Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1135936 razy)

0 użytkowników i 13 Gości przegląda ten wątek.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1035 dnia: Czerwiec 25, 2019, 12:30 »
SpaceX moze spokojnie eksperymentowac, sponsor jest;-) Z powazaniem
                                                                                              Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1036 dnia: Czerwiec 25, 2019, 18:54 »
Pytanie do starszych użytkowników forum : jakie były opinie gdy SpaceX planowało i testowało Grasshoppera ? Też była taka polaryzacja jak w przypadku obecnie budowanego pojazdu ?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1037 dnia: Czerwiec 25, 2019, 20:59 »
Pytanie do starszych użytkowników forum : jakie były opinie gdy SpaceX planowało i testowało Grasshoppera ? Też była taka polaryzacja jak w przypadku obecnie budowanego pojazdu ?

Nie pamiętam żadnych kontrowersji związanych z Grasshopperem. Bo też nie był on zbyt ciekawy - było dokładnie wiadomo do czego miał służyć, czyli do testów lądowania pierwszego stopnia. Nie był to zaczyn nowej podejścia do dostępu do kosmosu, ale sposób na jego potanienie.

Natomiast nie sądzę, by teraz były jakieś szczególne kontrowersje ze Starhopperem. Wszyscy kibicują SpaceX, tylko problem w tym, że tak naprawdę nie wiadomo czego się po nim spodziewać, a właściwie po Starshipie, bo to się ściśle wiąże. Niektórzy bardziej chcieliby wiedzieć jak to wszystko ma funkcjonować, innych interesują inne aspekty, i tyle.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8588
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1038 dnia: Czerwiec 25, 2019, 21:24 »
Proponuję poszukać w archiwum Forum albo na astro4u gdzie wcześniej dyskutowaliśmy.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1038 dnia: Czerwiec 25, 2019, 21:24 »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1039 dnia: Czerwiec 26, 2019, 00:01 »
Po pierwsze konstrukcja jest mocno eksperymentalna ... ;-) A po drugie bylo troche obietnic ze strony Muska, niektorzy nawet wierzyli, ze
dostana cos na ksztalt pojazdu z napedem antygrawitacyjnym, tu i z powrotem na marsa na jednym baku, a tu taki ... ambaras ;-)
Obstawiam, ze tak jak niektorzy mocno popierali Muska tak teraz nagle moga zmienic front o 180 pomimo tego, ze Muska idzie
akurat teraz do przodu, oczywiscie robi to powoli ... Z powazaniem
                                                                                         Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1040 dnia: Czerwiec 26, 2019, 00:21 »
Pytanie do starszych użytkowników forum : jakie były opinie gdy SpaceX planowało i testowało Grasshoppera ? Też była taka polaryzacja jak w przypadku obecnie budowanego pojazdu ?

Część ludzi było tym zafascynowane, część uważało, że to nie ma przyszłości. Tydzień przed lądowaniem pierwszego członu byli ludzie którzy pisali, że może im się uda za 5-10lat;)

Podpisując się pod tym, co napisał Station, moje obawy wiążą się także z tym, że Starship wydaje się być lepszą wersją wahadłowca - właściwie będzie tym, czym wahadłowiec miał być wg pierwotnych planów. Wielokrotne starty, szybka gotowość do ponownego lotu, "okazyjne inspekcje" silników... Wszystko byłoby piękne, gdyby się udało, ale statki kosmiczne to jednak nie odrzutowce. A te obawy przekładają się w moim przypadku na konkretniejsze pytania: jakie będą możliwości abortu w czasie startu? Czy będzie możliwy abort na każdym etapie od samej wyrzutni? Jak to będzie działać, czy silniki Starshipa będą mogły go oderwać od Super Heavy, czy będzie jakiś dodatkowy system? Jaką to ma odporność na uderzenia MMOD? Czy uszkodzenia od MMOD mogą mieć wpływ na właściwości termiczne powłoki przy wejściu w atmosferę? Jakie będą możliwości naprawy na orbicie w razie uderzenia MMOD, jakie koszty w razie serwisowania na Ziemi?

@wini - to są jedne z kwestii dla których Starship może mieć problemy. Co oczywiście nie zmienia faktu, że im kibicuję. Musk ma szansę zostać takim Lawrencem Tsungiem z Odysei kosmicznej 2061 :)

Porównanie do wahadłowca jest mylne. Starship jest zupełnie inna konstrukcją, łączą je tylko te założenia. Nie będzie miał ceramicznych płytek, nie ma zewnętrznego zbiornika itd. Silniki od początku są projektowane z myślą o wielokrotnym użyciu bez inspekcji. Poza tym od czasu wahadłowców trochę już minęło, postęp nastąpił chyba w każdej możliwej dziedzinie. Choćby w materiałach które są dobrym przykładem bo SpaceX ma własną hutę w której opracował nowe stopy na potrzeby na przykład Raptora.
Co do abortu jako takiego nie będzie na ile się orientuje, tzn Spaceship jako tako chyba będzie mógł się w czasie lotu oderwać od SH i będzie miał możliwość kontynuacji lotu w przypadku uszkodzenia silnika, ale na pewno nie będzie to taki system jak przy kapsułach. Z drugiej strony może taki system nie jest wcale potrzebny? Samoloty nie mają takiego systemu mimo, że przewożą po kilkuset ludzi naraz i nie jeden już spadł w historii, a jakoś nikt nie domaga się żeby coś takiego stworzyć. To kwestia niezawodności sprzętu, a jak z tym będzie przekonamy się dopiero po iluś tam lotach.

Oczywiście to tylko moje zdanie, także na spokojnie proszę z czytaniem ;) ale czego się obawiam w tym przedsięwzięciu?

- wygląd? - nie ukrywam, że nie nastraja optymizmem już nie tyle sam wygląd, bo po tym ciężko ocenić czy to coś będzie w stanie fruwać, ile sposób montażu... Czy wpływ czynników atmosferycznych (wiatr, deszcz) nie ma wpływ na bezpieczeństwo całej konstrukcji? Saturn 5 nie był montowany pod gołym niebem.
A przy okazji - nie odnosisz wrażenia, że te kanki na mleko wyglądają jak dzieło życia studentów z CALTECH? ;) IMHO już to nie budzi - deliktanie ujmując - zaufania.

- 31 silników - tutaj mam bardzo poważne wątpliwości, SpaceX jest na razie głęboko w buszu z tymi silnikami, potrzebuje ich właśnie 31, poza tym obawiam się o ich awaryjność i wpływ na pracę całości nośnika. Trochę mi to przypomina N1, a wiadomo jak się skończył pomysł montażu tylu silników w 1ym stopniu, gigantyczna liczba wibracji itd...

- obawiam się wprost o przyszłą załogę - nie wiem ile udanych startów i w pełni udanych lotów orbitalnych oraz 100% lądowań potrzebuje ta konstrukcja aby przejść certyfikację. Ruskie może by usadzili tam od razu po 20 kosmonautów + paru innych superbohaterów, ale Amerykanie - w tym przypadku - na szczęście - wolą dmuchać na zimne z całą mozliwą mocą.... stąd - biorąc po uwagę wszystkie powyższe punkty - absurdalne wydają się być daty typu 2024, 2025 z załogą......

- obawiam się, że SpaceX ostro się wyłoży na tym projekcie, firma ma przysłowiowe "jaja" wyskakując z czymś takim, są bezprecedensowo innowacyjni, ale to przedsiębiorstwo, a taka "ostra" innowacja naprawdę niesie olbrzymie finansowe zwłaszcza ryzyko. Owszem, udało się z Falcon'em 9, jak na razie udało się z FH, ale to zabawki w porównaniu do tego, na co rzuca się z Elon z ekipą... Jeśli nie wypali im Starship - leżą na całego i kwiczą, a być może - niestety - nawet bankrutują.

Reasumując - chciałbym nawet w tym przypadku udawać optymistę, ale najwyraźniej się nie da :) Niestety te statki są doskonałym surowcem na kolejne "anomalie". ;) Za bardzo lubię SpaceX aby się zatem nie martwić i nie narzekać na te "bojlery". OK, ale zaczekajmy do pierwszego startu, do serii udanych lotów - OBY udanych właśnie.... mimo naprawdę dużego wskaźnika ryzyka niepowodzenia...


wygląd: po pierwsze to tylko wersje testowe i zobacz, że ten z Florydy już wygląda o niebo lepiej więc postępy na plus są. Ja widzę budowę w tych warunkach inaczej: mniejszy koszt to po pierwsze, ale przede wszystkim jeżeli da się zbudować w ten sposób Starshipa to ma on znacznie większe szanse na przykład na Marsie. Wybranie stali do konstrukcji pozwala na o wiele prostszą jego naprawę w razie awarii (w wielu przypadkach może wystarczyć dobry spawacz na pokładzie:) . Zobacz jak stosunkowo łatwo i szybko idzie im wymiana Raptorów, czyli od biedy można by wziąć ze sobą jeden czy dwa na zapas;) Wydaje mi się, że to są przemyślane rozwiązania, ale może za dużo w tym widzę:)

- ilość silników, to samo mówiono o FH, a jednak udało im się nad nimi zapanować. Poza tym FH wydaje mi się technicznie bardziej skomplikowany niż SuperHeavy.

- daty są optymistyczne i pewnie nie  do końca realne, z tym się mogę zgodzić. Trzeba jednak na nie patrzeć przez pryzmat osoby jaką jest Musk, on wyznacza bardzo ambitne cele w nierealnych terminach żeby wycisnąć ze swoich pracowników maks możliwości. Dzięki temu udało im się tyle zdziałać w ostatnich latach.

- o finanse się nie martw, tylko w tym roku zebrali ponad 1mld na samego Starlinka i Starshipa. Inwestorów było więcej niż potrzebowali. Szacunki co do zysków ze Starlinka po jego uruchomieniu wahają się od kilku do kilkudziesięciu miliardów dolarów zysku na rok, więc raczej czeka ich pozytywna przyszłość.

Nie chce żebyście pomyśleli, że nie widzę zagrożeń dla tego projektu. Myślę, że będzie sporo problemów po drodze, ale jestem pewien, że sobie z nimi poradzą. Jestem niesamowicie podekscytowany tym projektem bo po raz pierwszy od lat widzę szansę, że za mojego życia ludzie opuszczą znowu LEO. Niestety na agencje narodowe nie liczę w tym względzie. Nie mogę przeboleć, że marnują tyle pieniędzy i nikt z tym nic nie robi, ale to temat na inny wątek:/

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1041 dnia: Czerwiec 29, 2019, 00:31 »
- 31 silników - tutaj mam bardzo poważne wątpliwości, SpaceX jest na razie głęboko w buszu z tymi silnikami, potrzebuje ich właśnie 31, poza tym obawiam się o ich awaryjność i wpływ na pracę całości nośnika. Trochę mi to przypomina N1, a wiadomo jak się skończył pomysł montażu tylu silników w 1ym stopniu, gigantyczna liczba wibracji itd... N1 by poleciało tylko nie starczyło kasy na testy.


Jakby starczyło kasy, to N1 by poleciało.



- obawiam się, że SpaceX ostro się wyłoży na tym projekcie, firma ma przysłowiowe "jaja" wyskakując z czymś takim, są bezprecedensowo innowacyjni, ale to przedsiębiorstwo, a taka "ostra" innowacja naprawdę niesie olbrzymie finansowe zwłaszcza ryzyko. Owszem, udało się z Falcon'em 9, jak na razie udało się z FH, ale to zabawki w porównaniu do tego, na co rzuca się z Elon z ekipą... Jeśli nie wypali im Starship - leżą na całego i kwiczą, a być może - niestety - nawet bankrutują.


Chyba mi nie powiesz, że SpaceX wzięło kredy na budowę BFR? i jak się nie uda to zbankrutują?



Pytanie do starszych użytkowników forum : jakie były opinie gdy SpaceX planowało i testowało Grasshoppera ? Też była taka polaryzacja jak w przypadku obecnie budowanego pojazdu ?

Tutaj zagrały emocje, zapanowało mega szaleństwo na punkcie Spacex, i nikt w tym szaleństwie nie myślał racjonalnie, bo w miłości często tak bywa że tarci się rozum.

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3818
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1042 dnia: Czerwiec 29, 2019, 12:44 »


Jakby starczyło kasy, to N1 by poleciało. 

N1 poleciało ale nie doleciało, bo nie starczyło czasu na testy, bo Ruskie za wszelką cenę chcieli zdążyć przed Amerykanami. Pośpiech rodzi niedbalstwo i to w głównej mierze doprowadziło już przy pierwszej, styczniowej próbie do katastrofy.




Chyba mi nie powiesz, że SpaceX wzięło kredy na budowę BFR? i jak się nie uda to zbankrutują?



Kredytu nie wzięło, ale we wdrażaniu innowacji jest tak, że towarzyszy temu ogromne ryzyko, spójrz na przykład Tesli. SpaceX jest na razie zabezpieczony, ale wszystko się może zdarzyć, wystarczy kilka niepowodzeń z rzędu i wszystko może zdrowo klapnąć. A pamiętaj, że SpaceX nie rozpoczął jeszcze lotów załogowych. Jakikolwiek klops na tej płaszczyźnie działalności może mieć b.poważne konsekwencje w dalszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. To zupełnie inny wymiar od tego obecnego czyli towarowo-zaopatrzeniowego.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1043 dnia: Czerwiec 29, 2019, 13:36 »
Trochę mnie osobiście dziwią opinie że obecnie budowane prototypy rozlecą się na kawałki jeszcze przed oderwaniem się od ziemi. Przy takim sprzęcie do obliczeń i dedykowanych programach MES-owskich to raczej jest wątpliwe. Zresztą stal nierdzewna ma tę przyjemną cechę że zanim pęknie to jeszcze długo płynie. (  Zakładam że wykorzystana będzie stal austenityczna o wysokiej żaroodporności ,Wklejam link z porównaniem właściwości ) .Tym bardziej że poszycie wygląda jak w samolocie albo statku, jednorodna płyta nawet spawana jest dużo łatwiejsza do liczenia niż struktura typu plaster miodu. Zdecydowanie trudniejszym zadaniem jest skonstruowanie silnika na metan z zamkniętym cyklem. Porównania z N1 są nie na miejscu gdyż obecnie można policzyć wszystko  mechanicznie, modalnie, termicznie itp
Bardziej bym się obawiał o SLS gdzie to poszczególne cylindryczne segmenty będą zgrzewane metodą tarciową z przemieszczeniem.

http://www.stalnierdzewna.com/baza-wiedzy/porownanie-wlasnosci-mechanicznych-stali-nierdzewnej/

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1044 dnia: Czerwiec 29, 2019, 16:05 »
Obstawiam, ze finansowo to problemow nie bedzie ... starlink "zaplaci";-) BTW, konstrukcja raczje wytrzyma, gorzej
z silnikami startujacymi bez miejsca na odplyw spalin i wywazanieme calej konstrukcji. Tutaj potrzebne
beda duze moce obliczeniowe ale podczas lotu;-) . Z powazaniem
                                                                                               Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1045 dnia: Czerwiec 30, 2019, 12:13 »
https://spacenews.com/spacex-targets-2021-commercial-starship-launch/

Ciekawy artykuł bazujący na wypowiedziach Jonathana Hofellera, viceszefa do spraw sprzedaży komercyjnych lotów w SpaceX. W skrócie:

- prowadzone są rozmowy z trzema klientami zainteresowanymi wysłaniem swoich ładunków Starshipem, Celują w pierwszy lot komercyjny w 2021 roku.
- chcą osiągnąć orbitę jak najszybciej, jak się da jeszcze w tym roku ( wychodzi na to że samym Starshipem). Pełny zestaw Starhip+SH ma być operacyjny do końca przyszłego roku.
- promocyjna cena za lot używanym F9 stała się teraz ceną normalną za tą rakietę i wynosi około 50mln dolarów.

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1046 dnia: Czerwiec 30, 2019, 13:08 »
Kredytu nie wzięło, ale we wdrażaniu innowacji jest tak, że towarzyszy temu ogromne ryzyko, spójrz na przykład Tesli. SpaceX jest na razie zabezpieczony, ale wszystko się może zdarzyć, wystarczy kilka niepowodzeń z rzędu i wszystko może zdrowo klapnąć. A pamiętaj, że SpaceX nie rozpoczął jeszcze lotów załogowych. Jakikolwiek klops na tej płaszczyźnie działalności może mieć b.poważne konsekwencje w dalszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. To zupełnie inny wymiar od tego obecnego czyli towarowo-zaopatrzeniowego.


Jeśli budowa BFR będzie finansowana zyskami z F9, to jak oni mogą zbankrutować? jeśli jakiś start nie uda się w tym roku, to się uda w przyszłym.

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1047 dnia: Czerwiec 30, 2019, 13:22 »
Wie ktoś może na kiedy zaplanowano skoki Starhoppera? Chyba dalej czekają na szóstego Raptora.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1048 dnia: Czerwiec 30, 2019, 15:23 »
Wie ktoś może na kiedy zaplanowano skoki Starhoppera? Chyba dalej czekają na szóstego Raptora.

Tak czekamy na silnik, poza tym chyba wszystko gotowe. Elon coś pisał w tygodniu, że SN6 jest już prawie gotowy więc chyba w najbliższym tygodniu powinien pojawić się w Teksasie.

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3818
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1049 dnia: Czerwiec 30, 2019, 20:55 »
Kredytu nie wzięło, ale we wdrażaniu innowacji jest tak, że towarzyszy temu ogromne ryzyko, spójrz na przykład Tesli. SpaceX jest na razie zabezpieczony, ale wszystko się może zdarzyć, wystarczy kilka niepowodzeń z rzędu i wszystko może zdrowo klapnąć. A pamiętaj, że SpaceX nie rozpoczął jeszcze lotów załogowych. Jakikolwiek klops na tej płaszczyźnie działalności może mieć b.poważne konsekwencje w dalszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. To zupełnie inny wymiar od tego obecnego czyli towarowo-zaopatrzeniowego.


Jeśli budowa BFR będzie finansowana zyskami z F9, to jak oni mogą zbankrutować? jeśli jakiś start nie uda się w tym roku, to się uda w przyszłym.

A skąd ta informacja, że się "uda w przyszłym"... Tu chodzi o całą strategię biznesową, nie o pojedyczne udane loty. Rozmawiamy o ryzyku przy takiej innowacji, a zwłaszcza ryzyku w przypadku lotów załogowych.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1049 dnia: Czerwiec 30, 2019, 20:55 »