Zbliża się odkładany wielokrotnie z różnych przyczyn start rakiety Antares 230, która ma wynieść na orbitę statek Cygnus z zaopatrzeniem dla ISS. Start ten wzbudza bardzo duże zainteresowanie, ponieważ ostatni do tej pory start Antaresa w dniu 28 października 2014 zakończył się pamiętną, gigantyczną eksplozją:
Wprawdzie firma produkująca statki Cygnus i rakiety Anateres - Orbital ATK, przeprowadziła potem dwa następne starty, ale z wykorzystaniem rakiety Atlas V firmy Lockheed Martin (oferowanej przez spółkę ULA): 6 grudnia 2015 oraz 23 marca 2016.
W międzyczasie Orbital ATK pracował nad nową wersją swojej flagowej rakiety. Przede wszystkim zrezygnowano z poradzieckich silników NK-33 wyprodukowanych jeszcze dla nieudanej księżycowej rakiety N1. Zdecydowano się na zastosowanie rosyjskich silników RD-181. Ciekawe, że podobne wykorzystuje wspomniany Atlas V, tyle że w 2-komorowej wersji RD-180 (RD-181 są 1-komorowe). Zatem dla Antaresa, który w tej wersji zyskał oznaczenie 230, będzie to debiut.
Dwa silniki RD-181 po przybyciu z Rosji zostały zintegrowane z rakietą (lipiec/sierpień 2016):
Statek Cygnus otrzymał nazwą własną - zgodnie z tradycją Orbitala ATK - od nazwiska jednego z nieżyjących już astroanutów-pilotów, Alana Poindextera (
http://lk.astronautilus.pl/astros/465.htm).
Start odbędzie się z kosmodromu Mid-Atlantic Regional Spaceport (MARS) na wyspie Wallops (stan Virginia). Według informacji dostępnych dzisiaj, pierwsza próba startu zapowiadana jest na
10 października 2016, godz. 2:47 UTC.
Więcej:
-
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=39101 - wątek na forum NSF,
-
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cygnus_CRS_OA-5 - artykuł na Wikipedii,
-
http://kosmonauta.net/2016/09/czy-rakieta-antares-wroci-do-sluzby/ - artykuł na kosmonauta.net.