Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: jsc w Październik 06, 2014, 21:18
-
W dniu 19 listopada 2014 ma wystartować na pokładzie rakiety Vega w misję IXV. Pojazd ten ma osiągnąć wysokość 450 km., a następnie rozpocząć schodzić lotem ślizgowym, aby w ciągu 2 godzin wrócić na Ziemię wodując w wodach Pacyfiku.
-
IXV ma być europejskim pojazdem załogowym? Skąd ta informacja? Europa jak na razie nie planuje żadnego własnego systemu załogowego...
-
Pojazdy załogowe są teraz na topie i jakoś tak sobie wbiłem sobie do głowy IXV to też załogówka.
-
ESA już dawno testowała prototyp kapsuły i na testowaniu się skończyło ; obawiam się , że ten pojazd skończy podobnie ; większą szansę upatruje w finansowaniu przez Europę np SNC
pozdrawiam
-
ESA już dawno testowała prototyp kapsuły i na testowaniu się skończyło ; obawiam się , że ten pojazd skończy podobnie ; większą szansę upatruje w finansowaniu przez Europę np SNC
pozdrawiam
Pamiętam jak w Wiadomościach TVP w 1998 lub 1999 oglądałem informację o udanym teście kapsuły CRV. Minęło 17 lat i nic nie wskazuje, że ESA jakkolwiek ma wracać do tego projektu :-P A szkoda, mogłaby to być kapsuła powrotna przyczepiona do modułu napędowego ATV a potem załogowiec. Ale skoro bezzałogowy ATV drogo im wychodził, to europejski statek załogowy mógłby im wyjść drożej niż STS :-P
-
IXV został zintegrowany z adapterem potrzebnym do wystrzelenia na Vedze:
(http://www.arianespace.com/images/missionup-dates/2014/1229-2.jpg)
Źródło: http://www.arianespace.com/news-mission-update/2014/1229.asp
-
To w końcu IXV leci w tym roku czy nie? (Patrz wątek o kosmicznych lądowaniach)
start IXV jest wstrzymany, brak nowej daty.
-
Na stronie Arianespace, którą podlinkował Bogdan, w artykule sprzed trzech dni jest mowa o listopadowym starcie. Ale wczoraj podano (http://www.arianespace.com/news-press-release/2014/10-24-2014-VV04-launch-postponed.asp), że:
The launch, originally scheduled for November 18, 2014, has therefore been postponed to allow the time needed to complete these analyses. A new launch date will be announced as soon as possible.
-
Link do Arianespace coś nie działa, więc podrzucam informację ze strony ESA
http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/IXV/Vega_launch_of_ESA_spaceplane_postponed
-
Na 11 lutego jest obecnie planowany start europejskiego skrzydlaka ; trwają właśnie sprawdzania różnych pierdół;)
http://www.parabolicarc.com/2015/01/17/ixv-launch/
-
Można poprosić o scalenie z tematem: http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1928.0 (http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1928.0)?
-
A czemu IXV wydaje mi się mniejszy niż na wcześniejszych zdjęciach?
marsie 1976 to nie jest skrzydlak. Gdzie Ty widzisz skrzydła?
-
Skrzydlak to pewnie takie określenie, które bazowało do częściowego podobieństwa do STS.
IXV nigdy nie miał skrzydeł, do sterowania lotem miały służyć te dziwne lotki z tyłu pojazdu.
-
Nie wiem czy ten filmik był już na Forum. a wszelki wypadek go załączam:
http://www.esa.int/spaceinvideos/Videos/2012/11/ESA_s_IXV_reentry_vehicle_mission
-
Obserwującym z zapartym tchem fascynujący thriller z Sokołem w roli głównej i jego zaskakujące zwroty przypominam, że jutro mamy jeszcze drugą superważną misję:)
-
Obserwującym z zapartym tchem fascynujący thriller z Sokołem w roli głównej i jego zaskakujące zwroty przypominam, że jutro mamy jeszcze drugą superważną misję:)
A o której i na jakim kanale można ją śledzić?
-
ESA TV:
http://www.esa.int/esatv/Transmissions/2015/02/IXV_Vega_Live_launch_transmission_note_-_minor_change_to_sat_parameters (http://www.esa.int/esatv/Transmissions/2015/02/IXV_Vega_Live_launch_transmission_note_-_minor_change_to_sat_parameters)
-
Skrzydlak to pewnie takie określenie, które bazowało do częściowego podobieństwa do STS.
IXV nigdy nie miał skrzydeł, do sterowania lotem miały służyć te dziwne lotki z tyłu pojazdu.
Warto zauważyć że prom kosmiczny miał taką samą lotkę (ale jedną) i też używał jej do sterowania lotem przy prędkościach hipersonicznych.
-
Około 20 minut od odpalenia relacji z tego startu. Webcast będzie chyba tutaj: http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/IXV/Watch_IXV_launch
-
http://arianespace.tv/
-
O której godzinie start?
-
O której godzinie start?
Pogoda jest w porządku, więc będą celować będzie w początek okna (?), które otwiera się za chwilę, tj. o 14:00.
-
Za 11 minut :)
-
Ładna relacja już live. :D
-
Rakieta parę godzin temu została odsłonięta.
-
Dobry artykuł na temat tego co będzie testowane w tym locie:
http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/IXV/What_s_new_about_Europe_s_reentry_mission
-
Wstrzymane odliczanie do startu!
-
Wstrzymane odliczanie do startu!
Wyrażam to samo co ta Pani na kolejne wstrzymanie, jakie obserwuję od paru dni :P
PS: To jest Ensemble de Lancement, czyli coś nie teges w okolicach stanowiska startowego.
-
Coś chyba z infrastrukturą na launchpadzie.
-
Ale przynajmniej tutaj okienko startowe dopuszczające poślizgi! Ma rozpiętość godziny i 45 minut.
-
Oby było to coś co szybko można naprawić
Edit: Dla mnie plusem jest to, że mogę skorzystać z łazienki i pójść szybko do sklepu xD
-
Kurcze, niech startują bo muszę uciekać :(
-
Dzisiejszy lot statku powrotnego jest pierwszym w wykonaniu Europy od misji powrotnika ARD w 1998 roku. Tutaj więcej na temat tego ostatniego: http://www.esa.int/esapub/bulletin/bullet82/cazau82.htm
-
Czekamy z niecierpliwością na jakiś update. Za dużo scrubów ostatnio.
-
Problem jest ze ściąganiem telemetrii z rakiety. Oczekiwanie na jakieś szczegółowe informacje, na ile może to zagrozić dzisiejszemu startowi.
-
Zegar zaświecił się na zielono, czyżby zaraz miała Vega polecieć?
-
Dobrze skumałem fhancuski - 14:42 CET??
-
Niby ma być start o 14:40
-
Dobrze skumałem fhancuski - 14:42 CET??
Albo 14:40 CET?
-
Możliwe, przepraszam, mój fłancuski jest fatalny więc prawie z pewnością źle zrozumiałem! :)
-
Ja podałem za Spaceflight ;)
-
zegar ruszył
-
1,5 minuty
-
Leci!!!!! :D
-
Poszła!
-
To uczucie, gdy spóźniasz się 1,5 minuty na start :P
-
Separacja 1 stopnia !
-
To uczucie, gdy spóźniasz się 1,5 minuty na start :P
Lub 2 minuty w moim wypadku - bezcenne :P
-
I mieliśmy typowy start z Gujany: 10 sekund po starcie i chmury.
-
...i separacja drugiego stopnia, osłony odrzucone!
-
Jest nasza dziecinka! (no, symulacja :P)
-
Śliczny start! Mozaika ze startu. :)
-
Lecą dokładnie na wschód - to jest powodów dla którego ten start się nie wydarzył w październiku (dobór odpowiedniej trajektorii). ESA ma około 10 osób tam w Afryce (Gabon chyba, stacja odbiorcza na zachodnim wybrzeżu).
Odrzucono ostatni stopień - skrzydlaczek został sam - jest na wysokości ok. 210 km.
PS: Ahh nie, został jeszcze AVUM (czwarty stopień)! Jest jego pierwsze odpalenie.
-
Za dwie minuty separacja statku od stopnia AVUM, następnie AVUM wykona manewr deorbitacyjny.
-
Śliczny start! Mozaika ze startu. :)
Uwielbiam rakiety z silnikami na paliwo stałe. Startują jak formuła 1!
-
Pan mówi, a za nim flaga Polski. :)
-
I tak naprawdę misja zaczyna się dopiero teraz. Mamy separację!
-
3 start Vegi udany, 100 % skuteczności zachowane :D
Tak nawiasem mówiąc :)
-
3 start Vegi udany, 100 % skuteczności zachowane :D
Nawet w sumie czwarty! ;)
-
Uwielbiam rakiety z silnikami na paliwo stałe. Startują jak formuła 1!
Dokładnie ;D
-
3 start Vegi udany, 100 % skuteczności zachowane :D
Nawet w sumie czwarty! ;)
I jak podkreślił Dordain - czwarta kompletnie inna orbita w wykonaniu Vegi.
Co najważniejsze - uzyskano telemetrię ze skrzydlaka!
-
3 start Vegi udany, 100 % skuteczności zachowane :D
Nawet w sumie czwarty! ;)
Masz rację, przyznam się polska wikipedia nie uzupełniona :D
-
Ktoś wie o której splash-down ?
Edit: Zamiast terminu skrzydlak to do IXV bardziej pasuje płetwiak :)
-
splash-down 1 godzina i 42 minuty po starcie czyli o 16.22
-
Przyznam, że ciekawie to wygląda - jest relacja live z Pacyfiku chyba (są około 2000 mil morskich na zachód od Kolumbii).
-
Skrzydlak jest obecnie nad Indonezją. Fajnie widać na powyższej grafice wrzuconej przez AbsensCarens jak trzeba było wyliczyć miejsca upadku poszczególnych elementów składowych rakiety.
-
Wysokość 145 km.
25 km do wejścia w atmosferę.
-
To uczucie, gdy spóźniasz się 1,5 minuty na start :P
Jest i film ze startu:
http://www.youtube.com/watch?v=nqggvBGLPPw
-
Mamy podgląd ze statku podejmującego. ESA się naprawdę postarała!!! :)
Skrzydlak wszedł w atmosferę! Wysokość 100 km!
-
Za pomocą tego sprzętu jest śledzenie!
-
o godz 16.00 (+- 2min.) załoga statku powinna odebrać pierwszy sygnał
-
Nieźle - mamy podgląd nawet z małej łodzi podejmującej skrzydlaka...
Maszyna na wysokości 80 km - teraz doświadcza największego piekiełka.
-
o godz 16.00 (+- 2min.) załoga statku powinna odebrać pierwszy sygnał
Tak jest, natomiast samo wodowanie około 18-20 minut później.
-
Odebrano sygnał
-
Mamy podgląd ze statku podejmującego. ESA się naprawdę postarała!!! :)
Stąd m.in. wysokie koszty przedsięwzięć ESA ;)
-
1 min do odpalenia pierwszych spadochronów, spadochron główny o 16.09
-
AoS jest, więc o krok bliżej do podjęcia!
Skrzydlak wychodzi z "gorącego" etapu misji. Niebawem rozpocznie się wypuszczanie pierwszego spadochronu (przy prędkości 1,5 Mach).
-
Potwierdzono wyrzucenie spadochronów
-
Potwierdzono wyrzucenie spadochronów
Si, głównych!
-
Na razie nie widać skrzydlaczka. Za około 6 minut dojdzie do wodowania. Ekipy chyba go widzą. Prędkość opadania 7m/s.
-
Chyba ta biała plamka to spadochron.
Łódź Zodiak już płynie w tamte miejsce z nurkami.
-
Potwierdzono wyrzucenie spadochronów
Si, głównych!
Spadochrony są firmy Zodiac Aerospace - ta masa firma zrobiła spadochrony dla misji Curiosity Mars :)
-
Potwierdzono wyrzucenie spadochronów
Si, głównych!
Spadochrony są firmy Zodiac Aerospace - ta masa firma zrobiła spadochrony dla misji Curiosity Mars :)
Dobrze wiedzieć! :)
Wszystko w normie. 3-4 minuty do wodowania.
-
Obiekt widoczny :)
-
Tylko ja mam problemy z transmisją ?
Tak ;)
-
Już chyba po wodowaniu, bo stracili telemetrię.
PS: A nie, to po prostu spodziewany drop out.
-
Tylko ja mam problemy z transmisją ?
Tak ;)
Ech walnięty explorer, w in private działa mi.
-
Udało się! Splashdown!
-
Wodowanie! :)
-
Gratulacje i brawa dla ESA :D
Tylko co dalej po wodowaniu naszego sympatycznego płetwiaka? czy ESA planuje kolejne kroki w tym temacie?
-
Wyłowienie i do labolatorium pod lupy sprawdzać czy załoga przeżyła:)
-
Kurczę nie zauważyłem jak pojazd wylądował. Czy pokażą jeszcze IXV z bliska, jak go wyławiają z wody?
-
Gratulacje i brawa dla ESA :D
Tylko co dalej po wodowaniu naszego sympatycznego płetwiaka? czy ESA planuje kolejne kroki w tym temacie?
Też bardzo jestem ciekaw czy będzie jakiś ciąg dalszy tego eksperymentu? Może dzisiaj lub jutro jakieś informacje z ESA na ten temat się pojawią...
-
Też bardzo jestem ciekaw czy będzie jakiś ciąg dalszy tego eksperymentu? Może dzisiaj lub jutro jakieś informacje z ESA na ten temat się pojawią...
Żaden :( Nie ma planów jakichkolwiek dalszych prac.
-
Też bardzo jestem ciekaw czy będzie jakiś ciąg dalszy tego eksperymentu? Może dzisiaj lub jutro jakieś informacje z ESA na ten temat się pojawią...
Żaden :( Nie ma planów jakichkolwiek dalszych prac.
To jakieś żarty...
-
Nie, Marek już pisał o tym u siebie - ESA zrzuciła coś z kosmosu i idzie do domu :)
-
Rozumiem... Ameryka sprowadzi na II Księżyc, a Europa będzie produkowało sztuczne meteory...
-
Rozumiem... Ameryka sprowadzi na II Księżyc, a Europa będzie produkowało sztuczne meteory...
Spokojnie, ESA pracuje nad modułem serwisowym Oriona. Europejscy astronauci bedą latali Orionem w dalekie misje. A dane zebrane przez IXV przydadzą sie w budowie pocisków hipersonicznych. Chinscy hakerzy juz pracują nad firewallami ESA ;)
-
Żaden :( Nie ma planów jakichkolwiek dalszych prac.
Ekhm...
What will be the next step after IXV?
Several potential IXV follow-on mission scenarios are currently under discussion.
In parallel, ESA is already studying PRIDE, an initiative aimed at defining a prototype for an operational reentry vehicle that would serve as an orbital platform to test in orbit technologies for multiple applications not only for future European Space Transportation, such as future reusable launchers stages, but also for Earth Observation, Robotic Exploration, Microgravity Experimentation, and Clean Space needs. PRIDE (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator for Europe) was approved at the last ESA Ministerial Council in Naples, Italy.
What kind of mission will PRIDE be?
PRIDE spaceplane will be similar to but smaller and cheaper than the US’s X-37B but, unlike the X-37B, would be managed under civil auspices. It would be launched by Europe’s Vega light rocket, orbit robotically, operate in orbit, and land automatically on ground in a runway.
The mission will focus on system and technology performance verification under all flight conditions - hypersonic, supersonic, transonic and subsonic – and it is expected to cost around 200 million euros.
What sort of applications are envisioned for PRIDE?
The first PRIDE principle is to implement applications driven mission requirements, starting from space application needs and priorities in terms of technology in-orbit experimentation and demonstration shared among the PRIDE participating States. Therefore, ESA and national end-users will be involved in the mission and payloads trade-off and down-selection process, and in the finalization of the mission requirements. Applications will target, without being limited to:
Exploration technologies experimentation and demonstration, in cooperation with ESA/SRE and/or ESA/HSO and national organizations;
Orbital infrastructures servicing experimentation and demonstration, in cooperation with ESA/TEC and national organizations;
Earth observation experimentation and demonstration, in cooperation with ESA/EOP and national organizations;
Earth science experimentation and demonstration, in cooperation with ESA/SRE and national organizations;
Micro-gravity experimentation and demonstration, in cooperation with ESA/HSO and national organizations.
Czyli taki spejs-plejn jak X-37B...
-
No właśnie, lepiej zajrzeć do źródła, czyli stron ESA, niż fantazjować. Jeszcze taka informacja:
The results will feed the Programme for Reusable In-Orbit Demonstrator for Europe, or Pride, which is being studied under funding decided at ESA’s last two Ministerial Councils. The reusable Pride spaceplane would be launched on Europe’s Vega light rocket, orbit and land automatically on a runway.
http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/IXV/Call_for_Media_ESA_s_experimental_spaceplane_set_for_flight
-
No właśnie, lepiej zajrzeć do źródła, czyli stron ESA, niż fantazjować. Jeszcze taka informacja:
The results will feed the Programme for Reusable In-Orbit Demonstrator for Europe, or Pride, which is being studied under funding decided at ESA’s last two Ministerial Councils. The reusable Pride spaceplane would be launched on Europe’s Vega light rocket, orbit and land automatically on a runway.
http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/IXV/Call_for_Media_ESA_s_experimental_spaceplane_set_for_flight
No właśnie - "studied under funding" - nadal nie zdecydowano czy ESA wyda na to pieniądze. Jak zdecydują że będzie coś dalej, to będziemy mówili że jest przyszłość.
-
ESA finansuje prace studyjne nad PRIDE.
Owszem, nie oznacza to, że PRIDE jest już budowany, ale nie znaczy również, że "Nie ma planów jakichkolwiek dalszych prac."
-
A czemu ja nigdzie nie widzę naszego płetwiastego ptaszka po wodowaniu? Czyżby coś poszło nie tak?
-
Chyba jest ich całkiem sporo pod twitterem.
-
Ale ujęcie startu rakiety Vega !
https://twitter.com/esaoperations/status/565577118839734276
-
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2015/02
Są tam zdjęcia IXV.
-
https://www.flickr.com/photos/europeanspaceagency/sets/72157645379177533
-
Tak statek prezentował się na dniach otwartych ESA 05.10.14 Noordwijk aan Zee Holandia.
-
Trochę będzie OT ale nasz sympatyczny płetwiak będzie ponownie testowany w w kosmosie w latach 2019 albo 2020
http://www.space.com/28622-european-space-plane-ixv-2019-launch.html
Co ciekawe ESA chce żeby tym razem nasz płetwiak lądował na lądzie 8) Ciesze się, że ESA chce kontynuować ten projekt :D
-
Mam nadzieję że tak zrobią, od tekstów o "autopilocie" do samochodów, nóż sam się otwierał w kieszeni.
-
Bardzo dobra wiadomość!
-
Udany test demonstratora
11.02.2015 o 13:40:00 z Kourou wystartowała RN Vega, która wyniosła w T+13' 49" na nietrwałą orbitę o parametrach:
hp=76 km, ha=416 km, i=5,4° demonstrator IXV (http://lk.astronautilus.pl/sat/ixv.jpg) (Intermediate Experimental Vehicle), który następnie zwodował na spadochronie około 15:18 na Pacyfiku. Ostatni stopień rakiety AVUM wykonał o 14:11 manewr, po którym znalazł się na orbicie o parametrach: hp=220 km, ha=430 km, i=5°, a o 15:29 kolejny, w wyniku którego został zdeorbitowany i spłonął nad Oceanem Indyjskim.
http://lk.astronautilus.pl/n150201.htm#05
IXV timelapse: preparation to liftoff
9432 wyświetlenia 19 lut 2015, ESA
https://www.youtube.com/watch?v=Q2cqf1APjTw
IXV: technologies tested
20 742 wyświetlenia 3 lut 2015 European Space Agency,
https://www.youtube.com/watch?v=uvo_qnFAOis
IXV completes flawless mission
9212 wyświetleń 24 mar 2015 European Space Agency, ESA
https://www.youtube.com/watch?v=x4sDzQqyKPU
Udany lot eksperymentalnego statku IXV agencji ESA
BY MACIEJ MICKIEWICZ ON 11 LUTEGO 2015
https://kosmonauta.net/2015/02/udany-lot-eksperymentalnego-statku-ixv-agencji-esa/
European space plane flies around the world on test flight
February 11, 2015 Stephen Clark
(https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2015/02/IXV.jpg)
Artist’s concept of the Intermediate Experimental Vehicle. Credit: ESA
(...) More than 300 sensors — strain gauges, pressure and temperature instruments, accelerometers, and an infrared camera — were aboard the IXV to record data on the space plane’s test flight. The IXV transmitted the data to engineers before it splashed down.
The spacecraft’s belly is covered in black ceramic matrix thermal protection panels — made of a mixture of carbon fiber and silicon carbide — bolted to the IXV’s structure. Cork-based and silicon-based ablative light-colored materials blanket the space plane’s upper surfaces. (...)
https://spaceflightnow.com/2015/02/11/european-space-plane-flies-around-the-world-on-test-flight/
IXV Makes a Splash as ESA Spaceplane Effort Treads Water
by Peter B. de Selding — February 11, 2015
(https://spacenews.com/wp-content/uploads/2015/02/IXV_Splashdown-ESA-879x4851.jpg)
ESA’s IXV flew a flawless re-entry and splashed down in the Pacific Ocean just west of the Galapagos islands. Credit: ESA
TURIN, Italy – A European spaceplane technology demonstrator was successfully launched Feb. 11 on a 100-minute suborbital mission that took it into space for nearly an hour before it re-entered Earth’s atmosphere and splashed down in the Pacific Ocean more than halfway around the world. (...)
https://spacenews.com/ixv-makes-a-splash-as-esa-spaceplane-effort-treads-water/
https://www.nasaspaceflight.com/2012/02/europes-new-launch-vehicle-vega-debut-trip-space/
https://www.arianespace.com/mission-update/a-suborbital-success-vega-supports-european-space-technology-development-with-launch-of-the-ixv-spaceplane/
https://www.arianespace.com/mission-update/vega-receives-the-intermediate-experimental-vehicle-payload-for-its-february-11-suborbital-mission/
https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/IXV/Intermediate_eXperimental_Vehicle
https://www.arianespace.com/mission-update/the-ixv-reentry-demonstrator-makes-a-landing-at-the-spaceport/
https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/IXV
https://www.esa.int/esapub/bulletin/bulletin128/bul128h_tumino.pdf
https://spaceflight101.com/spacecraft/ixv-intermediate-experimental-vehicle/
IXV * https://space.skyrocket.de/doc_sdat/ixv.htm
AVUM VV04 https://space.skyrocket.de/doc_sdat/avum.htm
EDIT 11.02.23
https://twitter.com/ESA_History/status/1624348518201675776
https://twitter.com/ESA_History/status/1624349021144813572