Jest jednak dokument, który podaje bliższe informacje o projekcie XF1. I nie tak trudno było go znaleźć, gdyż znajduje się na stronie programu CRuSR (Commercial Reusable Suborbital Research) finansowanego przez NASA (
link). Otóż DreamSpacve Group wystąpiła z wnioskiem o fundusze z tego programu. Ostatecznie nie znalazła się wśród beneficjentów, zresztą były to względnie niewysokie pieniądze, ale musiała przedstawić dostępny publicznie dokument opisujący dokonania i zamierzenia firmy. Dokument ten pochodzi z kwietnia br. Nie wiem, jaki był tryb sprawdzania przez NASA tych dokumentów, ale wiemy, że rozliczenie z prac wykonanych w ramach projektu było (i jest, bo jeszcze trwa) bardzo rygorystyczne, co jednak DreamSpacve Group już nie dotyczy.
W ramach projektu XF1 DreamSpacve Group zamierza zbudować dwa samoloty rakietowe:
- XF1-A - załogowy demonstrator zmniejszony o 50% względem docelowego statku,
- XF1-B - docelowy statek, który oprócz pilota będzie zabierał dwóch pasażerów plus cargo.
Będzie to jednostopniowy pojazd, samolot rakietowy, czyli pojazd typu HTHL - poziomy start jak i lądowanie. Będzie potrzebny pas startowy długości ok. 1,5 km.
Parametry samolotu XF1-A:
- załoga 1 os.
- ładunek badawczy 50 kg na wysokość 100 km (w luku hermetycznym lub nie)
- cena za wyniesienie takiego ładunku 49 900 USD
- pierwszy start pod koniec 2010, gotowość do lotów operacyjnych w 2011.
parametry samolotu XF1-B:
- załoga: pilot + 2 pasażerów
- ładunek badawczy ok. 250 kg na wysokość 100 km jeśli lot bez pasażerów (120 kg na 140 km)
- częstotliwość startów: 4-8 w ciągu dnia, 4-5 w ciągu nocy
- pierwsze starty będą odbywały się z kosmodromów: Mojave Spaceport, Spaceport America, oraz z lotniska Ontario North Bay w Kanadzie
- czas trwania lotu ok. 1 godz., w tym ok. 3,5 min w nieważkości (dłużej przy wyższej wysokości lotu)
- cena dla lotu bezzałogowego, wyłącznie z aparaturą: 89 tys. USD za pełny lot 100 km (taniej przy wynajęciu tylko części miejsca na ładunek)
- dla lotu załogowego cena taka sama
- gotowość do startów operacyjnych ma być osiągnięta w drugiej połowie 2011 r.dla lotów bez pasażerów, a w 2012 r. dla lotów z pasażerami.
Dalsze informacje:
link.
Co do daty pierwszego startu XF1-A, to rok 2010 już się kończy, jednak jak pisałem w pierwszym poście, w listopadzie firma zapowiedziała, że pierwszy lot odbędzie się w przyszłym roku. Ale i tak kalendarz wydaje się bardzo krótki! Poza tym wygląda na to, że samolot XF1 startując z pasa startowego wzbije się samodzielnie na wysokość aż 140 km!