Autor Wątek: Buran  (Przeczytany 23612 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 23, 2010, 13:11 »
Dzięki za informacje astropl! :) Tak, ta stronka, którą wymieniłeś, to istna kopalnia wiedzy o Buranie.

Skąd informacja o wichurze? O ile wiem, to:

12.05.2002 o 05:40 GMT w MIK-112 (hala montażowa wahadłowca Buran na Bajkonurze) doszło do wypadku, w którym śmierć poniosło 8 robotników. Pracowali oni na wysokości 80 m przy remoncie dachu, który zawalił się na nich. Szczątki walącej się konstrukcji spadły również na sam orbiter.

Ciekawe..  ja słyszałem ze kolei, że dach był uszkodzony/zawalił się w efekcie dużego naporu śniegu (przekraczającego 1.5x dopuszczalne obciążenie). Czyżby te prace, o których jest wspomniane, miały na celu naprawę dachu??

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 23, 2010, 13:14 »
Wydaje mi się też (nie opierając się tylko na tej grafice), że Buran miał większą rozpiętość skrzydeł :
« Ostatnia zmiana: Lipiec 23, 2010, 23:49 wysłana przez Matias »

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4032
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Buran
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 23, 2010, 13:20 »

Ciekawe..  ja słyszałem ze kolei, że dach był uszkodzony/zawalił się w efekcie dużego naporu śniegu (przekraczającego 1.5x dopuszczalne obciążenie). Czyżby te prace, o których jest wspomniane, miały na celu naprawę dachu??

Uszkodzenie przez śnieg jest możliwe, ale bezpośrednie zawalenie się - na pewno nie. W połowie maja w tamtym rejonie panują upały rzędu 30-40 stopni, więc sam rozumiesz... Zresztą - to jest fotka z dnia wypadku - śniegu tam raczej nie widać.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 23, 2010, 14:01 »
Uszkodzenie przez śnieg jest możliwe, ale bezpośrednie zawalenie się - na pewno nie. W połowie maja w tamtym rejonie panują upały rzędu 30-40 stopni, więc sam rozumiesz... Zresztą - to jest fotka z dnia wypadku - śniegu tam raczej nie widać.

No właśnie, hangar zawalił się w maju. Ja czytałem to w jakimś wątku na nsf (właśnie o Buranie) jakiś czas temu, i tam m.in dwóch userów z Rosji wspominało coś o śniegu (zaraz odświeżę sobie pamięć).

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Buran
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 23, 2010, 14:57 »
No i najważniejsza grafika (którą Varcetti powinien wstawić do postu w którym zamieścił porównanie STS do Burana - jak się tam pojawi to swój post wykasuję :)).

Wydaje mi się też (nie opierając się tylko na tej grafice), że Buran miał większą rozpiętość skrzydeł :

Najważniejsza różnica wg mnie, to oprócz "systemu napędowego" brak gondol w Buranie, to upraszcza budowę.

Offline Varcetti

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26
Odp: Buran
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 23, 2010, 19:16 »
No właśnie, hangar zawalił się w maju. Ja czytałem to w jakimś wątku na nsf (właśnie o Buranie) jakiś czas temu, i tam m.in dwóch userów z Rosji wspominało coś o śniegu (zaraz odświeżę sobie pamięć).
Ja znalazłem informacje o padającym deszczu oraz wichurach. Obecnie w opisie wpisałem, że dach zawalił się podczas prac konserwatorskich (bo to jest pewne akurat).

No i najważniejsza grafika (którą Varcetti powinien wstawić do postu w którym zamieścił porównanie STS do Burana - jak się tam pojawi to swój post wykasuję :)).

Wydaje mi się też (nie opierając się tylko na tej grafice), że Buran miał większą rozpiętość skrzydeł :

Schemat wstawiony a co do skrzydeł - "Radziecki prom jest o 1 metr krótszy od Space Shuttle, ma także większą rozpiętość skrzydeł (Space Shuttle ma 23,34 m, podczas, gdy Buran dokładnie 24 metry)" ;)

Offline mss

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4095
  • Space is not only about science, it is a vision,
    • Astronauci i ich loty...
Odp: Buran
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 23, 2010, 22:53 »
No właśnie, hangar zawalił się w maju. Ja czytałem to w jakimś wątku na nsf (właśnie o Buranie) jakiś czas temu, i tam m.in dwóch userów z Rosji wspominało coś o śniegu (zaraz odświeżę sobie pamięć).

Oto ON  ;D

Jednak przyczyną bezpośrednią był remont i przeciążenie dachu  :'(

Fotografie zniszczeń => http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=636.msg6929#msg6929  :'(

Inne źródło informacji po rosyjsku:
a) Nowosti kosmonawtiki nr 7 z 2002 roku
b) Nowosti kosmonawtiki nr 8 z 2002 roku
Intel Core i5-2320 3GHz/8GB RAM/AMD Radeon HD 7700 Series/HD 1 TB/Sony DVD ROM...

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 23, 2010, 23:27 »
Fotografie zniszczeń => http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=636.msg6929#msg6929  :'(

Tak, to ten wątek :) Wszystkie foto pochodzą ze strony Wadima Łukaszewicza, którą zapodał astropl.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 24, 2010, 01:30 »
Hmm grzebię w tym wątku zapodanym przez mss i co ciekawe tych wahadłowców rosyjskich było sporo więcej. 5 egzemplarzy budowanych do lotu oraz 8 jako pełnowymiarowe makiety czy konstrukcje testowe (tak jak amerykańskie Enterprise czy Pathfinder).

I tak mamy z 'lotnych' maszyn :
- 1K "Buran" - jedyny wahadłowiec, który poleciał na orbitę, zniszczony w czasie zawalenia się hangaru.
- 2K "Ptichka" (chociaż ponoć ta prawdziwa nieoficjalna nazwa była inna ;)) - jest do dzisiaj w hangarze w Kazachstanie (należy do tego państwa)
- 3K - jest przechowywany w Moskwie (tak jak Varcetti pisał - rdzewieje teraz na jakimś parkingu)
- 4K - egzemplarz, którego budowa nie została ukończona. Jedna z fotek z nsf (wygląda naprawdę smutnie) :



- 5K - budowa nieukończona, został rozebrany

Pełnowymiarowe egzemplarze wahadłowców :

- 1M - jest w parku Gorky park (Moskwa), gdzie robi za atrakcję turystyczną "The Buran: the space travel"

- 2M - był używany do testów atmosferycznych (foto pierwsze) i obecnie jest w Bahrajnie (foto drugie). Ten egzemplarz jako jedyny miał silniki odrzutowe (które pozwalały mu kołować) :



- 3M - trzymany jest w siedzibie RSC Energia, na fotce drugiej jest na drugim planie, na pierwszym planie ofkorz Kliper :) :



- 4MT - jest w Bajkonurze :



- 5M - trzymany w Centralnym Instytucie Aerodynamicznym (TsAGI) :



- 6M - jest w NIIhimmash w rejonie Moskwy :



- 7M - trzymany jest w budynku w Bajkonurze (ten widoczny wyżej, chociaż wg drugiej wersji to to jest 4MT, na dole widoczny jest 2K) :



- 8M - trzymany w Centrum Przygotowań Kosmonautów im. Gagarina

Dane w oparciu o NSF (głównym źródłem jest jednak znana nam buran.ru).
« Ostatnia zmiana: Lipiec 24, 2010, 01:35 wysłana przez Matias »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 24, 2010, 01:55 »
Okej, ostatnia fotka, a raczej model Burana, bardzo fajnie widać elementy konstrukcyjne (i te silniki odrzutowe :)). Źródło.

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4032
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Buran
« Odpowiedź #25 dnia: Lipiec 24, 2010, 09:29 »

Pełnowymiarowe egzemplarze wahadłowców :

- 1M - jest w parku Gorky park (Moskwa), gdzie robi za atrakcję turystyczną "The Buran: the space travel"

- 2M - był używany do testów atmosferycznych (foto pierwsze) i obecnie jest w Bahrajnie (foto drugie). Ten egzemplarz jako jedyny miał silniki odrzutowe (które pozwalały mu kołować) :


Pozwolę sobie trochę uzupełnić i skorygować powyższe informacje.

Poniżej dwa zdjęcia 1M, wykonane we wrześniu 2005 w Moskwie:





Natomiast 2M od października 2008 roku jest wystawiany w Muzeum Techniki w Speyer (Niemcy), przez które został zakupiony. Poniżej kilka fotek z kwietnia 2010.









« Ostatnia zmiana: Lipiec 24, 2010, 09:34 wysłana przez astropl »
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: Buran
« Odpowiedź #26 dnia: Lipiec 24, 2010, 12:55 »
Dzięki! :) Informacje były z 2005 roku, więc nie dziwię się, że co nieco się pozmieniało. Czyli Niemcy kupili ten wahadłowiec od szejków z Bahrajnu? To pocieszające, bo przynajmniej maszyna nie kurzy się na jakiejś pustyni...

A btw jak wrażenia z oglądania tego wahadłowca? :) Do środka można wejść (siedzisz na jakichś schodach, to luka od podwozia czy jakieś wejście od dołu na pokład? :))?  Widoczne płytki to imitacja czy prawdziwe osłona termiczna? To był model do testów atmosferycznych, więc nie wiem czy (zwłaszcza!) Rosjanie umieszczaliby na nim prawdziwe płytki...

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4032
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Buran
« Odpowiedź #27 dnia: Lipiec 24, 2010, 14:24 »
Dzięki! :) Informacje były z 2005 roku, więc nie dziwię się, że co nieco się pozmieniało. Czyli Niemcy kupili ten wahadłowiec od szejków z Bahrajnu? To pocieszające, bo przynajmniej maszyna nie kurzy się na jakiejś pustyni...

A btw jak wrażenia z oglądania tego wahadłowca? :) Do środka można wejść (siedzisz na jakichś schodach, to luka od podwozia czy jakieś wejście od dołu na pokład? :))?  Widoczne płytki to imitacja czy prawdziwe osłona termiczna? To był model do testów atmosferycznych, więc nie wiem czy (zwłaszcza!) Rosjanie umieszczaliby na nim prawdziwe płytki...

Niemcy kupili go od Rosjan (za 37 milionów dolarów), do Bahrajnu był tylko wypożyczony. Wejść można lukiem technicznym (schodkami, na których siedzę) do pomieszczenia, w którym nominalnie powinny być zamocowane zbiorniki materiałów pędnych, ogniwa paliwowe itp, bądź do ładowni, na podest umieszczony tuż za kabiną pilotów. Ładownia jest widoczna w całości, wraz z wyposażenim, do kabiny można tylko zajrzeć przez okienka, ale na fotelach siedzą manekiny w skafandrach, konsole są podświetlone, a z głośników słychać nagrane rozmowy pilotów z centrum kontroli. Ciekawe uczucie :) Natomiast płytki są oczywiście tylko atrapą, ale widać to dopiero z bliska. Zdecydowanie polecam taką wycieczkę, w muzeum jest też sporo innych atrakcji astronutycznych.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2100
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Buran
« Odpowiedź #28 dnia: Lipiec 27, 2010, 12:13 »
Waldek, a jak jest z tymi silnikami odrzutowymi? Miał mieć czy nie?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4032
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Buran
« Odpowiedź #29 dnia: Lipiec 27, 2010, 12:17 »
Waldek, a jak jest z tymi silnikami odrzutowymi? Miał mieć czy nie?

Na bardzo wczesnym etapie projektowania miał mieć. Później z nich zrezygnowano, jedynie 2M (BST-002) został w nie wyposażony, aby przeprowadzć serię wzlotów i lądowań.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl