Autor Wątek: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA  (Przeczytany 4876 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 23, 2014, 00:04 »
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?
Nie za bardzo rozumiem. Przy każdym rozwiązaniu kiedy katastrofa to "sajonara kasa za I stopień".
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?

Zgadza się dodanie skrzydełek to nie taka prosta sprawa - inaczej Musk dawno by w to wszedł ( konstrukcja musi być bardzo solidna; skrzydła też swoje ważą) pewnie nie ma idealnego rozwiązania
Dlatego pisałem o 120 tonach.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 23, 2014, 00:06 wysłana przez 0x3ffe »
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 23, 2014, 01:04 »
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?
Nie za bardzo rozumiem. Przy każdym rozwiązaniu kiedy katastrofa to "sajonara kasa za I stopień".

Napiszę inaczej... takie coś nie odejdzie na drugi krąg.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6142
  • One planet Once chance
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 10, 2015, 21:01 »
Czy coś nowego wiadomo a propos X1? Jakaś cichosza w temacie....  :(

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3360
  • Realista do bólu;-)
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #33 dnia: Luty 10, 2015, 21:56 »
http://www.networkworld.com/article/2880963/security0/darpa-moves-closer-to-inexpensive-jet-launched-satellite-system.html
nie do konca XS-1, ale bliskie;-) Z powazaniem
                                                                                  Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8301
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #34 dnia: Maj 20, 2016, 08:21 »
Program samolotu kosmicznego XS-1 oczekuje na kolejny etap realizacji:

DARPA is finalizing a request for proposals for the second phase of the XS-1 development program. The agency could release that acquisition document as early as this month, DARPA officials have said. A contract award, as part of a public-private partnership, could come as early as 2017 with the first flight tests in 2020.

http://spacenews.com/why-darpa-is-pursuing-a-reusable-spaceplane/
EDIT:
In effect, the XS-1 is intended to replace the traditional expendable "first stage" of a multistage launch vehicle, but with the capability of flying at hypersonic speeds. In a fashion similar to an expendable first stage, the XS-1 should enable an expendable upper stage to separate and deploy a payload into orbit. This hypersonic stage will be designed to return to Earth and be serviced fast enough to repeat the process at least once every 24 hours.

http://www.spacedaily.com/reports/DARPAs_XS_1_Spaceplane_999.html

« Ostatnia zmiana: Maj 26, 2016, 07:27 wysłana przez Orionid »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 25, 2016, 23:57 »
Czy już coś więcej wiadomo o nowej fazie prac nad XS-1?

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8301
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #36 dnia: Maj 28, 2017, 08:55 »
Kosmiczny samolot odmieni dostęp do orbity
26.05.2017

Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) i firma Boeing budują pojazd łączący zalety rakiet i samolotów. Będzie mógł wynosić satelity na orbitę nawet po kilkugodzinnym a nie kilkumiesięcznym przygotowaniu, przy ułamku dzisiejszych kosztów.

XS-1, czyli Experimental Spaceplane 1 nie jest ani całkiem samolotem, ani rakietą, lecz łączy cechy obu typów pojazdów. Będzie startował pionowo, jak rakieta, z pomocą własnego paliwa kriogenicznego (ciekłego wodoru i tlenu). Przed osiągnięciem wysokości orbitalnej uwolni się od niego jednorazowy drugi stopień, który umieści na orbicie wynoszony ładunek. Główny pojazd wróci po tym na Ziemię i podobnie do wahadłowców wyląduje jak zwykły samolot. Co więcej, wszystko będzie odbywało się automatycznie, bez pilota na pokładzie.
 
Loty testowe mają się odbyć już w 2020 roku. „Samolot” nazywany też „Phantom Express” ma po pierwsze zwiększyć bezpieczeństwo USA dzięki zrewolucjonizowaniu sprawności wynoszenia satelitów na niską orbitę okołoziemską. Na przykład, jeśli dojdzie do uszkodzenia któregoś z orbitalnych działających urządzeń, będzie można je szybko wymienić. Nowa technologia ma też odmienić usługi komercyjne. Jak podaje DARPA, koszt wyniesienia satelity będzie dziesięciokrotnie niższy niż obecnie, a przygotowania do startu zamiast w miesiącach, będą liczone w dniach, a nawet w godzinach.
 
DARPA podkreśla przy tym, że nowe sposoby dotarcia na orbitę o krótkim okresie przygotowania to wymóg XXI wieku. Aby pomóc w ich szerszym wykorzystaniu, Agencja zamierza udostępnić wybrane dane z budowy i testów pojazdu oraz specyfikacje dotyczące potencjalnych ładunków.
 
„Jesteśmy zachwyceni, widząc, jak ten futurystyczny potencjał staje się rzeczywistością” - powiedział Brad Tousley, dyrektor Biura Technologii Taktycznych w DARPA. „Prezentacja przypominającego loty samolotem, dostępnego na żądanie i rutynowego dostępu do przestrzeni jest ważna dla zaspokojenia krytycznych potrzeb Departamentu Obrony i może otworzyć drzwi dla szeregu komercyjnych możliwości nowego rodzaju” - wyjaśnił. (PAP)

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,414345,kosmiczny-samolot-odmieni-dostep-do-orbity.html
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/xs-1-nowy-samolot-rakieta-wojska-usa-do-prowadzenia-wojny-w-kosmosie,743350.html
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2017, 08:34 wysłana przez Orionid »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #37 dnia: Maj 28, 2017, 11:58 »
Jaki jest ostateczny skład konsorcjum, które zbuduje XS-1? Głowno dowodzący to Boeing, ale pewnie jest kilka innych spółek?

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8301
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #38 dnia: Lipiec 01, 2017, 00:13 »
XS-1: pierwszy lot w 2020?
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 29 CZERWCA 2017

(...) Pojazd XS-1 ma być zdolny do wielokrotnego i częstego użytku. Pod koniec projektu pojazd powinien być zdolny do wykonania 10 lotów w ciągu 10 dni przy koszcie około 5 milionów dolarów za lot, wliczając w to koszt jednorazowego górnego stopnia. Dlatego też m.in. XS-1 ma być zdolny do autonomicznego lądowania na lotnisku po wykonaniu zadania. Pierwsze loty odbędą się z Florydy, gdzie dostępna jest infrastruktura z czasów programu wahadłowców. (...)

http://kosmonauta.net/2017/06/xs-1-pierwszy-lot-w-2020/
https://spaceflightnow.com/2017/06/13/boeing-darpa-to-base-xs-1-spaceplane-at-cape-canaveral/

« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2017, 00:36 wysłana przez Orionid »

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6142
  • One planet Once chance
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 27, 2017, 07:48 »
Nowe wiadomości odnośnie planowanego kosmoplanu DARPA:

DARPA also has come under criticism for rejecting commercial proposals for a military space plane in favor of a new development venture with Boeing Phantom Works.

Kennedy said the experimental space plane, dubbed XS-P, will help the military services launch satellites into space quickly and at less cost than traditional methods. DARPA reportedly invested $40 million in the project.

The space plane was initially named the XS-1 but it was relabeled once DARPA realized XS-1 also was the designation of the original rocket engine–powered aircraft, the Bell XS-1, designed and built in 1945.

The new XS-P uses an AR-22 engine built by Aerojet Rocketdyne. It would be reusable like a commercial airliner and DARPA wants it to be able to fly to space 10 times in 10 days.

An initial flight is scheduled for 2019, said Kennedy. The contract with Boeing is an "other transactions" deal so it will be up to the company to move it forward after the development is completed.


https://www.space.com/38852-darpa-aims-to-disrupt-national-security-space-business.html

W związku z powyższym proszę moderatora o dodanie nowej nazwy kosmoplanu - XS-P, do tytułu wątku  :)
« Ostatnia zmiana: Listopad 27, 2017, 07:51 wysłana przez ekoplaneta »

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8301
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
« Odpowiedź #40 dnia: Lipiec 17, 2018, 08:51 »
Intensywne testy silnika dla samolotu kosmicznego US Army. 10 zapłonów w 10 dni
12 lipca 2018 Paweł Ziemnicki

Amerykański koncern Aerojet Rocketdyne przeprowadził długotrwałą kampanię testową swojej jednostki napędowej AR-22. Silnik będzie napędzał eksperymentalny samolot kosmiczny Phantom Express. Boeing buduje tę maszynę na zlecenie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA).

Samolot kosmiczny Phantom Express (dawniej XS-1) ma zagwarantować Amerykanom elastyczny i tani dostęp do przestrzeni kosmicznej, zmniejszając tym samym ich zależność w przedmiotowym obszarze od rakiet nośnych. Maszyna będzie startować pionowo, zaś lądować poziomo na pasie startowym.

Docelowo statek ma być zdolny odbyć nawet 10 lotów w ciągu 10 następujących po sobie dni. Ważnym krokiem na drodze do tego celu była seria testów silnika AR-22 dla wahadłowca, zrealizowana przez Aerojet Rocketdyne. Próby odbywały się w dniach 26 czerwca – 6 lipca 2018 r. w NASA Stennis Space Center. W ciągu 240 godzin 10 razy z powodzeniem włączano jednostkę napędową, za każdym razem pozwalając jej pracować przez około 100 sekund. Przed każdym kolejnym uruchomieniem stan systemu sprawdzali technicy. Odpaleniu z 3 lipca przyglądał się szef DARPA, Steve Walker.

Dzięki AR-22 przenosimy się na kolejny poziom i zademonstrowaliśmy, że codzienny, niedrogi dostęp do przestrzeni kosmicznej jest w zasięgu. Phantom Express to przełomowy system wielokrotnego użytku. Pomyślne ukończenie tej bardzo wymagającej serii testów silników rakietowych potwierdziło nowy poziom zdolności wspomagania dla tego innowacyjnego pojazdu nośnego. Uruchamianie AR-22 w ciągu 24 godzin powtarzane przez 10 dni demonstruje możliwości tego silnika i możliwość szybkiego, responsywnego dostępu do przestrzeni kosmicznej.

                         Eileen Drake, prezes Aerojet Rocketdyne

Materiałem pędnym dla AR-22 jest ciekły wodór, z ciekłym tlenem w roli utleniacza. Phantom Express będzie wyposażany w górny człon rakietowy jednorazowego użytku, zdolny dostarczać do 1361 kg ładunku na wyższe pułapy niskiej orbity okołoziemskiej (LEO).

Statek będzie służył przede wszystkim amerykańskiej armii, zapewniając dogodną możliwość wynoszenia mniejszych satelitów na orbitę. Tego typu samoloty kosmiczne mogą okazać się szczególnie przydatne dla USA w przypadku konfliktu zbrojnego z nieprzyjacielem dysponującym bronią antysatelitarną (ASAT). Niemniej, z usług takich wahadłowców będą najpewniej korzystać również klienci komercyjni.

https://www.space24.pl/intensywne-testy-silnika-dla-samolotu-kosmicznego-us-army-10-zaplonow-w-10-dni
http://www.spaceflightinsider.com/organizations/aerojet-rocketdyne/ar-22-engine-fired-10-times-in-as-many-days/