Autor Wątek: STS-133  (Przeczytany 224240 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #555 dnia: Grudzień 04, 2010, 00:58 »
W galerii NASA pojawiło się kilka ciekawych fotek z procesów 'prześwietlania zbiornika ET' promieniami X. Testy te wciąż trwają, o ile mi wiadomo :) Urządzenie pozwala oglądać strukturę zbiornika poprzez piankę izolacyjną:





http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/2010-5756-s.jpg

Źródło - galeria KSC.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #556 dnia: Grudzień 04, 2010, 01:28 »
Więcej informacji odnośnie wczorajszej konferencji:

- inżynierowie chcą zbudować replikę panelu z podłużnicą i spróbują wytworzyć podobne uszkodzenie (pęknięcia po bokach),
zatem symulacje działających sił w komputerach nie wystarczają ;)
- test tankowania mamy już na oficjalnie jak piszą na kosmonaucie, 'jeden dobry test tankowania warty jest tyle co 1000 opinii ekspertów',
- jeden z menedżerów - Shannon, powiedział, że jest pewny odnośnie znalezienia przyczyny zajścia tych pęknięć,
- harmonogram nie jest bardzo istotny. Priorytetem jest pozostawienie Stacji ISS w dobrej konfiguracji po przejściu wahadłowców na emeryturę,
- na potencjalną misję STS-135 nie jest wywierany żaden nacisk czasowy,
- początkowo myślano, że przyczyna problemu będzie oczywistwa, dzisiaj wiedzą, że tak nie jest,
- trwa analiza metodologiczna 'drzewka błędów', co pozwala na nie pominięcie żadnego czynnika, który mógł mieć wpływ na powstanie pęknięć,
- zakończono obserwację/symulacje przeciążeń jakie działają na podłużnice w czasie ładowania LO2, wszystko zgadza się z modelami projektowymi,
- materiałowo podłużnice też wyglądają w porządku (ciekawe, bo ja upatrywałem tutaj jakiś huc :P),
- osiągnięto punkt, w którym przeanalizowano wszystkie opcje powstania problemu i nie znaleziono odpowiedzi, w związku z czym zaczną od nowa, skupiając się na najmniejszych detalach, zbudowane będą - jak już wymieniłem w którymś z powyższych - modele paneli z podłużnicami,
- w poniedziałek dowiemy się w jakich lokacjach będą umieszczone sensory dla testu tankowania,
- na podłużnicach mają być zainstalowane czujniki tensometryczne (do pomiaru obciążeń), celem sprawdzenia modeli matematycznych,
- podczas tankowania będą przeprowadzane nagrywane obserwacje kamerami, specjalne markery umożliwią pomiary wartości związanych z kurczeniem się zbiornika (w wyniku tankowania super-zimnych paliw kriogenicznych) oraz rotacji kołnierzy w sekcji Intertanku,
- pierwsze realne okienko startowe to 3-10 luty, potem mamy 27 luty - 6 marzec, 3 okna startowe w kwietniu,
- start w przyszłym roku wiąże się z koniecznością lekkiego odchudzenia STS-133, 1-2 rzeczy będą musiały być usunięte z middecku, polecą na statku ATV-2,
- najdłuższy pobyt wahadłowca na stanowisku startowym miał miejsce w czasie przygotowań do pierwszego lotu Challengera (STS-6), kiedy to pobyt trwał 4 miesiące i 6 dni. Przyczyną przedłużonego pobytu był wyciek z silnika SSME nr 1 (wykryto pęknięcie), co przełożyło się na demontaż wszystkich trzech silników i wymianę tego uszkodzonego - wszystkie prace wykonano na stanowisku startowym (ooo! :o) W załączniku zaczepista fotka z tej wymiany silnika :
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2010, 01:31 wysłana przez Matias »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19516
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #557 dnia: Grudzień 04, 2010, 10:23 »
Z uwagi na STS-133 koniec programu STS będzie po prostu niesamowity! Warto uważnie obserwować ostatnie miesiące prac w KSC i JSC. :)

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1729
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-133
« Odpowiedź #558 dnia: Grudzień 04, 2010, 12:05 »
Ano właśnie - miałem pytać o najdłuższy postój promu kosmicznego na stanowisku startowym. Matias to wyjaśnił dwa posty wyżej - dzięki! :)

Discovery zmieniła nam się w nielota, a przez to ostatnie misje wszystkich trzech OV odbędą się w przyszłym roku, w którym minie 30 lat od pierwszych lotów kosmicznych w ramach STS.
GG 8698011

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #559 dnia: Grudzień 08, 2010, 02:51 »
Discovery zmieniła nam się w nielota, a przez to ostatnie misje wszystkich trzech OV odbędą się w przyszłym roku, w którym minie 30 lat od pierwszych lotów kosmicznych w ramach STS.

Dokładnie, ja tam bynajmniej nie narzekam :P

Zatem jeśli nie będzie rollback to chyba będziemy mieli najdłuższy w historii pobyt wahadłowca na stanowisku startowym..

Parę newsów z ostatnich dni:
- jak już wiemy celem zebranie większej ilości danych na temat działania/reakcji podłużnic pod wpływem 'obciążeń' oraz obszarów, które zostały objęte naprawą w czasie ich wymieniania, zadecydowano o przeprowadzeniu monitorowanego instrumentami testu tankowania tak szybko jak będzie to możliwe.
- na wczorajszym zebraniu panelu inżynieryjnego ERB przedyskutowano strategię dot. przeprowadzenie testu tankowania, wybrano miejsca zainstalowania czujników oraz potencjalną datę test. Tensometry oraz czujniki mierzące temperaturę zostaną zainstalowane na panelu nr 2, który znajduje się w pobliżu naprawy podłużnic S6 i S7. Inżynierowie chcą też odczytów z innej strefy Intertank'u dlatego czujniki zostaną zainstalowane także na panelu nr 3 w okolicach podłużnicy S11.
- tankowanie odbędzie się nie wcześniej niż (NET) 16 grudnia
- prześwietlenia promieniami X końców podłużnic w okolicach dolnego kołnierza Intertank (granica Intertank ze zbiornikiem LH2) na stronie -Y zbiornika ET nie ukazały żadnych uszkodzeń
- mają miejsce różne prace związane z przesuwaniem platform i przygotowanie ET-137 do tankowania
- na środę planowane jest rozhermetyzowanie (COPV) tylnego systemu napędowego APS (Aft Propulsion System) OMS, w tym celu podłączone zostały przewody od helu.
- z uwagi na potencjalny wpływ zimnej pogody w gotowości konfiguracyjnej znajdują się grzałki RCS oraz elementy tylnej sekcji SRB.

Krążą też plotki o pracach nad zbiornikiem ET-122 w hali montażowej VAB na wypadek konieczności wymiany zbiorników.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 08, 2010, 02:54 wysłana przez Matias »

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2109
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #560 dnia: Grudzień 08, 2010, 12:49 »
Z nieoficjalnego źródła mam info, że po teście istnieje możliwość wykonania rollback.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: STS-133
« Odpowiedź #561 dnia: Grudzień 09, 2010, 23:44 »
- najdłuższy pobyt wahadłowca na stanowisku startowym miał miejsce w czasie przygotowań do pierwszego lotu Challengera (STS-6), kiedy to pobyt trwał 4 miesiące i 6 dni. Przyczyną przedłużonego pobytu był wyciek z silnika SSME nr 1 (wykryto pęknięcie), co przełożyło się na demontaż wszystkich trzech silników i wymianę tego uszkodzonego - wszystkie prace wykonano na stanowisku startowym (ooo! :o) W załączniku zaczepista fotka z tej wymiany silnika :
Należy dodać, że przed pierwszym lotem Challenger przechodził testy Flight Readiness Firing (FRF) podczas pierwszego pojawiły się problemy z wyciekiem wodoru. Więcej można poczytać tutaj (testy FRF-2 i 3):
http://www.kosmonauta.net/Technologie/Procesy/frf-historia-01-20.html
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19516
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #562 dnia: Grudzień 10, 2010, 15:06 »
Pojawił się nowy artykuł na naszymspejsflajcie:
http://www.nasaspaceflight.com/2010/12/sts-133-pad-work-next-weeks-instrumented-tanking-test/

test planowany jest na 15 grudnia.

Opóźnienie misji STS-133 ponoć oznacza, że czasu jest wystarczająco dużo nawet na wykonanie rollback i prace w VAB a następnie rollout na platformę.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2109
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #563 dnia: Grudzień 10, 2010, 15:44 »
Pojawił się nowy artykuł na naszymspejsflajcie:
http://www.nasaspaceflight.com/2010/12/sts-133-pad-work-next-weeks-instrumented-tanking-test/

test planowany jest na 15 grudnia.

Opóźnienie misji STS-133 ponoć oznacza, że czasu jest wystarczająco dużo nawet na wykonanie rollback i prace w VAB a następnie rollout na platformę.

Tak się mówi oficjalnie, ale z nieoficjalnych źródeł można usłyszeć, że jeśli dojdzie do destacka (czyli, żeby dostać się do wszystkich miejsc zbiornika, żeby je prześwietlić) to start może nie odbyć się w lutym.

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1729
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-133
« Odpowiedź #564 dnia: Grudzień 10, 2010, 18:56 »
Tak się tylko zastanawiam... czy te problemy z Disco będą/nie będą miały wpływu na przyznanie środków dla ewentualnej STS-135. Z promem są kłopoty, a w tym samym czasie Elon Musk triumfuje...
GG 8698011

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1205
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-133
« Odpowiedź #565 dnia: Grudzień 11, 2010, 18:08 »
Tak się tylko zastanawiam... czy te problemy z Disco będą/nie będą miały wpływu na przyznanie środków dla ewentualnej STS-135. Z promem są kłopoty, a w tym samym czasie Elon Musk triumfuje...

Nie ma związku. Jak na moje oko właśnie sukces SpaceX może pomóc, bo potwierdza, że prawdopodobnie Dragon planowo poleci do ISS, a to oznacza, że finansując STS-135 likwidujemy "przerwę" w amerykańskich lotach. A to wiele znaczy! Ameryka stale obecna w kosmosie! Dodatkowe fundusze dla przedłużenia programu STS są znikome w aspekcie podtrzymania amerykańskich lotów programu załogowego i całkowitego załatania dziury, która byłaby policzkiem dla niektórych.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: STS-133
« Odpowiedź #566 dnia: Grudzień 11, 2010, 18:26 »
Mam nadzieję, że nie odbiegnę zbytnio od tematu, ale czy ów słynny 'gap' nie dotyczy także (też) lotów załogowych? Bo tak czy siak w najbardziej optymistycznych szacunkach to w 2013 jest szansa na start załogowej wersji Dragona.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: STS-133
« Odpowiedź #567 dnia: Grudzień 11, 2010, 18:28 »
Przy tych wszystkich problemach z STS-133 zacząłem się zastanawiać czy 135 (gdyby doszła do skutku) nie wystartowała by pod koniec 2011 lub na przełomie 2011/2012, a to jeszcze bardziej skróciło by przerwę przed ewentualnym lotem załogowego Dragona (w 2013). Nie tylko sukces SpaceX może pomóc, ale i te wszystkie opóźnienia też. Co do gap, chodzi tu w tej chwili przede wszystkim o ludzi, ciągłość dostarczania ładunków nie zostanie tu znacznie zakłócona.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5822
Odp: STS-133
« Odpowiedź #568 dnia: Grudzień 11, 2010, 18:45 »
Obawiam się, że sukces SpaceX nie przekona NASA do sfinansowania przebudowy Dragona na kapsułę załogową. I to pomimo usilnych starań Muska, które widzieliśmy choćby podczas środowej konferencji prasowej. Skoro NASA zwiększa fundusze na Oriona, a obcina na komercyjne loty załogowe - brzmi to bardzo jednoznacznie.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: STS-133
« Odpowiedź #569 dnia: Grudzień 11, 2010, 18:59 »
brzmi to bardzo jednoznacznie.

Muszę być chyba życiem opartym na arsenie bo "jasności", "jednoznaczności" i "logiki" w poczynaniach tej agencji od dłuższego czasu nie widzę, zresztą, z jednej strony smok dający 1,43 m3 na załoganta (a podobno Sojuz jest ciasny!), z drugiej wyrośnięte "nie wiadomo co" zwane Orionem...