Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1387574 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23255
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2520 dnia: Sierpień 23, 2015, 10:51 »
Nie sądzę, by film miał coś wspólnego z normalnymi operacjami firmy. Raczej klienci nie będą chcieli czekać...

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2521 dnia: Wrzesień 01, 2015, 17:39 »
Gwynne Shotwell na konferencji AIAA Space 2015 dodała parę informacji.

- jeszcze trochę czasu minie, do kolejnego lotu Falcona
- główny podejrzany to przysłowiowe "struty" (choć nieoficjalnie parabolicarc dodaje, że znaleźli coś jeszcze)
- następnym lotem będzie zaktualizowany Falcon (co czasem pojawiał się na forach pod nazwą Falcon 9 v1.2)
- klient do następnego lotu też już wybrany

przy okazji na forach obok pojawiają się zdjęcia, że SpaceX cały czas intensywnie pracuje przy infrastrukturze naziemnej na Florydzie i nie tylko

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23255
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2522 dnia: Wrzesień 02, 2015, 20:37 »
Ciekawe informacje! Czy lot tego Falcona 9 v1.2 się odbędzie jeszcze w tym roku?

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2523 dnia: Wrzesień 03, 2015, 00:17 »
Pod koniec roku inshallah.

Za to z innych ciekawostek za SpaceNews. Pierwszy Falcon Heavy ma lecieć w kwietniu / maju 2016 bez ładunku komercyjnego. Takie przynajniej słowa padły na AIAA space. Znając terminowość SpaceX zaczynam powoli wątpić czy w ogóle tę rakietę w przyszłym roku w locie zobaczymy (choć na pad się chyba wyrobią)

http://spacenews.com/first-falcon-heavy-launch-scheduled-for-spring/

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2523 dnia: Wrzesień 03, 2015, 00:17 »

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2622
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2524 dnia: Wrzesień 03, 2015, 18:18 »
Od Marka Florydziaka:
 Kilka dni temu odbyła się konferencja AIAA poświęcona obecnemu stanowi i przyszłości różnych rakiet na której wystąpili przedstawiciele SpaceX, ULA, Orbital ATK i ESA opowiadając o obecnym stanie prac i planach firm na przyszłość. Video z tej konferencji (tutaj) jest dosłownie kopalnią wiedzy o tym co się obecnie dzieje i co firmy planują. Dlatego przygotujcie się na kilka postów w czasie kiedy będę przetrawiał te informacje ;)

Zacznijmy od SpaceX. Kluczowe informacje to:

    prace nad LC-39A są bardzo zaawansowane, hangar jest praktycznie gotowy, w środku trwają intensywne prace nad budową transportera-podnosiciela dla rakiet F9 i FH. Transporter ma być gotowy w październiku - będzie jego test kiedy wyjedzie z hangaru i pojedzie na platformę. Sama platforma ma być gotowa do lotów F9 już w listopadzie a FH w marcu 2016 (pewnie wymaga to usunięcia kawałka wieży pozostałej po promach kosmicznych). Niestety nie powiedziano czy pierwszy start F9 będzie z LC-40 czy LC-39A.
    Prace nad platformą w Brownsville, TX też ostro postępują, ale platforma ma być gotowa dopiero pod koniec 2018 roku
    firma poinformowała o tym czym się różni nowy F9 od obecnego - jest sporo zmian - dłuższy drugi stopień (więcej paliwa i utleniacza), dłuższa dysza silnika drugiego stopnia by lepiej wykorzystać energię, nowy system rozdzielania pierwszego i drugiego stopnia z nowym, centralnym siłownikiem (nie mam pojęcia jak to ma działać), dłuższy łącznik między pierwszym a drugim stopniem (żeby zmieścić dłuższą dyszę), nowe "tarki" (stabilizatory) na pierwszym stopniu, mocniejsza konstrukcja pierwszego stopnia, nowe, lepsze nogi do lądowania, nowe silniki z większym ciągiem i inne ich rozłożenie (nadal jeden w środku i osiem dookoła, ale zwiększono odległości między nimi żeby poprawić chłodzenie dysz). Końcowy efekt = udźwig wzrósł o 1/3.
    poinformowano także o tym jak będzie wyglądał Falcon Heavy - boczne rakiety są identyczne z pierwszym stopniem Falcona 9, środkowa jest inna z uwagi na wymóg większej sztywności by przenieść większe siły - cięższy ładunek oraz siły z rakiet bocznych. Osłona ładunku ta sama, także łącznik między pierwszym a drugim stopniem ten sam co w F9, choć z dodatkowymi wzmocnieniami i mocowaniem do rakiet bocznych. Ta sama awionika. Udźwig 53 tony na niską orbitę, 21200 kg na GTO.
    Firma planuje cztery loty Falcona Heavy w 2016 roku. Pierwszy będzie lotem demonstracyjnym - nie udało się znaleźć klienta chcącego zaryzykować ładunek. Planowany jest na kwiecień 2016. Potem poleci Inmarsat, ViaSat-2 oraz pierwszy ładunek dla USAF - STP-2. Pierwszy Falcon Heavy jest już w produkcji.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2622
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2525 dnia: Wrzesień 03, 2015, 18:28 »
SpaceX opublikował przed chwilą dwa nowe obrazki pokazujące jak bedą wyglądały ich rakiety na platformie LC-39A. Widać na nich ze firma planuje zbudować uniwersalny transporter - podnośnik który obsługiwał by zarówno F9 jak i FH. Widać także brak urządzenia do utrzymywania poziomu - oznacza to ze rakieta bedzie jechała przechylona o kilka stopni do góry nogami. A to oznacza dodatkowe wymagania na satelity.
Nie widać wcale systemu pionowej integracji na platformie - czyżby SpaceX powiedział wojsku ze bedzie ono musiało tak projektować satelity by możliwa była pozioma integracja? A może wieża do pionowej integracji powstanie na LC-40?
Widać także ze SpaceX jednak zdecydowanie chce usunąć ruchoma cześć dawnej wieży promu kosmicznego. A to co pozostanie ładnie obudować blacha falista.
Na obrazku nie widać szczegółów mostu pozwalającego na wsiądzie astronautów do kapsuły. Widać za to pamiętający czasy promów system ratowania astronautów - liny po których zsuwają sie wózki. W przypadku promu kosmicznego było to dość iluzoryczne rozwiazanie -gdyby astronauci nie zdążyli wejść do bunkra to mieli zero szans na przeżycie, zreszta nawet w bunkrze szanse były niewielkie i jedyna metoda była ucieczka transporterem opancerzonym zanim prom eksploduje. F9 jest znacznie mniejszy od promu a do tego nie ma silników na paliwo stałe - szanse na przeżycie po takiej ewakuacji sa znacznie większe. Choć i tak w razie czego lepiej by astronauci siedzieli w kapsule - w odróżnieniu od promu kosmicznego gdzie szanse na przeżycie w razie jakiejś awarii zanim nie wypalą sie SRB były raczej zerowe, o tyle w F9 Dragon v2 może w dowolnym momencie lotu uciec z miejsca eksplozji i uratować astronautów.
Ostatnia ciekawostka jaka widać to flame trench - SpaceX planuje wyraźnie zabetonowanie istniejącego i zostawienie małego od strony budynku. Hmm a co bedzie jak gazy zaczną rzucać cegłami i uszkodzą budynek?
http://www.florydziak.blogspot.com/#!http://florydziak.blogspot.com/2015/09/nowe-wizualizacje-od-spacex.html

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2526 dnia: Wrzesień 04, 2015, 20:18 »
Uaktualniony plan startów SpaceX na 2015 wg NSF:

Date - Satellite(s) - Rocket - Launch Site - Time (UTC)
NET November 1 - SES-9 - Falcon 9 v1.2 - Canaveral SLC-40
NET November 16 - Dragon SpX-8 (CRS8), BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) - Falcon 9 v1.1 - Canaveral SLC-40
NET November - Jason-3 - Falcon 9 v1.1 - Vandenberg SLC-4E
NET December - Orbcomm G2 (x11) - Falcon 9 v1.2 - Canaveral SLC-40
NET December - Eutelsat 117 West B (Satmex 9), ABS 2A - Falcon 9 v1.1 - Canaveral SLC-40 (or 2016)
NET December - JCSat-14 - Falcon 9 v1.1 - Canaveral SLC-40 (or 2016)

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=8184.msg1422137#msg1422137

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23255
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2527 dnia: Wrzesień 04, 2015, 20:57 »
Dwa tygodnie pad flow na LC-40? Bardzo interesujące i pewnie mocno zależy od pogody...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2528 dnia: Wrzesień 05, 2015, 13:32 »
Pisaliśmy niedawno, że Blue Origin, który opatentował kilka lat temu pomysł na lądowanie 1. stopnia rakiety na barce, żąda od SpaceX opłat za korzystanie z tego patentu.

Kilka dni temu komisja odwoławcza amerykańskiego Urzędu Patentowego oddaliła tę skargę. SpaceX podważył prawa BO do tego patentu dowodząc, że wcześniej inni publikowali takie pomysły, zatem BO nie powinien był tego patentować.

Tak więc SpaceX wygrał, ale nie mam pojęcia, jak wygląda droga odwoławcza dla BO, czy sprawa trafi do sądu lub tp.

Źródło: http://www.bizjournals.com/seattle/blog/techflash/2015/09/jeffbezos-blue-origin-backs-down-in-patent-fight.html

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23255
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2529 dnia: Wrzesień 05, 2015, 13:48 »
Pewnie jeszcze to długo będzie trwać...

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23255
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2530 dnia: Wrzesień 07, 2015, 14:50 »
Plotki głoszą, że dziś poznamy więcej szczegółów co do kolejnego lotu Falcona.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2531 dnia: Wrzesień 08, 2015, 22:50 »
Podsumowanie tego co dzieje się u Spacex:
http://www.nasaspaceflight.com/2015/09/spacex-conducts-falcon-9-improvements-busy-schedule/

Ciekawa informacja (jeszcze nie potwierdzona) dotycząca ponownego wykorzystania komponentów:
Cytuj
An interesting observation relating to the CRS-11 Dragon is currently being checked into, following claims this spacecraft may include the pressure hull from a previously flown Dragon – with one stripped down hull currently sporting a sign to denote it is destined for reuse (L2).
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2532 dnia: Wrzesień 10, 2015, 23:28 »


Mamy pierwszy rzut okiem na skafandry kosmiczne SpaceX!

I filmik z wnętrza -
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 11, 2015, 00:23 wysłana przez kanarkusmaximus »

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2533 dnia: Wrzesień 11, 2015, 00:34 »
I jest też cała strona - http://www.spacex.com/crew-dragon

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2534 dnia: Wrzesień 12, 2015, 08:54 »
Zastanawia dosyć drastyczna zmiana panelu z wyświetlaczami. Może poprzednia wersja była wczesnym prototypem:

"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2534 dnia: Wrzesień 12, 2015, 08:54 »