Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: jsc w Marzec 25, 2016, 17:49
-
Witam w wątku poświęconemy satelicie SAT-AIS-PL, czyli I polskiemu satelicie komercyjnego jaki ma wyprodukować, która realizuje obecnie prace projektowe. Przeznaczeniem tego satelity ma być świadczenie usług AIS dla ruchu morskiego w rejonie bałtyckim. W założeniu ma mieć masę 40 kg. i być wystrzelona jako ładunek dodatkowy za ok. 4 lata.
Znaczenie skrótu AIS:
Systemu automatycznej identyfikacji (AIS) jest automatyczny system śledzenia używane na statkach oraz przez służby ruchu statków (VTS) do identyfikowania i lokalizowania statków poprzez elektroniczną wymianę danych z innymi pobliskich statków, stacji bazowych AIS i satelitów. Gdy satelity są wykorzystywane do wykrywania sygnatur AIS to używany termin satelitarna AIS (AIS-S). Informacje AIS uzupełnia radaru morskiego , który nadal jest podstawową metodą unikania kolizji dla transportu wodnego.
Informacje dostarczone przez urządzenia AIS, takich jak unikalnej identyfikacji, pozycji , kursu i prędkości , mogą być wyświetlane na ekranie lub ECDIS . AIS jest przeznaczony do obsługi statku w watchstanding oficerów i pozwalają morskie organy do śledzenia i monitorowania ruchów statku. AIS integruje standardową VHF nadawczo z systemem pozycjonowania, takie jak GPS lub LORAN-C odbiornika, z innych czujników elektronicznych nawigacji, takich jak żyrokompasu lub stopy zakrętomierza . Statki wyposażone w nadajniki-odbiorniki AIS mogą być śledzone przez stacje bazowe AIS położonych wzdłuż linii wybrzeża lub, gdy poza zasięgiem sieci naziemnych, dzięki rosnącej liczbie satelitów, które są wyposażone w specjalne odbiorniki AIS, które są zdolne deconflicting dużą liczbę podpisów.
Międzynarodowa Organizacja Morska jest Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu wymaga AIS do zamontowania na pokładzie międzynarodowych statków dalekiego zasięgu o tonażu brutto (GT) w wysokości 300 lub więcej i wszystkich statkach pasażerskich niezależnie od wielkości.
Żródło:
https://translate.google.pl/translate?sl=en&tl=pl&js=y&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FAutomatic_Identification_System&edit-text=
-
Wiadomo jakie są parametry orbity? Inklinacja, perycentrum, apocentrum?
Będzie to orbita okołobiegunowa?
Pozdrawiam,
Kamil N.
-
Nic tych rzeczy...
-
Wydaje mi się że przy okazji studium wykonalności dla satelity określa się parametry orbity. A takie studium chyba wykonano, bo na tym bazuje koszt projektu?
Czy podano takie informacje? Czy ktoś się o to pytał?
Pozdrawiam,
Kamil N.
-
Wydaje mi się że przy okazji studium wykonalności dla satelity określa się parametry orbity. A takie studium chyba wykonano, bo na tym bazuje koszt projektu?
No to zróbmy logiczne założenie, że wybrali najgorszą możliwą...
-
Całkiem prawdopodobne, że satelita będzie zaprojektowany tak, by dać sobie radę na kilku typowych orbitach LEO. Wtedy łatwiej dosiąść się jako współpasażer do rakiety nośnej.
-
Słuchajcie - na logikę. Żeby satelita mógł obsługiwać Bałtyk w jakimś stopniu, to na pewno nie może to być niska inklinacja. Zostają wysokie inklinacje, najlepiej któraś z orbit polarnych.
-
Słuchajcie - na logikę. Żeby satelita mógł obsługiwać Bałtyk w jakimś stopniu, to na pewno nie może to być niska inklinacja. Zostają wysokie inklinacje, najlepiej któraś z orbit polarnych.
... zapomnij. Penwie bedzie cos nisko latajacego okresowo co kilka godzin nawiazujacego lacznosc (zbierajacego dane).
Elektronika na wyzszych orbitach ma o wiele wieksze wymagania. Z powazaniem
Adam Przybyla
-
Adamie, czy zrozumiałeś mój post? Pisałem o LEO. ::)
-
Adamie, czy zrozumiałeś mój post? Pisałem o LEO. ::)
... a to w takim razie moj blad. Nie widze problemow z technologia. Ale moze byc kwestia znalezienia odpowiendiego nosiciela.
Z powazaniem
Adam Przybyla
-
Ale moze byc kwestia znalezienia odpowiendiego nosiciela.
Z powazaniem
Adam Przybyla
Właśnie jesteśmy na jego etapie jego szukania, jak będzie jakiś lepszy to Creotech pewnie dołoży trochę sprzętu.
-
Ale moze byc kwestia znalezienia odpowiendiego nosiciela.
Z powazaniem
Adam Przybyla
Właśnie jesteśmy na jego etapie jego szukania, jak będzie jakiś lepszy to Creotech pewnie dołoży trochę sprzętu.
Wiadomo już, jaki to miałby być sprzęt? Chodzi o zwiększenie TRL czy danie satelicie nowych możliwości (czy jedno i drugie) ?
-
Zapewne danie satelicie nowych możliwości. Jest pewnie trochę możliwych dodatkowych systemów, dzięki którym administracja uzyska istotne dane. Macie może jakieś pomysły co by się przydało?
-
Zapewne danie satelicie nowych możliwości. Jest pewnie trochę możliwych dodatkowych systemów, dzięki którym administracja uzyska istotne dane. Macie może jakieś pomysły co by się przydało?
... duza pamiec masowa;-) Z powazaniem
Adam Przybyla
-
A po co to?
-
A po co to?
... po pierwsze do testow na przyszlosc, po drugie dla lepszej lacznosci, po trzecie redundancja danych i nie ma potrzeby na oszczedzaniu tego co sie zapisuje;-) No i ostateczne to chyab byloby w miare latwe zadanie ... Z powazaniem
Adam Przybyla
-
Odnośnie potencjalnego kosztu wyniesienia ładunku na orbitę...
Znalazłem cenę wyniesienia ładunku dla podobnego (jedyne podobieństwo to ciężar, bo orbitę ma inną) satelity jak nasz, tj. Neosat (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Near_Earth_Object_Surveillance_Satellite) indyjską rakietą nośną:
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160330/bc93442ac2dcbf15364ff09c6a49e79d.jpg)
Nasz satelita ma być lżejszy zatem należy oczekiwać niższej ceny niż 2 mln EUR, co jest zgodne z tym co pisał w osobnym wątku użytkownik jsc (jeśli dobrze pamietam to było <200 k-pln/kg)
Zródło: http://spacenews.com/indias-government-says-pslv-launches-generated-101-million-in-commercial-launch-fees-2013-2015/
Pozdrawiam,
Kamil N.
-
Naprawdę ciekawa tabelka! Mało takich się publikuje!
-
Ciekawa audycja w radiu na temat projektu: http://www.polskieradio.pl/130/4429/Artykul/1602169,24-Poziom-Powstaje-pierwszy-polski-satelita-uzytkowy
-
Co do cen to myślę, że można spodziewać się z ubezpieczeniem około €200k za kg.
Czy wiecie może, czy takie studium wykonalności będzie dostępne publicznie?
-
Zakładam, że co najwyżej jakieś podsumowanie studiów z najważniejszymi informacjami.
-
Co do cen to myślę, że można spodziewać się z ubezpieczeniem około €200k za kg
Jeśli poniższe informacje się potwierdzą ( mam nadzieję że rakieta ARION 2 ujrzy światło dzienne :) )
http://www.parabolicarc.com/2016/04/10/pld-space/
to koszt za kg będzie mniejszy niż 40k EUR/kg, czyli dla satelity 40kg ok 1.6mln EUR (bez ubezpieczenia?)
Pierwszy start orbitalny ARION 2 ma być w pierwszym kwartale 2020 roku.
Plusem jest to ze nie trzeba czekać na "dosiadkę" (piggyback)
Edit: w sumie koszt może być większy bo nie podali ceny za całą rakietę, tylko cenę za kg ... Oraz pewnie trzeba doliczyć ubezpieczenie (10-20%) ?
-
SAT-AIS-PL pewnie znajdzie się na orbicie o wysokości 800-1000 km. Nie ma szans, by ta mała rakieta Hiszpanów tak daleko poleciała.
Akurat stali obok nas ze swoim stanowiskiem w Bremie na Disrupt Space. ;) Fajnie się z nimi rozmawiało, ale jeszcze sporo prac przed nimi.
-
SAT-AIS-PL pewnie znajdzie się na orbicie o wysokości 800-1000 km. Nie ma szans, by ta mała rakieta Hiszpanów tak daleko poleciała.
Akurat stali obok nas ze swoim stanowiskiem w Bremie na Disrupt Space. ;) Fajnie się z nimi rozmawiało, ale jeszcze sporo prac przed nimi.
ARION 2:
LEO: 150 kg
SSO: 80 kg
TLI: 5 kg
Na pewno nie da rady wysłać 40 kg na 800x1000km ?
Poniżej fragment artykułu:
ARION 2 launch vehicle is capable of launching into orbit up to 150 kg of payload to 400 km
Low Earth Orbit (LEO) or 80 kg to Sun Synchronous (SSO) in standard mission. This vehicle
will be also capable of sending up to 5 kg of payload to Moon Orbit
-
A to ciekawe. Mówili mi w Bremie, że SSO to nie za bardzo a TLI to w dalszej przyszłości. :)
-
OK, nie ma się co napalać.
Jak to mawiają na wschodzie - pożywiom, uwidim :-)
-
Następna firma (vector space systems) planuje Small-sat launcher: http://spacenews.com/vector-space-systems-raises-funds-to-develop-small-launch-vehicle/#sthash.MTKP4peQ.dpuf
The vehicle is capable of placing satellites weighing up to 45 kilograms into a basic low Earth orbit, and 25 kilograms into a standard sun synchronous orbit.
Pozdrawiam,
Kamil N.
-
Z tego co słyszałem to zakonczyła się dziś pierwsza faza fazy A projektu. Wstępne określenie odbiorców danych i wstępne określenie architektury misji... Nastąpił również odbiór przez ESA i odpowiednie ministerstwa... Ponoć dzień zakończył się w Creotech wielką imprezą...
-
Mission Concept Review?
-
Poniekąd. Ustalono architekturę misji, razem z potencjalnymi nośnikami, strukturą naziemną, wstępnie określono to co będzie kupowane, a co będzie wytworzone w Polsce, potencjalne orbity, zagadnienia związane z łącznością. Faza A jest planowana na 12 miesięcy, a zaczęła się chyba w marcu tego roku. Więc na wszystkie dane odnośnie misji wraz z kosztami całej kampanii poczekamy jeszcze z 8-9 miesięcy. Zaraz potem myślę, że ruszy faza B1.
-
Czy są jakieś szanse na upublicznienie podsumowania tej fazy?
-
Projekt wspierający SAT-AIS-PL:
http://www.space24.pl/568433,polacy-chca-wykorzystac-potencjal-szerokopoasmowej-komunikacji-morskiej
-
Oficalne logo misji...
W przyszłym tygodniu będzie oficjalna prezentacja końcowa fazy A projektu
-
SAT-AIS-PL – Polski satelita do śledzenia statków
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 9 LIPCA 2019
(...) Poniższe nagranie prezentuje obecny stan prac nad projektem SAT-AIS-PL. Prace nad tym satelitą są obecnie pomiędzy Fazą A a Fazą B projektu. O projekcie SAT-AIS-PL opowiada dr inż. Marcin Stolarski.
http://www.youtube.com/watch?v=2jEJ575SZGM
https://www.youtube.com/watch?v=2jEJ575SZGM
Marcin Stolarski opowiada o projekcie SAT-AIS-PL / Credits – Marcin Stolarski – Inzynieriada (https://www.youtube.com/channel/UChIWXQckj5EO9jEHhe4Q7Wg)
Prace nad systemem rozpoczęły się w 2014 roku od wstępnego studium wykonalności (w ramach projektu POL-SAT-AIS) zleconego przez Europejską Agencję Kosmiczną konsorcjum w składzie Instytut Łączności PIB (lider), Akademia Morska w Gdyni oraz Centrum Badań Kosmicznych PAN w ramach Polish Industry Incentive Scheme. (...)
https://kosmonauta.net/2019/07/sat-ais-pl-polski-satelita-do-sledzenia-statkow/