Być może do końca roku im się uda, tak trzymać... w dobrze nam już znanym, ich tempie - polecą na ISS jeszcze raz albo dwa a potem już nie będą mieli gdzie tym fruwać.
No właśnie, to zaczyna się robić coraz większym problemem.
Każde opóźnienie lotu testowego Starlinera implikuje opóźnienie rozpoczęcia lotów operacyjnych.
Zrobiłem zestawienie zmieniających planów / przewidywań / oczekiwań (
niepotrzebne skreślić /
właściwe podkreślić) rozpoczęcia tych lotów operacyjnych w zależności od terminu lotu testowego.
Zacząłem to zestawiać po locie bezzałogowym OFT-2 w dniach 19-26 maja 2022, bo dopiero odtąd dalsze plany zaczynają zbliżać się do jakiejś przewidywalności.
• W czerwcu 2022 przewidywano, że lot załogowy lot testowy (CFT) odbędzie się w końcu 2022, a pierwszy lot operacyjny we wrześniu 2023 – czyli co najmniej 10 miesięcy później.
• W lipcu 2022 określono, że lot CFT rozpocznie się w 8 grudnia 2022, a pierwszy lot operacyjny we wrześniu 2023 – czyli około 9 miesięcy później.
• W sierpniu 2022 przeniesiono lot CFT na początek lutego 2023, przy zachowaniu terminu wrześniowego 2023 pierwszego lotu operacyjnego – czyli około 7 miesięcy później.
• W październiku 2022 lot CFT ciągle przewidywano na początek lutego 2023, ale pierwszy lot operacyjny już przeniesiono na początek 2024 – czyli co najmniej 11 miesięcy później.
• W listopadzie 2022 określono, że lot CFT rozpocznie się w 13 kwietnia 2022, przy zachowaniu początku 2024 jako terminu pierwszego lotu operacyjnego – czyli około 9 miesięcy później.
• W styczniu 2023 lot CFT ciągle przewidywano na 13 kwietnia 2023, a pierwszy lot operacyjny przybliżono do początku lutego 2024 – czyli około 10 miesięcy później.
• W lutym 2023 lot CFT jeszcze ciągle przewidywano na 13 kwietnia 2023, ale pierwszy lot operacyjny przeniesiono na już jesień 2024 – czyli co najmniej 17 miesięcy później.
• I teraz w marcu 2023 lot CFT opóźniono co najmniej do lipca 2023 przy zachowaniu terminu jesiennego 2024 na pierwszy lot operacyjny – czyli około 14 miesięcy później.
Zakładając optymistycznie, że ten najświeższy harmonogram zostanie wreszcie zrealizowany, to jest jeszcze szansa na przeprowadzenie zamówionych przez NASA u Boeinga 6 lotów operacyjnych (po jednym rocznie) do końca 2029.
Kolejne przesunięcia / opóźnienia mogą doprowadzić do zawirowania w dowożeniu załóg do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Dla porównania przypomnę, że wodowanie załogowego lotu testowego Dragona Demo Mission-2 nastąpiło 2 sierpnia 2020 a pierwszy lot operacyjny Dragona (Crew-1) rozpoczął się 16 listopada 2020 – czyli 107 dni później. A wszystko już ponad 2 lata temu.
Na zakończenie dodam - wcale mnie to nie cieszy. Nie odczuwam satysfakcji, że przedsiębiorstwo o takim dorobku jak Boeing okazuje się teraz tak zawodne, bo zwiększa to ryzyko aktualnych programów eksploracji kosmosu.
NewMan