Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 170598 razy)

0 użytkowników i 6 Gości przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #75 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:02 »
Nie tędy droga do czego? Po prostu przeskaluj wymiary przez pierwiastek trzeciego stopnia ze stosunku mas.

No to dostanę 51.000.000 ton.

Uff, jestem oazą spokoju...  Ileś razy zwiększył masę rakiety w stosunku do Saturna V? 15? No to wszystkie wymiary mnożysz nie przez 15, ale przez 15^(1/3) = 2.5.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #76 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:04 »
Nie tak dawno na blogu "Florydziak" były prezentacje z zastosowaniem "ciągników" z wielkimi panelami solarnymi i silnikami jonowymi które miałyby latać między marsem i ziemią, wtedy nie trzeba tracić tyle startów na wysłanie paliwa.

Tak postawiona sprawa ma ręce i nogi, ale... my rozmawiamy o rakietach.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #77 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:05 »
Nie tak dawno na blogu "Florydziak" były prezentacje z zastosowaniem "ciągników" z wielkimi panelami solarnymi i silnikami jonowymi które miałyby latać między marsem i ziemią, wtedy nie trzeba tracić tyle startów na wysłanie paliwa.

Silniki elektryczne nie są dla ludzi - rozpędzanie byłoby powolne, a przejście przez pasy van Allena - ze względu na zdrowie załogi - musi być szybkie.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #78 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:07 »
Nie tak dawno na blogu "Florydziak" były prezentacje z zastosowaniem "ciągników" z wielkimi panelami solarnymi i silnikami jonowymi które miałyby latać między marsem i ziemią, wtedy nie trzeba tracić tyle startów na wysłanie paliwa.

Silniki elektryczne nie są dla ludzi - rozpędzanie byłoby powolne, a przejście przez pasy van Allena - ze względu na zdrowie załogi - musi być szybkie.

Ale ciągnik może parkować na orbicie, a ludzie polecą do niego kapsułą z silnikiem chemicznym, a kapsułę wystrzeli rakieta.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6805
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #79 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:15 »
Hmm Ale się zrobiło gorąco na wątku :-)))
Proponuje zaczekać do końca roku, inaczej zawali się platforma startowa pod naszymi wydumanymi rakietami  ;D
A Orlando wyleci w powietrze  :P

W międzyczasie przypomniał mi się projekt rakiety, która na LEO zdolna byłaby unieść 500 ton - była to wiązka zbiorników ET z wahadłowca. Czy coś takiego zawiozło by to nieszczęsne 100 ton na Marsa? Z podawanych rachunków - nie  :o
To chyba zostaje nam napęd WARP. Może Musk ma coś takiego w zanadrzu?  ;D  :o

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #80 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:22 »
Nie sądzę, że Musk chce swoją zaje&* wielką rakietą strzelać bezpośrednio do Marsa ze 100 tonami ładunku tak jak strzelaliśmy Saturnem do Księżyca. Jest to raczej nie możliwe. W grę wchodzą tylko ciągniki parkowane gdzieś na wyższej orbicie. Może w ogóle jakiś większy statek który byłby tylko przeładowywany.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #81 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:23 »
Silniki elektryczne nie są dla ludzi - rozpędzanie byłoby powolne, a przejście przez pasy van Allena - ze względu na zdrowie załogi - musi być szybkie.

Ale ciągnik może parkować na orbicie, a ludzie polecą do niego kapsułą z silnikiem chemicznym, a kapsułę wystrzeli rakieta.

Jeżeli taki elektryczny ciągnik byłby zaparkowany powyżej pasów van Allena, to dostanie się do niego byłoby niewiele łatwiejsze, niż bezpośredni lot na Marsa. Owszem, można by rozdzielić transportowanie ludzi i zapasów i w ten sposób oszczędzić nieco paliwa, ale za cenę komplikacji misji i sprzętu. SpaceX nie projektowałby wielkich rakiet, gdyby chciał polecieć na Marsa w skomplikowany sposób.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #82 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:26 »
W międzyczasie przypomniał mi się projekt rakiety, która na LEO zdolna byłaby unieść 500 ton - była to wiązka zbiorników ET z wahadłowca. Czy coś takiego zawiozło by to nieszczęsne 100 ton na Marsa? Z podawanych rachunków - nie  :o

Z jakich rachunków? 500 ton spokojnie by wystarczyło.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #83 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:29 »
A może ktoś podać link do tego pomysłu z zbiornikami ET?

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6805
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #84 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:39 »
A może ktoś podać link do tego pomysłu z zbiornikami ET?

Ehm naprawdę dawno to widziałem, i nie mam pojęcia gdzie to znaleźć? Ale spróbuję.....

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #85 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:50 »
Jeśli chodzi o samą rakietę to była mowa o tym, że pierwszy stopień ma mięć 10m średnicy i 9 silników Raptor więc rakieta będzie największa w historii, ale nie powiedzmy 10x większa niż Saturn 5, więc gdzieś musi w całym pomyśle być inna architektura wysyłania ładunków na Marsa niż klasyczne silniki chemiczne.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #86 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:53 »
Jeśli chodzi o samą rakietę to była mowa o tym, że pierwszy stopień ma mięć 10m średnicy i 9 silników Raptor więc rakieta będzie największa w historii, ale nie powiedzmy 10x większa niż Saturn 5, więc gdzieś musi w całym pomyśle być inna architektura wysyłania ładunków na Marsa niż klasyczne silniki chemiczne.

A źródło to http://pl.wikipedia.org/wiki/Mars_Colonial_Transporter?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #87 dnia: Styczeń 08, 2015, 15:58 »
Jeśli chodzi o samą rakietę to była mowa o tym, że pierwszy stopień ma mięć 10m średnicy i 9 silników Raptor

...i do trzech takich rakiet w pęczku, albo alternatywnie - pojedynczy rdzeń o średnicy 15 metrów.

Cytuj
więc rakieta będzie największa w historii, ale nie powiedzmy 10x większa niż Saturn 5,

Wystarczy, że będzie trzy razy większa.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6805
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #88 dnia: Styczeń 08, 2015, 16:04 »
Niestety kolorowego renderka 500 tonowego potwora nie znalazłem, więc sięgnąłem do oryginalnego dokumentu:
90 Day Study:
http://history.nasa.gov/90_day_study.pdf
Strona 47 (wg wskazań programu Adobe)
Chodzi o tą rakietę z prawej strony
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2015, 16:15 wysłana przez ekoplaneta »

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #89 dnia: Styczeń 08, 2015, 16:09 »
Tak korzystałem z wiki ale w języku angielskim tam jest zwykle więcej informacji. Muszę oddać Ci honor Borys bo dopiero doczytałem, że rzeczywiście mogą wykorzystywać 3 pierwsze stopnie nie wiem czemu sobie ubzdurałem, że koniecznie jest mowa o pojedynczym pierwszym stopniu :P
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2015, 16:11 wysłana przez Alduriel »