Autor Wątek: Dragon CRS-3  (Przeczytany 34050 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mikii77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 268
  • LOXem, naftą i SOLIDem
Dragon CRS-3
« dnia: Luty 20, 2014, 19:31 »
To już pewne. Następny Falcon(CRS-3) będzie miał zamontowane nogi, jak narazie miękkie lądowanie na wodzie.
http://www.nasaspaceflight.com/2014/02/crs-3-falcon-9-first-stage-sport-legs-attempt-soft-splashdown/
Go Elon, Go!!!

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2184
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 20, 2014, 19:55 »
To już pewne. Następny Falcon(CRS-3) będzie miał zamontowane nogi, jak narazie miękkie lądowanie na wodzie.
http://www.nasaspaceflight.com/2014/02/crs-3-falcon-9-first-stage-sport-legs-attempt-soft-splashdown/

ooo i to jest news:D

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21005
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 20, 2014, 20:18 »
To już pewne. Następny Falcon(CRS-3) będzie miał zamontowane nogi, jak narazie miękkie lądowanie na wodzie.
http://www.nasaspaceflight.com/2014/02/crs-3-falcon-9-first-stage-sport-legs-attempt-soft-splashdown/

Bardzo ciekawa informacja! Lądowanie na wodzie oznacza, że głównie nie chcą ryzykować, ale zebrać jak najwięcej danych, tak?

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2184
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 20, 2014, 20:49 »
To już pewne. Następny Falcon(CRS-3) będzie miał zamontowane nogi, jak narazie miękkie lądowanie na wodzie.
http://www.nasaspaceflight.com/2014/02/crs-3-falcon-9-first-stage-sport-legs-attempt-soft-splashdown/

Bardzo ciekawa informacja! Lądowanie na wodzie oznacza, że głównie nie chcą ryzykować, ale zebrać jak najwięcej danych, tak?

Podejrzewam, że do lądowania na lądzie potrzebowaliby tyle pozwoleń, że nie warte byłoby to zachodu na tym etapie (o ile możliwe do uzyskania). Tak będą mogli sprawdzić system, przy okazji nie martwiąc się też o precyzyjna nawigacje.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 20, 2014, 20:49 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21005
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 21, 2014, 00:15 »
Postanowiłem wydzielić posty do oddzielnego wątku. Z pewnością będzie to bardzo gorący wątek! :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6131
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 22, 2014, 17:31 »
W zapodanym artykule pisze: "Mr. Mueller noted the aim is to conduct a soft landing – or soft touchdown – on water, after the first stage boosts back from its role in aiding Dragon’s ascent uphill."

Nie rozumiem z tego, czy ma być podjęta próba odzyskania pierwszego stopnia bez spadochronów, a tylko na silniku, czy też ma on tylko w miarę powoli opaść do wody, po czym roztrzaska się bądź utopi?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21005
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 22, 2014, 20:03 »
Może ta część zdania "...boosts back from its role in ..." oznacza powrót na silniku?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6131
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 22, 2014, 20:10 »
No tak, na silniku. Tylko czy będzie podjęta próba odzyskania stopnia, czy raczej zakłada się, że nie przetrzyma on wodowania?

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 22, 2014, 22:21 »
No tak, na silniku. Tylko czy będzie podjęta próba odzyskania stopnia, czy raczej zakłada się, że nie przetrzyma on wodowania?

Z tego co SpaceX mówił to nie planują próby odzyskania stopnia. Podejrzewam że byłby i tak bezużyteczny - zetknięcie rozgrzanych do białości silników z wodą z oceanu nie może się dobrze skończyć. Wszystko co jest ważne otrzymają z danych pomiarowych, a koszt wyłowienia stopnia przekracza zancząco jego wartość.
Zapraszam na mój blog :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6131
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 22, 2014, 22:31 »
Z pewnością wyciąganie stopni z oceanu jest znacznie kosztowniejsze niż odebranie ich z miejsca wylądowania. Jednak SRB - boostery z STS były wyciągane z wody, zatem zakładam, że to się opłacało. Czy robi różnicę, że były one na paliwo stałe?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5000
  • Realista do bólu;-)
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 23, 2014, 03:33 »
Z pewnością wyciąganie stopni z oceanu jest znacznie kosztowniejsze niż odebranie ich z miejsca wylądowania. Jednak SRB - boostery z STS były wyciągane z wody, zatem zakładam, że to się opłacało. Czy robi różnicę, że były one na paliwo stałe?
           ... czytalem sugestie, ze oplacalo sie srednio, czy nawet rozmontowywac, czyscic i montowac od nowa. Ale ktos chcial system odzyskiwalny i placil ... to dostal;-) Z powazaniem
                         Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21005
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 23, 2014, 09:51 »
Z tego co SpaceX mówił to nie planują próby odzyskania stopnia. Podejrzewam że byłby i tak bezużyteczny - zetknięcie rozgrzanych do białości silników z wodą z oceanu nie może się dobrze skończyć. Wszystko co jest ważne otrzymają z danych pomiarowych, a koszt wyłowienia stopnia przekracza zancząco jego wartość.

Wydaje mi się, że spróbują odzyskać dolny stopień (tzn. go wyłowić), ale tylko dla badań i o próbie przywrócenia go do kolejnego lotu nie może być mowy. Ale tu też trzeba by sprawdzić jakiimi statkami będzie w dniu startu dysponować SpaceX.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6131
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 23, 2014, 10:34 »
o próbie przywrócenia go do kolejnego lotu nie może być mowy.

Dlaczego? Rozumiem z Twojej wypowiedzi, że są jakieś zasadnicze przeszkody?

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 747
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 23, 2014, 10:58 »
W rakietach SRB zdaje się że nie było zbyt wielu ruchomych części,nie jest to skomplikowana konstrukcja.Stopień na paliwo ciekłe z 9 silnikami to zupełnie co innego.Mamy tam ich tysiące oraz przewody i rurki paliwowe o różnym przekroju które zostałyby zabrudzone przez wpływającą do nich morską wodę glonami i innym syfem.A przytkanie takiego przewodu paliwowego podczas startu zakończyłoby się bardzo źle.Natomiast oczyszczenie tego wszystkiego trwałoby chyba wieki.Tak przynajmniej to wygląda na mój rozum.Mogą ewentualnie wykorzystać taki wyłowiony stopień do testu typu hot-fire.
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2014, 11:13 wysłana przez alnitak »

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2184
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 23, 2014, 11:31 »
o próbie przywrócenia go do kolejnego lotu nie może być mowy.

Dlaczego? Rozumiem z Twojej wypowiedzi, że są jakieś zasadnicze przeszkody?

Podobnie jak kanarek myślę, że spróbują wyłowić stopień do badań, ale raczej nie ma szans na jego kolejny lot. Samo zetknięcie gorących silników z zimną wodą może poważnie osłabić lub wręcz spowodować liczne pęknięcia materiału dysz i silników. No i nie zapomnijmy, że sam zbiornik jest raczej cienki i słabo odporny na siły działające z zewnątrz i po uderzeniu w wodę (po wyłączeniu silników) pewnie pojawi się sporo wgnieceń. W sumie to patrząc na to, że sam projekt nie zakładał wodowania to nie wiadomo, czy wszystko po prostu nie pójdzie na dno po kilku minutach (jak będą jakieś rozszczelnienia to na pewno).

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Dragon CRS-3
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 23, 2014, 11:31 »