Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 217424 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline Rafał

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 717
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
    • Learning Junkies
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1635 dnia: Listopad 25, 2019, 15:40 »
Ja obstawiam bardziej 2022 (po 31.12.2021), więc możemy zrobić zakład trzystronny  ;D . Obsuwa to drugie imię tej branży, niezależnie od tego czy firma zaczyna się na S i kończy na X, czy zaczyna się B i kończy się na N.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6011
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1636 dnia: Listopad 25, 2019, 20:54 »
Pytanie czy nie powinienem teraz zatrzymać tę ankietę - zrobić screen + opisać wyniki - a następnie wyzerować ankietę i ruszyć z nią od nowa? :)

Byłoby ciekawe. Ale raczej nie róbmy nowej ankiety w tym momencie, bo po zniszczeniu Mk1 wiadomo, w którą stronę pójdą nastroje - odwrotną, niż po triumfalnej prezentacji makiety. Może gdzieś za miesiąc?

A swoją drogą: czy powyższy hazard jest legalny? ;)

Zaś na koniec: Rafale - jaka to jest firma B...n? Jestem słaby w takich zagadkach... :(

Offline Rafał

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 717
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
    • Learning Junkies
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1637 dnia: Listopad 25, 2019, 21:43 »
Zaś na koniec: Rafale - jaka to jest firma B...n? Jestem słaby w takich zagadkach... :(
Drugi wielki new space, czyli Blue Origin :)

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20471
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1638 dnia: Listopad 25, 2019, 22:07 »

A swoją drogą: czy powyższy hazard jest legalny? ;)


Tylko jeśli zostanie zapisany przez administrację forum, która weźmie odpowiedni procent od całego zakładu! :)

Pytanie do Panów - to zakład dwustronny czy trójstronny? Wydaje mi się, że Rafał tutaj żartuje. :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1638 dnia: Listopad 25, 2019, 22:07 »

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1180
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1639 dnia: Listopad 25, 2019, 23:09 »
Tymczasem powstał pierwszy pierścień Mk3.


Online Zeppo

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 20
  • czosnkiem i kołkiem ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1640 dnia: Listopad 25, 2019, 23:32 »
Ploty chodzą takie, że jeszcze przed wybuchem stwierdzili, że Mk1 posłuży tylko do testów ciśnieniowych i ewentualnie static fire, ponieważ nie było szans żeby nim wylądować. Zatrzymano też budowę Mk2 na Florydzie i teraz wszystkie siły na Mk3, bo tam duże zmiany miały się pojawić.

Ale jeśli rakieta wybucha bez włączenia silnika czy choćby wypełnienia zbiorników paliwem, to nie jest taka sobie awaria. Obawiam się, że skutkiem może całkowita zmiana planów...
Z tym, że to prawdopodobnie nie była żadna nieznana wcześniej anomalia w stylu wybuchających COPV, tylko zwykły problem z jakością spawów, co da się relatywnie łatwo poprawić. Z włóknem węglowym byłoby dużo trudniej.

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1180
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1641 dnia: Listopad 26, 2019, 03:27 »
Chyba zaczyna się powoli przeprowadzka z Cocoa do miejsca zwanego Roberts Road Site. Miejsce to jest znacznie bliżej wyrzutni w KSC, więc odpadną problemy logistyczne z transportem z Cocoa. Mk2 będzie prawdopodobnie złomowane.

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2275
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1642 dnia: Listopad 26, 2019, 15:42 »
Zastanawia mnie zatem, czemu wogóle zabrano się za MK2 i tracono czas na garażowe spawanko, skoro teraz SpaceX tłumaczy się próbami ciśnieniowymi z MK1, o po kolejnej "jebut-anomalii" cała para idzie na żyletki. Jakieś dla mnie to tłumaczenie mętne nieco, taki w sam raz biały marketing imho. Rozumując kolejną elon'ową zmianę strategii - MK3 będzie pierwszym "lotem", który powinien gdziekolwiek dolecieć, w sensie kilometraża nad powierzchnią Ziemi...no chyba, że się zaraz (po czasie i kolejnej "anomalii") okaże, to jednak jest kolejny egzemplarz na testy i nic ponadto.
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2019, 15:45 wysłana przez station »
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1180
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1643 dnia: Listopad 26, 2019, 16:18 »
Zastanawia mnie zatem, czemu wogóle zabrano się za MK2 i tracono czas na garażowe spawanko, skoro teraz SpaceX tłumaczy się próbami ciśnieniowymi z MK1, o po kolejnej "jebut-anomalii" cała para idzie na żyletki.

Może zwyczajnie nie przewidziano problemów z transportem na wyrzutnię w KSC. Budowa drogi, puszczenie kabli wysokiego napięcia pod ziemię, zamknięcie dróg, jeszcze okazało się, że na trasie budowany jest wiadukt kolejowy...

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2039
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1644 dnia: Listopad 26, 2019, 19:23 »

Zastanawia mnie zatem, czemu wogóle zabrano się za MK2 i tracono czas na garażowe spawanko, skoro teraz SpaceX tłumaczy się próbami ciśnieniowymi z MK1, o po kolejnej "jebut-anomalii" cała para idzie na żyletki.


MK2 był budowany trochę inaczej niż MK1. Oba nawet bez lotów to sporo nowego doświadczenia. Samo zorganizowanie logistycznie prac i dostaw to już niezłe wyzwanie, do tego różne podejście do kolejności montowania elementów itd to cenna lekcja wyciągnięta z tych kilku ostatnich miesięcy. Oczywiście, że fajnie byłoby je widzieć w locie, ale nie można mówić, że to był stracony czas.

Co do samego wybuchu MK1, tak naprawdę nie wiemy przy jakim ciśnieniu puściły spawy ( nominalnym, 2x większym , 10x większym?), bez tego ciężko ocenić całą sytuację. Na NSF wyliczyli, że pokrywa wyleciała na około 200m w górę więc ciśnienie chyba musiało być spore.

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1180
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1645 dnia: Listopad 26, 2019, 23:12 »
Powstał drugi pierścień Mk3, widoczny w głębi namiotu.


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6011
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1646 dnia: Listopad 26, 2019, 23:25 »
Ploty chodzą takie, że jeszcze przed wybuchem stwierdzili, że Mk1 posłuży tylko do testów ciśnieniowych i ewentualnie static fire, ponieważ nie było szans żeby nim wylądować. Zatrzymano też budowę Mk2 na Florydzie i teraz wszystkie siły na Mk3, bo tam duże zmiany miały się pojawić.

Ale jeśli rakieta wybucha bez włączenia silnika czy choćby wypełnienia zbiorników paliwem, to nie jest taka sobie awaria. Obawiam się, że skutkiem może całkowita zmiana planów...
Z tym, że to prawdopodobnie nie była żadna nieznana wcześniej anomalia w stylu wybuchających COPV, tylko zwykły problem z jakością spawów, co da się relatywnie łatwo poprawić. Z włóknem węglowym byłoby dużo trudniej.

Przecież wielka feta Muska miała miejsce nie tak dawno, bo dwa miesiące temu. I dobrze pamiętam co wówczas mówił: że za dwa miesiące (czyli już) Mk1 poleci na 20 km, a wkrótce po tym Mk2. Rozumiem, że jeden egzemplarz mógł rozpaść się, ale po to chyba miał być drugi? Tymczasem Mk1 już nie ma, a Mk2 idzie na złom zanim powstał.

Nie uwierzę, że od początku tak było planowane, a tylko dla PR-u Musk zapowiedział loty. Trochę jakby to było bez sensu? Poza tym nie interesują mnie "ploty", którymi można wszystko wyjaśnić, tylko to, co Musk mówi oficjalnie.

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2275
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1647 dnia: Listopad 27, 2019, 10:58 »
...no więc o to właśnie mi chodzi....

Tak jak JSz napisał, MK-1 i MK-2 miały już gdziekolwiek pofrunąć, przy szampanie i kamerach przecież o tym właśnie Elon wspominał. Dlatego tę jego marketingową gadaninę trzeba puszczać mimo uszu. Jak MK-3 "jebutnie" na pierwszych czy ostatnich testach naziemnych - to znowu będzie gadanie, że przecież to nie miał być egzemplarz lotny. Dobra...nieistotne... cokolwiek z jakimkolwiek numerem kiedyś tam w końcu poleci, nie ma co się kurczowo trzymać tego ich planu, bo zmienia się on jak obrazy w kalejdoskopie.
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS

Offline jch

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 23
  • LOXem i ropą! - doskonałe!
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1648 dnia: Listopad 27, 2019, 11:58 »
W branży gier komputerowych, w której złożoność  projektów ma się nijak do projektów kosmicznych, obsuwy są normą. Do legendy przeszedł Duke Nukem Forever. Rozczarowaniem była przedwczesna premiera i tak opóźnionego No Man Sky. Star Citizen to gra, w którą ludzie grają od... paru lat. W teorii.

Istotą rzeczywiście ambitnych projektów technicznych jest to, że ich czas realizacji jest nieprzewidywalny i zwykle znacząco dłuższy od przewidywanego. Vide teleskop Jamesa Webba, od dekady wykonujący świetne zdjęcia głębi kosmosu.

Opóźnienia Muska na tym tle są minimalne. Wpadki, jak dotychczas, ograniczają się do labu, gdzie wręcz POWINNO do nich dojść. Falcony latają świetnie, Heavy zaprezentowała się znakomicie mimo gigantycznej w porównaniu do wszystkich wcześniejszych rakiet złożoności lotu.

Gdyby Musk robił wszystko zgodnie z planem, oznaczałoby to, że nie robi niczego rzeczywiście pionierskiego. Dlatego szczerze życzę Elonowi opóźnień i się ich spodziewam. Byle nie takich, jak z JWST.

A brak zgodności z zapowiedziami, z planem?

To element planu :D


Online Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 70
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1649 dnia: Listopad 27, 2019, 14:09 »
Czy te nowe pierścienie są wyższe od tych MK1?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1649 dnia: Listopad 27, 2019, 14:09 »