Autor Wątek: STS-133  (Przeczytany 220529 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19390
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #120 dnia: Październik 17, 2010, 12:24 »
A teraz to już jest po testach TCDT oraz po zamknięciu drzwi ładowni.

Pod koniec przyszłego tygodnia powinno się odbyć FRR misji.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #121 dnia: Październik 20, 2010, 16:52 »
Ponoć je są jakieś problemy (wyciek?), a tu taka cisza?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4299
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #122 dnia: Październik 20, 2010, 21:40 »
Ponoć je są jakieś problemy (wyciek?), a tu taka cisza?

Bo to nie był nawet wyciek, tylko ulot par hydrazyny z OMS. Problem już został rozwiązany poprzez wymianę uszczelek.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19390
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #123 dnia: Październik 20, 2010, 21:49 »
Ano właśnie - był nawet zgrabny tekst na naszymspejsflajcie:
http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/sts-133-engineers-press-forward-flange-seal-replacement/

Ponoć są około cztery dni rezerwy na naprawy, jak by coś było nie tak. To całkiem niezła wartość. :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #124 dnia: Październik 21, 2010, 00:25 »
Ponoć je są jakieś problemy (wyciek?), a tu taka cisza?
Bo to nie był nawet wyciek, tylko ulot par hydrazyny z OMS. Problem już został rozwiązany poprzez wymianę uszczelek.

Z tego co czytam to wymiana uszczelek (drugi raz?) dopiero przed nami. Jutro - w czwartek - będą opróżniać zbiorniki paliw hipergolicznych systemu OMS. Dopiero potem ma nastąpić wymiana głównej i drugorzędnej uszczelki.

Niby błahostka, ale jednak najczarniejszy scenariusz dopuszcza wypadnięcie przygotowań z rytmu i przesunięcie startu na luty 2011, jeśli wymagane byłoby cofnięcie wahadłowca do OPF (chociaż teraz już chyba taka opcja nam nie grozi).

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4299
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #125 dnia: Październik 21, 2010, 07:11 »
Ponoć je są jakieś problemy (wyciek?), a tu taka cisza?
Bo to nie był nawet wyciek, tylko ulot par hydrazyny z OMS. Problem już został rozwiązany poprzez wymianę uszczelek.

Z tego co czytam to wymiana uszczelek (drugi raz?) dopiero przed nami. Jutro - w czwartek - będą opróżniać zbiorniki paliw hipergolicznych systemu OMS. Dopiero potem ma nastąpić wymiana głównej i drugorzędnej uszczelki.

Niby błahostka, ale jednak najczarniejszy scenariusz dopuszcza wypadnięcie przygotowań z rytmu i przesunięcie startu na luty 2011, jeśli wymagane byłoby cofnięcie wahadłowca do OPF (chociaż teraz już chyba taka opcja nam nie grozi).

Istotnie, troche dałem plamę, łącząc dwa wydarzenia w jedno. Pierwszy raz nieszczelność udało się opanować, ale tylko na krótko, poprzez "przykręcenie śruby". Teraz ma być to wymiana uszczelek. Opis przebiegu prac można śledzić tutaj.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2109
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #126 dnia: Październik 21, 2010, 11:21 »
Czyli jednak nie chwyciły?
Wczoraj podobno już wyciek ustał - podejrzewali nawet, że ciśnienie "przesunęło" uszczelki na właściwe miejsce. Ale miała być jeszcze jakaś dyskusja odnośnie tego - czyli, że potem wyciek się ponowił?

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19390
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #127 dnia: Październik 21, 2010, 16:22 »
Krótka notka z twittera nasawatch:
Cytuj
Seal problem on Discovery shouldn't delay launch. If for whatever reason launch was delayed, next window is Dec 1-5 & maybe to 7th

Hmm... Jak długie jest listopadowe okienko startowe?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4299
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #128 dnia: Październik 21, 2010, 17:28 »
Krótka notka z twittera nasawatch:
Cytuj
Seal problem on Discovery shouldn't delay launch. If for whatever reason launch was delayed, next window is Dec 1-5 & maybe to 7th

Hmm... Jak długie jest listopadowe okienko startowe?

Do 7 włącznie.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #129 dnia: Październik 21, 2010, 20:06 »
Wrzucam w wątek rozjaśniający trochę sprawę fragment z artykułu z kosmonauty :

"Po wykryciu wycieku paliwa w zeszłym tygodniu, początkowo problem wiązano z zatyczką jednostki łączeniowej AHC (Air Half Coupling) lub z zaworem szybkiego rozłączania QD (Quick Disconnect). W czasie badań wymienianej zatyczki od AHC nie natrafiano jednak na żadne zanieczyszczenie paliwem, co zmusiło inżynierów do poszukania przyczyn problemu w okolicach kołnierza systemu hydrauliki linii paliwowych. Po usunięciu izolacji kołnierza, odnaleziono resztki zaległego paliwa. Dodatkowe badania oraz zabiegi ujawniły ciągłość wycieku, w związku z czym potwierdzono źródłowe miejsce problemu.

Dwa dni temu postanowiono jeszcze wstrzymać się z operacją opróżnienia zbiorników paliwa systemu OMS. Pojawiły się głosy na zwołanym panelu inżynieryjnym, mówiące o potrzebie dokręcenia sześciu śrub mocujących kołnierz, dzięki czemu uzyskano by oczekiwaną szczelność układu. Pośrednio taki efekt osiągnięto, gdyż niewielki wyciek został całkowicie ograniczony, a przyrządy pomiarowe nie notowały już jakichkolwiek stężeń paliwa w powietrzu. Panel inżynierów ERB (Engineering Review Board) rozważał różne opcje dalszego postępowania, w związku z czasowym rozwiązaniem problemu wycieku poprzez ciągłe zmiany wartości ciśnienia w przewodach paliwowych. Przypuszcza się, że właśnie na skutek tych zmian doszło do "osadzenia" pierwszej (głównej) uszczelki.

Według planu nakreślonego przez ERB, następnym krokiem miało być przeprowadzenie testów ciśnienia w przewodach, co przełożyłoby się na uzyskanie większej ilości informacji odnośnie integracji dwóch uszczelek w układzie. Ze względów czasowych zadecydowano jednak o zarzuceniu kompleksowego testu i przejściu jak najszybciej do opróżnienia wszystkich czterech zbiorników paliwa z tylnego systemu napędowego, a następnie wymianie uszczelki głównej i redundantnej kołnierza. Warto dodać, że w procesie przygotowawczym do startu misji STS-133, przed pojawieniem się problemu IPR-47, znajdowały się 4 dni zapasu czasowego na rozwiązanie wszelkich napotkanych trudności."

Czyli jednak nie chwyciły?
Wczoraj podobno już wyciek ustał - podejrzewali nawet, że ciśnienie "przesunęło" uszczelki na właściwe miejsce. Ale miała być jeszcze jakaś dyskusja odnośnie tego - czyli, że potem wyciek się ponowił?

Z ostatniego arta z NSF wynika, że śruby były dokręcone dokładnie, technicy nie zarejestrowali żadnych ruchów śrub przy próbach ich dokręcania. Tutaj cytat - "The bolts on the flange were retorqued but no movement was detected by the technician".

Żaden kolejny wyciek się nie pojawił, ale zrezygnowano z kompleksowego testu (mass spec test) tłumacząc się względami czasowymi. Wolą wymienić od razu te uszczelki, niż bawić się z ich sprawdzaniem. Poza tym w czasie tych zabaw z dokręcaniem śrub kołnierza, zmieniali ciśnienie w układzie paliwowym i przez to - tak jak piszesz - główna uszczelka mogła się utwierdzić w miejscu. Nie wiedzieli jednak jak jest z integracją tej redundantnej.

Dodatkowo podrzucam foty przybliżające nam omawiane rejony wahadłowca, opisy z kosmo. Pełne rozdzielczości tutaj: 1,2,3.

Załącznik1: Podgląd na tylną sekcję wahadłowca w hangarze OPF, zaznaczone wejście do miejsca źródłowego wycieku (psia buda? :D).
Załącznik2: Zaznaczony kołnierz systemu przewodów.
Załącznik3: Schemat poglądowy tylnego systemu napędowego, kółkiem zaznaczone miejsce ulotu hydrazyny.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #130 dnia: Październik 21, 2010, 20:55 »
Krótka notka z twittera nasawatch:
Cytuj
Seal problem on Discovery shouldn't delay launch. If for whatever reason launch was delayed, next window is Dec 1-5 & maybe to 7th

Hmm... Jak długie jest listopadowe okienko startowe?

Do 7 włącznie.

Tak jest, ósmego listopada rozpoczyna się okres Beta Angle Coutout, czyli niekorzystnego kąta padania promieni słonecznych na orbicie, po której porusza się ISS. Zatem w listopadzie mamy najwyżej 4 możliwości startowe.

Podsumowując krótko bardzo przeładowany okres latania mamy takie ograniczenia:
- 8-23 listopada - Beta Angle Coutout
- 20-30 listopada - sytuacja DDO (Dual Docked Ops), czyli dochodzi nam jakieś dokowanie po rosyjskiej stronie ISS (Sojuz)
- 1-5 grudnia mamy potencjalne kolejne okienko startowe, ale na ISS wtedy będą przebywały tylko 3 osoby, co oznacza brak rąk do pracy w czasie misji STS-133 (np. transport ładunków z middecku na ISS), jest to spore utrudnienie
- 6 grudzień do 26 luty - kompletne przeładowanie, które generowane będzie przez sytuacje DDO, DDO z europejskim statkiem towarowym ATV, YERO (unika się przeprowadzania misji wahadłowców w czasie zmiany roku), konflikt z nadir portem Harmony, który spowodowany będzie obecnością japońskiego statku towarowego HTV.

Najmniej prawdopodobny scenariusz zakłada opóźnienie misji STS-133 właśnie na luty 2011, STS-134 na lato i dodatkową STS-135 pod koniec przyszłego roku. Oczywiście szansa na potoczenie się w taki sposób spraw jest bardzo mała.

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4299
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #131 dnia: Październik 21, 2010, 21:05 »
Podsumowując krótko bardzo przeładowany okres latania mamy takie ograniczenia:
- 20-30 listopada - sytuacja DDO (Dual Docked Ops), czyli dochodzi nam jakieś dokowanie po rosyjskiej stronie ISS (Sojuz)

Na 30 listopada zaplanowane jest odłączenie Sojuza TMA-19, które jednak może się przesunąć o kilka do 14 dni, jeżeli nastąpi opóźnienie startu Sojuza TMA-20. Teoretycznie w tym czasie (ostatni tydzień listopada-początek grudnia) dałoby radę lecieć, ale nie sądzę, by NASA zdecydowała się na takie rozwiązanie. W sumie, jak dobrze przyjrzeć się ograniczeniom, to dobrze, że te wahadłowce w końcu przestaną latać do ISS, bo ograniczeń mają pełno i ciągle generują jakieś przekładania innych startów :P
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #132 dnia: Październik 21, 2010, 21:42 »
Mały spamik tego wątku, ale jest co komentować :P

Mamy teraz także sezon huraganowy i w chwili obecnej w okolicach Jukatanu rozkręca się sztorm tropikalny Richard. Niektóre modele ścieżek rozwoju umieszczają strefę przejścia właśnie na centralną Florydę, gdzie znajduje się KSC.

W załączniku aktualna mapka z NOAA. Warto monitorować sytuację (co zwykle robimy w wątku Ziemia), bo prognozy mówią o tendencji wzrostowej tej formacji.

Warto wiedzieć, że jeśli prognozy mówią o realnych szansach na rypnięcie takiego układu w KSC, to mamy bezapelacyjną decyzję o ściągnięciu wahadłowca do VAB - rollback. Do ściągnięcia może dojść, jeżeli prędkość wiatru przekracza 130 km/h.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #133 dnia: Październik 21, 2010, 21:45 »
Na 30 listopada zaplanowane jest odłączenie Sojuza TMA-19, które jednak może się przesunąć o kilka do 14 dni, jeżeli nastąpi opóźnienie startu Sojuza TMA-20. Teoretycznie w tym czasie (ostatni tydzień listopada-początek grudnia) dałoby radę lecieć, ale nie sądzę, by NASA zdecydowała się na takie rozwiązanie. W sumie, jak dobrze przyjrzeć się ograniczeniom, to dobrze, że te wahadłowce w końcu przestaną latać do ISS, bo ograniczeń mają pełno i ciągle generują jakieś przekładania innych startów :P

Hehe, no coś w tym jest :P

Co do tej opcji lotu pod koniec listopada to być może teoretycznie można, ale wtedy mamy konkretną rotację załóg i cierpi na tym strona naukowa misji wahadłowca (brak odpowiedniej ilości ludzi).

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19390
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #134 dnia: Październik 21, 2010, 21:55 »
Na szczęście wydaje się, ze trasa Ryszarda przez Florydę jest mało prawdopodobna. Warto jednak monitorować rozwój wydarzeń...