Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 155685 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #300 dnia: Luty 08, 2021, 21:04 »
Nie potrzeba więcej do ślamazarnej eksploracji automatycznej, ale do załogowej jonowce są średnio przydatne, bo człowiek nie dąb Bartek.
           ... bez przesady, BEO moze byc juz realnie w zasiegu, tak jak teraz LEO. I tak nie mamy pancerzyka na promieniowanie
wiec nic nam supernaped nie da... jak ludzie posiedza z miesiac na BEO to bedzie mozna cos dalej ruszyc.
Generalnie to da sie to pozenic o ile bylaby jakas obrzydliwie droga rakieta konwencjonalna potrafiaca nadac
samym kosmonautom jakies duze dv w realnym czasie. Kasacja SLS pokazuje, ze inne problemy na teraz
jednak przewazaja tj. np. to promieniowanie. Zreszta, czlowiek tez moze cos bedzie potrafil, podawalem ostatnie badania
japonczykow, pod ktorymi jak zwykle podpisali sie tez amerykance. Myszki hibernowac juz potrafia, moze da sie
na .. wiekszych myszkach ... ;-) Z powazaniem
                                                              Adam Przybyla
Zrodla:
https://www.the-scientist.com/news-opinion/discovered-brain-cells-that-control-hibernation-like-states-67624
« Ostatnia zmiana: Luty 15, 2021, 12:58 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8670
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #301 dnia: Luty 13, 2021, 21:29 »
Nowy raport NASA wzywa do rozwoju do agresywnego finansowania napędów jądrowych:
 
https://futurism.com/the-byte/nasa-report-aggressive-funding-nuclear-powered-mars-mission

Oby wreszcie ruszyło się coś w tym temacie na poważne. No i przydałby się jakiś link od samej NASA  ;)

I jeszcze kolejna wiadomość:

Firma Ultra Safe Nuclear Corporation przygotowała na NASA projekt budowy termicznego napędu nuklearnego. Silnik ma wykorzystywać mikrowybuchy jądrowe do nadania pędu pojazdowi kosmicznemu. W silniku znajduje się reaktor nuklearny, który służy do podgrzania ciekłego wodoru. Wysoka temperatura powoduje rozprężenie się paliwa, a następnie jest wyrzucane ono z ogromną prędkością z dysz, co skutkuje osiągnięciem potężnego ciągu.

Naukowcy z USNC obliczyli, że podróż na Marsa za pomocą budowanego przez nich silnika nuklearnego skróci się do zaledwie 3 miesięcy. Co ciekawe, jest on bardzo łatwy i tani w produkcji, dzięki czemu można będzie wyposażać w taki system dowolne pojazdy kosmiczne. Inżynierowie tłumaczą, że w latach 40. ubiegłego wieku, gdy tworzono projekty takich silników, nie tylko konstrukcje takie były zbyt ciężkie, ale w dodatku nie było możliwe sterowanie wektorem ciągu, co sprawiało, że silniki nie miały praktycznego zastosowania.


NASA niedawno ogłosiła, że w pierwsze takie jednostki mają zostać wyposażone pojazdy w drugiej połowie lat 20. XXI wieku. Niezależnie od NASA, swoje prace nad napędami nuklearnymi prowadzi armia USA. Prawdopodobnie pierwsze pojazdy z takim napędem pojawią się na orbicie w ciągu najbliższych 2 lat.

Niedawno SpaceX wygrało przetarg na wyniesienie na orbitę tajemniczego pojazdu, który ma być większy od mini-wahadłowca X-37B. Jest wielce prawdopodobne, że może chodzić o pojazd eksperymentalny, na pokładzie którego znajdzie się właśnie nuklearny napęd termiczny. Być może po realizacji tego przedsięwzięcia dowiemy się nieco więcej o testowanych technologiach i planów związanych z ich wykorzystaniem.


https://www.geekweek.pl/news/2021-02-08/najblizsze-lata-zaowocuja-powstaniem-superszybkich-napedow-do-podrozy-po-kosmosie/

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8670
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #302 dnia: Luty 15, 2021, 12:57 »
   
ROCKET SCIENCE
Space Nuclear Propulsion Technologies central to future of Mars Exploration
by Staff Writers
Washington DC (SPX) Feb 15, 2021

The study - undertaken by the Space Nuclear Propulsion Technologies Committee - was sponsored by NASA. The National Academies are private, nonprofit institutions that provide independent, objective analysis and advice to the nation to solve complex problems and inform public policy decisions related to science, technology, and medicine. They operate under an 1863 congressional charter to the National Academy of Sciences, signed by President Lincoln.

Using nuclear propulsion technologies to support a human mission to Mars in 2039 will require NASA to pursue an aggressive and urgent technology development program, says a new report from the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine.

NASA should commit within the year to conducting an extensive and objective assessment of the merits and challenges of using different types of space nuclear propulsion systems and to making significant technology investments this decade. Such a program must include subsystem development, prototype systems, ground testing, and cargo missions as a means of flight qualification prior to first crewed use, the report says.


https://www.spacedaily.com/reports/Space_Nuclear_Propulsion_Technologies_central_to_future_of_Mars_Exploration_999.html

Zastanawiam się czy ZUMA sprzed kilku lat mogła nie być taką misją testową NTR?  :D Nic o niej nie wiadomo czy w ogóle dotarła na orbitę, czy i gdzie lata? Może koło ogonka miała NTR i pomyka pomiędzy satelitami nie dając się złapać szukaczom tajnych satelitów ala X 37  ;)

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 923
  • Kim jest John Gald?
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #303 dnia: Luty 15, 2021, 13:56 »
   


Zastanawiam się czy ZUMA sprzed kilku lat mogła nie być taką misją testową NTR?  :D Nic o niej nie wiadomo czy w ogóle dotarła na orbitę, czy i gdzie lata? Może koło ogonka miała NTR i pomyka pomiędzy satelitami nie dając się złapać szukaczom tajnych satelitów ala X 37  ;)

Raczej nie. Jakby komuś nagle z nieba zaczęły spadać kawałki uranowych prętów do ogródka, to by była afera do piekła i z powrotem ;D . Za to moja ulubioną teorią spiskową jest to, że Zuma sobie cały czas lata i zumuje, a jej rzekoma awaria była dezinformacją  8).
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #303 dnia: Luty 15, 2021, 13:56 »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2425
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #304 dnia: Luty 15, 2021, 14:17 »
Zastanawiam się czy ZUMA sprzed kilku lat mogła nie być taką misją testową NTR?  :D Nic o niej nie wiadomo czy w ogóle dotarła na orbitę, czy i gdzie lata? Może koło ogonka miała NTR i pomyka pomiędzy satelitami nie dając się złapać szukaczom tajnych satelitów ala X 37  ;)

Spokojnie - póki co, wyżej wymieniona firma nie zbudowała nawet makiety reaktora, a co dopiero mówić o działającym NTR.

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #305 dnia: Luty 17, 2021, 13:31 »

Zacząłem czytać na temat silnika Prometeusz, który ma być tam stosowany.

https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2017-537.pdf

Silnik na metan, z możliwością gaszenia i ponownego odpalania w locie, ze sterowanym ciągiem. Na pierwszy rzut oka coś mi to przypomina ;) Choć chyba konstrukcja trochę prostsza od Raptora, może niech się wypowiedzą osoby z inżynierską wiedzą?

Z tego co ostatnio widze, to Raptor nie ma za specjalnie możliwości ponownego odpalenia w locie, a przynajmniej nic na to nie wskazuje.


O tym silniku czytałem w zeszłym tygodniu, wygląda obiecująco ale na razie to tylko prace teoretyczne. No i jak zawsze przy tego typu silnikach pytanie jest czym to zasilać? Wydaje mi się, że większym problemem niż nowsze silniki jest opracowanie źródła energii bo to jest chyba główne ograniczenie nawet przy tych silnikach które już teraz mamy.

Jak na moje oko nic z tego nie będzie, przecież tutaj jest obecna odwieczna zasada, według której rakieta chcąc gdzieś dolecieć musi się od czegoś odepchnąć, i tutaj zawsze jest tak że odpycha się od wyrzucanego za siebie paliwa, i niby jak w tym plazmowym silniku ma to zostać zmienione? żeby dolecieć na orbitę Marsa w 3 tygodnie, to trzeba osiągnąć dość duże prędkości, tak ze 100 tyś. kilometrów na godzinę, to jest dosyć sporo, w tej sytuacji ten plazmowy silnik, by był mocniejszy od tych których się używa obecnie, można by za pomocą takiego spokojnie polecieć z Ziemi na orbitę, coś mi się zdaje że to są jakieś brednie.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2610
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #306 dnia: Luty 18, 2021, 08:29 »
O tym silniku czytałem w zeszłym tygodniu, wygląda obiecująco ale na razie to tylko prace teoretyczne. No i jak zawsze przy tego typu silnikach pytanie jest czym to zasilać? Wydaje mi się, że większym problemem niż nowsze silniki jest opracowanie źródła energii bo to jest chyba główne ograniczenie nawet przy tych silnikach które już teraz mamy.

Jak na moje oko nic z tego nie będzie, przecież tutaj jest obecna odwieczna zasada, według której rakieta chcąc gdzieś dolecieć musi się od czegoś odepchnąć, i tutaj zawsze jest tak że odpycha się od wyrzucanego za siebie paliwa, i niby jak w tym plazmowym silniku ma to zostać zmienione? żeby dolecieć na orbitę Marsa w 3 tygodnie, to trzeba osiągnąć dość duże prędkości, tak ze 100 tyś. kilometrów na godzinę, to jest dosyć sporo, w tej sytuacji ten plazmowy silnik, by był mocniejszy od tych których się używa obecnie, można by za pomocą takiego spokojnie polecieć z Ziemi na orbitę, coś mi się zdaje że to są jakieś brednie.

Te silniki tak jak silniki jonowe da się użyć tylko w kosmosie, o startowaniu z Ziemi nie ma mowy. I faktycznie są lepsze bo są o wiele wydajniejsze od silników chemicznych, używając mniej paliwa potrafią nadać pojazdowi większą prędkość. Problemem zawsze, jak pisałem wyżej, w tego typu rozwiązaniach było źródło energii bo takiego potrzebują aby działały.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 778
  • per aspera ad astra
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #307 dnia: Luty 18, 2021, 10:20 »
Aż się prosi o mały reaktor atomowy. Wtedy energii mamy pod dostatkiem, możemy nawet niewielkim jonom nadawać duże przyspieszenia.
Raptop nie ma możliwości odpalania.... LOL  ::)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #308 dnia: Luty 18, 2021, 11:09 »
Aż się prosi o mały reaktor atomowy. Wtedy energii mamy pod dostatkiem, możemy nawet niewielkim jonom nadawać duże przyspieszenia.
Raptop nie ma możliwości odpalania.... LOL  ::)
             ... wiesz, problem jest z tym, ze ciepla tez jest od groma, wiecej go trzeba tracic niz idzie na "fruwanie po kosmosie";-)
Z powazaniem
                          Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2610
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #309 dnia: Marzec 10, 2021, 09:36 »
Nie wiem czy to dobre miejsce, jak coś to przenieście.

W styczniu pojawiła się nowa praca dotycząca napędu warp (rozwinięcie idei napędu alcubierre'a). Na ile rozumiem, mam nadzieje że dobrze, to po raz pierwszy opracowano matematyczny model działania takiego silnika w ramach fizyki jaką znamy. Poniżej link do pracy, za cienki jestem żeby ją ogarnąć ale może mamy tu jakiegoś fizyka;)

https://arxiv.org/abs/2102.06824

A tutaj trochę bardziej przystępne omówienie wyników tej pracy:



Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #310 dnia: Marzec 10, 2021, 17:19 »
Nie wiem czy to dobre miejsce, jak coś to przenieście.

W styczniu pojawiła się nowa praca dotycząca napędu warp (rozwinięcie idei napędu alcubierre'a). Na ile rozumiem, mam nadzieje że dobrze, to po raz pierwszy opracowano matematyczny model działania takiego silnika w ramach fizyki jaką znamy.



Z tego co się orientuje, to fizyka jaką znamy, nie pozwala na ściskanie przestrzeni szybciej niż prędkość światła, więc taki statek kosmiczny z napędem  alcubierre'a, będzie mógł maksymalnie poruszać się z prędkością światła (w końcu fale grawitacyjne poruszają się z prędkością światła, nigdzie nie zaobserwowano żeby działo się inaczej) co powoduje że tego rodzaju napęd, nie jest lepszy od konwencjonalnych napędów.

Offline kedrok

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 60
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #311 dnia: Marzec 15, 2021, 22:45 »
Nie ma w znanej fizyce nic co by ograniczało prędkość procesów samej przestrzeni.
Wiele wskazuje na to, iż w początkowej fazie po wielkim wybuchu przestrzeń powiększała się szybciej niż z prędkością światła

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #312 dnia: Marzec 16, 2021, 11:01 »
Nie ma w znanej fizyce nic co by ograniczało prędkość procesów samej przestrzeni.



Skąd masz takie informacje? przecież fale grawitacyjne a więc i odkształcanie się przestrzeni mają swoje ograniczenie którym jest prędkość światła, gdyby tutaj nie było ograniczeń, to połączenie się dwóch oddalonych od nas o miliard lat świetlnych czarnych dziur, byśmy mogli obserwować praktycznie od razu, a przecież tak nie jest, tutaj trzeba czekać miliard lat, aż ta fala grawitacyjna do nas dotrze.



Wiele wskazuje na to, iż w początkowej fazie po wielkim wybuchu przestrzeń powiększała się szybciej niż z prędkością światła



Prędkość rozszerzania się przestrzeni, jest czymś innym niż sam fakt poruszania się w tej przestrzeni.






Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8670
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #313 dnia: Kwiecień 18, 2021, 22:28 »
The Defense Advanced Research Projects Agency awarded three contracts this week to design a nuclear thermal propulsion system that will operate above low Earth orbit in 2025.

General Atomics, Blue Origin, and Lockheed Martin are the prime contractors for the deal, according to a DARPA press release.


"This first phase of the DRACO program is a risk reduction effort that will enable us to sprint toward an on-orbit demonstration in later phases," said Maj. Nathan Greiner, USAF, program manager for DRACO, said in the release.

The first phase of the program will last 18 months and consist of two tracks: Track A, which will entail the preliminary design of an NTP reactor and propulsion subsystem concept, and Track B, which will produce an Operational System spacecraft concept to meet mission objectives and design a Demonstration System spacecraft concept.

General Atomics will work on Track A, and Blue Origin and Lockheed Martin will independently perform the Track B work to develop OS and DS spacecraft designs.


https://www.spacedaily.com/reports/DARPA_awards_3_deals_for_work_on_nuclear_propulsion_system_999.html

Offline kedrok

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 60
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #314 dnia: Kwiecień 29, 2021, 23:21 »

Prędkość rozszerzania się przestrzeni, jest czymś innym niż sam fakt poruszania się..

No właśnie, napęd WARP tak zwany powoduje, że statek nie porusza się w przestrzeni.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #314 dnia: Kwiecień 29, 2021, 23:21 »