Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1175712 razy)

0 użytkowników i 12 Gości przegląda ten wątek.

Offline Ergosum

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 132
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4335 dnia: Marzec 04, 2021, 12:03 »
Dwie rzeczy zastanawiają mnie po tych trzech próbach:
  1. Jakieś dzikie płomienie błądzące po silnikach i po poszyciu. Być może związane są ze specyfiką Raptora i  nie   powodują doraźnego niebezpieczeństwa, ale wygląda to  nieciekawie, jak początek pożaru.
  2. Dlaczego w pierwszych próbach nie pionizowano Starshipa na większej wysokości, co dałoby więcej czasu na wytracenie prędkości i ewentualnie jakiś „plan B” w razie awarii? Na wyczynowe manewry tuż nad ziemią przyjdzie czas po opanowaniu podstaw.

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4336 dnia: Marzec 04, 2021, 12:28 »
Pkt. 1 - tez mnie to niepokoi
Pkt. 2 - Raptory , nawet jeden ma za duży ciąg , nawet zdławiony do minimum, wczesniejsze rozpoczęcie manewru spowodowałoby lot rakiety z powrotem do góry. Elon pisal jakis czas temu, że pracuja intensywnie nad zwiększeniem możliwości dławienia ciągu w Raptorach. Póki co jest tak jak w F9 , w momencie styku z gruntem prędkość musi wynosic 0 i wyłączają silnik. Inaczej poleci z powrotem do góry :-).

Pzdr

Offline 19Grzesiek77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4337 dnia: Marzec 04, 2021, 12:40 »
Może i dobrze, że wybuchł - nie wyobrażam sobie ile później byłoby zabawy z jego bezpiecznym sprowadzeniem z lądowiska.
Tylko gdyby nie wybuchł to mogliby dokładnie  zbadać cały pojazd w  jakim  stanie przeszedł test - struktura  , silniki ! , wszystkie wewnętrzne mechanizmy itd.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4338 dnia: Marzec 04, 2021, 12:45 »
Dwie rzeczy zastanawiają mnie po tych trzech próbach:
  1. Jakieś dzikie płomienie błądzące po silnikach i po poszyciu. Być może związane są ze specyfiką Raptora i  nie   powodują doraźnego niebezpieczeństwa, ale wygląda to  nieciekawie, jak początek pożaru.

W większości są to resztki gazu z dopiero co włączonych/wyłączonych silników.

Cytuj
2. Dlaczego w pierwszych próbach nie pionizowano Starshipa na większej wysokości, co dałoby więcej czasu na wytracenie prędkości i ewentualnie jakiś „plan B” w razie awarii? Na wyczynowe manewry tuż nad ziemią przyjdzie czas po opanowaniu podstaw.

Nie da się. To jest tzw "suicide burn", z ciągiem większym od ciężaru pojazdu - szybkie wytracenie prędkości bez możliwości zawisu w powietrzu. Jeżeli zaczną manewr za wcześnie, to im rakieta odleci, zamiast wylądować.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4338 dnia: Marzec 04, 2021, 12:45 »

Offline Ergosum

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 132
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4339 dnia: Marzec 04, 2021, 13:18 »
 robinson, Borys dzięki za  wyjaśnienia.
 Odnośnie za dużego ciągu raptorów dla ciężaru Starshipa, myślę, że nie od rzeczy byłby jakiś balast częściowo imitujący ciężar użytkowy, osłonę termiczną itp. Wpłynąłby on oczywiście  na cały lot, nie tylko na lądowanie, ale oto chyba chodzi.

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4340 dnia: Marzec 04, 2021, 14:29 »
Chyba jednak nie, docelowo także Raptor ma mieć większy ciąg niż ciężar lądującego prawie bez paliwa StarShip. Muszą więc ćwiczyć taki manewr jak teraz.

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 672
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4341 dnia: Marzec 04, 2021, 16:04 »
A co z sytuacją awaryjnego przerwania startu? Musi być możliwość wylądowania z pełnymi lub częściowo pełnymi zbiornikami np. w przypadku awarii SH.
Wydaje mi się, że celem jest taki dopracowane algorytmów, żeby dało się bezpiecznie lądować w różnych sytuacjach.
Poza tym nie wiemy, jak docelowo zmieni się sam Raptor.
"Space is hard"

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4342 dnia: Marzec 04, 2021, 16:30 »
Masz rację, jednak to przyszłość, póki co muszą nauczyć się lądować StarShip na tym etapie. Później pewnie przyjdzie czas na próby w innych konfiguracjach.

Offline Szaniu

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1698
  • Szepty Ziemi.
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4343 dnia: Marzec 04, 2021, 16:47 »
Ogólnie jak się ogląda ujęcia, zwłaszcza ze streamu SpaceX, to czyste s/f:)

To samo pomyślałem! Te ujęcia są jak z filmu :)

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3798
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4344 dnia: Marzec 04, 2021, 17:15 »
Właśnie w tej chwili jedzie sobie dźwig, zwany przez internautów Bluto (transmisja na Nerdle cam).

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3798
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4345 dnia: Marzec 04, 2021, 19:21 »
Scott Manley zrobił niezłą analizę wczorajszej eksplozji SN10. Wynika z niej, że zawiodły nogi, ale jeszcze tuż przed samym lądowaniem widać jakąś awarię w systemie paliwowym.


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4346 dnia: Marzec 04, 2021, 21:07 »
W każdym razie SpaceX pokazał, że można takim kolosem wylądować na ogniu, co wcale nie było takie oczywiste. Szczegóły będą dopracowane, ale na pewno można. To jest osiągnięcie, które zostanie na zawsze w podręcznikach historii.

Natomiast czy uda się tę technikę wdrożyć operacyjnie? Pewno tak, ale tu na pewno sporo lat jeszcze upłynie. Nawet przy lądowaniach F9 zdarzają się jeszcze nieudane. Przy rozbiciu pierwszego stopnia F9 to niewielka strata - weźmie się nowy. Ale przy BFR nie można sobie pozwolić nawet na jedną taką sytuację. Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

Chyba Musk powinien tonować propagandę wokół załogowego oblotu Księżyca w 2023, bo jego wieloletnie przekładanie będzie bardzo źle odbierane. Podobnie jak nikt dziś już nie pisze o wizjonerstwie Bransona, komentarze raczej mówią o naciąganiu.

Offline 19Grzesiek77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4347 dnia: Marzec 04, 2021, 21:38 »
W każdym razie SpaceX pokazał, że można takim kolosem wylądować na ogniu, co wcale nie było takie oczywiste. Szczegóły będą dopracowane, ale na pewno można. To jest osiągnięcie, które zostanie na zawsze w podręcznikach historii.

Natomiast czy uda się tę technikę wdrożyć operacyjnie? Pewno tak, ale tu na pewno sporo lat jeszcze upłynie. Nawet przy lądowaniach F9 zdarzają się jeszcze nieudane. Przy rozbiciu pierwszego stopnia F9 to niewielka strata - weźmie się nowy. Ale przy BFR nie można sobie pozwolić nawet na jedną taką sytuację. Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

A nie można by ludzi wozić w ten sposób , żeby na czubku starshipa był moduł załogowy ? Po starcie SH normalnie ląduje , na orbicie moduł załogowy oddziela się od starsipa . Starship wraca  na ogniu bez ludzi  z tym manewrem flip coś tam a moduł załogowy tak jak załogowy dragon ? Do takiego modułu można by zabrać z 20, 30 osób.


Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4348 dnia: Marzec 04, 2021, 22:31 »
Przy rozbiciu pierwszego stopnia F9 to niewielka strata - weźmie się nowy. Ale przy BFR nie można sobie pozwolić nawet na jedną taką sytuację.

Dlaczego nie?

Cytuj
Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

Offline 19Grzesiek77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4349 dnia: Marzec 04, 2021, 22:37 »
Przy rozbiciu pierwszego stopnia F9 to niewielka strata - weźmie się nowy. Ale przy BFR nie można sobie pozwolić nawet na jedną taką sytuację.

Dlaczego nie?

Cytuj
Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

A osobny lądownik ?
Jak w programie Apollo ?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4349 dnia: Marzec 04, 2021, 22:37 »