Mimo, że jestem ekonomistą o finansach nie będę dyskutował. Tylko nieco słów o rakiecie.
FH ma zasadniczo korzystać z nowej wersji silników Merlin, wersja 1D o znacznie lepszych parametrach. Wstępne obliczenia wskazują, że obecne osiągi Falcona 9 można będzie uzyskać 6 silnikami Merlin 1D.
SpaceX liczy na masową produkcję, choćby silników dlatego tak tanio!
Cross-feed ma być wykorzystywany przy dużych ładunkach, zatem istnieje prawdopodobieństwo, że loty testowe będą bez tego. Wtedy profil lotu będzie nieco inny, prawdziwy "staging" a nie sekwencyjne odrzucanie pustych członów.
Dla niewtajemniczonych
w niuanse rakietowe: cross-feeding nie oznacza zasilania silników w paliwo z bocznych członów tylko polega to na zasilaniu instalacji paliwowych, bądź wprost zbiorników głównego członu. Rury paliwowe nie mogą być zbyt skomplikowane. Mamy zatem 2 możliwości:
- zasilamy z bocznych wszystkie silniki, a centralny jest pełny - wymaga to zaworów na centralnym członie i oczywiście zaworów silniki członu centralnego-boczne człony
- zbiorniki są otwarte, ale w bocznych członach w zbiornikach jest większe ciśnienie pompujące paliwo.
P.S. Ciekawe, czy dzisiejsze nowiny (wcześniejsze przecieki) wpłyną na decyzje w sprawie CCDev 2. Oby