Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 117279 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 463
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1020 dnia: Czerwiec 23, 2019, 12:31 »
A do wersji załogowej nie może być zbyt długa droga, skoro ma polecieć w 2023.

Ile trzeba udanych lotów BFR, żeby została przyznana koncesja na loty załogowe? 5 może 10? a ile do 2023 będzie lotów BFR? ze dwa?
Przecież w 2019 to chyba jeszcze nic na orbitę nie wystartuje? a co oni zdążą zrobić przez kolejne trzy lata?


Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2067
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1021 dnia: Czerwiec 23, 2019, 13:26 »
Sorry, nie śledzę tego zbyt dokładnie. Czyli to na pierwszym planie to będzie Super Heavy?

Raczej dolna sekcja Starshipa.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19503
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1022 dnia: Czerwiec 23, 2019, 18:07 »
Ile trzeba udanych lotów BFR, żeby została przyznana koncesja na loty załogowe? 5 może 10? a ile do 2023 będzie lotów BFR? ze dwa?
Przecież w 2019 to chyba jeszcze nic na orbitę nie wystartuje? a co oni zdążą zrobić przez kolejne trzy lata?

Koncesja? To chyba złe słowo. Dla lotów NASA pewnie była by długa seria. Dla własnych lotów - pewnie tutaj byłaby inna kwestia, być może związana z częścią lotniczą?
(Tak próbuję sobie przypomnieć problemy ze SpaceShipTwo, gdzie lotnicza FAA się udzielała).

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1711
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1023 dnia: Czerwiec 23, 2019, 20:07 »
Sorry, nie śledzę tego zbyt dokładnie. Czyli to na pierwszym planie to będzie Super Heavy?

Raczej dolna sekcja Starshipa.

Dokładnie, to będzie dolna część Starshipa.

A do wersji załogowej nie może być zbyt długa droga, skoro ma polecieć w 2023.

Ile trzeba udanych lotów BFR, żeby została przyznana koncesja na loty załogowe? 5 może 10? a ile do 2023 będzie lotów BFR? ze 3?
Przecież w 2019 to chyba jeszcze nic na orbitę nie wystartuje? a co oni zdążą zrobić przez kolejne dwa lata?



Jeżeli nic nie wybuchnie to orbitę powinni osiągnąć jakoś w przyszłym roku. Starship ma być w zamyśle gotowy do lotu po zatankowaniu więc w sumie teoretycznie będą mogli latać codziennie. Oczywiście rzeczywistość nie jest taka kolorowa i na pewno tak to nie będzie wyglądać. Co do załogowych lotów to na ile się orientuje, jeżeli będą to ich ludzie i podpiszą odpowiednie klauzule to raczej większych problemów z pozwoleniem nie będą mieli. Ogólnie tutaj jest ciekawa sytuacja bo prawo jak zwykle jest trochę w tyle za rzeczywistością i w sumie nie ma w 100% określone kto i jak ma się tym zajmować i obecnie działające organizacje próbują to nadrabiać w miarę możliwości. NASA w tym przypadku nie będzie miała za wiele do powiedzenia.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5821
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1024 dnia: Czerwiec 23, 2019, 21:42 »
Czyli Super Heavy jeszcze w ogóle nieruszony? Z Raptorami też nietęgo im idzie, skoro egzemplarz nr 5 jest uszkodzony i muszą czekać na 6-ty z testami. (A Super Heavy potrzebuje ich zdaje się 31, ale być może tak było w poprzedniej, większej wersji, teraz trochę mniej.)

Nie lubię marudzić, ale chciałbym wiedzieć jak Musk planuje osiągnąć swój cel i wysłać w przyszłym roku zestaw na orbitę, nie mówiąc już o tym, że w 2023 z załogą. Jeśli rzeczywiście taki jest jego plan. Bo inaczej owszem, podniecamy się blaszakami, ale nie mamy pojęcia o co z nimi chodzi - w czym tak naprawdę chcemy mu kibicować :)

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2058
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1025 dnia: Czerwiec 24, 2019, 07:58 »
Mi się już nie chce nawet komentować tych "blaszek", w dodatku te terminy.... ::)  trzeba być naprawdę naiwnym i kompletnie nieobeznanym aby dawać wiarę w ten 2023.... Niektórym wydaje się, że "kanki mleka" polecą na napęd antygrawitacyjny ;) Jeszcze parę lat temu miłośnicy astronautyki też dali się prosto nabrać na marketingowy bełkot Musk'a o locie wokół Księżyca w 2018 roku. Poza tym ciągle drżę na samą myśl, że Musk chce te bojlery gdziekolwiek wysłać i w dodatku jeszcze tam napakować ludzi.... To naprawdę brzmi jak niedobre sci-fi.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 24, 2019, 08:03 wysłana przez station »
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5821
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1026 dnia: Czerwiec 24, 2019, 11:34 »
Ale ja nie krytykuję tego co majstruje Musk, bo on zdążył już udowodnić, że potrafi coś ciekawego i nowatorskiego zrobić. Chodzi mi o to, że nie bardzo jest jak zastanawiać się nad tym, co się dzieje przy BFR, skoro tak naprawdę nic nie wiemy poza tym, że możemy sobie pooglądać zza płota jakieś konstrukcje z blachy.

Oczekiwałbym, że Musk przedstawi jakiś realny plan, czyli ten, który w rzeczywistości realizuje SpaceX. Wówczas moglibyśmy się zastanawiać, analizować poszczególne pomysły (ci z nas, których na to stać), a nie czekać aż to coś nagle śmignie w kosmos, albo wybuchnie. Mamienie mediów jest skuteczną zagrywką PR-ową, ale nie każdego to przyciąga.

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 694
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1027 dnia: Czerwiec 24, 2019, 12:03 »
E. Musk ma się odezwać po pierwszym lotnym teście tego koromysła z lotkami w Boca Chica. Test ma być pod koniec czerwca, więc liczę na jakieś nowe wieści na początku lipca. ;)

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 820
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1028 dnia: Czerwiec 24, 2019, 13:40 »
E. Musk ma się odezwać po pierwszym lotnym teście tego koromysła z lotkami w Boca Chica. Test ma być pod koniec czerwca, więc liczę na jakieś nowe wieści na początku lipca. ;)
A skąd info o teście pod koniec czerwca? Już od jakiegoś czasu wiadomo, że "zepsuli" Raptora nr 5 i czekają na nr 6, aby go zamontować w Hopperze. Pierwsze skoki maja być w lipcu (o ile znów się coś nie zepsuje  ;) ), a Musk ma sie wypowiedzieć wkrótce potem.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19503
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1029 dnia: Czerwiec 24, 2019, 16:20 »
Czerwiec w tej chwili nie wydaje się być prawdopodobny do lotów.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2067
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1030 dnia: Czerwiec 24, 2019, 17:10 »
Kolejna fotka porównawcza:

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1711
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1031 dnia: Czerwiec 24, 2019, 21:59 »
Czyli Super Heavy jeszcze w ogóle nieruszony? Z Raptorami też nietęgo im idzie, skoro egzemplarz nr 5 jest uszkodzony i muszą czekać na 6-ty z testami. (A Super Heavy potrzebuje ich zdaje się 31, ale być może tak było w poprzedniej, większej wersji, teraz trochę mniej.)

Nie lubię marudzić, ale chciałbym wiedzieć jak Musk planuje osiągnąć swój cel i wysłać w przyszłym roku zestaw na orbitę, nie mówiąc już o tym, że w 2023 z załogą. Jeśli rzeczywiście taki jest jego plan. Bo inaczej owszem, podniecamy się blaszakami, ale nie mamy pojęcia o co z nimi chodzi - w czym tak naprawdę chcemy mu kibicować :)

Wszystkie informacje masz w tym wątku, ale napisze jeszcze raz:
- jeszcze tego lata produkcja Raptorów ma wzrosnąć do 1 na 3 dni.
- produkcja Super Heavy ma ruszyć w okolicach sierpnia chyba, z technicznego punktu widzenia Starship jest bardziej skomplikowany i na nim się skupili, Super Heavy to tak naprawdę większa wersja pierwszego stopnia Falcona 9. SH będzie miał na początku 20 silników, żeby w razie czego straty były mniejsze;)
- plan jest taki jak podany na IAC, statek wielokrotnego użytku zdolny do lotów BEO:)

Mi się już nie chce nawet komentować tych "blaszek", w dodatku te terminy.... ::)  trzeba być naprawdę naiwnym i kompletnie nieobeznanym aby dawać wiarę w ten 2023.... Niektórym wydaje się, że "kanki mleka" polecą na napęd antygrawitacyjny ;) Jeszcze parę lat temu miłośnicy astronautyki też dali się prosto nabrać na marketingowy bełkot Musk'a o locie wokół Księżyca w 2018 roku. Poza tym ciągle drżę na samą myśl, że Musk chce te bojlery gdziekolwiek wysłać i w dodatku jeszcze tam napakować ludzi.... To naprawdę brzmi jak niedobre sci-fi.

A mnie ciekawi (serio bez złośliwości:) dlaczego uważasz, że to nie może się udać? bo nie jest produkowane w sterylnych warunkach? Źle wygląda czy co?:) Konkretne argumenty dlaczego według Ciebie to jest nierealne nie patrząc na terminy bo te są na pewno bardzo optymistyczne;) Ja osobiście mam odmienne od Ciebie zdanie na ten temat i ciekaw jestem opinii z "drugiej" strony.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1711
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1032 dnia: Czerwiec 24, 2019, 22:49 »
Jeszcze odnośnie produkcji Raptorów tweet z dzisiaj:


Cytuj
Everyday Astronaut
@Erdayastronaut
 · 16h
Replying to @elonmusk @flcnhvy
Any big changes happening between all the new serial numbers of Raptor? How's the testing coming along in Texas? Ready to stick another Raptor up in the hopper again any time soon?


Elon Musk

@elonmusk
Raptor liberated its oxygen turbine stator (appears to be mechanical, not metal combustion failure), so we need to update the design & replace some parts. Production is ramping exponentially, though. SN6 almost done. Aiming for an engine every 12 hours by end of year.

2,711
6:54 AM - Jun 24, 2019
https://twitter.com/elonmusk/status/1143019549492744203

Silnik co 12 godzin, komuś się to śniło?:)

i kilka kolejnych tweetów:

Cytuj
Harry Stoltz
@HarryStoltz1
 · 15h
Replying to @elonmusk and 2 others
~730 engines/year!!  Wow!


Elon Musk

@elonmusk
Full year production is usually ~70% of peak daily rate, so 500/year. Still, non-trivial at 100,000 tons of thrust/year.

1,273
7:06 AM - Jun 24, 2019
Twitter Ads info and privacy
90 people are talking about this
https://twitter.com/elonmusk/status/1143022645585358848



Cytuj
Everyday Astronaut
@Erdayastronaut
 · 15h
Replying to @elonmusk and 2 others
Cost wise, how much more expensive is Raptor than Merlin to produce? Twice as much? Three times-ish.... I estimated Raptor being around $2,000,000 but that was just a roughly educated guess.


Elon Musk

@elonmusk
More than that now, but <10% of that in volume, although much to be proven

Przy masowej produkcji koszt jednego Raptora powinien wahać się w okolicach 200-500k.

Cytuj
Replying to @13ericralph31 and 3 others
That’s kinda how I read that too 🤯 well, more than $200k, but still even if it’s less than $500k, that’s nuts!


Elon Musk

@elonmusk
Since Raptor produces 200 tons of force, cost per ton would be $1000. However, Raptor is designed for ~1000 flights with negligible maintenance, so cost per ton over time would actually be ~$1.


Cytuj
Everyday Astronaut
@Erdayastronaut
 · 14h
Replying to @elonmusk and 3 others
~1000 flights with little maintenance?!? 🤯 What?! Seriously, what specifically about raptor makes it anywhere near capable of that compared to previous engines?! Something about the seals / bearings / materials / full flow producing max enthalpy?


Elon Musk

@elonmusk
Other rocket engines were designed for no (or almost no) reuse. Raptor is designed for heavy & immediate reuse, like an aircraft jet engine, with inspections required only after many flights, assuming instrumentation shows it good. Using hydrostatic bearings certainly helps.

Raptor jest projektowany z myślą o 1000 użyciach. Ma działać podobnie do silnika odrzutowego, który wymaga tylko okazyjnych inspekcji.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 24, 2019, 23:04 wysłana przez wini »

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2058
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1033 dnia: Czerwiec 25, 2019, 08:24 »
A mnie ciekawi (serio bez złośliwości:) dlaczego uważasz, że to nie może się udać? bo nie jest produkowane w sterylnych warunkach? Źle wygląda czy co?:) Konkretne argumenty dlaczego według Ciebie to jest nierealne nie patrząc na terminy bo te są na pewno bardzo optymistyczne;) Ja osobiście mam odmienne od Ciebie zdanie na ten temat i ciekaw jestem opinii z "drugiej" strony.

Oczywiście to tylko moje zdanie, także na spokojnie proszę z czytaniem ;) ale czego się obawiam w tym przedsięwzięciu?

- wygląd? - nie ukrywam, że nie nastraja optymizmem już nie tyle sam wygląd, bo po tym ciężko ocenić czy to coś będzie w stanie fruwać, ile sposób montażu... Czy wpływ czynników atmosferycznych (wiatr, deszcz) nie ma wpływ na bezpieczeństwo całej konstrukcji? Saturn 5 nie był montowany pod gołym niebem.
A przy okazji - nie odnosisz wrażenia, że te kanki na mleko wyglądają jak dzieło życia studentów z CALTECH? ;) IMHO już to nie budzi - deliktanie ujmując - zaufania.

- 31 silników - tutaj mam bardzo poważne wątpliwości, SpaceX jest na razie głęboko w buszu z tymi silnikami, potrzebuje ich właśnie 31, poza tym obawiam się o ich awaryjność i wpływ na pracę całości nośnika. Trochę mi to przypomina N1, a wiadomo jak się skończył pomysł montażu tylu silników w 1ym stopniu, gigantyczna liczba wibracji itd...

- obawiam się wprost o przyszłą załogę - nie wiem ile udanych startów i w pełni udanych lotów orbitalnych oraz 100% lądowań potrzebuje ta konstrukcja aby przejść certyfikację. Ruskie może by usadzili tam od razu po 20 kosmonautów + paru innych superbohaterów, ale Amerykanie - w tym przypadku - na szczęście - wolą dmuchać na zimne z całą mozliwą mocą.... stąd - biorąc po uwagę wszystkie powyższe punkty - absurdalne wydają się być daty typu 2024, 2025 z załogą......

- obawiam się, że SpaceX ostro się wyłoży na tym projekcie, firma ma przysłowiowe "jaja" wyskakując z czymś takim, są bezprecedensowo innowacyjni, ale to przedsiębiorstwo, a taka "ostra" innowacja naprawdę niesie olbrzymie finansowe zwłaszcza ryzyko. Owszem, udało się z Falcon'em 9, jak na razie udało się z FH, ale to zabawki w porównaniu do tego, na co rzuca się z Elon z ekipą... Jeśli nie wypali im Starship - leżą na całego i kwiczą, a być może - niestety - nawet bankrutują.

Reasumując - chciałbym nawet w tym przypadku udawać optymistę, ale najwyraźniej się nie da :) Niestety te statki są doskonałym surowcem na kolejne "anomalie". ;) Za bardzo lubię SpaceX aby się zatem nie martwić i nie narzekać na te "bojlery". OK, ale zaczekajmy do pierwszego startu, do serii udanych lotów - OBY udanych właśnie.... mimo naprawdę dużego wskaźnika ryzyka niepowodzenia...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 25, 2019, 08:28 wysłana przez station »
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS

Online Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 193
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1034 dnia: Czerwiec 25, 2019, 11:26 »
Podpisując się pod tym, co napisał Station, moje obawy wiążą się także z tym, że Starship wydaje się być lepszą wersją wahadłowca - właściwie będzie tym, czym wahadłowiec miał być wg pierwotnych planów. Wielokrotne starty, szybka gotowość do ponownego lotu, "okazyjne inspekcje" silników... Wszystko byłoby piękne, gdyby się udało, ale statki kosmiczne to jednak nie odrzutowce. A te obawy przekładają się w moim przypadku na konkretniejsze pytania: jakie będą możliwości abortu w czasie startu? Czy będzie możliwy abort na każdym etapie od samej wyrzutni? Jak to będzie działać, czy silniki Starshipa będą mogły go oderwać od Super Heavy, czy będzie jakiś dodatkowy system? Jaką to ma odporność na uderzenia MMOD? Czy uszkodzenia od MMOD mogą mieć wpływ na właściwości termiczne powłoki przy wejściu w atmosferę? Jakie będą możliwości naprawy na orbicie w razie uderzenia MMOD, jakie koszty w razie serwisowania na Ziemi?

@wini - to są jedne z kwestii dla których Starship może mieć problemy. Co oczywiście nie zmienia faktu, że im kibicuję. Musk ma szansę zostać takim Lawrencem Tsungiem z Odysei kosmicznej 2061 :)