Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 191159 razy)

ekoplaneta, melkens i 9 Gości przegląda ten wątek.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6854
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #465 dnia: Październik 11, 2016, 14:23 »
Szkoda, że Elon od razu startuje z kolonizacją Marsa. Nie wspominając o niebezpieczeństwie biokontaminacji planety, źle robi, gdyż ryzyko niepowodzenia tak ambitnego projektu jest bardzo duże. Myślę, że SPACE X powinien się skupić na realizacji wyprawy załogowej na Marsa, co samo przez się przybliży nas do kolonizacji Czerwonej Planety.

Offline Slavin

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 639
  • Metanem i tlenem z odzyskiem
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #466 dnia: Październik 11, 2016, 15:13 »
Jestem laikiem w tym kontekście (kibicuje mocno SpaceX i ich dokonaniom - ostatni rok od udanego lądowania na LZ-1 był niesamowicie ekscytujący, jednak jestem "mocniejszy" w postach dotyczących egzoplanet).

Odbieram (to moje odczucie) że prezentacja na IAC 2016 i wizja lotu ITS jest bardziej wizją tego jak loty znacznej liczby ludzi (astronautów, kolonistów) powinny od technicznej i ekonomicznej strony wyglądać gdy myślimy o przyszłości lotów załogowych na Marsa i inne obiekty naszego US.
 
Lądujący "mega-człon" wyposażony w dużą ilość silników rakietowych na metan/LOX traktuje jako "zachętę" do zaprojektowania i budowy takiego recyklingowego członu-kolosa w bliższej / dalszej przyszłości

Inne aspekty lotu ITS w wizji - prezentacji Muska, tzn. 3-miesięczny lot na Marsa oraz wejście z dużą prędkością w atmosferę Marsa i lądowanie na silnikach na metan/LOX - są dla mnie czymś trudniejszym do oceniania - więc wolę się o tych aspektach nie wypowiadać.

Niemniej - zaryzykuję to stwierdzenie - że podstawy technologii do zbudowania takiego recyklingowego członu z silnikami na metan/LOX - już istnieją i znajdą zastosowanie w innych dziedzinach np. SSTO.

Swego czasu (w 2000 roku) jako młodzianin byłem pod wrażeniem projektu X33 / Venture Star - bardzo odważnego technologicznie projektu "samolotu" kosmicznego wielorazowego użytku SSTO - który jak wiemy w 2001 został zarzucony (wydaje mi się że technologia super-lekkich zbiorników paliwa rakietowego była wtedy w powijakach)

Jednak obecnie gdy NASA i Boeing już testują kompozytowe zbiorniki paliwa dla potencjalnego użycia w górnym stopniu rakiety SLS a SpaceX pokazało zdjęcie takiego super-lekkiego zbiornika, sądzę że SSTO to kwestia czasu.
Rakiety będą miały coraz lepsze parametry wynoszenia - nawet przy powrocie na Ziemię / wodę

Ogólnie jestem optymistą w świetle wielu nowych technologii.

 




Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2078
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #467 dnia: Październik 11, 2016, 16:30 »
Niemniej - zaryzykuję to stwierdzenie - że podstawy technologii do zbudowania takiego recyklingowego członu z silnikami na metan/LOX - już istnieją i znajdą zastosowanie w innych dziedzinach np. SSTO.

Swego czasu (w 2000 roku) jako młodzianin byłem pod wrażeniem projektu X33 / Venture Star - bardzo odważnego technologicznie projektu "samolotu" kosmicznego wielorazowego użytku SSTO - który jak wiemy w 2001 został zarzucony (wydaje mi się że technologia super-lekkich zbiorników paliwa rakietowego była wtedy w powijakach)

"Stopnia". Co do kompozytowych zbiorników, to jest olbrzymia różnica między tym, co robi SpaceX, a tym co próbowała zrobić NASA z VentureStar. Temperatura wrzenia wodoru jest o 70-90 stopni niższa niż temperatura wrzenia tlenu/metanu, a rozmiar cząsteczki sprawia, że to co jest jednolitą barierą dla innych substancji, dla wodoru przypomina gąbkę.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #468 dnia: Październik 11, 2016, 20:17 »
Kształt zbiorników dla X-33 był też dużo bardziej skomplikowany
https://www.nasaspaceflight.com/2006/01/x-33venturestar-what-really-happened/

Ktoś wie do czego potrzebne są te mniejsze zbiorniki (wewnątrz dużych), które widać na diagramach?
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2016/09/CtYmX6cUkAArekm.jpg
Są zarówno w pierwszym stopniu jak i samym statku. Pierwsze co przychodzi na myśl to zbiorniki na gazowy metan/tlen służące do utrzymywania ciśnienia.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2078
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #469 dnia: Październik 12, 2016, 10:53 »
Ktoś wie do czego potrzebne są te mniejsze zbiorniki (wewnątrz dużych), które widać na diagramach?

Podejrzewam, że są to zbiorniki na paliwo do powrotu/lądowania (osobne, żeby paliwo nie przemieszczało się za bardzo podczas manewrów lądujących).

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6854
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #470 dnia: Październik 12, 2016, 18:23 »
Na You Tube pojawiła się dwuczęściowa prezentacja dotycząca marsjańskich planów Muska oraz ewentualnych wyzwań z tym związanych:

https://www.youtube.com/watch?v=5PAHPKucF3c

https://www.youtube.com/watch?v=DHjrZ7SNT2I

Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 539
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #471 dnia: Październik 12, 2016, 19:22 »
Ten kanał jest strasznie dziadowski, facet który to robi, mnóstwo informacji po prostu zmyśla.
Nie wiem czy akurat w tych dwóch zalinkowanych filmikach tak jest, ale już wcześniej widziałem filmiki jego produkcji i zraziłem się do ich oglądania.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6854
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #472 dnia: Październik 12, 2016, 20:47 »
Dzięki za ostrzeżenie  :) Będę teraz uważał przy oglądaniu.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20163
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #473 dnia: Październik 13, 2016, 18:30 »
W zasadzie to i my moglibyśmy zrobić w formie filmiku na yt nasz komentarz co do lotów ITS...

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1025
  • 62-gi ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
    • Nauka - Trek.pl
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #474 dnia: Październik 24, 2016, 19:08 »
Dzisiaj Marek Florydziak zamieścił na swoim blogu kolejne nowe interesujące informacje odnośnie marsjańskich planów Muska i jego projektowanego wielkiego statku:
http://florydziak.com/blogger/2016/10/elon-wielki-przemowil.html

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5935
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #475 dnia: Październik 24, 2016, 20:28 »
Pewno na podstawie wczorajszego AMA (Ask Me Anything) Muska. Tutaj źródła:

- http://imgur.com/a/NlhVD
- http://www.geekwire.com/2016/spacex-elon-musk-geeks-out-mars-reddit/

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #476 dnia: Październik 24, 2016, 23:09 »
Ktoś wie do czego potrzebne są te mniejsze zbiorniki (wewnątrz dużych), które widać na diagramach?

Podejrzewam, że są to zbiorniki na paliwo do powrotu/lądowania (osobne, żeby paliwo nie przemieszczało się za bardzo podczas manewrów lądujących).
Na ostatnim AMA padło takie pytanie, i faktycznie jest to na paliwo do lądowania:
Cytuj
Q: The ITS Spaceship has two mystical spherical tanks, marked green in this slightly edited image. The whole tank design looks very exciting, and there's rampant speculation on this sub about the purpose of those spherical tanks:
are they for landing fuel?
... or are they storing 'hot' gaseous propellants as part of the autogenous propellant pressurization system?
... or are they used for on-orbit propellant densification to store vapor before it's liquefied again?
All of the above perhaps?

A: Those are the header tanks that contain the landing propellant. They are separate in order to have greater insulation and minimize boil-off, avoid sloshing on entry and not have to press up the whole main tank.

oraz dlaczego BFR ma tylko jeden wewnętrzny zbiornik:

Cytuj
Q: Also, why does the booster only have one in 1 tank?

A: The liquid oxygen transfer tube serves as the header tank for ox
Czyli paliwo do lądowania będzie w wewnętrznym zbiorniku, natomiast LOX będzie upchany w przewodzie łączącym zbiornik z silnikami (załącznik).
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline kedrok

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 50
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #477 dnia: Październik 25, 2016, 07:39 »
...biokontaminacji ...

A według mnie to zupełnie zbędna tematyka.

Dlaczego mamy się tym przejmować? A niech rosną tam ziemskie mikroorganizmy, niech produkują tlen itd.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20163
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #478 dnia: Październik 25, 2016, 15:27 »
...biokontaminacji ...

A według mnie to zupełnie zbędna tematyka.

Dlaczego mamy się tym przejmować? A niech rosną tam ziemskie mikroorganizmy, niech produkują tlen itd.

To chyba nie temat na ten wątek. Kedroku, może założysz nowy wątek na ten temat? :)

Offline kedrok

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 50
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #479 dnia: Październik 26, 2016, 07:56 »
Ja tylko odpowiedziałem :)