Wklejam moje rozważania na temat startu:
Planując miejsce startu trzeba uwzględnić, że w Polsce większość wiatrów to wiatry zachodnie, ewentualnie północno-zachodnie i południowo-zachodnie.
Ze względu na to, że kapsuła powinna być jak najłatwiej odzyskana powinno ono znajdować się:
- w oddaleniu od granic Polski (przyjmuje około 200 km)
- w oddaleniu od dużych miast (lepiej, żeby kapsuła nie wylądowała na środku ruchliwej drogi w mieście)
- w oddaleniu od cywilnych portów lotniczych i lotnisk wojskowych (tam gdzie jest duży ruch lotniczy związany ze startami i lądowaniami)
- w oddaleniu od obszarów o trudnym terenie, czyli lasów, gór, dużych zbiorników wodnych (gdzie może być problem z dojazdem, a potem pieszym poszukiwaniem kapsuły)
- w oddaleniu od dużych zakładów przemysłowych (których teren będzie zapewne niedostępny)
- w pobliżu większych dróg dojazdowych (zakładam, że na poszukiwania kapsuły ruszy grupa kilku samochodów)
- na terenie zagospodarowanym (rozumiem pod tym punktem miejsce, gdzie w spokoju będzie można zaparkować samochody, rozstawić sprzęt, przygotować start itp.)
Poza tym korzystnie byłoby, gdyby miejsce startu było zlokalizowane w centralnej Polsce, tak aby wszyscy chętni mogli równie łatwo dotrzeć. No chyba, że istnieje jakieś nierównomierne "rozmieszczenie" miejsc zamieszkania uczestników.
Myślę, że warunki te spełnia kilka lotnisk przede wszystkim sportowych, choć niestety sporo z nich jest zlokalizowanych blisko dużych miast. Przeanalizowałem jednak ich listę i oto wstępne propozycje, które oczywiście należałoby dokładnie jeszcze sprawdzić. Przede wszystkim wziąłem pod uwagę te położone bardziej w centrum kraju i w oddaleniu od większych miast.
1. Chrcynno - 40 km na północ od Warszawy. Jest to trawiaste lotnisko Aeroklubu Warszawskiego. Często odbywają się tu skoki spadochronowe co należałoby wziąć pod uwagę planując datę startu.
Tutaj widok z satelity:
http://wikimapia.org/1964638/pl/Lotnisko-ChrcynnoJak widać bezpośrednio na zachód jest las, ale w pobliżu są głównie pola uprawne. Wygodny dojazd drogami wojewódzkimi.
2. Bednary - 25 km na północny-wschód od Poznania. Dawne lotnisko wojskowe, obecnie w prywatnych rękach.
http://wikimapia.org/1591705/pl/Lotnisko-Bednary---dawne-lotnisko-wojskoweNa zachód jest jednak sporo lasów. Dojazd drogami lokalnymi.
3. Sierakowo k/Przasnysza - 100 km na północ od Warszawy. Trawiaste lotnisko Aeroklubu Północnego Mazowsza.
http://wikimapia.org/#y=53009722&x=20933056&z=12&l=28&m=hNa wschód jest trochę lasów, ale większość terenu w pobliżu pokrywają pola uprawne. Dojazd drogami wojewódzkimi.
4. Watorowo - 30 km na północny-wschód od Bydgoszczy. Trawiaste, prywatne lotnisko sportowe. Na zachód i południe jest jednak sporo lasów a do tego płynie Wisła. Dojazd drogami wojewódzkimi.
5. Kazimierz Biskupi k/Konina. Asfaltowe lotnisko Aeroklubu Konińskiego. W pobliżu w zasadzie same pola uprawne. Dojazd drogami wojewódzkimi.
Ciekawie tez prezentowałby się Goszczanów i Kamieńsk. Jednak pierwsze lotnisko znajduje się niedaleko dużego Jeziora Jeziorsko, a drugie obok bełchatowskiej odkrywki.
Więcej praktycznych informacji o poszczególnych lotniskach (noclegi, wyżywienie, atrakcje turystyczne w pobliżu):
1.
http://lotniczapolska.pl/lotniska/1/112.
http://lotniczapolska.pl/lotniska/1/633. -
4.
http://lotniczapolska.pl/lotniska/5/905.
http://lotniczapolska.pl/lotniska/1/38Oczywiście start misji z lotniska to jedna z wielu możliwości, jednak myślę, że daje to jakieś zaplecze organizacyjne i spokój w bezpośrednich przygotowaniach. Po prostu nie będą przeszkadzać ani tubylcy ani inni ludzie. Poza tym można będzie liczyć na wsparcie ludzi zajmujących się lotnictwem na codzień - chodzi mi o prognozy pogody czy choćby rozreklamowanie misji w środowisku lotniczym.