PRZEBIEG MISJI
Okno startowe dla sondy Venus Express otworzyło się 26 października 2005r i zamknęło 25 listopada 2005r. Pierwotnie start był zaplanowany na 26.10.2005r. Został jedynak opóźniony już po zintegrowaniu sondy z górnym stopniem rakiety nośnej. Przyczyną było wykrycie na powierzchni sondy drobnych cząstek izolacji termicznej pochodzących z górnego stopnia rakiety. Po zdjęciu owiewki i wykonaniu badań statku drobiny te zostały dość szybko usunięte, i jako nową datę startu wyznaczono na 9 listopada 2005 roku. Rakieta nośna została umieszczona na platformie 5 listopada.
Ostatecznie sonda wystartowała z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie (platforma LC-31) dnia 9 października 2005 roku o godzinie 03:33:34.454 UTC. Tego dnia nie doszło do żadnych opóźnień. Pojazd wystartował za pomocą rakiety Soyuz - Fregat. Podczas startu, silniki tworzące stopień 1 działały przez 1 minutę i 58 sekund, a następnie zostały odrzucone. Później pracę kontynuował stopień 2 przez następnie 3 minuty. 2 sekundy po zakończeniu pracy przez stopień 2 uruchomiony zostanie stopień 3, a stopień 2 został odrzucony. Owiewka została odrzucona po 4 minutach i 14 sekundach od startu. Po wypaleniu paliwa, został odrzucony także stopień 3 (po 8 minutach i 48 sekundach od startu), i dalszy lot kontynuował stopień Fregat wraz z sondą. Następnie pierwsze uruchomienie silników Fregat (po 9 minutach i 49 sekundach od startu) umieściło sondę na parkingowej orbicie okołoziemskiej. Sonda osiągnęła orbitę po 10 minutach i 9 sekundach od startu. Drugie uruchomienie silników stopnia Fregat (po 80 minutach od startu) spowodowało umieszczenie kompleksu na orbicie okołosłonecznej. Silnik pracował przez 16 minut. Następnie, po 96 minutach i 30 sekundach od startu pojazd oddzielił się od Fregat i rozpoczął samodzielny lot. Trajektoria została tak zaprojektowana, aby Fregat nie zderzył się z sondą, ani nie zderzył się z Wenus. Pierwotna orbita okołosłoneczna charakteryzowała się peryhelium 0.702 AU, aphelium 0.993 AU i inklinacją 0.26°. O godzinie 05:30:42 UTC (1 godzina, 57 minut, 8 sekund od startu) stacja naziemna ESA w New Norcia (wschodnia Australia) odebrała sygnał telemetryczny z sondy. Sonda znajdowała się w spodziewanym stanie, i wyrównywała ciśnienie w systemie napędowym, oraz konfigurowała system kontroli temperatury. W czasie od 05:30:42 do 06:11 UTC (od 1 godziny, 57 minut i 8 sekund do 2 godzin i 38 minut od startu) sonda prawidłowo wykonała redukcję temperatury wewnętrznej, pierwszą fazę namierzania Słońca, oraz rozkładanie paneli słonecznych. Rozkładanie tych ostatnich zostało zakończone o 05:49 UTC (2 godziny i 8 minut po starcie). O godzinie 06:09:29 UTC (2 godziny, 35 minut i 55 sekund po starcie) ze stacji w New Norcia wysłano do sondy pierwsze komendy. O godzinie 07:45 UTC (4 godziny i 13 minut po starcie) został włączony pierwszy szperacz gwiazd. O godzinie 08:44 UTC (5 godzin i 11 minut po starcie) zakończono wstępne konfigurowanie statku, i sonda przeszła w bezpieczny tryb wstrzymania operacji (Safe/Hold Mode - SHM). O godzinie 08:57 UTC (5 godzin i 24 minuty po starcie) włączono koła reakcyjne. O godzinie 10:05 UTC (6 godzin i 32 minuty po starcie) Venus Express wszedł w tryb normalny (Normal Mode), i dysponował już pełną, trójosiową stabilizacją. Był także w pełni kontrolowany z Ziemi. O godzinie 11:15 UTC (7 godzin i 42 minuty po starcie) wprowadzono łaty oprogramowania LEOP, i statek był już w pełni skonfigurowany do lotu w trybie normalnym. 10 października wykonana została korekta trajektorii (Trajectpry Corection Maneuver - TCM) znosząca niedokładności startu. Była oznaczona jako TCM-0. Rozpoczęła się o godzinie 06:38:52 UTC i trwała 48 sekund. Zmiana szybkości wyniosła 0.5 m/s.
Lot do Wenus potrwa 153 dni. W tym czasie, w fazie lotu międzyplanetarnego statek wykonał dwie korekty kursu. Pierwszy manewr, TCM-1 odbył się 11 listopada o godzinie 06:14:33 UTC. Trwał 209 sekund i spowodował zmianę szybkości 3.43 m/s. Testowano także działanie systemów statku oraz jego instrumentów naukowych. Wykonano także kalibrację instrumentów. W grudniu okazało się, że system mechaniczny obsługujący optykę w instrumencie PFS uległ trwałemu zablokowaniu. Instrument ten został niestety utracony i nie dostarczył żadnych danych naukowych.
Po zakończeniu fazy lotu międzyplanetarnego, rozpoczęła się faza zbliżania się do Wenus. Zaczęła się ona na 45 dni przed wejściem na orbitę planety, i zakończy się wejściem na orbitę. Oznaczała ona ostatnie przygotowywania do wejścia na orbitę planety. W ramach tych przygotowań, 17 lutego 2006r wykonano test i kalibrację głównego silnika sondy. Test rozpoczął się o godzinie 00:27:08 UTC. Sinik pracował przez 3 sekundy, a zmiana szybkości wyniosła 2.838 m/s. Uzyskany ciąg był wyżywszy o 9% od zakładanego. 24 lutego odbył się manewr TCM-2. Zmiana szybkości wyniosła 0.2 m/s. Kolejny test silnika głównego miał miejsce 29 marca. Zmiana szybkości wyniosła 0.13 m/s, a ciąg był wyższy od planowanego o jedyne 0.9%.
Po dotarciu do planety pojazd rozpoczął manewr wejścia na orbitę wokół Wenus, polegający na odpaleniu silnika głównego w celu zmniejszenia szybkości i umożliwienia wychwytu sondy przez pole grawitacyjne Wenus. Nastąpiło to dnia 11 kwietnia 2006r, po 153 dniach lotu i przebyciu odległości 400 milionów kilometrów. O godzinie 06:03 UTC sonda rozpoczęła manewr obrotu. Miało to na celu ustawienie silnika głównego skierowanego w kierunku ruchu. Silnik główny został uruchomiony o godzinie 07:17:14 UTC Zostało to potwierdzone przez stację DSN w Madrycie. Silnik pracował przez 50 minut. O godzinie 07:45 UTC rozpoczęło się zaćmienie sondy przez Wenus. Wejście za planetę spowodowało utratę sygnału w paśmie S na 10 minut. W trakcie lotu międzyplanetarnego komunikacja odbywała się w paśmie X przez antenę wysokiego zysku HGA 2. W trakcie VOI żadna z dwóch anten wysokiego zysku nie mogła zostać użyta z powodu orientacji przestrzennej statku. Używana była tylko antena niskiego zysku pracująca w paśmie S dająca informacje na temat szybkości statku kosmicznego. Zaćmienie zakończyło się o godzinie 07:55 UTC. Wtedy sygnał został ponownie odebrany na Ziemi. Silnik główny został wyłączony o godzinie 08:07:28 UTC. Nadajnik pasma X został włączony w tym samym czasie. Wtedy nadajnik rozpoczął wysyłanie na Ziemię danych telemetrycznych (poprzez antenę HGA 2) na temat stanu sondy. Telemetria została odebrana na Ziemi o godzinie 08:12 UTC. Posłużyła do tego stacja naziemna ESA Cebreros pod Madrytem. Analiza danych wykazała, że manewr VOI zakończył się pełnym sukcesem, i sonda znajdowała się na właściwej orbicie. W czasie VOI sonda zmniejszyła swoją szybkość względem planety z 29 000 do 25 000 kilometrów na godzinę (o 15%). Spowodowało to zużycie znacznej większości z 1 254 funtów paliwa na pokładzie sondy, i znacznie zmniejszyło jej masę. W ten sposób Venus Express stał się pierwszym orbiterem Wenus od czasu sondy Magellan, która weszła na orbitę Wenus w 1990 roku.
Pierwotna, polarna orbita okołowenusjańska sondy była silnie eliptyczna. Jej okres obiegu wynosił 9 dni ziemskich. Wysokość perycentrum tej orbity wynosiła 400 kilometrów (250 mil), a wysokość apocentrum - 350 000 kilometrów (215 000 mil). Perycentrum znajdowało się prawie dokładnie nad biegunem północnym planety. Po tym manewrze próbnik przez cztery tygodnie wykonywał manewry silnikowe w celu skorygowania orbity. W trakcie tego okresu sonda uruchomiła silniki 7 razy. 2 razy został użyty silnik główny, a 5 razy - silniki manewrowe. Manewry te zostały wykonane podczas 16 orbit. Manewr kontroli perycentrum 1 (Pericentre Control Manoeuvre - PCM-1) został wykonany 6 kwietnia 2006r o godzinie 18:30 UTC. Czas pracy silnika wyniósł 504 sekundy, a delta-V - 5.0859 m/s. Po manewrze perycentrum znajdowało się na wysokości 257 km. Pierwszy z pięciu manewrów obniżających apocentrum (Apocentre Lowering Manoeuvrer - ALM) - ALM-1 został wykonany 20 kwietnia 2006r o godzinie 08:00 UTC. Delta-V wyniosła 200.298 m/s. Silnik główny działał przez 379 sekund. Manewr ten wprowadził statek na orbitę o okresie 40 godzin i wysokości apocentrum 99 000 kilometrów. Okres obiegu wynosił 40 godzin. 22 kwietnia rozpoczęły się testy sondy na orbicie Wenus (Venus Orbit Commissioning Phase). Po 2 obiegach po orbicie 40-godzinnej statek wykonał 23 kwietnia manewr ALM-2. Silnik główny pozwolił na osiągnięcie delta-V na poziomie 105 m/s. Obniżyło to apocentrum do wysokości 70 463 kilometrów, i okres obiegu zmniejszyło do 25 godzin i 44 minut. Następny manewr - ALM-3 został wykonany 26 kwietnia. Użyto to silników manewrowych 10N, które pozwoliły na osiągnięcie delta-V 9.12 m/s. Manewr ALM-4 został wykonany 29 kwietnia 2006 roku (czas trwania pracy silników 603 sekundy, delta-V 8.0349 m/s), a manewr ALM-5 - 2 maja 2006 roku (czas trwania pracy silników 233 sekundy, delta-V 1.951828 m/s). 6 maja 2006 roku, na orbicie 16 sonda wykonała manewr PCM-2, który zakończył fazę modyfikacji jej orbity okołowenusjańskiej. Rozpoczął się on o godzinie 13:30 UTC i trwał 301 sekund. Zmiana szybkości wyniosła 301 sekund. Orbita finalna nadal była eliptyczna, co umożliwiło zarówno badania otoczenia plazmowego planety w apocentrum, jak i badania atmosfery i powierzchni Wenus w perycentrum.
Finalna orbita miała okres wynoszący 24 godziny. Jej apocentrum znajduje się na wysokości 66 000 kilometrów ponad powierzchnią, natomiast perycentrum - na wysokości 250 kilometrów. Perycentrum znajdowało się prawie nad biegunem północnym (nad szerokością geograficzną 80N). Pozwalało to na dokładne obserwacje bieguna północnego oraz na obserwacje bardzo słabo zbadanego obszaru bieguna południowego w średniej skali. Wybrana orbita umożliwiała obserwacje chmur na wszystkich szerokościach geograficznych przy dobrym oświetleniu w apocentrum. Ponadto umożliwiła wykonywanie zdjęć o wysokiej rozdzielczości w perycentrum i zdjęć globalnych w apocentrum.
Faza naukowa misji rozpoczęła się oficjalnie 3 maja 2006 roku o godzinie 13:42 UTC, gdy sonda znajdowała się w odległości 151 milionów kilometrów od Ziemi. Orbita robocza nie była całkowicie stała, i miały na nią wpływ perturbacje grawitacyjne ze strony Słońca. Przez jeden wenusjański dzień gwiazdowy (243 dni ziemskich) powodowały one podniesienie perycentrum o około 170 kilometrów. Było to niwelowane przez korektę orbity za pomocą silników sondy.
Czas trwania misji nominalnej wynosił dwa wenusjańskie dnie synodyczne (486 dni ziemskich). Program naukowy przebiegał bez zakłóceń. Jednym nie funkcjonującym instrumentem był PFS. Cała planeta została zobrazowana w ciągu pierwszego dnia wenusjańskiego. W czasie drugiego dnia wenusjańskiego były obserwowane niewielkie obszary nie badane podczas pierwszego dnia. Badana była zmienność zjawisk atmosferycznych, oraz obserwowane bardziej szczegółowo interesujące cele wybrane na podstawie wcześniejszych badań.
27 lutego 2007r misja została przedłużona pierwszy raz, do 1 maja 2009r. Program badawczy był kontynuowany z dużym powodzeniem. Pierwszy większy manewr kontroli orbity (Orbit Control Manoeuvrer - OCM), OCM-1 odbył się 5 maja 2007r. Rozpoczął się o 04:34 UTC, a zakończył o 07:34 UTC. Zmiana szybkości wyniosła 1.01 m/s.
13 lipca 2008 rozpoczęła się seria manewrów OCM, które obniżyły orbitę sondy do około 185 kilometrów w perycenytum. Pozwoliło to na wykonanie nowych badań naukowych. Na skutek manewrów percynenum zostało obniżone z wysokości 250 - 400 km (zmienność była spowodowana perturbacjami grawitacyjnymi ze strony Słońca) do 185 - 300 km. Wykonano je w 4 krokach w ostępach tygodniowych. Każdy krok zawierał 2 manewry - jeden w perycentrum w celu podniesienia wysokości apocentrum, a drugi w apocentrum podczas kolejnej orbity mający na celu obniżenie perycentrum. Łącznie oba manewry nie zmieniały znacząco okresu obiegu. Na początku serii manewrów wysokość apocentrum orbity wynosiła 360 kilometrów. Do manewrów zastosowano silniki o ciągu 10N. Każdy manewr zawierał obrót statku kosmicznego do poprawnej orientacji, konfigurowanie statku, uruchomienie silników 10N, oraz obrót sondy do normalnej konfiguracji naukowej. Pierwszy krok (OCM-2) wymagał następujących manewrów: 13.07.2008 - odpalenie silnika na 170 s; 14.07.2008 - odpalenie na 620 s. Pozwolił na obniżenie perycentum orbity do 220 km. Drugi krok (OCM-3) wymagał manewrów następujących: 20.07.2008 - oddalenie silnika na 7 s; 21.07.2008 - odpalenie na 195 s. Pozwolił na obniżenie perycentrum do 200 km. Trzeci krok (OCM-4) przebiegł następująco: 27.07.2008 - odpalenie na 4 s; 28.07.2008 2- odpalenie na 40 s. Pozwolił na obniżenie perycentrujm do 190 km. 4 krok (OCM-5) polegał na następujących manewrach: 03.08.2008 - odpalenie silnika na 2 s; oraz 04.08.2008 - odpalenie na 20 s. Pozwolił na obniżenie perycentrum do 180 km.
Obniżenie perycentrum dostarczyło nowych okazji do badań za pomocą instrumentów teledetekcyjnych i przeznaczonych do pomiarów bezpośrednich. Głównymi instrumentami które odniosły korzyści z nowej orbity były MAG i ASPERA. Dzięki temu energetyczne cząstki neutralne i naładowane mogły zostać scharakteryzowane w szerszym zakresie wysokości i w innych środowiskach niż wcześniej. Mogły zostać także wykonanie bezpośrednie badania środowiska jonosfery. Szczątkowe pole magnetyczne w północnym rejonie polarnym (gdzie leżało perycentrum orbity) mogło też zostać lepiej scharakteryzowane. Po modyfikacji orbity możliwe były też badania dolnej części pola magnetycznego generowanego zewnętrznie (poprzez oddziaływania pola magnetycznego wiatru słonecznego z jonosferą). Ponadto w najniższych wysokościach możliwe były poszukiwania własnego pola Wenus, spowodowanego słabym efektem dynama lub innymi procesami. Dokładniejsze były też poszukiwania wyładowań atmosferycznych. W wyniku obniżenia perycentrum statek kosmiczny odczuwał bardzo mały efekt wleczenia atmosferycznego na skutek tarcia o zewnętrzne warstwy atmosfery. Efekt ten można było zaobserwować na podstawie śledzenia orbity sondy. W tym celu wykonano 13 dodatkowych sesji łączności ze stacją ESA w New Nortia i stacjami DSN. Było to wykonywane pomiędzy 30 lipca i 22 sierpnia w okolicach perycentrum orbity. Pomiary te pozwoliły na uściślenie danych dotyczących zmian gęstości atmosfery wraz z wysokością.
4 lutego 2009 r misja została przedłużona 2 raz, do 31 grudnia 2012 r.
15 maja 2014 r sonda zakończyła standardowe pomiary naukowe. Wiązało się to z wyczerpywaniem paliwa na jej pokładzie. Następnie przystąpiono do ostatniego etapu misji rozszerzonej, polegającego na testowym hamowaniu atmosferycznym. Hamowanie rozpoczęło się manewrem obniżenia orbity przeprowadzonym 18 czerwca. Następnie orbita sondy systematycznie obniżała się w sposób naturalny. Perycentrym było utrzymywane na wysokości 131 - 135 km dzięki okresowym manewrom silnikowym. Pod koniec kampanii wykonano dodatkowe manewry obniżające perycentrum do 130.2 km i 129.1 km. Hamowanie pozwoliło na zebranie informacji na temat zachowania się statku kosmicznego w warunkach silnego tarcia atmosferycznego. W tym czasie wykonane zostały również ograniczone pomiary pola magnetycznego, wiatru słonecznego i atomów energetycznych. Rejestrowanie wleczenia atmosferycznego objawiającego się zmianami w przyspieszeniu sondy wzdłuż orbity dostarczyło informacji na temat zmian w gęstości atmosfery w skali lokalnej i globalnej. Zaobserwowano też różnice w gęstości pomiędzy półkulą nocną i dzienną. Siły działające na sondę na skutek wleczenia atmosferycznego różniły się około 1000 razy pomiędzy wysokościami 165 km i 130 km. Atmosfera okazała się bardzie zmienna wraz z wysokością niż szacowano. Ponadto danych dostarczyły sensory inżynieryjne monitorujące temperaturę niektórych komponentów i ciśnienie we wnętrzu sondy. Ponieważ sonda przelatywała przez górne warstwy atmosfery z szybkością 36 000 km/h zaobserwowano jej znaczne nagrzewanie się. W czasie 100-sekundowego okresu przejścia przez perycentrum sensor temperatury paneli słonecznych zarejestrował jej wzrost o około 100ºC. Okres obiegu sondy został zmniejszony o około godzinę na skutek samego tarcia atmosferycznego. Tym samym ta faza misji przyczyniła się do opracowania praktycznych technik związanych z hamowaniem aerodynamicznym, pozwalającym na efektywne modyfikowanie orbit sond kosmicznych.
Możliwe było, że podczas hamowania sonda zużyłaby całe paliwo lub też nie przetrwała przelotów przez atmosferę. Jednak pod koniec kampanii kondycja orbitera nadal pozostawała stosunkowo dobra. Jej orbita została więc podniesiona. Manewr rozpoczynający podnoszenie orbity został wykonany 11 lipca. W następncyh dniach wysokość orbity była systematycznie zwiększana. Łącznie wykonano 15 takich manewrów, obejmujących sumarycznie 8000 impulsów silnikowych. W ich trakcie zużyto 5.2 kg paliwa. Ostatni z nich miał miejsce 22 lipca. Ostatecznie perycentrum znalazło się na wysokości 460 km ponad powierzchnią a apocentrum - na wysokości 63 000 km. Okres obiegu wynosił 22 godziny i 24 sekundy. Następnie pojazd wznowił wykonywanie ograniczonych pomiarów naukowych. Obejmowały one głównie pomiary zawartośći dwutlenku siarki w atmosferze oraz obrazowanie powierzchni w podczerwieni w celu wyszukania ewentualnej aktywności wulkanicznej. Trwały one do ostatecznego wyczerpania paliwa.
Na dalszym etapie misji wykonywano okresowe korekty orbity zapobiegające jej nadmiernemu obniżaniu się. Polegały one na podwyższaniu perycentrym dzięki uruchamianiu silników w apocentrum orbity. Bez nich perycentrum orbity obniżałoby się o 3 - 5 km na dzień. Z powodu bardzo małego zapasu paliwa manewry takie nie były wykonywane jednorazowo podczas pojedynczego obiegu. Były podzielone na 10 impulsów wykonywanych podczas 10 kolejnych obiegów. Łącznie przeprowadzono 6 takich kampanii. Ostatnia seria manewrów była zaplanowana na okres od 23 listopada do 1 grudnia 2014 r. Manewry miały być prowadzone codziennie, na orbitach nr 3149 - 3157. Pełna łączność z soną została jednak utracona 28 listopada. Dane odebrane w trybie ograniczonej łączności wykazały, że sonda straciła zdolność kontroli orientacji przestrzennej. Znajdowała się w trybie bezpiecznym w dwuosiowej kontroli orientacji przestrzennej. Była pozycjonowana automatycznie w osi łączącej Słońce z Ziemią tak, aby panele słoneczne były stale oświetlone. Było to spowodowane wyczerpaniem się paliwa. W związku z tym misja została oficjalnie zakończona 16 grudnia 2014 r. W późniejszym okresie sygnał nośny z sondy (transmutowany przez antenę HGA w paśmie X) był odbierany okresowo przez stacje naziemne ESA, w czasie gdy nie obsługiwały one aktywnych misji. Ostatni sygnał z sondy został odebrany 19 stycznia 2015 r. Poszukiwania sygnału były prowadzone jeszcze przez tydzień, jednak nie przyniosły rezultatów. Pojazd wszedł w atmosferę Wenus pod koniec stycznia lub na początku lutego 2015 r.