Autor Wątek: X-33 Venture Star  (Przeczytany 4583 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5838
  • One planet Once chance
X-33 Venture Star
« dnia: Wrzesień 09, 2013, 21:20 »
Witam na nowym wątku poświęconym niezrealizowanemu do dziś projektowi jednostopniowego pojazdu na sub/orbitę - X 33 oraz Venture Star:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-33



Jak myślicie, czy w dzisiejszych czasach możliwe jest zbudować taki pojazd? Czy w obliczu kłopotów z silnikami kompozytowymi, można było przeprojektować koncepcję pojazdu np. na wersję dwustopniową by jednak nie zmarnować korzyści z silników Aerospike? Czy znajdzie się ktoś chętny na sfinansowanie takiego lub podobnych projektów?

http://www.space.com/22708-test-firing-of-linear-aerospike-engine.html


---
Edit moheratora - poprawiłem literówkę w tytule. :)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2013, 21:52 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1950
    • Blue Dot Solutions
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 09, 2013, 21:50 »
Akurat rozwiązanie tego problemu z kompozytami pojawiło się wkrótce po zakończeniu programu.

Szkoda, bo to był niesamowity projekt, i mocno byłem nim zafascynowany pod koniec lat 90-tych.
A co dzisiaj by z tym było... trudno powiedzieć. Za dużo gdybania.
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5838
  • One planet Once chance
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 09, 2013, 22:47 »
Akurat rozwiązanie tego problemu z kompozytami pojawiło się wkrótce po zakończeniu programu.

Szkoda, bo to był niesamowity projekt, i mocno byłem nim zafascynowany pod koniec lat 90-tych.
A co dzisiaj by z tym było... trudno powiedzieć. Za dużo gdybania.

A można prosić o źródełko związane z rozwiązaniem kompozytowych problemów?
Mnie zastanawia, że LM prowadziło badania nad technologiami potrzebnymi dla X 33 do 2009 roku. Pytanie dlaczego w 2009 roku skończyli i jakie były efekty tych prac?

Mnie też ten projekt urzekł i urzeka do dziś. Niesamowite byłoby dożyć czasów jednostopniowych statków latających na LEO i z powrotem, za nieastronomiczną oczywiście cenę  ;)

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1013
  • [[ 61-SZY ! ROK EKSPLORACJI KOSMOSU ]]
    • Nauka - Trek.pl
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 09, 2013, 22:52 »
[...]Jak myślicie, czy w dzisiejszych czasach możliwe jest zbudować taki pojazd? Czy w obliczu kłopotów z silnikami kompozytowymi, można było przeprojektować koncepcję pojazdu np. na wersję dwustopniową by jednak nie zmarnować korzyści z silników Aerospike? Czy znajdzie się ktoś chętny na sfinansowanie takiego lub podobnych projektów?

Ponoć jeszcze niedawno bo do roku 2009  Lockheed-Martin nadal pracował nad tymi technologiami, a może i dłużej :
http://florydziak.blogspot.com/2013/02/venturestar.html

Też śledziłem z zaciekawieniem rozwój tego projektu w latach 90-tych i bardzo mi żal tego że ta świetna koncepcja silników nie została do tej pory zrealizowana:



A tu jeszcze ilustracja z porównanie rozmiarów wahadłowców i filmik ilustrujacy lot:


porównanie wielkości X-33, Venture Star i Space Shuttle

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=8oYI1CNaGrc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=8oYI1CNaGrc</a>


Silnik XRS-2200 Linear Aerospike
http://florydziak.blogspot.com/2013/05/silnik-xrs-2200-linear-aerospike.html

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5473

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1998
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 18, 2014, 11:37 »
Borysie, może to temat na oddzielny wątek o X-33, ale czy masz jakieś grafiki pokazujące dwie pozostałe koncepcje tego pojazdu?

Wstępne koncepcje (od lewej - projekt LM, bazujący na Star Clipperze, projekt Rockwella w oparciu o Space Shuttle, no i McDonnell-Douglas z rozwinięciem DC-X):


Tutaj późniejsze, bardziej dopracowane projekty:


A tak wyglądał koncept VS, pod koniec programu (brak ładowni, duże skrzydła):


Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18044
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 18, 2014, 11:42 »
Dzięki dla Ekoplanety i Borysa o nowy zestaw informacji. :) Przeniosłem post Borysa do wątku o X-33.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5838
  • One planet Once chance
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 06, 2014, 21:42 »
A propos udanej koncepcji kompozytowych zbiorników paliwa, na blogu Florydziaka znalazłem info, że zrobił to konkurent LM - Boeing. Na stronce jest nawet fotka tego sympatycznego zbiorniczka   :)
http://florydziak.blogspot.com/2013/07/venture-star-powraca.html
Teraz wiem, czemu Venture Star nie może powstać. X 33 to pomysł LM a kompozytowe zbiorniki ma konkurencja  ::)

Offline Rakietowy Bogdan

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 317
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 06, 2014, 22:15 »
Gdyby była odpowiednia wola ku temu mogliby się dogadać i zrobić to w ramach ULA... ale takowej raczej nie ma, bo projekt drogi i mało perspektywiczny. Zbiorniki posłużą raczej do apgrejdowania Delty IV :)

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2106
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 06, 2014, 22:23 »
W czasach tuż po odwołaniu projektu grupa analityków zrobiła obliczenia masy tych zbiorników i podobno okazało się ze różnica względem klasycznych zbiorników była niewielka, bo choć zbiorniki były lżejsze to wymagały bardziej rozbudowanej struktury trzymającej je na miejscu. Nie pamiętam już gdzie to znalazłem, jak komuś zależy i ma chwilę to może poszukać :)

Offline KonradL

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 611
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 07, 2014, 00:06 »
Swoja droga tylko 25% lzejszy(juz nawet pomijajac ciezsza strukture nosna)... To naprawde az tak wiele przy ciezarze paliwa przewozonego w tej skorupce?

Offline blackvillager

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Myśli to tylko zbiór elektrycznych impulsów...
    • Blackvillager blog
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 08, 2014, 00:21 »
Witam,
Korzystając z tego że jest to mój pierwszy post na tym forum chciałbym się serdecznie przywitać.
A teraz do rzeczy.
Gdy dowiedziałem się w ogóle o próbach zbudowania statku SSTO, m. in. właśnie z tego forum, siłą rzeczy trafiłem na koncepcję silników Aerospike. Bardzo mnie to zainteresowało więc postanowiłem zagłębić się w temat i zauważyłem że po zamknięciu jakichkolwiek testów przez LM w 2009 roku słuch o tych silnikach zaginął. I tutaj chciałbym zadać pytanie, którym, mam nadzieję, rozpocznę przynajmniej kilkupostową dyskusję. Czemu zaprzestano prowadzenia testów i jakiegokolwiek używania silników typu Aerospike? Przecież jest wiadome, że silniki te miały bardzo dobre "wyniki" testów. Nie chodzi mi tu także o używanie ich do budowy SSTO, lecz innych, kilkustopniowych statków.
Od razu chciałbym przedstawić moją opinię na ten temat.
Według mnie było to spowodowane niepowodzeniem projektu opisywanego w tym wątku. Bardzo optymistyczny był fakt że firma sama prowadziła testy, nawet już bez pomocy NASA. Jednak później zaprzestali także oni prace i możliwe że takie zamknięcie, chociaż nie do końca dobrze zapowiadającego się, projektu z perspektywami zostało źle odebrane i inne firmy lub instytucje boją się niejako teraz wznawiania projektów tego typu.
Pozdrawiam
Amatorskie artykuły z branży astronautyki:
blackvillager.blog.pl

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2071
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 08, 2014, 01:43 »
Miło powitać cię na forum ; silniki te niestety nie są idealne jakby się wydawało na pierwszy rzut oka; podczas startu ( przy 1 etapie ) mają słaby ciąg ; dopiero potem nadrabiają tym , że dysza się "elastycznie" dopasowuję do wysokości ( w przeciwieństwie do tradycyjnych "dzwonów" które są optymalnie dopasowane tylko do konkretnych granic wysokości ) jak coś przekręciłem to proszę o poprawkę ; pozdrawiam

Offline blackvillager

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Myśli to tylko zbiór elektrycznych impulsów...
    • Blackvillager blog
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 08, 2014, 09:39 »
Od razu chciałbym powiedzieć tylko, że nie jestem ekspertem w tym temacie, ani także w astronautyce.
Teraz do tematu. Chodzi o to, że silniki Aerospike właśnie ze względu na ich budowę są tylko w małym stopniu podatne na zmiany ciśnienia. Ich sprawność jest właśnie wyższa od zwykłych "dzwonów" przy wyższym ciśnieniu o 25-30%. Te dane pochodzą z Wikipedii, lecz podobno są ze strony, która ma coś wspólnego z NASA, więc można chyba trochę temu ufać. Wstawiam jeszcze kilka linków do bardziej wiarygodnych materiałów traktujących o danych technicznych tych silników.

https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=X3jkU4-aC8aM7AbGg4CoAg&url=http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20020017580.pdf&cd=14&ved=0CE4QFjAN&usg=AFQjCNEeggjRVt9ZlNPoOJY3ndDDCp27Dw&sig2=UDeKEKDNRSrp93-KA0c1ow

  http://www.astronautix.com/engines/xrs2200.htm

http://www.astronautix.com/engines/rs2200.htm

Pozdrawiam serdecznie
« Ostatnia zmiana: Sierpień 08, 2014, 09:46 wysłana przez blackvillager »
Amatorskie artykuły z branży astronautyki:
blackvillager.blog.pl

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: X-33 Venture Star
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 08, 2014, 10:39 »
Gdy dowiedziałem się w ogóle o próbach zbudowania statku SSTO, m. in. właśnie z tego forum, siłą rzeczy trafiłem na koncepcję silników Aerospike. Bardzo mnie to zainteresowało więc postanowiłem zagłębić się w temat i zauważyłem że po zamknięciu jakichkolwiek testów przez LM w 2009 roku słuch o tych silnikach zaginął.
Według mnie było to spowodowane niepowodzeniem projektu opisywanego w tym wątku. Bardzo optymistyczny był fakt że firma sama prowadziła testy, nawet już bez pomocy NASA. Jednak później zaprzestali także oni prace i możliwe że takie zamknięcie, chociaż nie do końca dobrze zapowiadającego się, projektu z perspektywami zostało źle odebrane i inne firmy lub instytucje boją się niejako teraz wznawiania projektów tego typu.
Pozdrawiam

Obiło mi się o uszy, że Firefly Space Systems szykuje reaktywację silników tego typu. Może warto wydzielić (skoro kolega chce się rozdyskutować:)) ten temat z tego wątku jak i tego co wskazałem i wrzucić całość do tematu Silniki Aerospike.