Autor Wątek: Bigelow Aerospace  (Przeczytany 81461 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Bigelow Aerospace
« dnia: Lipiec 15, 2010, 21:14 »

na początek wklejam artykuł z kosmo z zarysem planów Bigelow

W północnym Las Vegas w fabryce Bigelow Aerospace (BA) można zobaczyć coś, co ma duże szanse stać się elementem eksploracji kosmosu przez człowieka już w niedalekiej przyszłości. W dużej hali na podłodze umieszczona jest stacja kosmiczna zbudowana z nadmuchiwanych modułów w pełnej skali.

W porównaniu do modułów obecnie będących częściami ISS, te są kilka razy większe. Sztuczka polega na tym, że moduły te w czasie startu będą złożone i dopiero na orbicie zostaną "nadmuchane" niczym balony.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już około roku 2015-16 możemy doczekać się pierwszej prywatnej stacji wykonanej w tej technologii. A wszystko za sprawą Roberta Bigelow, właściciela sieci hoteli w Stanach Zjednoczonych, który finansuje całe przedsięwzięcie.

Plan zakłada umieszczenie na orbicie najpierw mniejszej stacji, a około 1-2 lata później kolejnej większej. Łącznie obie stacje mogłyby pomieścić aż 36 ludzi naraz, sześć razy więcej niż ISS obecnie. Klientami BA mają być przede wszystkim kraje, których nie stać lub które nie mają odpowiedniej technologii do budowy własnej stacji kosmicznej. Aktualna cena za pobyt jednej osoby przez 30 dni jest wyliczona na 25 milionów dolarów. Za dodatkowe 3,75 miliona pobyt można by wydłużyć do 60 dni. Kraje które podpisałyby umowę na przynajmniej 4 lata mogłyby wynająć cały 6 osobowy moduł za 395 milionów dolarów wliczając w to transport ludzi. Właściciele firmy uważają, że taka oferta będzie bardzo atrakcyjna dla wielu krajów.

Dodatkowym źródłem dochodu mieliby być kosmiczni turyści, jeżeli oczywiście znajdą się chętni.

Jednak aby ten plan został wcielony w życie, musi powstać tani system wynoszenia ludzi na orbitę oraz samo zbudowanie modułów stacji. Utrzymanie takiej ilości ludzi na orbicie będzie wymagało 15-20 lotów rakiet rocznie, dlatego Bigelow mocno wspiera plany prezydenta Obamy odnośnie wsparcia prywatnych firm kosmicznych takich jak SpaceX. Liczy że konkurencja i niższe koszty takich firm sprawią, że dostęp na niską orbitę ziemską stanie się w miarę tani i bardziej dostępny.

Idea nadmuchiwanych modułów jest prawie tak stara jak historia podboju kosmosu. Był to pomysł na rozwiązanie problemu umieszczenia na orbicie obiektów o dużej średnicy, które normalnie nie miałyby szans zmieszczenia się w ładowni rakiet.

Pierwszymi satelitami wykonanymi w tej technologii były Echo I i Echo II wykonane przez NASA i wystrzelone odpowiednio w 1960 i 64 roku. Były to właściwie balony wykonane z mylaru. NASA także zleciła Goodyear budowę prototypowej nadmuchiwanej stacji przypominającej obwarzanek. Prototyp ten jednak nigdy nie został wystrzelony. Częściowo dlatego, iż konstrukcja ta nie była odporna na uderzania mikrometeoroidów.

Idea została zapomniana do lat 90-tych, kiedy NASA zaczęła opracowywać plany kwater mieszkalnych na potrzeby misji marsjańskiej. William C. Schneider, inżynier z Johnson Space Center, zaproponował powrót do tego pomysłu. Zamiast kształtu obwarzanka jak we wcześniejszym projekcie, moduły zbudowano na kształt melona i pokryto je pasami z kevlaru. Okazało się to bardzo wydajnym i dobrym rozwiązaniem. Kolejna warstwa nad kevlarem z tkaniny aluminiowej i pianki pochłania uderzenia mikrometeoroidów lepiej niż obecnie stosowane metalowe struktury. Prototypowe moduły zostały przetestowane w basenie i komorze próżniowej. Okazały się 6 razy lepsze niż wynikało to z zapotrzebowania.

Jednak plany lotu na Marsa zostały zarzucone i postanowiono wykorzystać je przy budowie stacji. Również ten plan nie został zrealizowany z braku funduszy.

W 1999 roku zostało założone Bigelow Aerospace, które odkupiło prawa patentowe tej technologii. Dr Schneider dołączył do tej firmy jako konsultant. Kevlar zastąpiono innym wytrzymałym materiałem - Vectranem, ponadto wprowadzono kilka ulepszeń oraz dodano małe okna. Wszystko to zostało przetestowane w latach 2006 i 2007 w czasie misji Genesis I i II, kiedy za pomocą rakiet Dniepr wystrzelono wersje demonstracyjne modułów w skali 1:3. Obie misje zakończyły się pełnym sukcesem.

Bigelow współpracuje obecnie z kilkoma firmami kosmicznymi, które mogłyby pomóc w całym przedsięwzięciu, gdzie do najważniejszych można zaliczyć Boeing czy Lockheed Martin. Kiedy powstanie już odpowiedni system wynoszenia ładunków na orbitę, moduł nazwany Sundancer o pojemności około 181 m3, zostanie wystrzelony jako pierwszy. Następnie poleci dwóch astronautów, którzy przygotują wszystko na przybycie kolejnych dwóch modułów: większej wersji Sundancera o pojemności 331m3 oraz centralnego "node" który połączy oba moduły.

Nawet jeżeli tego planu nie uda się zrealizować, to być może jeszcze wcześniej zobaczymy nadmuchiwany moduł na ISS. Taki projekt został zapisany w propozycji budżetu NASA na 2011 roku według planu prezydenta Obamy.


Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 15, 2010, 21:23 »
Trzeba przyznać,  że Bigelow Aerospace to jedna z najciekawszych i najodważniejszych nowych firm sektora kosmicznego. Ciekawe, kiedy 'ktoś inny' zbuduje kapsułę zdolną do lotów do stacji Bigelowa? :)

Offline raven

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 34
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 15, 2010, 21:33 »
A Bigelow nie układał się z Boeing w tej sprawie?

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 15, 2010, 21:38 »
A Bigelow nie układał się z Boeing w tej sprawie?

tak, Bigelow z Boeing budują przecież kapsułę CST-100

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 19, 2010, 21:56 »
A Bigelow nie układał się z Boeing w tej sprawie?

tak, Bigelow z Boeing budują przecież kapsułę CST-100

Tak a propos - o tej kapsule chyba warto zrobić oddzielny wątek, tym bardziej, że nowe grafiki się pojawiają.

(zaraz zakładam)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 22, 2010, 14:24 »
Na bazie artykułu przytoczonego w sąsiednim wątku (o kapsułce Boeinga&Bigelowa).

- pierwsza stacja na orbicie, która będzie mogła przyjąć gości, powinna się znaleźć do 2015 roku
- pierwszy kompleks będzie w wymiarach o połowę mniejszy od ISS, drugi może być już znacznie większy
- dolot do stacji Bigelowa ma kosztować 25 mln $ (cena za siedzenie, tak mi się wydaje)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 22, 2010, 16:42 »
- dolot do stacji Bigelowa ma kosztować 25 mln $ (cena za siedzenie, tak mi się wydaje)

cena za siedzenie i 30 dniowy pobyt. za kolejne 30 dni trzeba było dopłacić 3,75mln $. Jeżeli ktoś zdecyduje się podpisać kontrakt na 4 lata to cena za jeden, sześcioosobowy moduł ma wynieść 395mln $ na rok i co ciekawe w tą cenę wliczony jest transport astronautów do i z stacji (nie znam ilości lotów). Taki jest bizness plan Bigelow, a to czy stacja powstanie zależy właśnie od tego czy uda się te ceny utrzymać. Tutaj najważniejsza część to koszt transportu. Bigelow prawie zawsze powtarza, że stacja nie powstanie wcześniej niż gdy zostaną spełnione te warunki.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 26, 2010, 23:34 »
Na stronie Bigelow Aerospace (http://www.bigelowaerospace.com/) pojawiły się ilustracje porównujące moduły stacji turystycznej Bigelowa: pierwszego modułu - jej trzonu Sundancer (180 m3 wnętrza) oraz BA 330 (330 m3), w porównaniu z modułem Destiny na ISS:

Sundancer i Destiny...


...BA 330 i Destiny...


...oraz wszystkie te moduły "z góry"


Sundancer ma być wyniesiony na orbitę na początku 2014 r., a w ciągu 2015 stacja ma być gotowa na przyjęcie turystów.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6142
  • One planet Once chance
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 27, 2010, 19:57 »
Wow Te nowe obrazki z przekrojami modułów nadmuchiwanych stacji robią wrażenie :-) Jak testy modułów Bigelowa udadzą się to będziemy mogli być spokojni o miejsce dla biegania dla załogi w wyprawie na Marsa ;)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 28, 2010, 01:25 »
Hehe w BA to by i starczyło miejsca na jakiegoś kosmicznego badmintona ;)

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1975
    • Blue Dot Solutions
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 28, 2010, 01:46 »
Zauważcie że w wizualizacjach stacji bigelowa astronauci są znacznie więksi niż na ISS.

W każdym razie - wkrótce chyba znów będziemy oglądać podobne sceny jak ... w Skylabie :)
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 28, 2010, 10:07 »
Zauważcie że w wizualizacjach stacji bigelowa astronauci są znacznie więksi niż na ISS.

Trzymając się proporcji, astronauci w ISS mają 1.4m wzrostu.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 01, 2010, 21:47 »
Na stronie http://www.space.com/common/forums/viewtopic.php?f=15&t=11776&start=60, oprócz licznych obrazków, zamieszczono kilka zdjęć z wnętrza modułów stacji Bigelowa. Są to chyba modele konstrukcyjne. Dla przykładu zdjęcie z wnętrza chyba BA 330 (330 m3):


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 01, 2010, 22:02 »
Bigelow stawia na rozmach. Zapowiada plam budowy kolejnej, jeszcze większej stacji. Będzie ona zbudowana z modułów o pojemności 690 m3 (czyli trzykrotnie większe niż BA 300). Będzie składała się z czterech takich modułów, oraz modułów napędowego i dokującego. Jej budowa rozpocznie się rok po zbudowaniu pierwszej (czyli w 2016 r.?).

Źródło: http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/20/344768/farnborough-boeing-bigelow-to-build-space-station-by.html