Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: JSz w Listopad 10, 2015, 19:17
-
Firma Orbital ATK (dawniej Orbital Sciences) realizuje w ramach kontraktu z NASA loty zaopatrzeniowe (cargo) na ISS. Trzeci z tych lotów (Orb CRS-3), do którego start odbył się 28 października 2014 r., zakończył się potężną katastrofą:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Orbital_ATK_Antares_Launch_%28201410280038HQ%29.jpg/800px-Orbital_ATK_Antares_Launch_%28201410280038HQ%29.jpg)
Po ponad rocznej przerwie Orbital wraca ze swoim statkiem do lotów, jednak pierwszy start, a prawdopodobnie drugi również, odbędą się nie za pomocą własnej rakiety Antares, której silnik był przyczyną eksplozji, ale za pomocą uchodzącej za niezwykle niezawodną rakiety Atlas V dostarczonej przez spółkę ULA.
Rok temu w rakiecie Anatres 130 eksplodował silnik AeroJet Rocketdyne AJ-26, który stanowi zmodernizowany, jeszcze poradziecki NK-33 z niedoszłej księżycowej rakiety N-1. Orbital zrezygnował z dalszego użytkowania tych silników decydując się na rosyjskie RD-181 w następnych modelach Antaresa.
Poza zmianą rakiety, znacznym zmianom ulega sam Cygnus. Będzie to pierwszy jego lot w wersji powiększonej (enhanced). Będzie on dłuższy (4,86 zamiast 3,66 m) i będzie miał większy udźwig (3,5 zamiast 2 t). Zmieni się m.in. kształt baterii słonecznych - teraz będą one okrągłe, jak w Orionie (po lewej Cygnus w dotychczasowej wersji, po prawej enhanced):
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/Cygnus_2_approaches_ISS_%28ISS038-E-028044%2C_modified%29.jpg/800px-Cygnus_2_approaches_ISS_%28ISS038-E-028044%2C_modified%29.jpg) (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Enhanced_Cygnus_-_Drawing.jpg/731px-Enhanced_Cygnus_-_Drawing.jpg)
Start planowany jest 3 grudnia 2015 r., pomiędzy godz. 22:55 - 23:25 UTC, z wyrzutni SLC-41 na Cape Canaveral.
Powodzenie tego startu będzie miało ogromny wpływ nie tylko na pomyślną realizację kontraktu, ale z pewnością również na otrzymanie nowego (konkurs CRS-2), na który przetarg ma zostać rozstrzygnięty w styczniu 2016 r.
Źródła:
- http://www.orbitalatk.com/news-room/insideOA/Enhanced%20Cygnus/default.aspx
- https://en.wikipedia.org/wiki/Cygnus_%28spacecraft%29
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Cygnus_%28statek_kosmiczny%29
-
Dla mnie to nawet ciekawsza misja niz to co robis SpaceX. Zwlaszcza te baterie sloneczne maja miec parametry zmieniajace zasady gry. Zwlaszcza uzycie napedow niechemicznych na LEO;-) Z powazaniem
Adam Przybyla
A co to za napędy niechemiczne w nowym Cygnusie ? Pytam bo jakoś nie czytałem nic o tym do tej pory. Jakieś silniki jonowe może?
-
Dla mnie to nawet ciekawsza misja niz to co robis SpaceX. Zwlaszcza te baterie sloneczne maja miec parametry zmieniajace zasady gry. Zwlaszcza uzycie napedow niechemicznych na LEO;-) Z powazaniem
Adam Przybyla
A co to za napędy niechemiczne w nowym Cygnusie ? Pytam bo jakoś nie czytałem nic o tym do tej pory. Jakieś silniki jonowe może?
... tz ja o nicztym takim nie wiem, ale baterie sloneczne maja dac o wiele wieksza moc niz to co mamy do tej pory.
Po prostu zapowiedz dobrego zasilania dla przyszlych misji. Ale to nie jest tylko tak sobie ... lepsze, to IMHO nowa generacja rozwiazania.
Z powazaniem
Adam Przybyla.
-
Romku - Adaś jak zwykle bajdurzy sam nie wie o czym. Na Cygnusie oczywiście nie będzie żadnych "napędów niechemicznych". Natomiast baterie słoneczne będą, według technologii UltraFlex od lat rozwijanej przez ATK, a teraz odziedziczonej przez Orbital ATK. Są one lekkie, odporne, elastyczne, przy czym sprawność mają przeciętną. Jeśli Cię to interesuje, tutaj jest fact sheet Orbitala ATK na ten temat, w tym wykaz, gdzie takie baterie były/będą stosowane: https://www.orbitalatk.com/space-systems/space-components/solar-arrays/docs/FS007_15_OA_3862%20UltraFlex.pdf.
-
Dodam taką ciekawostkę, że najbliższy Cygnus nosić będzie nazwę "Donald K. Slayton II" - podobnie jak ten, który został zniszczony w ostatniej katastrofie. Listę dotychczasowych nazw wraz z krótkim opisem transportowca można znaleźć tutaj (http://lk.astronautilus.pl/sat/cygnus.htm).
-
Dwa najnowsze zdjęcia Cygnusa CRS-4 przygotowywanego do grudniowego startu. Źródło: America Space.
-
I jeszcze trzy zdjęcia z przygotowań Cygnusa OA CRS-4 do lotu. Źródło: Facebookowe strony Spaceflight 101 oraz Spaceflight Now.
-
Czy ktoś kojarzy ile mniej więcej trwa dotarcie Cygnusa do ISS? Będzie szansa na obserwacje z Polski?
-
Czy ktoś kojarzy ile mniej więcej trwa dotarcie Cygnusa do ISS? Będzie szansa na obserwacje z Polski?
Start 03.12.2015 (okno startowe 22:55-23:25 UT), uchwycenie 06.12.2015 o 10:30 UT. Oznacza to, że przy obecnej orbicie ISS nie będzie ona (a zatem i Cygnus) widoczna z terenu Polski. Co prawda 25 listopada i 1 grudnia zaplanowano dwie korekty orbity ISS, ale nie na tyle duże, by znacząco poprawić widoczność stacji od nas.
-
Ok, dzięki. Na razie pogodę zamawiam na 15-16 grudnia na dokowanie Sojuza :D
-
Jak się mają warunki oświetleniowe na moment startu? Chyba będzie już mocno po zachodzie Słońca? Czyżby szykował się nocny start? Z perspektywy kamer na pokładzie Atlasa 5 może to ciekawie wyglądać. :)
-
Tymczasem pierwszy stopień rakiety Atlas 5 która wyniesie Cygnusa OA CRS-4 jest już montowany na wyrzutni SLC-41 należącej do ULA.
-
Nie na wyrzutni tylko w VIF, który stoi jednak w pewnym oddaleniu od wyrzutni ;)
-
Dodam taką ciekawostkę, że najbliższy Cygnus nosić będzie nazwę "Donald K. Slayton II" - podobnie jak ten, który został zniszczony w ostatniej katastrofie.
Podobno marynarze twierdzą, że nadanie statkowi nazwy innego, który uległ katastrofie, przyniesie mu pecha...
-
Czy już jest może jakaś pierwsza prognoza pogody?
-
Dodam taką ciekawostkę, że najbliższy Cygnus nosić będzie nazwę "Donald K. Slayton II" - podobnie jak ten, który został zniszczony w ostatniej katastrofie.
Podobno marynarze twierdzą, że nadanie statkowi nazwy innego, który uległ katastrofie, przyniesie mu pecha...
Na szczęście w przypadku statków kosmicznych naukowo dowiedzione jest, że to nie prawda...
-
Dodam taką ciekawostkę, że najbliższy Cygnus nosić będzie nazwę "Donald K. Slayton II" - podobnie jak ten, który został zniszczony w ostatniej katastrofie.
Podobno marynarze twierdzą, że nadanie statkowi nazwy innego, który uległ katastrofie, przyniesie mu pecha...
Na szczęście w przypadku statków kosmicznych naukowo dowiedzione jest, że to nie prawda...
Miejmy nadzieję, że po raz kolejny zostanie to udowodnione przy starcie tego Cygnusa. :)
-
W Piątek 20 Listopada Cygnus wraz z osłoną aerodynamiczną został zainstalowany na rakiecie Atlas 5. Bardzo kibicuje tej misji, jednak chyba nie będę miał odwagi oglądać start na żywo na NASA TV. Wolę go zobaczyć później. Wynika to z tego że 28 czerwca oglądałem na żywo start Falcona 9/CRS-7 - było to dla mnie duże i emocjonalne przeżycie. Z radością godzinę po starcie Atlasa 5 - dowiem się o locie nowego Cygnusa na międzynarodową stację kosmiczną.
-
Czy są nowe wieści o starcie Atlasa z Cygnusem?
-
Czy są nowe wieści o starcie Atlasa z Cygnusem?
Launch day overall probability of violating weather constraints: 40%
Primary concern(s): Cumulus Clouds, Disturbed Weather, Thick Clouds
24-hour delay overall probability of violating weather constraints: 40%
Primary concern(s): Cumulus Clouds, Disturbed Weather, Thick Clouds
Next forecast will be issued: 30 November 2015, 0800 EST
-
Tutaj krótki przegląd misji, w tym wykaz zabieranych eksperymentów: http://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/orbital_atk_crs-4_mission_overview.pdf.
-
Air Force meteorologists anticipate a 60 percent chance of acceptable weather during Thursday's 30-minute window at Cape Canaveral Air Force Station's Launch Complex 41, and the same odds if the launch should slip to Friday.
-
Odliczanie do startu już się rozpoczęło od godz. T-11, przy czym oczywiście będzie seria planowych przerw w odliczaniu. Meteo - nadal 60%
(http://blogs.nasa.gov/orbital/wp-content/uploads/sites/234/2015/12/OA-4-NASAemblem-300x293.jpg)
https://blogs.nasa.gov/orbital/2015/12/02/countdown-begins-for-thursday-liftoff/
-
Atlas V już na wyrzutni:
(http://blogs.nasa.gov/orbital/wp-content/uploads/sites/234/2015/12/KSC-315D-0475_0177.jpg)
Rakieta opuściła budynek pionowej integracji (po lewej na drugim planie), przejechała się na wyrzutnię i stanęła przy wieży. Na prawej od niej widać budowaną wieżę dostępową do lotów załogowych (niefortunnie za przesłaniającą ją wieżą z odgromnikiem). Bo stąd, czyli z wyrzutni LSC-41, będą też startować Atlasy ze Starlinerami.
https://blogs.nasa.gov/orbital/2015/12/02/atlas-v-rocket-arrives-at-the-pad/
https://blogs.nasa.gov/orbital/2015/12/02/rollout-imagery/
-
To raczej bedzie "nudny" start, emocje beda dopiero w przypadku falcona czy protona, wtedy moze cos wybuchnac;-) Atlas jest drogi ale pewny. Z powazaniem
Adam Przybyla
-
To raczej bedzie "nudny" start, emocje beda dopiero w przypadku falcona czy protona, wtedy moze cos wybuchnac;-) Atlas jest drogi ale pewny.
Wybuchnąć zawsze coś może, ale Atlas-5, zapewne dzięki rosyjskim silnikom, jest - póki co - niezawodny :)
-
Nowa prognoza pogody podtrzymuje 60% na start.
-
Czyli pewnie emocje będą do samego końca!
-
Nowa prognoza pogody podtrzymuje 60% na start.
Teraz czytam, ze tylko 30%, zatem trochę słabo z ta pogoda.. no, ale poczekajmy jeszcze te 2 h na holdzie...
-
Nowa prognoza pogody podtrzymuje 60% na start.
Teraz czytam, ze tylko 30%, zatem trochę słabo z ta pogoda.. no, ale poczekajmy jeszcze te 2 h na holdzie...
A nie dotyczy to 30% szans na start w piątek?
-
Nowa prognoza pogody podtrzymuje 60% na start.
Teraz czytam, ze tylko 30%, zatem trochę słabo z ta pogoda.. no, ale poczekajmy jeszcze te 2 h na holdzie...
A nie dotyczy to 30% szans na start w piątek?
30% na dziś i na piątek :/
-
Tym niemniej zaczęli tankować rakietę:
ULA @ulalaunch 7 min.7 minut temu
The team is beginning cryogenic fueling operations for #Cygnus launch on #AtlasV. Launch is planned for 5:55pmEST
-
Jest webcast http://www.ulalaunch.com/nasa.aspx
-
Chyba pada w okolicach wyrzutni...
-
Forecasters expect both conditions to remain red for the next hour.
https://blogs.nasa.gov/orbital/2015/12/03/no-go-conditions-right-now/
-
The weather forecast has been downgraded to a 10 percent chance of acceptable conditions for this evening’s launch opportunity.
https://blogs.nasa.gov/orbital/2015/12/03/forecast-10-percent-go/
10%. Czyli odwołanie startu chyba jest już tylko formalnością?
-
Pogoda coraz gorsza...
-
Ale grafiki coraz lepsze!
-
Nie myślałem, że choćby gruba warstwa cumulusów czy deszcz mogą zaszkodzić Atlasowi. Sądziłem, że dopiero wytworzenie się konwekcji jest groźne.
-
Nie myślałem, że choćby gruba warstwa cumulusów czy deszcz mogą zaszkodzić Atlasowi. Sądziłem, że dopiero wytworzenie się konwekcji jest groźne.
Pewien nasz dobry znajomy zamieścił sporą listę przyczyn pogodowych (http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=36861.msg1452349#msg1452349), które uniemożliwiają start Atlasa.
-
Z takimi warunkami pogodowymi nie ma najmniejszych szans na dzisiejszy start,
póki co nie ma zgody na tankowanie pierwszego stopnia, także spokojniutki scrub. Może jutro będzie nieco lepiej.
-
Ale póki co próbują dalej - zapowiedziano opóźnienie do następnej możliwej próby (z czterech możliwych)
-
Chyba start opóźniono do 00:25 CET...
-
00:10 chyba
edit: jednak 00:25:45 CET
-
SCRUB
-
SCRUB
Co przy tej pogodzie było do przewidzenia, niestety.
Z drugiej strony lepszy SCRUB, niż powtórka z poprzedniego startu, choć wtedy zawiódł silnik.
-
Nowy czas próby startu - za niecałą dobę: 23:33 CET
-
W takim razie jutro kolejna próba... Miejmy nadzieję, że już nie w deszczu. :P
-
Z drugiej strony lepszy SCRUB, niż powtórka z poprzedniego startu, choć wtedy zawiódł silnik.
Mnie dziwi, że po ostatniej katastrofie w ogóle próbowali w takich warunkach atmosferycznych i nie przerwali procedury tankowania.
-
Pogoda zapowiada się tylko nieco lepiej - 30% na GO, okno potrwa 30min
-
Myślę, że z pogodą jest gorzej, niż źle:
* 30 percent favorable conditions on Friday, with 30-minute window opening at 5:33 p.m. EST (2233 GMT), due to cumulus clouds, cloud thickness and ground winds.
* 30 percent favorable conditions on Saturday, with 30-minute window opening at 5:10 p.m. EST (2210 GMT), due to ground winds and cumulus clouds.
* 40 percent favorable conditions on Sunday, with 30-minute window opening at 4:44 p.m. EST (2144 GMT), due to ground winds and cumulus clouds.
Z drugiej strony to jest Floryda, zmiany, nawet gwałtowne, są zawsze możliwe.
-
Dziś z lotu również raczej nici, nie łudzmy się, że wystartują w takich warunkach, czekamy do jutra. O której jutro otwiera się okno startowe?
-
Dziś z lotu również raczej nici, nie łudzmy się, że wystartują w takich warunkach, czekamy do jutra. O której jutro otwiera się okno startowe?
Jeden post wyżej :)
-
Meteorologiczne szanse na dzisiejszy start wzrosły do 40% :)
The likelihood of acceptable conditions has grown to 40 percent for launch time at 5:33 p.m. EST, the start of a 30-minute window.
https://blogs.nasa.gov/orbital/2015/12/04/forecast-upgraded-to-40-percent-go/
-
Zaczyna się tankowanie Atlasa:
ULA @ulalaunch 33 min33 minuty temu
The team has given the go to begin cryogenic fueling operations of the #AtlasV with #Cygnus. The launch count has resumed. #OA4
-
Niecałe pół godziny do startu, a pogoda na podglądzie wygląda na całkiem znośną - nie pada, a na niektórych chmurach widać nawet promienie słońca.
-
W tym momencie pogoda jest na tak, ale meteorolodzy spodziewają się gwałtownych podmuchów wiatru, więc nadal mamy 40% na start.
-
wszystkie systemy na GO :)
-
Pogoda nadal na tak, Cygnus już na własnym zasilaniu.
-
Zapada szybko zmierzch, ale niebo jakby pojaśniało. Chyba już nic nie przeszkodzi próbie startu. Start za 7 minut!
-
Jest finalne "go" dla startu dla wszystkich systemów!
-
T-1
-
Recykling na dwa okienka do przodu... (22:48:12).
-
Dmuchnęło!
-
Zegar cofnięty do T-4 i hold.
-
Wznowiono odliczanie, ale nadal HOLD na 3:42. ??
-
Wszystkie systemy znowu na "go". Zostaje wznowione odliczanie, za 4 min start.
-
Znów hold...
-
Przyziemny wiatr przekroczył limit...
-
Nowy T0=23:03:12 - koniec okna. Zobaczymy...
-
Mamy jeszcze około 13 minut, nadal zbyt mocno wieje.
-
Go, Go Go znów już było no i teraz ponownie mamy odliczanie, mam nadzieję, że tym razem wszystko się uda. T-4 i leci w dół.
-
Nie lecimy dzisiaj :(
-
ULA ćwierknęła:
ULA @ulalaunch 4 min.4 minuty temu
Dear weather: Please be nice. Thx, #Atlasv #Cygnus
-
Leciało w dół, ale tylko przez chwilę, doleciało do decyzji o przerwaniu procedury.
-
No to do jutra! Tyle że z każdym dniem okno otwiera się trochę wcześniej ;)
-
Przyczyną odłożenia startu był wiatr przyziemny, którego prędkość przekroczyła limit zaledwie o kilka węzłów.
-
A zatem do dziś (naszego czasu). Okno 23:10:38-23:40:38, czyli pięć stałych momentów co 7:30.
-
Najnowsza prognoza daje 20% szans na dzisiejszy start. Ale czy to cośkolwiek oznacza...? Zwłaszcza, że pojawiły się właśnie problemy techniczne.
-
No i już mamy dzisiejszy start z głowy. Następna szansa jutro 22:44:56-23:14:56 CET. Pogoda 40% szans na start, natomiast we wtorek już 70%.
-
Ciekawe, bo ULA ćwierknęła o tym dopiero przed chwilą. Nawet nie pytam, skąd Waldek ma informacje :-X.
ULA @ulalaunch 3 min.3 minuty temu
Launch update:#Cygnus launch on #AtlasV now scheduled for Sunday, Dec. 6, at 4:44pmEST. Weather 40% go #OA4
-
Ciekawe, bo ULA ćwierknęła o tym dopiero przed chwilą. Nawet nie pytam, skąd Waldek ma informacje :-X.
No bez przesady, relacja była na NSF (http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=36861.msg1453291#msg1453291) i SFN (http://spaceflightnow.com/2015/12/02/av061journal/). Informacja o scrubie była już o 19:51 CET.
-
Nie ukrywam, że nie mam nic przeciwko temu opóźnieniu startu... :)
-
Ciekawe, bo ULA ćwierknęła o tym dopiero przed chwilą. Nawet nie pytam, skąd Waldek ma informacje :-X.
No bez przesady, relacja była na NSF (http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=36861.msg1453291#msg1453291) i SFN (http://spaceflightnow.com/2015/12/02/av061journal/). Informacja o scrubie była już o 19:51 CET.
Wygląda na to, że dziennikarze, przynajmniej ci z SFN, są szybsi w przekazywaniu informacji niż służby informacyjne firm...
-
Wygląda na to, że dziennikarze, przynajmniej ci z SFN, są szybsi w przekazywaniu informacji niż służby informacyjne firm...
Chyba zawsze tak było?
-
Rozpoczęło się już odliczanie przed dzisiejszą próbą startu. Prognoza nadal daje 40% na start.
-
Oni trzęsą portkami jeszcze przy 60, 70% także póki co jakiejś nadzieji bym sobie na dziś nie robił.
-
Rozpoczęło się już odliczanie przed dzisiejszą próbą startu. Prognoza nadal daje 40% na start.
Nadal oficjalnie 40%, ale jest tendencja wzrastająca. Problemem jest wiatr, ale jego siła maleje. Dzisiejsze pięć okien startowych rozpoczyna się o 22:44:57 CET i trwa co 7,5 minuty do 23:14:57.
-
Nadal oficjalnie 40%, ale jest tendencja wzrastająca.
Przedwczoraj (a raczej już wczoraj) też mieliśmy znośną pogodę jeszcze dosłownie kilka minut przed startem. Wtedy dopiero nagle zaczęło mocno wiać. Ale dzisiaj startujemy ciut wcześniej - może zdążymy :).
PS. Klimatyczne zdjęcie opublikował ULA:
(https://pbs.twimg.com/media/CVjmlh0VEAA2UNW.jpg:large)
-
Oni trzęsą portkami jeszcze przy 60, 70% także póki co jakiejś nadzieji bym sobie na dziś nie robił.
Mówisz i masz - już jest 70% szans na start w dniu dzisiejszym. W tym tempie za parę godzin będzie to 200% :P
-
Zostało 25 min do startu. Trwa planowy hold, temat zagrożeń meteorologicznych raczej nie jest poruszany, na NASA TV trwa spokojna transmisja.
-
Na razie na czas startu nie jest przewidziane jakieś pogorszenie się warunków pogodowych, także jak nie wyskoczy jakaś anomalia natury technicznej - Atlas 5 powinien dziś wystartować.
-
ULA ćwierka:
ULA @ulalaunch 5 min.5 minut temu
Weather remains 70% favorable for launch. Keeping an eye on ground winds and cumulus clouds. #AtlasV #Cygnus #OA4
-
Cygnus już przełączony na własne zasilanie.
-
Za chwilę finalne zgłaszanie gotowości przez obsługę wszystkich systemów.
-
Jest finalne GO od wszystkich! T-4.
-
Dwie minuty do startu. Chyba się uda. :)
-
Trzydzieści sekund do startu i nadal trwa odliczanie
-
POSZŁA!
-
Trzy minuty po starcie. MAX-Q już dawno minięte, wszystko OK, opór atmosfery jest już malutki.
-
Śliczny start!
-
T+4. Atlas ma już tylko 1/4 masy startowej ;).
-
Śliczne ujęcia! :)
-
ULA @ulalaunch 1 min.1 minutę temu
Booster engine cut off (BECO), Atlas/Centaur separation,Centaur main engine start (MES1), payload fairing jettison #Cygnus #AtlasV
-
Śliczne ujęcia! :)
Rzeczywiście śliczne!
-
Czy ktoś może potwierdzić, że jest to pierwszy w ogóle lot Atlasa V w kierunku ISS? Jakoś nie przypominam sobie, by kiedykolwiek ktokolwiek cokolwiek... :)
-
Ujęcia na silnik drugiego stopnia (w poprawnych proporcjach):
-
Czy ktoś może potwierdzić, że jest to pierwszy w ogóle lot Atlasa V w kierunku ISS? Jakoś nie przypominam sobie, by kiedykolwiek ktokolwiek cokolwiek... :)
Łatwo sprawdzić na Wiki :P. Tak - pierwszy. Zresztą Delty też w tym kierunku nie startowały.
-
POSZŁA!
Mimo 30% szans na dzisiaj, w głosie komentatora przy odliczaniu czułem totalny brak wiary, że rakieta dzisiaj poleci, nawet w momencie jak już silniki wystartowały.
MECO
-
No i mamy MECO.
Faktycznie tez sobie Atlasa V do ISS nie przypominam, ale Waldek chyba powinien wiedzieć na 100%
-
ULA @ulalaunch 59 sek.59 sekund temu
Main engine cutoff complete. About 2 mins away from #Cygnus spacecraft separation. #AtlasV #OA4
-
Cygnusy wcześniej startowały Antaresami. Dragony Falconami. Nie było zatem wcześniej powodu używać Atlasa V w dostarczaniu ładunków na ISS.
-
Potwierdzono oddzielenie statku od nosiciela, jak zwykle Atlas V, choć drogi jest niezawodny. A może właśnie dlatego... ;)
-
Separacja:
Orbital ATK @OrbitalATK 1 min.1 minutę temu Ashburn, VA
We have #Cygnus separation! Thanks for the ride, @ulalaunch! #GoAtlas
-
Cygnusy wcześniej startowały Antaresami. Dragony Falconami. Nie było zatem wcześniej powodu używać Atlasa V w dostarczaniu ładunków na ISS.
Ale przedtem był okres budowy i dowożenia modułów i mniejszych kawałków. Ale fakt, że ze strony amerykańskiej wszystko odbywało się wyłącznie wahadłowcami.
-
Dla przypomnienia mamy obecne widoczne wieczorne przeloty ISS więc można pokusić się o polowanie na Cygnusa jutro po 17.15.
-
Dla przypomnienia mamy obecne widoczne wieczorne przeloty ISS więc można pokusić się o polowanie na Cygnusa jutro po 17.15.
Właśnie o tym samym pomyślałem :) Kto wie kiedy i o której dokowanie?
-
Na żółtych stronach jest lista wszystkich misji do ISS wraz z podanymi rakietami nośnymi . Był to pierwszy start Atlasa V z misją zaopatrzeniową do ISS
-
Kamień spadł mi z serca - trzymałem kciuki już od T-minus 1 minuta. Jednak odważyłem się oglądać na żywo :-) Warto było :-) Związałem się emocjonalnie z tą ważną misją zarówno dla ISS oraz dla przyszłości komercyjnego zaopatrywania międzynarodowej stacji kosmicznej.
-
Scott Kelly upolował Atlasa z Cygnusem.
-
Ta tęczowa fotka chyba została wykonana podczas orbitalnego zachodu słońca ?
-
Baterie Cygnusa zaczęły się rozkładać. Zajmie to 40 minut.
-
Jest potwierdzenie - bateria nr 1 - rozłożona.
-
Bateria słoneczna nr 2 także rozłożona :-)
-
Kamień spadł mi z serca - trzymałem kciuki już od T-minus 1 minuta. Jednak odważyłem się oglądać na żywo :-) Warto było :-) Związałem się emocjonalnie z tą ważną misją zarówno dla ISS oraz dla przyszłości komercyjnego zaopatrywania międzynarodowej stacji kosmicznej.
Styczniowy start Falcona będzie bardziej emocjonujący. Będzie to prawdopodobnie drugi start po return to flight, ale rakiety! Zaś w ładowni będzie m.in. BEAM. Poza tym SpaceX tak niesamowicie rozbuchał apetyty na marsjańskie loty...
-
To prawda że start Falcona 9 v1.2 (Falcon 9 Full Thrust) z misją Dragona CRS-8, będzie znacznie ciekawszy. Dragon w przeciwieństwie do Cygnusa potrafi kontrolowanie powrócić na Ziemię z cennymi próbkami i ładunkiem ze stacji ISS. Ponadto w bagażniku (nieciśnieniowej sekcji Dragona) Dragona CRS-8 znajdzie się ważący ok. 1 tonę moduł BEAM który - jeżeli się sprawdzi - może doprowadzić do powstania nowych załogowych stacji kosmicznych o większej kubaturze przestrzennej. Będzie to także pierwszy lot Dragona do ISS od czasu misji CRS-6 w kwietniu/maju br. Ciekawi mnie natomiast taka rzecz - zgodnie z zapowiedziami SpaceX nowa wersja rakiety Falcon 9 (Falcon 9 Full Thrust) będzie miała nowe silniki Merlin 1D o większym ciągu a również drugi stopień nowego Falcona 9 będzie miał zmodernizowany silnik Merlin 1D Vacum. W takim razie zwiększy się udźwig całej rakiety (sam pierwszy stopień nowego Falcona 9 będzie silniejszy o 20%). Czy ktoś na naszym Forum orientuje się - jaka będzie nośność nowego Falcona 9 v1.2? Poprzednia wersja (v1.1) umożliwiała wyniesienie do 13 ton na LEO lub 4,5 tony na GTO. Więc nowa wersja powinna mieć udźwig ~16-17 ton na LEO. Jeżeli tak rzeczywiście będzie to - czy umożliwiłoby to dostarczenie większej ilości ładunków do międzynarodowej stacji kosmicznej w następnych misjach Dragona (od misji CRS-8 do misji CRS-15). Do tej pory na pokładzie Dragona umieszczano do 2,5 tony ładunku dla ISS. Czy w kolejnych misjach CRS Dragona można by załadować np. 3-3,5 tony zaopatrzenia dla ISS ?
-
Nie ma nigdzie informacji o parametrach v.1.2. A jeśli już, to tylko domysły.
Masa cargo zabierana w lotach w ramach CRS zależy nie tyle od parametrów rakiet, co od zapisów kontraktu. O ile dobrze pamiętam, to SpaceX ma zabierać średnio ok. 1,7 t w każdym locie. Natomiast w CRS wymogi będą znacząco większe, i wówczas zwiększony udźwig może okazać się niezbędny (o ile SpaceX dostanie ten kontrakt).
Ale to już off-top, sorry...
-
Tymczasem Orbital ATK udostępnił nagranie z kamery pokładowej Cygnusa przedstawiające rozkładanie jednego z dwóch okrągłych paneli słonecznych które miało miejsce 6 grudnia po starcie. (prędkość nagrania 3 klatki/s). http://www.youtube.com/watch?v=bnDeJ7saLQY
-
SS Deke Slayton II zbliża się do ISS - transmisja na "NASZEJ".
-
Cygnus został uchwycony manipulatorem około 12:19 CET, podczas 15-minutowej przerwy w łączności wideo :(
-
Ale zaraz będzie relacja z instalacji Cygnusa. :)
-
I pierwsze ujęcie na Cygnusa dość blisko do przyłączenia! :)
-
wspaniałe ujęcia, marzy mi się doczekać doczekać transmisji HD ze spacerów księżycowych ;)
-
Cygnus zamontowany do ISS - na około 60 dni. :)
-
Piękne zdjęcie wykonane jeszcze przed uchwyceniem Cygnusa, autorstwa Scotta Kelly.
-
Tymczasem Orbital ATK udostępnił nagranie z kamery pokładowej Cygnusa przedstawiające rozkładanie jednego z dwóch okrągłych paneli słonecznych które miało miejsce 6 grudnia po starcie. (prędkość nagrania 3 klatki/s).
Chyba takie szarpnięcie panelem przy rozkładaniu nie jest za zdrowe dla całej konstrukcji. (1:12 na filmiku). Ciekawe czy konstruktorzy też się zdziwili, że konstrukcja nie rozkłada się płynnie.
-
(https://pbs.twimg.com/media/CV0oyT6VEAAzafc.jpg)
Juz swiatecznie;-) Z powazaniem
Adam Przybyla
-
Nie macie żadnych zdjęć z wnętrza Cygnusa?
-
Szalu nie ma tu zdjecie z poprzedniej udanej misji:
(http://www.msr.ch/images/anwendungsgebiete/Orbital_Sciences/inside_Cygnus_cargo_spacecraft.jpg)
Z powazaniem
Adam Przybyla
-
Zdjęcia z wnętrza nowego Cygnusa, którego kapsuła jest o 50% dłuższa niż poprzedniego, można znaleźć na Wikimedia (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Cygnus_5). Np.:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bd/Orb_CRS-4_Cygnus.6.jpg/800px-Orb_CRS-4_Cygnus.6.jpg) (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Orb_CRS-4_Cygnus.7.jpg/800px-Orb_CRS-4_Cygnus.7.jpg)
Klik by powiększyć...
-
Gdyby jeszcze powiększyli cygnusa o jeden moduł (a są takie plany), zamontowali znormalizowany właz CBM a nie to okienko i na stałe przenieśli się na sprawdzonego nosiciela to byłby postęp i genialna ciężarówka na ISS. A tak ni pies ni wydra.
Ciekawe ile kosztuje start Antaresa z uwzględnieniem kosztów B+R. Jakoś wątpię, że tajniej niż "rutynowy" lot Atlasa5 :P
Takie przemyślenia przy chmielu :P
-
Jeszcze dłuższy Cygnus to już raczej na CRS-2, a Orbital ma w nim duże szanse. Natomiast CRS-2 nie wymaga CBM-ów.
Wymogiem COTS było, by firmy przedstawiły plany na cały system transportu, łącznie z nosicielem. Zapewne chodziło o zapobieżenie monopolowi ULA, który zresztą i tak stał się faktem, ale już powoli jest przełamywany przez SpaceX właśnie dzięki COTS-owi.
-
Tyle, że SpaceX robi to właściwie, inwestując we własne technologie a Orbital składa rakiety z części kupionych zagranicą. Nie o to w COTS chodziło. ULA udowodniła, że jest wiarygodną "instytucją", gdy tylko będzie jechać na częściach made in USA to będzie istotna zmiana. A ceny i tak ma coraz lepsze. Orbital jest drogi.
-
Masz rację lecz konkurencja jest konieczna dla utrzymania rozsądnych cen
-
Tyle, że SpaceX robi to właściwie, inwestując we własne technologie a Orbital składa rakiety z części kupionych zagranicą. Nie o to w COTS chodziło.
Wszystkim bardziej się podoba podejście SpaceX. Tylko czy trzeba wymagać, by firma, która robi rakiety, robiła także do nich silniki? Boeing i LM nie robią silników do Delt i Atlasów - kupują je. Pod tym względem SpaceX (do którego dołączy jeszcze Blue Origin) jest wyjątkiem. Problem z Antaresem jest raczej taki, że kupił niewłaściwe silniki.
ULA udowodniła, że jest wiarygodną "instytucją", gdy tylko będzie jechać na częściach made in USA to będzie istotna zmiana.
Tylko że ULA, a raczej Boeing i LM, miały kilkadziesiąt lat by stać się wiarygodnymi instytucjami. Zaś Orbital, który wszedł do COTS-u z dużym opóźnieniem, nie miał czasu na opracowanie i zrealizowanie koncepcji tak zaawansowanej jak SpaceX.
ULA (...) ceny i tak ma coraz lepsze. Orbital jest drogi.
Czy wiemy na pewno, że jest drogi? Na razie Antares nie był wykorzystywany komercyjnie, więc nie ma jak sprawdzić. Koszty B+R są zawsze wliczane do ceny, ale rozkładane na wiele startów, i zawsze one są bardzo wysokie. Tylko że w przypadku Delt i Atlasów na pewno zdążyły się już zamortyzować.
-
Cos mi swita, ze okolo 100mln$ za lot samej rakiety, bo obnizyli ceny z powodu konkurencji. Do poszukania na space.com.
(do weryfikacji) Z powazaniem
Adam Przybyla