Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 169347 razy)

0 użytkowników i 12 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5889
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #600 dnia: Wrzesień 17, 2018, 20:08 »
Gdy Rosjanie zobaczą te ostatnie renderki, to zaczną trąbić, że Musk skopiował ich niedoszłego Klipera. Może i coś w tym by było...

Ale wygląda mi to tak, że mamy tu BFR w wersji Ziemia-Ziemia, nie Ziemia-Mars. Co najwyżej Ziemia-orbita.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #601 dnia: Wrzesień 17, 2018, 20:41 »
Gdy Rosjanie zobaczą te ostatnie renderki, to zaczną trąbić, że Musk skopiował ich niedoszłego Klipera. Może i coś w tym by było...

Ale wygląda mi to tak, że mamy tu BFR w wersji Ziemia-Ziemia, nie Ziemia-Mars. Co najwyżej Ziemia-orbita.

I Ziemia-Księżyc-Ziemia  :D

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 971
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #602 dnia: Wrzesień 17, 2018, 21:28 »
Mam pytanie, bo się trochę pogubiłem.
Czy BFS jest częścią BFR?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5889
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #603 dnia: Wrzesień 17, 2018, 21:42 »
Według nomenklatury dość powszechnie już przyjętej, ale chyba nieoficjalnej:

BFR = BFB + BFS

BFR - Big Falcon Rocket,
BFB - Big Falcon Booster,
BFS - Big Falcon Ship.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 971
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #604 dnia: Wrzesień 17, 2018, 21:46 »
Dzięki za wyjaśnienie.

Offline Dawid213

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 60
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #605 dnia: Wrzesień 17, 2018, 22:14 »
Myślę że Ziemia -Ziemia oraz Ziemia - orbita, a także Ziemia - Księżyc - Ziemia mają potencjał, żeby ten projekt na siebie zarabiał.

Spacex nie jest fundacją charytatywną, więc na pewno będą dążyć, żeby cały ten projekt zaczął zarabiać na dalsze prace RnD. Pamiętajmy, że obecny plan jest taki, że BFR zastąpi Falcona 9, Falcona Heavy, Dragony i zamawiający będzie płacić za transport na górę za pomocą zunifikowanego systemu. Oczywiście spodziewam się, że ten pomysł niebawem gwałtownie zderzy się z rzeczywistością i okaże się, że posiadanie przetestowanej i dostosowanej do obecnego rynku rakiety będzie jeszcze długo przyciągać klientów.

Pamiętajmy ile lat zajęło SpaceX rozwinięcie Falcona 9 do stanu, że mają szansę na jego wielokrotne wykorzystanie. Można się spodziewać, że podobnie będzie wyglądał rozwój BFR. Nie od razu Rzym zbudowano, więc możemy oczekiwać pewnych etapów rozwoju całego systemu.

Myślę, że na początku możemy się spodziewać próby stworzenia rynku na tanio wynoszone ładunki w gabarycie XXL - prywatne stacje badawcze, hotele, wielkie teleskopy orbitalne, wycieczki na orbitę dla bogatych klientów, umieszczanie ładunków od razu na docelowej orbicie.  itp. Możliwe, że SpaceX będzie chciał pokazać, że transport na orbitę może działać jak naziemny lub morski przewóz dóbr. W końcu na ogół nie wysyła się ciężarówki, statku, pociągu, samolotu tylko z jednym przedmiotem, ale wysyła się wiele kontenerów. Pozwoliłoby to wysłać taką konstelację Iridium Next za jednym startem.

Dlatego uważam, że choć Musk stroszy piórka, to lot na Marsa nie odbędzie się zbyt szybko. Potencjalne pieniądze leżą bliżej i Elon Musk może mierzyć wysoko, ale nie jest głupi i najpierw sięgnie po najniższe gałęzie na drzewie z pieniędzmi. Również myślę sobie, że lot na Księżyc jest dobrym zabiegiem marketingowym. Jeśli tajemniczy klient jest cierpliwy i jest gotów poczekać nawet 10 lat, to jego wizerunkowe wsparcie może stworzyć kolejkę chętnych.

Co myślicie, gdyby SpaceX zafundowało mu lot na orbitę (z lądowaniem na Ziemi oczywiście) gratis przed lotem na Księżyc?

Wizja wizją, ale w ciągu ostatnich dwóch lat SpaceX włożyło dużo wysiłku, żeby przypadki w stylu Amosa nie powtarzały się za często (albo i wcale). Spodziewałbym się starań o zwiększanie bezpieczeństwa systemu i zdobywaniu koniecznego doświadczenia. Ryzyko zaś będą podejmować tylko w sytuacjach, gdy nie zagrozi ono firmie.

W zasadzie na razie my wszyscy pomijamy trochę kwestię bezpieczeństwa całego systemu. Eksplozja rakiety z setką ludzi na pokładzie może pogrzebać loty załogowe i pomysł na olbrzymie rakiety wielokrotnego użytku na wiele lat.

Zasadniczym więc pytaniem jest, jak firma zamierza udowodnić, że ich system transportowy jest bezpieczny. Spodziewam się, że mogą to jedynie zrobić stawiając sobie coraz odważniejsze cele, zamiast uderzać od razu z grubej rury.

Offline tisher

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 79
  • LOXem i ropą! ;)
    • Blog o rowerach elektrycznych
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #606 dnia: Wrzesień 17, 2018, 23:16 »
wystrzela go pustego i ludzi zaladuja dragonami po taniosci :)
Mój blog o rowerach elektrycznych: Ebike Blog

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 971
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #607 dnia: Wrzesień 18, 2018, 13:37 »
2016: ITS - 300 ton na LEO, 12 metrów średnicy
2017: BFR - 150 ton na LEO, 9 metrów średnicy
2018: BFR - 100 ton na LEO, 9 metrów średnicy

Czyli coraz mniej :)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #608 dnia: Wrzesień 18, 2018, 13:41 »
2016: ITS - 300 ton na LEO, 12 metrów średnicy
2017: BFR - 150 ton na LEO, 9 metrów średnicy
2018: BFR - 100 ton na LEO, 9 metrów średnicy

Czyli coraz mniej :)

Wszystkie powyższe udźwigi są podane dla statków przeznaczonych do odzysku?

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 971
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #609 dnia: Wrzesień 18, 2018, 13:45 »
Wszystkie powyższe udźwigi są podane dla statków przeznaczonych do odzysku?

Tak.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 18, 2018, 13:57 wysłana przez artpoz »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #610 dnia: Wrzesień 18, 2018, 14:27 »
To dlaczego obecnie podawany udźwig BFR w porównaniu do ubiegłorocznego się zmniejszył?

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 971
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #611 dnia: Wrzesień 18, 2018, 15:58 »
To dlaczego obecnie podawany udźwig BFR w porównaniu do ubiegłorocznego się zmniejszył?

Nie mam pojęcia. Trzeba by o to spytać kogoś ze SpaceX.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 971
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #612 dnia: Wrzesień 18, 2018, 16:02 »
Kolejny ładny renderek :)


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5889
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #613 dnia: Wrzesień 18, 2018, 23:01 »
To dlaczego obecnie podawany udźwig BFR w porównaniu do ubiegłorocznego się zmniejszył?

SpaceX chyba nie podał żadnych parametrów BFR-2018. Na razie więc możemy tylko zgadywać: może mniej silników w którymś stopniu, może ktoś źle skalkulował, może okazało się, że Raptor ma mniejsze osiągi niż zakładano, etc.

Rozumiem, że ma to być pierwszy w ogóle załogowy lot BRF. I od razu komercyjny?

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2332
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #614 dnia: Wrzesień 18, 2018, 23:15 »
2016: ITS - 300 ton na LEO, 12 metrów średnicy
2017: BFR - 150 ton na LEO, 9 metrów średnicy
2018: BFR - 100 ton na LEO, 9 metrów średnicy
2019 BFR  - 50 ton na LEO -7 metrów średnicy hihi:)))

Czyli coraz mniej :)