Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 166111 razy)

magiczny i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tantal

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 203
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1800 dnia: Styczeń 16, 2020, 20:30 »
Po prostu firmie wykonującej kilkanaście startów rocznie w porywach do dwudziestu niepotrzebna jest rakieta mogąca ściąć koszty lotów 10-krotnie. Pół miliarda zielonych rocznie w tą czy w tamtą, kogo by to interesowało :D :D :D

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4539
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1801 dnia: Styczeń 16, 2020, 20:57 »
Po prostu firmie wykonującej kilkanaście startów rocznie w porywach do dwudziestu niepotrzebna jest rakieta mogąca ściąć koszty lotów 10-krotnie. Pół miliarda zielonych rocznie w tą czy w tamtą, kogo by to interesowało :D :D :D
... nie ma celu, a raczej klientow. A jak sa to wola sobie wpompowac te kilkaset milionow w swoja ekonomie;-)
Jesli liczono na szybka zmiane zasad to sie pomylono, klienci sie nie rzucili na oferte SX,
 sorry. Wlasciwie BNR bylby konkurencja sama dla  sobie w SX. Sytuacja przypomina tu troche
kweste intela i prawo Moore. Sa tacy ktorzy twierdza ze prawo to wynika  nie z realnego postepu,
ale z ekonomii, tz. sprzedaje sie to co kupia klienci, a nie to co mozna juz zrobic.
Po co dawac im od razu 10 razy szybsze, jak mozna co poltora roku dawac dwa razy szybsze, bo to kupia
i wiecej sie zarobi;-) Po co robic od razu BNR jak F9 jeszcze sie nie zwrocil?;-) Z powazaniem
                                                                                            Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Styczeń 16, 2020, 21:03 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 955
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1802 dnia: Styczeń 16, 2020, 21:29 »
Kolejna zagadka. Co to przyjechało do Boca Chica? Element dźwigu?


Offline Finch

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 37
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1803 dnia: Styczeń 16, 2020, 21:34 »
@artpoz, wyszukaj RT9150E w Google i wszystko staje się jasne :D

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 955
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1804 dnia: Styczeń 16, 2020, 21:50 »
@artpoz, wyszukaj RT9150E w Google i wszystko staje się jasne :D

Dzięki. Czyli miałem dobre przeczucie :) Na drugi raz zacznę od Google'a.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 955
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1805 dnia: Styczeń 16, 2020, 22:00 »
Tymczasem właśnie do Brownswille dopływa statek GO Discovery z częściami dla Boca Chica. Są dwie relacje na żywo:
SPadre i LabPadre.

https://www.youtube.com/watch?v=ZrkxTQ79cSY

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=ZrkxTQ79cSY" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=ZrkxTQ79cSY</a>

https://www.youtube.com/watch?v=pXHlNEZ6aoU

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=pXHlNEZ6aoU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=pXHlNEZ6aoU</a>




Offline Tantal

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 203
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1806 dnia: Styczeń 17, 2020, 08:13 »
Po prostu firmie wykonującej kilkanaście startów rocznie w porywach do dwudziestu niepotrzebna jest rakieta mogąca ściąć koszty lotów 10-krotnie. Pół miliarda zielonych rocznie w tą czy w tamtą, kogo by to interesowało :D :D :D
... nie ma celu, a raczej klientow. A jak sa to wola sobie wpompowac te kilkaset milionow w swoja ekonomie;-)
Jesli liczono na szybka zmiane zasad to sie pomylono, klienci sie nie rzucili na oferte SX,
 sorry. Wlasciwie BNR bylby konkurencja sama dla  sobie w SX. Sytuacja przypomina tu troche
kweste intela i prawo Moore. Sa tacy ktorzy twierdza ze prawo to wynika  nie z realnego postepu,
ale z ekonomii, tz. sprzedaje sie to co kupia klienci, a nie to co mozna juz zrobic.
Po co dawac im od razu 10 razy szybsze, jak mozna co poltora roku dawac dwa razy szybsze, bo to kupia
i wiecej sie zarobi;-) Po co robic od razu BNR jak F9 jeszcze sie nie zwrocil?;-) Z powazaniem
                                                                                            Adam Przybyla

Adamie, nie dałbym Ci w zarządzanie kiosku z warzywami :)

Nieważne czy F9 się zwrócił, czy nie, już tylko zastąpienie go Starshipem do lotów, na które obecnie SpaceX ma klientów to oszczędności w skali pół miliarda rocznie, a dodawszy loty ze Starlinkiem to może nawet miliard zielonych. Mógłbyś tak pisać ZANIM SpaceX podjęło decyzję o inwestowaniu w Starshipa, ale w momencie w którym opracowano już silniki, znaczną część podzespołów i firma jest na etapie testów, zatrzymywanie rozwoju takiej platformy byłoby ... ehm... skończoną głupotą? kretyństwem? surrealizmem? Dalibóg, trzymajmy się (nomen omen) ziemi.  Sceptycyzm wobec terminów, które podaje Musk jako potencjalnie możliwe (żeby potem nie dotrzymać) jest oczywisty.  Pseudobiznesowe fantasmagorie o tym, że warto zatrzymać zaawansowany program rozwoju najtańszej i najbardziej perspektywicznej platformy jaka powstała od dziesięcioleci., już nie bardzo. Porównywałeś już tu SpaceX do efemeryd typu XCOR lub Virgin Galactic, albo twierdziłeś, że lepsze i tańsze są legendarne hinduskie platformy, może kiedyś ogarniesz różnicę :)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4539
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1807 dnia: Styczeń 17, 2020, 08:59 »
Nikt na SX nie naciska, moga oferowac to co do tej pory. testy BNR jeszcze potrwaja,
oj to nie jest tak latwo. A jak szybko to bedzie rozwijane? jak widac aktualnie pracuej tam
ilosc pracownikow liczona w dziesiatkach, nad F9 pracuje ekipa liczona w tysiacach;-)
Porozwalaja jeszcez kilka zbiorniczkow i tak za 10 lat cos tam wystartuje;-)
I jesczez raz, liczy sie ile produkt przyniesie kasy a nie jak jest tani;-)
Zaskocze Cie, mozna nawet miec czasami produkt do ktorego sie doplaca
ale za to zarabia sie na czyms z tym produktem powiazanym;-)
Z powazaniem
                       Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1937
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1808 dnia: Styczeń 17, 2020, 14:19 »
Nikt na SX nie naciska, moga oferowac to co do tej pory.

Naciska Musk i to bardzo. To nie jest decyzja biznesowa, to jest cel dla którego stworzył SpaceX. Ja wiem, że dla wielu osób to jest nie do ogarnięcia, ale wszystkie jego działania są skierowane na cel ekspansji człowieka w kosmos. Czy to ma sens czy nie to inna dyskusja, ale to jest jego cel. Na dowód niech będzie chociaż jeden z dzisiejszych tweetów :
Cytuj
Helping to pay for this is why I’m accumulating assets on Earth.

I komplet tweetów z dzisiaj:
Cytuj
Q: Will Starship densify propellants made in-situ for its return trip from Mars?
A: Densification isn’t needed to return the ship & limited cargo from Mars, but it’s an option for increasing cargo return capability if needed.
What’s amazing is how non-linear the effect of gravity is. Starship can travel by itself from surface of Mars to surface of Earth, but requires massive booster on Earth with orbital refilling to get to Mars, which is ~38% of Earth gravity.

Q: This is assuming fuel production on Mars can support the return flights correct?
A: Yeah. A lot of work is needed for propellant production on Mars.

Elon: Megatons per year to orbit are needed for life to become multiplanetary.
Q: So 666 flights of starship per year 😉 I like your style 🤘that’s almost two flights a day, think that’s feasible?
A: Starship design goal is 3 flights/day avg rate, so ~1000 flights/year at >100 tons/flight, so every 10 ships yield 1 megaton per year to orbit
Building 100 Starships/year gets to 1000 in 10 years or 100 megatons/year or maybe around 100k people per Earth-Mars orbital sync
That’s the goal.

Q: But Elon, Earth-Mars transfer windows only occur every 26 months, what are the missions for these starships going to be during these 2 years waiting time?
A: Loading the Mars fleet into Earth orbit, then 1000 ships depart over ~30 days every 26 months. Battlestar Galactica
Helping to pay for this is why I’m accumulating assets on Earth.

Q: What is the useful lifetime of a Starship?
A: Aiming for 20 to 30 years, like aircraft

Q: Elon? on what criteria do you think the 100k people will be chosen? Will there be a lottery once all the essential positions are filled or will they all be hired based on skill sets?
Wondering at what number we are likely to see families go to Mars.
A: Needs to be such that anyone can go if they want, with loans available for those who don’t have money

Q: Work off the loans?
A: Yes. There will be a lot of jobs on Mars!

Q: So a million people by 2050?
A: Yes

Q: Gravity drag is a drag, man 😉 which as you know is why a high TWR can be substantially more beneficial on the booster than specific impulse. You can essentially double your effective dV when you go from 2:1 to 3:1 TWR 👌 which is why I love Merlin so much 😍
A: Even more important for a a reusable rocket, as cost of propellant actually becomes relevant & anything below T/W of 1 is wasted fuel & oxygen

Jak mówię możemy się spierać czy to jest realne czy nie, ale to są cele które sobie wyznaczył. Przeszłość wskazuje na to, że jeżeli na czymś mu zależy to jest w stanie poświęcić wszystko aby to zrealizować.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 17, 2020, 14:21 wysłana przez wini »

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 730
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1809 dnia: Styczeń 17, 2020, 15:02 »
Wolałbym żeby Musk więcej mówił o tym co jest tu i teraz,na jakim etapie jest BFR czy najbliższej przyszłości a nie miał odpały typu marsjańskie miasta bo to po prostu żenujące.Równie dobrze może o Star Treku opowiadać.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1937
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1810 dnia: Styczeń 17, 2020, 15:12 »
Wolałbym żeby Musk więcej mówił o tym co jest tu i teraz,na jakim etapie jest BFR czy najbliższej przyszłości a nie miał odpały typu marsjańskie miasta bo to po prostu żenujące.Równie dobrze może o Star Treku opowiadać.

Odkąd to mierzenie wysoko czy próba spełnienia marzeń jest "żenująca"?

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 730
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1811 dnia: Styczeń 17, 2020, 15:46 »
Nawet marzenia powinny być choć częściowo realne.Na razie mamy trochę pospawanego złomu więc radziłbym się skupić jak zbudować z tego funkcjonalną rakietę.O koloniach marsjańskich porozmawiamy za 100lat

Offline kakmar

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 30
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1812 dnia: Styczeń 17, 2020, 17:32 »
Przykład Elona pokazuje że nie muszą. Gdzieś kiedyś czytałem, że mierząc wysoko nawet w 1/3 drogi, można osiągnąć znacznie więcej, niż planując ostrożnie.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4539
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1813 dnia: Styczeń 17, 2020, 18:15 »
Przykład Elona pokazuje że nie muszą. Gdzieś kiedyś czytałem, że mierząc wysoko nawet w 1/3 drogi, można osiągnąć znacznie więcej, niż planując ostrożnie.
           ... na reklamowce chwilowki?;-) Paradoksalnie, gdzie to czytales to wazne;-)
Z powazaniem
                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2226
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1814 dnia: Styczeń 17, 2020, 20:50 »
Wolałbym żeby Musk więcej mówił o tym co jest tu i teraz,na jakim etapie jest BFR czy najbliższej przyszłości a nie miał odpały typu marsjańskie miasta bo to po prostu żenujące.Równie dobrze może o Star Treku opowiadać.

Odkąd to mierzenie wysoko czy próba spełnienia marzeń jest "żenująca"?

Może nie można tego mierzyć nomenklaturą "żenady", ale jest prawdą, że na razie to wszystko jest na etapie stawiania kolejnych "namiotów" a nie nawet prób lotu. Oczywiście do tego dojdzie, prędzej czy później, ale z pewnością ambitne wizje Muska to pieśń naprawdę odległej przyszłości. Siła marketingu to jedno, rzeczywistość - drugie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 18, 2020, 09:05 wysłana przez station »
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS