Autor Wątek: Wahadłowce i miniwahadłowce kiedyś i obecnie  (Przeczytany 30859 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Wahadłowce i miniwahadłowce kiedyś i obecnie
« dnia: Maj 26, 2012, 15:44 »
Rozwój projektu miniwahadłowca DreamChaser firmy Sierra Nevada postępuje. Jak podaje serwis Kosmonauta.net pod koniec maja (może już się zaczęły) zaczną się pierwsze testy tego statku w powietrzu a w roku 2014 rozpoczną się testy drugiego egzemplarza tego miniwahadłowca - wyposażonego już w silniki i system kontroli lotu. Przedstawiciele Sierra Nevada zapowiadają pierwszy lot bezzałogowy w 2015, a załogowy w 2016 roku.
A tutaj jest link do artykułu zamieszczonego na kosmonauta.net:
http://www.kosmonauta.net/index.php/Przyszlosc/Sektor-prywatny/2012-05-23-sierra-nevada-testy.html


Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
jest już temat na forum, znajduje się w dziale "firmy prywatne" a nie "technologie"
http://www.astronautyka.org/index.php/topic,53.0.html

btw fajne zdjęcie :D

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
btw fajne zdjęcie :D

To zdaje się makieta HL-20?

Tak poza tym witamy na forum Romek :)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 15, 2012, 21:42 wysłana przez Matias »

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 14, 2012, 10:29 »
A to już może widzieliście ?  :o


MiG-105. Który to był rok ?





A tutaj do porównania obecnie realizowany przy wsparciu NASA Dream Chaser



Zastanawiam się też czy oby na pewno to firma Sierra Nevada samodzielnie skonstruowała Dream Chaser'a ?
Jak się okazuje już w latach 80-tych na podstawie Rosyjskiego BOR-4 opracowała własny miniwahadlowiec HL-20.
Jak widać jest bardzo podobny do Dream Chaser'a :


HL-20 Spaceplane







A tu poniżej jest więcej na temat HL-20
http://www.astronautix.com/craft/hl20.htm

Tu zaś pierwowzór HL-20 czyli HL-10

Tu infirmacja z Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_HL-10

A tu w tym samym czasie testowany X-24


Informacje z Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Marietta_X-24A

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 14, 2012, 10:29 »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 14, 2012, 10:56 »
A to już może widzieliście ?  :o

Ale o co chodzi? Że podobne? Nie przez przypadek - kształt DC jest wzorowany na ruskim BOR-4.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 14, 2012, 11:00 »
To że są podobne nie jest tak zaskakujące jak to że tak dawno temu Rosjanie coś podobnego zbudowali  :o
Nie wiem tylko czy BOR-4 to była wersja rozwojowa MiG-105 czy może całkiem nowy projekt ?



http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.astronautix.com/craft/bor4.htm&prev=/search%3Fq%3Dbor-4%2Bvehicle%26hl%3Dpl%26biw%3D1333%26bih%3D605%26prmd%3Dimvnsb&sa=X&ei=49cBUI7nDpCRswaDueS2Bg&sqi=2&ved=0CF0Q7gEwBA


BOR-4



Ciekaw też jestem czy rzeczywiście planowano takie wykorzystanie wojskowe wersji rozwojowych tego BOR-a



Poza tym bardzo ciekawie wyglądał ten cały kompleks startowy Spiral z umieszczonym na grzbiecie MiG-105









To na prawdę nieco dziwne że Rosjanie nie chwalili się tymi projektami ani trochę lecz wszystko było ściśle tajne i prawie żadne informacje nie przenikały wtedy do mediów  :(
http://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-105

Chyba dopiero Buran i Kliper - miniwahadłowiec zaprojektowany w 2004 roku odbiegały aerodynamicznie od pierwowzoru MiG-a 105 :


http://pl.wikipedia.org/wiki/Kliper_%28pojazd_kosmiczny%29

Myślę że warto też porównać go do amerykańskiego projektu X-20 bo chyba powstawały mniej więcej w tych samych czasach.
A w tym artykule jest chyba najwięcej informacji o rozwoju projektów różnych wahadłowców, aczkolwiek szkoda że z pominięciem rosyjskich konstrukcji i francuskiego Hermesa.
http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html





http://pl.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-20_Dyna-Soar
http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html
http://gadzetomania.pl/2012/10/06/niezwykle-konstrukcje-cz-11-orbitalny-bombowiec-x-20-dynasoar/x-20-dynasoar/top

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 14, 2012, 12:20 »
To że są podobne nie jest tak zaskakujące jak to że tak dawno temu Rosjanie coś podobnego zbudowali  :o

Zbudowany w połowie lat 70-tych MiG-105 był zwykłym samolotem testowym, a nie statkiem kosmicznym.

Cytuj
Nie wiem tylko czy BOR-4 to była wersja rozwojowa MiG-105 czy może całkiem nowy projekt ?

Wikipedia prawdę ci powie.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 15, 2012, 21:46 »
Fajne materiały Romek, wątek jak najbardziej pozostaje teraz z nowym tytułem (uporządkowałem tutaj wewnątrz co nieco).

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 16, 2012, 18:32 »
No to bardzo się cieszę, że ten nowy temat Ci się spodobał i zamieszczone w nim materiały.Mam nadzieję że innym też się spodobają  :) W takim razie dorzucę kolejne materiały do tego tematu.

To chyba był pierwszy projekt pierwowzoru wahadłowca bo jeszcze z czasów II Wojny Światowej !
http://pl.wikipedia.org/wiki/%22Silbervogel%22_S%C3%A4nger_Amerika_Bomber
http://gadzetomania.pl/2012/07/31/niezwykle-projekty-iii-rzeszy-cz-2-amerika-bomber-jak-zbombardowac-nowy-jork


Silbervogel - wahadłowiec, który miał zbombardować Amerykę

Cytuj
Poza projektami mniej lub bardziej osobliwych samolotów niemieccy konstruktorzy wpadli na pomysł, by zbudować bombowiec, którego Amerykanie nie będą mogli zatrzymać. Podstawą do opracowania wyjątkowego rozwiązania były prowadzone jeszcze od połowy lat 30. prace doktora Eugena Sängera. Projekt zakładał skonstruowanie samolotu Silbervogel (Srebrny Ptak) o napędzie rakietowym i spłaszczonym kadłubie z krótkimi skrzydłami.

Start miał następować w Europie z wyrzutni o długości 3 km. Po osiągnięciu pułapu około 1,5 km Silbervogel miał włączyć silniki, które rozpędziłyby go do ponad 5 tys. km/h (niektóre źródła wskazują, że zakładano osiągnięcie 13-22 tys. km/h!) i wyniosły na wysokość, w zależności od źródeł, 140 lub nawet 280 km.

Podczas przelotu nad Stanami Zjednoczonymi Silbervogel miał zrzucić do 3,5-4 t bomb. Założono przy tym nietypowy profil lotu: Silbervogel po osiągnięciu maksymalnego pułapu miał zacząć opadać, aby po natrafieniu na położone niżej, gęste warstwy powietrza ponownie rozpocząć wznoszenie.

Projekt ten, będący w gruncie rzeczy pierwowzorem późniejszych wahadłowców, pozostał jedynie ciekawą koncepcją. Ze względu na coraz gorszą sytuację III Rzeszy i inne priorytety nigdy nie przystąpiono do budowy prototypu ani wyrzutni, poprzestając na testach aerodynamicznych kilku modeli.




Planowany profil lotu suborbitalnego bombowca



Wahadłowce Sänger'a

http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html

Cytuj
Eugen Albert Sänger, bo o nim mowa, urodził się na terenie Republiki Czeskiej (w owych czasach będącej częścią Austrowęgier) 22 września 1905 roku.[...]
Sam konstruktor po zakończeniu wojny odmówił współpracy zarówno z Amerykanami jak i z Rosją. Nie był jednak w niewoli długo - bardzo szybko znalazł bowiem zatrudnienie w Nord Aviation we Francji (choć Rosjanie próbowali go zwerbować, a w kilku przypadkach nawet porwać!).
Jego projekt nie miał jednak zginąć. Odradzał się jeszcze dwa razy nim ostatecznie z niego zrezygnowano.
I tak próbę powrotu do pojazdu podjęto w Niemczech około 1961 roku, dzięki MBB (Messerschmidt-Boelkow-Bloehm, obecnie część EADS). Tym razem Sänger, który bardzo naciskał na samolot kosmiczny, zakładał zbudowanie wyrzutni parowej, która rozpędzała by dwustopniowy system w początkowej fazie do prędkości 900 km/h i zakrzywiała jego tor z poziomu do pionu. Alternatywnie rozważano wykorzystanie mocno zmodyfikowanego bombowca B-52. Sam pojazd miał być dwustopniowy, ważyć 200 ton, jako paliwo wykorzystywać mieszankę tlenu i wodoru. Pierwszy stopień, również wyposażony w skrzydła, miał po rozłączeniu wykonać nawrót i lądować na pasie podobnie jak sam samolot kosmiczny. Nowy Silbervogel (Sänger 1)miał wynosić ładunki na niską orbitę, ważące do 0,5 tony.


System orbitalny Sänger'a z 1962 roku

Sänger zmarł nagle w 1964 roku, podczas jednego ze swoich wykładów. Prace nad pojazdem toczyły się jednak dalej, choć koncepcję zmieniono na rzecz bardziej konwencjonalnego systemu, który miał już startować pionowo. Program przerwano w 1969 roku.

Kolejną próbę podjęto w latach osiemdziesiątych. Sänger 2 miał startować jak samolot, choć nadal był to układ złożony z dwóch elementów - samolotu-nośnika oraz pojazdu orbitalnego - była to zatem koncepcja dość bliska do używanej w misjach Pegasus XL. W tej koncepcji nosiciel rozpędzał się do prędkości 4 Machów i ustawiał się na wektorze pozwalającym na uzyskanie właściwej inklinacji tak, aby zredukować ilość paliwa potrzebnego do osiągnięcia orbity do minimum. W kolejnej fazie nastąpiłoby przyspieszenie całego systemu do prędkości 6.7 Macha, dzięki użyciu silnika strumieniowego (nota bene, silnika nad którym Sänger pracował we Francji) . Umożliwiłoby to osiągnięcie dużej wysokości oraz prędkości, co jeszcze bardziej zmniejszyłoby wymagania postawione przed samym samolotem orbitalnym. Następnie doszłoby do odłączenia pojazdu, który osiągnąłby orbitę, posługując się własnym silnikiem rakietowym. Rakieta/samolot nośny powróciłby do bazy lądując na pasie. Projekt zakładał budowę pojazdów istniejących w dwóch wariantach ? w pierwszym był to załogowy system zdolny do wyniesienia dwóch członków załogi oraz do trzech ton ładunku na niską orbitę okołoziemską. System ten stanowił też podstawę dla samolotu hipersonicznego o zasięgu 11000 km, który byłby w stanie przewieźć jednorazowo 36 pasażerów.  Drugi wariant był całkowicie bezzałogowy, co umożliwiało wyniesienie do 15 ton ładunku na LEO.


Sänger 2 - projekt z 1991 roku.

Dzięki programowi powstał pierwszy, europejski silnik strumieniowy, który przetestowano w praktyce. Zakładano, że testy modeli w mniejszej skali rozpoczną się pod koniec lat 90-tych, a cały system będzie gotowy do użycia w 2005 roku. Niestety, na początku lat 90-tych nowe wyliczenia wskazały, że dalsze prace nie mają większego sensu - koszta projektu były bardzo wysokie, przy czym spodziewana ich redukcja dla pojedynczego startu względem Ariane 5 była bardzo niska - przewidywano, że start będzie zaledwie 10-30% tańszy. Był to koniec projektu i kres marzeń o samolocie rakietowym zbudowanym w Niemczech, choć przez pewien czas równolegle do niego trwał program europejskiego mini wahadłowca Hermes - również skasowany.

Gdy tak czytam o tym silniku strumieniowym to od razu na myśl mi przychodzi projekt samolotu kosmicznego Skylon.
Tak jakoś podejrzewam że projekty Sangera przyczyniły się do powstania projektów tej konstrukcji...

W następnych postach będzie o kolejnych projektach  8)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 16, 2012, 18:58 »

Gdy tak czytam o tym silniku strumieniowym to od razu na myśl mi przychodzi projekt samolotu kosmicznego Skylon.
Tak jakoś podejrzewam że projekty Sangera przyczyniły się do powstania projektów tej konstrukcji...

raczej wątpię, kształtem będą podobne, no ale to kwestia pewnych uniwersalnych rozwiązań. Skylon nie ma silnika strumieniowego, tylko zwykły silnik rakietowy z tym, że tlen ma być brany z atmosfery a nie ze zbiorników. Wracając do tematu to fajne zdjęcia, nie wiedziałem, że było tyle prób stworzenia miniwahadłowca.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 29, 2012, 14:00 »
To teraz Kliper. Rosyjski miniwahadłowiec. Projekt już chyba porzucony ale koto wie czy Rosjanie jeszcze go nie wskrzeszą.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kliper_%28pojazd_kosmiczny%29
http://www.russianspaceweb.com/kliper_history.html
http://danielmarin.naukas.com/2014/05/28/kliper-el-avion-espacial-ruso-que-nunca-fue/

       

   

 


 



A o tym projekcie ESA to nawet nie słyszałem.
Wygląda na to że testowano ten miniwahadłowiec Phoenix w 2004 roku a więc wtedy gdy zaprojektowano Klipera.

http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/2010/02/europes-spaceshiptwo-meet-alph.html
http://www.thelivingmoon.com/45jack_files/03files/ESA_Phoenix_Shuttle.html





Czy ktoś coś wie o tej konstrukcji ?






Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 29, 2012, 15:22 »
Jak podaje Wikipedia, Phoenix był prototypem w skali 1:7 projektowanego wahadłowca Hopper. Jak wynika z tego tekstu, Phoenixa tylko raz zrzucono z helikoptera w 2004, po czym testów zaniechano. O Hopperze już nie mówiąc. Nie podano tu powodów, ale wynika z tego, że projekt nie okazał się zbyt obiecujący.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hopper_%28spacecraft%29

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 04, 2012, 13:25 »
No to teraz chyba najambitniejszy bliski realizacji europejski (a konkretnie francuski) projekt skrzydlatego kosmicznego statku załogowego czyli Hermes.

HERMES

http://en.wikipedia.org/wiki/Hermes_%28spacecraft%29
http://pl.wikipedia.org/wiki/Hermes_%28pojazd_kosmiczny%29
http://www.astronautix.com/craft/hermes.htm
http://www.orbiterfrancophone.com/?disp=addons&id=40&lang=en
http://up-ship.com/blog/?p=2427




To chyba był jakiś wstępny projekt konstrukcyjny gdy nie była jeszcze sprecyzowana koncepcja konstrukcji rakiety Ariane 5 ani Hermesa.




   












A tu jak widać rozważano jakieś dodatkowe moduły. Jeden to chyba projektowana wtedy europejska stacja orbitalna Columbus,
a ten drugi z bateriami słonecznymi to nie wiem  :o


















Od dawna bardzo podobał mi się ten projekt francuskiego ( a później już ESA ) miniwahadłowca. W sumie konstrukcja podobna do obecnie realizowanego obecnie Dream Chaser'a - węzeł cumowniczy na końcu kadłuba, tyle że kadłub nieco był większy i miał mieć otwieraną komorę ładunkową, tak jak miały amerykańskie Space Shuttle. Tak się też zastanawiam czy ESA nie wróci kiedyś do tego pomysłu. No ale to pewnie będzie zależało od przydzielanych jej funduszy i od postępu w realizacji projektu Skylon. Jeśli pojawiłaby się w eksploracji kosmosu wkrotce silniejsza chińska i rosyjska konkurencja, a konstruowanie Skylona by się przeciągało w czasie to myślę że byłaby jeszcze szansa dla konstrukcji opartej na projekcie Hermes  :) - szczególnie jeśli Amerykanie z czasem porzucą bazę ISS i nie zaproszą Europejczyków do dalszej współpracy przy nowych projektach związanych z załogowymi lotami kosmicznymi...

A następny post będzie dotyczył projektu Lockheed Martin X-33

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 23, 2012, 20:23 »
A teraz projekt japońskiego miniwahadlowca z tego samego okresu czasowego:

HOPE-X

http://en.wikipedia.org/wiki/HOPE-X







I jeszcze znalazłem ładny obrazek, a przy okazji potwierdzenie moich domysłów co do genezy projektu Dream Chaser'a  :)

Cytuj
http://gadzetomania.pl/2012/08/23/renesans-wahadlowcow-nasa-wspiera-budowe-miniaturowego-promu-kosmicznego

[...]Być może już niedługo, zamiast korzystać z doraźnego rozwiązania w postaci rosyjskich Progressów, astronauci i zaopatrzenie będą podróżować na ISS nowym wahadłowcem, przypominającym nieco projekt HL-20 z lat 80.
Agencja pracowała wówczas nad miniaturowym wahadłowcem, zdolnym do krótkich, 72-godzinnych misji. Dzięki niewielkim rozmiarom i masie koszty eksploatacji HL-20 miały być znacznie niższe od wahadłowców STS.

Opracowany przez firmę Sierra Nevada wahadłowiec Dream Chaser wyglądem i koncepcją użycia nawiązuje do HL-20. Nic w tym dziwnego – choć NASA zakończyła prace w 2005 roku, dokumentacja i wyniki badań zostały przejęte właśnie przez Sierra Nevada.[...]

To jest Dream Chaser i ISS



a to wbrew pozorom nie jest Dream Chaser ale HL-20 z lat 80-tych  :)



To już teraz wiem dlaczego firma Sierra Nevada tak szybko i w sumie niedrogo realizuje ten projekt  :D

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 24, 2012, 09:34 »
a to wbrew pozorom nie jest Dream Chaser ale HL-20 z lat 80-tych  :)
To już teraz wiem dlaczego firma Sierra Nevada tak szybko i w sumie niedrogo realizuje ten projekt  :D

Wybacz, ale lepiej nie chwalić się takim odkryciem. To przecież było wiadome od początku tego projektu, wszelkie opracowania o DC o tym wspominając, zaczynając od wiki.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 24, 2012, 09:34 »