Autor Wątek: Dragon CRS-3  (Przeczytany 26403 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 23, 2014, 13:07 »
W przypadku pierwszego członu po pierwszym locie F9 v1.1 odzyskano jakieś fragmenty do badań:
Cytuj
“However, SpaceX recovered portions of the stage and now, along with the Grasshopper tests, we believe we have all the pieces to achieve a full recovery of the boost stage.”
http://www.parabolicarc.com/2013/10/16/spacex-releases-images-falcon-stage-descent/

Nie wyobrażam sobie aby teraz było inaczej, zwłaszcza, że teraz po raz pierwszy będą testować nogi.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2067
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 23, 2014, 17:11 »
Z tego co SpaceX mówił to nie planują próby odzyskania stopnia. Podejrzewam że byłby i tak bezużyteczny - zetknięcie rozgrzanych do białości silników z wodą z oceanu nie może się dobrze skończyć.

Silniki pierwszego stopnia są regeneracyjnie chłodzone naftą, która nie lubi zbyt wysokich temperatur (rozkłada się na wodór i węgiel; ten drugi blokuje kanały chłodzące). Wątpię by wewnętrzne ściany silnika osiągały podczas pracy temperatury wyższe niż 300-350oC (tyle, co włączona lutownica). Dodatkowo, podczas lądowania większość silników będzie wyłączona i co najwyżej - ciepła.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2067
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 23, 2014, 17:15 »
Z pewnością wyciąganie stopni z oceanu jest znacznie kosztowniejsze niż odebranie ich z miejsca wylądowania. Jednak SRB - boostery z STS były wyciągane z wody, zatem zakładam, że to się opłacało.

Prawdę mówiąc - nie bardzo. Więcej z tym było kłopotów niż korzyści.

Cytuj
Czy robi różnicę, że były one na paliwo stałe?

Nie, bardziej istotne jest to, że SRB były konstrukcyjnie przystosowane do lądowania w wodzie, podczas gdy Falcon 9 raczej nie jest.

Offline russex

  • Krystian Rusiniak
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • five, four, three, two, one - and Lift Off !!!
    • Młody Narodowiec
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 24, 2014, 06:23 »
Elon Musk ‏@elonmusk  4 godz.
Mounting landing legs (~60 ft span) to Falcon 9 for next month's Space Station servicing flight pic.twitter.com/zyfazr2BB2

Mój osobisty blog Młody Narodowiec

"Śmiało dążyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek"

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 24, 2014, 09:22 »
Musk na twiterze wrzucił fotkę F9 z nóżkami:);  https://twitter.com/elonmusk

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 711
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 24, 2014, 11:24 »
Żeby im się tylko nie otworzyły przy starcie :)

Offline KonradL

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 614
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 24, 2014, 12:12 »
Rzeczywiscie, taki projekt typu "kurolapka" wyglada troche nienaturalnie :)
W ogole, ciekawe czy nie zostana nalozone dodatkowe ogranicznia podczas startow odnosnie wiejacych wiatrow. Posadzic i utrzymac w pionie takiego patyka, z nie za szeroka podstawa moze byc problematyczne w trudniejszych warunkach.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 24, 2014, 17:01 »
Miejmy nadzieję , że nie będzie tak źle :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5822
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 24, 2014, 19:05 »
Filmik-animacja z grudnia, ale chyba jeszcze nie było go nam Forum - przebieg misji dla pierwszego stopnia z lądowaniem na lądzie stałym:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=jU2Bbkeq4ds" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=jU2Bbkeq4ds</a>

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 24, 2014, 19:48 »
Filmik-animacja z grudnia, ale chyba jeszcze nie było go nam Forum - przebieg misji dla pierwszego stopnia z lądowaniem na lądzie stałym:
Kerbal Space Program. Za to ładnie pokazuje rozłożenie nóg.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5822
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 25, 2014, 20:39 »
Z najnowszych ćwierknięć Muska:

Cytuj
Elon Musk ‏@elonmusk 24 lut
However, F9 will continue to land in the ocean until we prove precision control from hypersonic thru subsonic regimes

Czyli wodują na oceanie, gdyż nie są w stanie zapewnić odpowiedniej precyzji lądowania, czyli mówiąc wprost: zapewnić bezpieczeństwa dla ludzi w pobliżu. Zdaje się, że FAA też się tego czepia. Ale jak wykażą się wystarczającą precyzją? Loty GH2 chyba do tego nie wystarczą, czy zatem będą ustalać, a potem dokładnie namierzać miejsce wodowania?

Cytuj
Elon Musk ‏@elonmusk 1 godz.
All four landing legs now mounted on Falcon 9 pic.twitter.com/5ZNG1NflsG

Nowe zdjęcie nóg:


Offline Trafiony

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 360
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 25, 2014, 21:30 »

Czyli wodują na oceanie, gdyż nie są w stanie zapewnić odpowiedniej precyzji lądowania, czyli mówiąc wprost: zapewnić bezpieczeństwa dla ludzi w pobliżu. Zdaje się, że FAA też się tego czepia. Ale jak wykażą się wystarczającą precyzją? Loty GH2 chyba do tego nie wystarczą, czy zatem będą ustalać, a potem dokładnie namierzać miejsce wodowania?




Też mi się tak wydawało. Czy ktoś dotychczas lądował takim obiektem dokładnie na punkt? Wcale nie jest pewne jak to wyjdzie, i za którym razem opanują technikę takiego lądowania, i też wcześniejszego stabilnego bezpiecznego sterowanego lotu. Być może będą musieli długo nad tym popracować. A oczekiwany punkt lądowania wyznaczają teoretycznie na oceanie, tak się domyślam.
Te nogi będą zapewne robiły za powierzchnie sterujące, to nowy koncept jest.
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2014, 21:33 wysłana przez Trafiony »

Online station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 26, 2014, 07:59 »
Rzeczywiscie, taki projekt typu "kurolapka" wyglada troche nienaturalnie :)
W ogole, ciekawe czy nie zostana nalozone dodatkowe ogranicznia podczas startow odnosnie wiejacych wiatrow. Posadzic i utrzymac w pionie takiego patyka, z nie za szeroka podstawa moze byc problematyczne w trudniejszych warunkach.


Mnie zastanawia z kolei jaki wpływ (i czy duży) mają wpływ właśnie owe nóżki na stabilizację toru lotu rakiety podczas wynoszenia ładunku na orbitę. Bo jakby nie było - zmieniają one nieco geometrię pierwszego stopnia i w związku z tym Musk i spółka nie mają najmniejszych obaw, że im się rakieta zbuntuje podczas lotu "w górę"? W końcu to debiut tego typu rozwiązania, a ładunek nie będzie przecież makietą...
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2067
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 26, 2014, 09:34 »
Mnie zastanawia z kolei jaki wpływ (i czy duży) mają wpływ właśnie owe nóżki na stabilizację toru lotu rakiety podczas wynoszenia ładunku na orbitę.

Pozytywny. Są to de facto stateczniki.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5822
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 01, 2014, 20:01 »
Inny filmik, też nie najświeższy bo z grudnia, ale też go chyba nie było. Pokazuje całość operacji startu/lądowania - oczywiście w kształcie docelowym, więc jeszcze nie CRS-3.

Co ciekawe, widać z niego że lądowanie będzie odbywało się na jednym tylko silniku - centralnym, a wyhamowanie przed powrotem w atmosferę z użyciem trzech silników. Natomiast - co mnie zdziwiło - orientacja w przestrzeni przed lądowaniem odbędzie się samoczynnie po rozłożeniu nóg?

Z tym że nie jest to filmik firmowany przez SpaceX i trudno powiedzieć, czy czyjaś fantazja nie dała tu znać...

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=gAhRpFojYM4" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=gAhRpFojYM4</a>