Autor Wątek: HAKUTO-R’s ‘Mission 1  (Przeczytany 9948 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2622
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: HAKUTO-R’s ‘Mission 1
« Odpowiedź #60 dnia: Kwiecień 26, 2023, 23:32 »
Cóż Japończycy mogą się pocieszać, że wysłali te misje na odzyskiwanej, taniej rakiecie, która bezawaryjnie sto razy pod rzad wystartowała i wylądowała i zazdrości im tej rakiety cały świat... a nie czekaj  ;D
           ... jak ktos daje dumpingowe ceny to nic tylko kupowac;-) Przez jakis czas to dziala dobrze, takie kupowanie u innych,
mozna rozwijac wlasne rozwiazania patrz ... Sojuz;-) Z powazaniem
                                                                                         Adam Przybyla
Jakie dumpingowe -znowu zaczynasz bredzić i fantazjować erotycznie na forum

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: HAKUTO-R’s ‘Mission 1
« Odpowiedź #61 dnia: Maj 23, 2023, 18:27 »
No i resztki Hakuto odnalezione!

http://www.lroc.asu.edu/posts/1302

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2611
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: HAKUTO-R’s ‘Mission 1
« Odpowiedź #62 dnia: Maj 26, 2023, 13:46 »
Zidentyfikowano anomalię podczas lądowania Hakuto-R.

Cytuj
TOKIO — 26 maja 2023 r. — ispace, Inc., (ispace), globalna firma badająca Księżyc, ogłosiła dzisiaj, że dokonała przeglądu i zakończyła analizę danych lotu z sekwencji lądowania HAKUTO-R Mission 1 w dniu 26 kwietnia 2023 r. Dane lotu zostały uzyskane przez specjalistów ds. operacji w Centrum Kontroli Misji ispace w Nihonbashi w Tokio.

Z analizy wynika, że lądownik w pełni wykonał cały zaplanowany proces hamowania, zwalniając do docelowej prędkości poniżej 1 m/s w pozycji pionowej na wysokości około 5 km nad powierzchnią Księżyca. Chociaż lądownik nie wykonał miękkiego lądowania, przyczyna została zidentyfikowana, a w Misji 2 i Misji 3 wprowadzane są ulepszenia.

26 kwietnia 2023 r. o godzinie 00:40 japońskiego czasu standardowego lądownik rozpoczął sekwencję opadania z wysokości około 100 km nad powierzchnią Księżyca. Pod koniec zaplanowanej sekwencji lądowania zbliżył się do powierzchni Księżyca z prędkością poniżej 1 m/s. Potwierdzono, że operacja przebiegała zgodnie z oczekiwaniami do około 1:43 w nocy, czyli do zaplanowanego czasu lądowania.

W okresie opadania wystąpiło nieoczekiwane zachowanie pomiaru wysokości lądownika. Podczas gdy lądownik oszacował swoją własną wysokość na zero lub na powierzchni Księżyca, później ustalono, że znajduje się na wysokości około 5 km nad powierzchnią Księżyca. Po osiągnięciu zaplanowanego czasu lądowania lądownik kontynuował opadanie z małą prędkością, aż do wyczerpania paliwa w układzie napędowym. W tym czasie ustało kontrolowane opadanie lądownika i uważa się, że spadł on swobodnie na powierzchnię Księżyca.

Najbardziej prawdopodobną przyczyną nieprawidłowego oszacowania wysokości przez lądownik było to, że oprogramowanie nie działało zgodnie z oczekiwaniami. Na podstawie przeglądu danych lotu zaobserwowano, że gdy lądownik nawigował do planowanego miejsca lądowania, wysokość zmierzona przez czujniki pokładowe gwałtownie wzrosła, gdy przeleciał nad dużym urwiskiem na wysokości około 3 km na powierzchni Księżyca , który został określony jako krawędź krateru. Z analizy danych lotu wynika, że wystąpiła większa od oczekiwanej rozbieżność między zmierzoną wartością wysokości a wcześniej ustaloną szacunkową wartością wysokości. Oprogramowanie pokładowe błędnie ustaliło, że przyczyną tej rozbieżności była nieprawidłowa wartość zgłoszona przez czujnik, a następnie przechwycono dane dotyczące wysokości zmierzone przez czujnik. Ta funkcja filtra, zaprojektowana w celu odrzucenia pomiaru wysokości, który ma dużą różnicę w stosunku do oszacowania lądownika, została uwzględniona jako solidny środek do utrzymania stabilnej pracy lądownika w przypadku problemu sprzętowego, w tym nieprawidłowego pomiaru wysokości przez czujnik.

Jednym z głównych czynników wpływających na ten problem projektowy była decyzja o modyfikacji lądowiska po krytycznym przeglądzie projektu zakończonym w lutym 2021 r. Modyfikacja ta wpłynęła na plan weryfikacji i walidacji pomimo licznych symulacji lądowania przeprowadzonych przed lądowaniem. ispace jako operator misji zachował ogólną odpowiedzialność za zarządzanie programem i wziął pod uwagę modyfikacje w swojej ogólnej analizie związanej z pomyślnym zakończeniem misji. Ustalono, że wcześniejsze symulacje sekwencji lądowania nie uwzględniły odpowiednio środowiska księżycowego na trasie nawigacyjnej, co spowodowało, że oprogramowanie źle oceniło wysokość lądownika podczas końcowego podejścia.

Analiza wykazała, że przyczyną niewykonania miękkiego lądowania przez lądownik było oprogramowanie, zwłaszcza w fazie tuż przed lądowaniem. Informacje te zostaną włączone do projektowania oprogramowania, a także aktualizacji i rozszerzenia zakresu symulacji przygotowawczych sekwencji lądowania dla naszych przyszłych misji, w tym Misji 2 i Misji 3, w celu poprawy dokładności sekwencji lądowania.

https://ispace-inc.com/news-en/?p=4691


Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: HAKUTO-R’s ‘Mission 1
« Odpowiedź #63 dnia: Maj 26, 2023, 15:56 »
Dokonali dokładnej analizy przebiegu lądowania, odkryli błąd oprogramowania i przyznali się do tego. Solidne podejście, jawność. Szacunek dla ekipy Hakuto Mission 1. ;D

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: HAKUTO-R’s ‘Mission 1
« Odpowiedź #63 dnia: Maj 26, 2023, 15:56 »