Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1379664 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline adam.nielek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 142
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3825 dnia: Październik 02, 2017, 22:03 »
Niee... całkiem zapomniałeś że każdy łazik korzystał ze spadochronów, potem były poduszki powietrzne albo odrzutowe wyciągarki.
Żaden z marsjańskich łazików nie przekroczył jeszcze tysiąca kg masy netto a rakieta SpaceX ma być setki razy większa. To za wiele żeby wyhamować dając jednego nura w atmosferę.
Gdyby to miało odbyć się bez silników (i paliwa) to powinni poczekać rok na orbicie dookoła słońca i swobodnym dryfem dogonić planetę bo tyle samo czasu będą hamować w atmosferze, ryzykując że za którymś razem coś się obluzuje i odpadnie.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8603
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3826 dnia: Październik 03, 2017, 07:38 »
Coś kiedyś słyszałem, że kapsuła Apollo dwa razy podchodziła do Lądowania na Ziemię. Za pierwszym razem ,,muskała" atmosferę a zanurzała się dopiero za drugim razem. Czy podobnie nie mógłby zrobić Mini ITS? Pamiętam, pamiętam, że atmosfera Marsa jest o wiele rzadsza niż ziemska. Jednak uważam, iż nurkowanie w atmosferę od razu, bez wcześniejszego sprawdzania osłon termicznych za bardzo ryzykowne. Będą duże przeciążenia i nagrzewanie się pojazdu  :(

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3827 dnia: Październik 03, 2017, 08:05 »
Ja zrozumiałem prezentacje tak, że hamowanie atmosferyczne będzie tylko na początku a potem będzie przejście do lądowania na silnikach (bo przecież niema tam lotniska;) Nie wiem tylko cz planują bezpośrednie wejście w atmosferę czy najpierw orbita, ale bardziej mi wyglądało to na opcje nr 1. Tu chyba będzie dużo zależało od materiału jaki użyją na osłony i jak dobry on będzie.

EDIT: Na reddit zapowiadane jest wkrótce AMA z Elonem więc mam nadzieję, że dowiemy się więcej konkretów i technicznych detali po nim.
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2017, 08:09 wysłana przez wini »

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3828 dnia: Październik 03, 2017, 10:10 »
Mam pytanko: czy BFR będzie pierwszym w historii SSTO, czy też statek będzie zarazem 2. stopniem, który będzie brał udział w dotarciu do orbity?

BFR to dwustopniowa rakieta, podobnie jak F9.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3828 dnia: Październik 03, 2017, 10:10 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3829 dnia: Październik 03, 2017, 10:13 »
Zatem 2. stopień będzie zintegrowany z ładunkiem użytecznym?

Offline adam.nielek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 142
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3830 dnia: Październik 03, 2017, 10:21 »
Prędkość drugiego stopnia przy podejściu do Marsa to przynajmniej 30km/s. Masa to ponad 150 ton. Czyli gdyby coś się nie udało to powstałby całkiem pokaźnych rozmiarów krater im. SpaceX :-)

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5267
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3831 dnia: Październik 03, 2017, 10:26 »
Prędkość drugiego stopnia przy podejściu do Marsa to przynajmniej 30km/s.

Ile???!!!
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline adam.nielek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 142
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3832 dnia: Październik 03, 2017, 10:39 »
można się kłócić względem jakiego ciała ale względem Marsa to 30 km/s i jeszcze trochę brakuje

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3833 dnia: Październik 03, 2017, 11:57 »
Zatem 2. stopień będzie zintegrowany z ładunkiem użytecznym?

Będzie miał ładownię. Podobnie jak w przypadku ITS, powstać ma kilka typów górnych stopni (np. załoga+ładunek, towarowy, tankowiec).

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3834 dnia: Październik 03, 2017, 12:07 »
można się kłócić względem jakiego ciała ale względem Marsa to 30 km/s i jeszcze trochę brakuje

Prędkość względem Marsa (tzw. prędkość hiperboliczna) dla trajektorii Hohmanna wynosi 2.7 km/s. Studnia grawitacyjna Marsa przyspiesza dodatkowo zbliżający się statek, wiec prędkość ostateczna wynosi 5.7 km/s. By wejść na niską orbitę marsjańską trzeba wyhamować o ok. 2.1 km/s.

Offline adam.nielek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 142
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3835 dnia: Październik 03, 2017, 13:42 »
Pomijasz fakt że przed odpaleniem silników dla osiągnięcia prędkości ucieczki z orbity okołoziemskiej statek już ma prędkość potrzebną do pozostania tam.

[update] http://blogs.esa.int/rocketscience/2016/03/18/the-speed-with-which-we-get-to-mars/
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2017, 13:46 wysłana przez adam.nielek »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3836 dnia: Październik 03, 2017, 15:33 »
Zatem 2. stopień będzie zintegrowany z ładunkiem użytecznym?

Będzie miał ładownię. Podobnie jak w przypadku ITS, powstać ma kilka typów górnych stopni (np. załoga+ładunek, towarowy, tankowiec).

Z obrazka wynika, że ładownię tak, ale cały statek ma stanowić z 2. stopniem jedną całość. Czyli że nie będzie powszechnego dzisiaj uwalniania statku z ostatniego stopnia rakiety. Domyślam się, że po to, by móc go potem wykorzystać przy skierowaniu w stronę Księżyca lub Marsa, potem do lądowania, a na końcu do startu do powrotu. Czy całość będzie też lądować na Ziemi?

W czym jest to lepsze od pozbywania się kolejnych niepotrzebnych już elementów, jak np. w programie Apollo? Czy w tym, że statek po powrocie będzie mógł być ponownie wykorzystany? Jeśli tak, to czy rzeczywiście opłaca się ciągnięcie go ze sobą przez taki kawał drogi?

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3837 dnia: Październik 03, 2017, 18:07 »
Z obrazka wynika, że ładownię tak, ale cały statek ma stanowić z 2. stopniem jedną całość. Czyli że nie będzie powszechnego dzisiaj uwalniania statku z ostatniego stopnia rakiety.

Nie bardzo rozumiem, o co ci chodzi. Górny stopień ma ładownię, w której znajduje się wynoszony ładunek, na przykład teleskop albo moduł stacji kosmicznej. Po osiągnięciu orbity ładunek jest wyrzucany z ładowni, po czym pusty stopień wraca na Ziemię.
W przypadku Marsa górny stopień zostanie ponownie zatankowany na LEO i posłuży do lotu międzyplanetarnego i lądowania na Marsie. Na Marsie zostanie ponownie zatankowany z lokalnej instalacji produkującej paliwo, po czym wróci na Ziemię.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3838 dnia: Październik 03, 2017, 18:29 »
Pomijasz fakt że przed odpaleniem silników dla osiągnięcia prędkości ucieczki z orbity okołoziemskiej statek już ma prędkość potrzebną do pozostania tam.

Niczego nie pomijam. Pojazd wyruszający na Marsa po trajektorii Hohmanna będzie miał prędkość rzędu 33 km/s w pobliżu Ziemi - ale względem Słońca, a nie powierzchni Ziemi. Podobnie w przypadku przylotu na Marsa - pojazd poruszać się będzie względem Słońca z prędkością ~21.5 km/s, ale Mars względem Słońca porusza się z prędkością ~24.1 km/s. Prędkość statku względem Marsa będzie różnicą tych prędkości (generalnie jest to różnica wektorów, ale w pobliżu Marsa wektory te stają się styczne, więc różnica skalarna wystarczy) - jest to prędkość hiperboliczna. Kiedy statek będzie już w pobliżu Marsa (setki tys km), grawitacja planety zacznie go przyspieszać. Jeżeli statek nie zacznie hamować, uderzy w planetę z prędkością 5.7 km/s. Jest to wartość równa pierwiastkowi sumy kwadratów prędkości hiperbolicznej i prędkości ucieczki z Marsa (5 km/s).

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3839 dnia: Październik 03, 2017, 20:00 »
Z prezentacji Muska wynika, że zakładają wejście z prędkością hiperboliczną nawet do 7.5 km/s. 99% energii ma przejąć osłona.

Cytat: Elon
Hyperbolic entry at up to 7.5 km/s; Leverages ablative materials developed for Dragon vehicles; Peak acceleration of 5 g’s (Earth reference); graph showing Altitude vs. Velocity – at one point the Ship rises from 5 km altitude to 10 km altitude] And I’ll show you the – so this is a true physics simulation, this will last about a minute, so you come in, you’re entering very quickly, you’re going about 7.5 km/s. For Mars, there will be some ablation of the heat shield. So it’s just like a sort of brake pad wearing away. It is a multi-use heat shield, but unlike for Earth operations, it’s coming in hot enough that you will see some wear of the heat shield. [slide: Over 99 percent of energy removed aerodynamically; Supersonic retropropulsion for landing burn] But because Mars has an atmosphere, albeit not a particularly dense one, you can remove almost all of the energy aerodynamically. And we’ve proven out supersonic retropropulsion many times with Falcon 9, so we feel very comfortable about that… [In the animation] the size of the cone gives you a rough approximation for how much thrust the engines are producing.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3839 dnia: Październik 03, 2017, 20:00 »