Ankieta

Jak wyobrażacie sobie MCT?

Rakieta tak wielka, że strach pomyśleć.
26 (52%)
II człon w dalekiej przestrzeni kosmicznej korzysta z jakiegoś napędu nie zużywającego paliwa
5 (10%)
Jakieś inne (napisz jakie)?
4 (8%)
II człon na silnikach jonowych
11 (22%)
II człon jako ciągnik
4 (8%)

Głosów w sumie: 46

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 74905 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #60 dnia: Styczeń 08, 2015, 13:47 »
Z ekstrapolacji z Saturna V.

Toś coś źle zaekstrapolował.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18790
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #61 dnia: Styczeń 08, 2015, 13:58 »
Co to za absurd? Rakieta o wysokości 1,7 km? ;)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5675
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #62 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:13 »
Czyli drogą ekstrapolacji dostajemy rakietę, która ma:
1,7 km. wysokości
170 m. średnicy
51.000 ton

Skąd ci się wzięło 1.7 km / 170 m? Te liczby nie mają sensu (w takiej objętości powietrze waży mniej więcej 50k ton).

Wygląda tak, jakby JSC policzył ile razy większy ma być udźwig BFR niż SV, i wszystkie wymiary SV przemnożył przez ten stosunek...

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #63 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:14 »
Opcja ankiety, że rakieta absurdalnie wielka jest od początku... ale nigdy nie myślałem, że aż tak....

Czyli drogą ekstrapolacji dostajemy rakietę, która ma:
1,7 km. wysokości
170 m. średnicy
51.000 ton

Skąd ci się wzięło 1.7 km / 170 m? Te liczby nie mają sensu (w takiej objętości powietrze waży mniej więcej 50k ton).

Wygląda tak, jakby JSC policzył ile razy większy ma być udźwig BFR niż SV, i wszystkie wymiary SV przemnożył przez ten stosunek...

Dokładnie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2015, 14:15 wysłana przez jsc »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #64 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:26 »
Wygląda tak, jakby JSC policzył ile razy większy ma być udźwig BFR niż SV, i wszystkie wymiary SV przemnożył przez ten stosunek...

Dokładnie.

Co jest oczywistym błędem. Jeżeli np. powiększysz każdy wymiar dziesięciokrotnie, objętość rakiety - a więc i jej masa - wzrośnie tysiąckrotnie.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6307
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #65 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:34 »
Skoro Saturn V zdołałby na marsie umieścić około 30 ton (tak wynika z moich rachunków), to jaka musi być to rakieta, żeby tam umieścić 100 ton?  :o

Może jednak Elon chce wysłać te 100 ton kilkoma rakietami a niejedną? Jakoś trudno mi uwierzyć, żeby za jednym startem na marsie umieścić 100 ton ładunku  :o
Może planuje użycie NTR (tylko skąd wziąć taki silnik i czy rząd USA prywaciarzowi jak Musk na takie coś pozwoli (użytkowanie materiałów promieniotwórczych)?  :P

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #66 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:37 »
Skoro Saturn V zdołałby na marsie umieścić około 30 ton (tak wynika z moich rachunków), to jaka musi być to rakieta, żeby tam umieścić 100 ton?  :o

Trzy Saturny w pęczku, w stylu Falcona Heavy.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3524
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #67 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:41 »
Ja podalem 1/20 na postawie tego jak wygladalo dostarczenie curiosity na marsa, to sa konkrety. Oslonki itp to tez trzeba liczyc. To tez musi jakos wyhamowac. Z danych jakie ja spotkalem mowilo sie o 170 rakietach FH a nie 3;-) I to nawet nie mialo 100 ton umiescic na powierzchni. Z powazaniem
                                                                                                                                            Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #68 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:41 »
Co jest oczywistym błędem. Jeżeli np. powiększysz każdy wymiar dziesięciokrotnie, objętość rakiety - a więc i jej masa - wzrośnie tysiąckrotnie.

Czyli nie tędy droga... Czyli jak Musk zamierza to wysłać rakietą te 100 ton na Marsa???

Skoro Saturn V zdołałby na marsie umieścić około 30 ton (tak wynika z moich rachunków), to jaka musi być to rakieta, żeby tam umieścić 100 ton?  :o
A my wyszło ok. 6. Może podać jak to liczyłeś bo ja tak. Adaś podał, że to jest 1/20 nośności na LEO, czyli ok. 120 ton / 20 = 6 ton.

Może planuje użycie NTR (tylko skąd wziąć taki silnik i czy rząd USA prywaciarzowi jak Musk na takie coś pozwoli (użytkowanie materiałów promieniotwórczych)?  :P

Po historiach z RORSAT-ami może być ciężko.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #69 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:48 »
Cytuj
Co jest oczywistym błędem. Jeżeli np. powiększysz każdy wymiar dziesięciokrotnie, objętość rakiety - a więc i jej masa - wzrośnie tysiąckrotnie.

Czyli nie tędy droga... Czyli jak Musk zamierza to wysłać rakietą te 100 ton na Marsa???

Nie tędy droga do czego? Po prostu przeskaluj wymiary przez pierwiastek trzeciego stopnia ze stosunku mas.

Cytuj
Skoro Saturn V zdołałby na marsie umieścić około 30 ton (tak wynika z moich rachunków), to jaka musi być to rakieta, żeby tam umieścić 100 ton?  :o
A my wyszło ok. 6. Może podać jak to liczyłeś bo ja tak. Adaś podał, że to jest 1/20 nośności na LEO, czyli ok. 120 ton / 20 = 6 ton.

Słuchaj Adama...

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #70 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:51 »
Skalowanie wartości rakiety która powstała 40 lat temu raczej nie ma sensu. Druga sprawa że i napęd do samej podróży międzyplanetarnej nawet w planach NASA ma być inny.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #71 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:53 »
Skalowanie wartości rakiety która powstała 40 lat temu raczej nie ma sensu.

Poglądowo ma sens jak najbardziej. Rakieta to rakieta, niewiele się przez te 40 lat zmieniło.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #72 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:54 »
Cytuj
Co jest oczywistym błędem. Jeżeli np. powiększysz każdy wymiar dziesięciokrotnie, objętość rakiety - a więc i jej masa - wzrośnie tysiąckrotnie.

Czyli nie tędy droga... Czyli jak Musk zamierza to wysłać rakietą te 100 ton na Marsa???

Nie tędy droga do czego? Po prostu przeskaluj wymiary przez pierwiastek trzeciego stopnia ze stosunku mas.

No to dostanę 51.000.000 ton. Pod takim ciężarem platforma startowa się zawali.

A co do NTRów to dodam, że ani SpaceX, ani żadna inna firma Muska nie dysponuje technologiami jądrowymi. A bez tego nie co fantazjować.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #73 dnia: Styczeń 08, 2015, 14:55 »
Skalowanie wartości rakiety która powstała 40 lat temu raczej nie ma sensu. Druga sprawa że i napęd do samej podróży międzyplanetarnej nawet w planach NASA ma być inny.

Czyli silniki plazmowe zasilane z reaktora nuklearnego?

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #74 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:01 »
Nie tak dawno na blogu "Florydziak" były prezentacje z zastosowaniem "ciągników" z wielkimi panelami solarnymi i silnikami jonowymi które miałyby latać między marsem i ziemią, wtedy nie trzeba tracić tyle startów na wysłanie paliwa.