Myślę że na pierwszym rysunku jest pierwszy stopień RBS. I myślę że kilka szczegółów odcyfrowałem prawidłowo z tego rysunku.
Na dole pierwszego stopnia są dwukierunkowe brzechwy (albo dwukierunkowe stateczniki kierunkowe, nie wiem która nazwa jest lepsza). Myślę że działa to tak, że przy starcie są odwrócone w jedną stronę, a przy powrocie w drugą, czyli obracają się na dużej wysokości o 180% (na rysunku są jak przy powrocie).
U góry rysunku "flare", to rozszerzona część rury albo rozchylenie. Przy powrocie dla lepszej stabilizacji, przesunięcia do tyłu środka oporu aerodynamicznego, a być może też sterowania ta część rozchyla się na boki. Z rysunku trudno się zorientować, jak to jest technicznie realizowane, zapewne jest to celowe.
Bo oczywiście chodzi o to, aby on wylądował w zaplanowanym miejscu, a nie gdziekolwiek. No i żeby wracał stabilnie, bez koziołkowania. Shepard ma dół zaokrąglony, bo przy powrocie staje się on dziobem.