutaj a nie otwieram nowego wątku. Mam do napisania pracę magisterską na temat "Napędy statków kosmicznych". Czy ktoś z użytkowników mógłby mi polecić odpowiednią literaturą dotyczącą tegoż tematu?
Za pomoc z góry bardzo dziękuję.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 04, 2013, 12:07 »
Mam do napisania pracę magisterską na temat "Napędy statków kosmicznych". Czy ktoś z użytkowników mógłby mi polecić odpowiednią literaturą dotyczącą tegoż tematu?

Po polsku raczej wiele nowego nie znajdziesz, ale polecam "Nowe napędy rakietowe" Mieczysława Łyżwińskiego (dostępna np. na allegro). Książka jest co prawda z lat 60tych, ale wiele od tego czasu nie wymyślono, więc jako teoretyczny przegląd różnych przyszłościowych metod napędu jest naprawdę użyteczna. Do tego "Silniki rakietowe" Stanisława Toreckiego - solidna pozycja na temat działania, budowy i wykorzystania silników rakietowych.
Zdecydowanie więcej po angielsku, np. "Rocket and Spacecraft Propulsion: Principles, Practice and New Developments" Martina Turnera i "Space Propulsion Analysis and Design" Ronalda Humble. Drogie, ale solidne książki. Z bardziej ekonomicznych opcji, to proponuję przejrzeć listę referencji w Wikipedii pod stosownym wpisem - jest tam wiele odnośników do ogólnie dostępnych opracowań. W bibliotece uczelnianej możesz popytać o "Journal of Spacecraft and Rockets" (dobre parę lat temu było dostępne na PW w czytelni).

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 04, 2013, 13:47 »
Ciekawa strona, ktora moze cie nakierowac, to http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines masz odnosniki do roznych wspolczesnych konstrukcji , potem tylko ogladasz literature pod kazdym z tych artykulow i masz na czym bazowac.  Warto do tych konstrukcji dodac rozwiazania nie opierajace sie na odrzucie: zaglowce sloneczne, wiatrakowce elektryczne czy rozwiazania oparte o sile Lorenza.  Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                                      Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Październik 12, 2013, 20:52 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline nasaspace2

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 48
  • W tym roku studia ; )
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 04, 2013, 14:33 »
Czytałem kiedyś w jakiejś książce że w latach 70 XX wieku były projektowane statki kosmiczne z napędem atomowym. Zaprzestali z powodów politycznych. Zawsze była obawa popełnienia drobnego błędu, i wyobraźmy sobie co by się stało gdyby taki statek z napędem atomowym wybuchł by nad Ziemią w czasie odrzutu na orbitę. Zamiast napędu atomowego za kilkadziesiąt lat "trendy" będzie napęd termojądrowy. Zamieniało by wodór w hel i odrzucało w przestrzeń plazmę, a helu mamy pod dostatkiem na księżycu, hel przybył tam prawdopodobnie ze Słońca a tam jak wiadomo atmosfery nie ma. Dlatego na Ziemi hel jest ułamek procenta, większa część jest niszczona przez atmosferę ziemską. Chyba że na Ziemi jest inne paliwo pochodne do helu które mamy pod dostatkiem.
Problem z cytatami jest taki, że ludzie od razu wierzą w ich prawdziwość - Mikołaj Kopernik

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #40 dnia: Marzec 04, 2013, 14:43 »
Czytałem kiedyś w jakiejś książce że w latach 70 XX wieku były projektowane statki kosmiczne z napędem atomowym. Zaprzestali z powodów politycznych. Zawsze była obawa popełnienia drobnego błędu, i wyobraźmy sobie co by się stało gdyby taki statek z napędem atomowym wybuchł by nad Ziemią w czasie odrzutu na orbitę. Zamiast napędu atomowego za kilkadziesiąt lat "trendy" będzie napęd termojądrowy. Zamieniało by wodór w hel i odrzucało w przestrzeń plazmę, a helu mamy pod dostatkiem na księżycu, hel przybył tam prawdopodobnie ze Słońca a tam jak wiadomo atmosfery nie ma. Dlatego na Ziemi hel jest ułamek procenta, większa część jest niszczona przez atmosferę ziemską. Chyba że na Ziemi jest inne paliwo pochodne do helu które mamy pod dostatkiem.
             ... wiesz, nie za bardzo jest gdzie to testowac;-) O ile dobrze pamietam, amerykanie robili to w jakis swoich jaskiniach. W temcie od pewnego czasu cisza materii.Tylko jakies ploty ... ale bez weryfikacji to raczej nie ma co tu przytaczac. IMHO, najszybciej doczekamy sie zestawowow jonowiec+ maly reaktorek. Z powazaniem
                                                                                                                                                                                 Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline nasaspace2

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 48
  • W tym roku studia ; )
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #41 dnia: Marzec 04, 2013, 14:56 »
Masz racje ale elektrownia jądrowa byłaby dobrym rozwiązaniem jako źródło zasilania bazy na Marsie aż do czasu spopularyzowania elektrowni termojądrowej (chyba że znajdziemy coś lepszego) na razie jest w powijakach, problemem jest nie wiem jak by to wytłumaczyć Naśladowanie syntezy jądrowej na Ziemi takiej jaka jest na Słońcu.
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2013, 15:17 wysłana przez nasaspace2 »
Problem z cytatami jest taki, że ludzie od razu wierzą w ich prawdziwość - Mikołaj Kopernik

Offline nasaspace2

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 48
  • W tym roku studia ; )
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #42 dnia: Marzec 04, 2013, 15:16 »
Ale mimo wszystko na początek będzie stara zasłużona technologia która jest i  była używana przez łaziki na Marsie (oprócz Curiosity ) Na ogniwa słoneczne Opportunity ze swoim bratem posiadają panele o wydajność 30% dla porównania teraz nasze panele komercyjne które kupujemy dla własnej potrzeby mają ok 20% dodajmy jeszcze różnicę lat Opportunity wylądował w 2004 roku na Marsie. Mamy już 2013. To jest przy okazji prosty dowód na to że technologie kosmiczne przenikają dla reszty społeczeństwa i "róbta co chceta". Moim zdaniem jest jeszcze druga sprawa moralność. Zawsze jak robimy coś nowego jest obawa zaangażowanie, niepewność. W przypadku paneli słonecznych ta niepewność znika, mamy w tym doświadczenie na Ziemi jak i na Marsie oraz w kosmosie. W przypadku elektrowni jądrowej też mamy doświadczenie ale tylko na Ziemi a tak to jest dla nas "nowość" jeżeli chodzi o Mars i kosmos.
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2013, 15:20 wysłana przez nasaspace2 »
Problem z cytatami jest taki, że ludzie od razu wierzą w ich prawdziwość - Mikołaj Kopernik

Offline Stazx

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 130
  • Arkady Darell
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #43 dnia: Marzec 04, 2013, 17:03 »
Bardzo dobry artykuł na temat programu Orion był w jednym z numerów Astronautilusa, nie pamiętam teraz już w którym. Polecam.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #44 dnia: Marzec 04, 2013, 17:39 »
Czytałem kiedyś w jakiejś książce że w latach 70 XX wieku były projektowane statki kosmiczne z napędem atomowym. Zaprzestali z powodów politycznych.
Tu na forum też znajdziesz trochę ogólnych wiadomości o projektach napędów jądrowych do statków kosmicznych i odnośniki do artykułów w necie:
http://www.kosmonauta.net/forum/index.php?topic=1020.msg41699#msg41699
http://florydziak.blogspot.com/2015/05/o-reaktorach-nad-gowami.html?showComment=1409160613025

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #44 dnia: Marzec 04, 2013, 17:39 »