Autor Wątek: Copenhagen Suborbitals  (Przeczytany 37922 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Copenhagen Suborbitals
« dnia: Lipiec 16, 2010, 15:59 »
post użytkownika "fasola" z 02/12/2009

Duńska grupa Copenhagen Suborbitals została założona przez Kristiana von Bengtsona i Petera Madsena w 2008 roku. Panowie postawili sobie niezwykle ambitny cel: skonstruować amatorską rakietę zdolną wynieść człowieka na wysokość ponad 100 km (a więc nad umowną granicę kosmosu).

Początkowo wszyscy podśmiewali się z tego pomysłu, lecz twórcy nie tylko nie zrazili się, lecz założyli własną firmę, a także spopularyzowali temat w mediach. W krótkim czasie odnaleźli sponsorów, zaczęli pracować nad projektem na pełny etat, ponadto znaleźli licznych współpracowników. W ciągu roku zostały opracowane dokładne parametry i schematy pojazdów. Podzielono je na dwie główne serie rakiet: HATV (Hybrid Atmospheric Test Vehicle) oraz HEAT (Hybrid Exo Atmospheric Transporter).

HATV ma być mniejszą wersją HEAT służącą do przetestowania różnych rozwiązań niższym kosztem. Średnica rakiety będzie wynosiła ledwie 200 mm. HATV zostanie wyposażony w silnik hybrydowy z utleniaczem w postaci podtlenku azotu i ziarnem epoksydowym jako stałym materiałem pędnym.


Dwie rakiety HATV w trakcie budowy


Ukończona HATV-1

HEAT to rakieta, która jest sercem całej pracy. Posłuży do głównego celu: wyniesienia człowieka w kosmos. Silnikiem będzie autorska konstrukcja hybrydowa napędzana ziarnem epoksydowym i ciekłym tlenem.


Schemat rakiety HEAT i statku załogowego

Na szczycie HEAT znajdzie się statek załogowy. Będzie zdolny do transportowania jednej osoby w pozycji półleżącej, zapewniając odpowiednią atmosferę, ciśnienie itp. niezależnie od otoczenia przez 24 godziny. Pozycja amatorskiego astronauty pozwoli tylko na ruchy rąk i głowy jednak nad głową znajdzie się przezroczysta kopuła, która zapewni niezapomniane widoki. Oprócz tego, w statku będzie miejsce na umieszczenie instrumentów naukowych.


Przekrój statku załogowego


Szczyt statku załogowego w budowie

Wszystkie rakiety będą startowały z barki, 12 mil na zachód od duńskiego brzegu (szkoda, że nie z Bornholmu  ).


Miejsce startu oraz lądowania rakiet


Schemat przedstawiający lot rakiety HEAT

Pierwsze okno startowe planowane jest na czerwiec 2010 roku. Ma wystartować HATV-1, HATV-2 oraz HEAT-1 (manekin z sensorami zamiast astronauty). Potem planowane są jeszcze dwa loty HEAT, natomiast HEAT-4 będzie lotem z człowiekiem na pokładzie.

Strona grupy: http://www.copenhagensuborbitals.com/
Blog (po duńsku): http://ing.dk/blogs/rumfartpaadenandenmaade
« Ostatnia zmiana: Lipiec 17, 2010, 13:54 wysłana przez wini »

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 16, 2010, 16:01 »
Nagranie z ostatniego testu silnika rakiety;

http://www.youtube.com/watch?v=39m7aJUn0z0

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 17, 2010, 18:11 »
Trochę o tym co już zostało zrobione.

Pierwszym krokiem z widocznymi efektami na drodze do celu było skonstruowanie silnika XLR-2. To była swoista próba sił: w jakim czasie można skonstruować mały silnik hybrydowy, ile to będzie kosztowało, jak z dostępnością materiałów. Paliwem była para docelowa, czyli ziarno epoksydowe oraz ciekły tlen.


Silnik XLR-2

19 września 2008 roku nastąpił test silnika na hamowni, który przebiegł wzorowo i był stuprocentowym sukcesem.


Test silnika XLR-2

można zobaczyć film z testu.
GG:8261459 nie gryzę

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 17, 2010, 18:12 »
Następnie rozpoczęto budowanie właściwego silnika dla rakiety HATV.


Produkcja dysz dla HATV

Pierwszy test nastąpił 8 marca 2009 roku. znajduje się film z testu.

Drugi raz ten sam silnik odpalono 14 czerwca 2009 roku.


Test silnika do rakiety HATV-1

Filmik umieszczono tutaj, tym razem na YouTube.
GG:8261459 nie gryzę

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 17, 2010, 18:12 »
W międzyczasie rozpoczęto eksperymentowanie nad mieszanką paliwową dla silnika rakiety HEAT. Skonstruowano miniaturową wersję silnika (którą ochrzczono wdzięczną nazwą baby-HEAT).

6 sierpnia 2009 roku znów w ruch poszła hamownia. Testowano zestaw: parafina (zamiast ziarna epoksydowego) i ciekły tlen. Tutaj film.


Pierwszy test baby-HEAT

Kolejny test nastąpił w nocy z 4 na 5 września. Film.


Drugi test baby-HEAT

Jeśli myślicie, że oni pracują 25 godzin na dobę skoro w takim tempie przeprowadzają kolejne testy to jestem ciekaw co powiecie na to, że już 17 września odbyło się próbne odpalenie silnika HATV - a tu film z tegoż wydarzenia. Trzy próby nowych rozwiązań w ciągu półtorej miesiąca - takiego tempa nawet NASA nie ma ;).


Odpalenie silnika HATV, lecz tym razem zamiast podtlenku azotu, był ciekły tlen


Stanowisko kontroli misji - widać, że Copenhagen Suborbitals bawią się coraz poważniej
GG:8261459 nie gryzę

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 17, 2010, 18:13 »
Przez cały ten czas konstruowany był HEAT-1. Statek kosmiczny jaki znajdzie się na HEAT-1 został nazwany Tycho Brache.


Główne części pod HEAT-1


Rdzeń Tycho Brache


Sekcja spadochronowa Tycho Brache

Na chwilę obecną ukończona została sekcja spadochronowa Tycho Brache. Trwają prace nad resztą statku załogowego, a także nad silnikiem HEAT-1.
GG:8261459 nie gryzę

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 17, 2010, 18:15 »

statek kosmiczny Tycho Brahe


stanowisko dowodzenia (jeszcze trochę i będzie jak w NASA ;) )

Więcej: http://cphevent.com/cs/events/2010/0228/
GG:8261459 nie gryzę

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 17, 2010, 18:26 »
Scaliłem dwa wątki w jeden. :)

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 18, 2010, 21:51 »
Duńczycy testowali procedury odzyskiwania pojazdu Tycho Brache na jego pełnoskalowym modelu.

GG:8261459 nie gryzę

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 18, 2010, 19:56 »
Mineło sporo czasu od ostatniego posta. Na stronie grupy do tej pory było cicho, dzisiaj pojawiły się dwa nagrania. Pierwsze z testów spadochronów, drugie z testów silnika. Oba są w zwolnionym tempie.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=zH9zB_jCNeU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=zH9zB_jCNeU</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=ht4OxMPgssw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=ht4OxMPgssw</a>

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 28, 2010, 01:29 »
Dobrze, że coś robią. Ciekawe jakie mają plany na sezon zimowy i czy zaimplementowali już poprawki sprzętowe, które spowodowały scrub podczas pierwszej próby startu tej jesieni.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 14, 2011, 08:11 »
Dwie nowe fotki ze strony grupy:

Produkcja silnika TM65


Produkcja prototypu systemu sterowania reakcyjnego

Offline Kosmos

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 125
  • Hevelius II - Polish Eagle
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 18, 2011, 16:36 »
Czy jest już znana data kolejnego startu ??

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 19, 2011, 15:58 »
Czy jest już znana data kolejnego startu ??

Kolejna próba miała mieć miejsce bodajże w czerwcu, ręki uciąć jednak nie dam :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Copenhagen Suborbitals
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 18, 2011, 20:59 »
Nowa strona Copenhagen Suborbitals:
http://www.copenhagensuborbitals.com/

:)