Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 169331 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline Stazx

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 130
  • Arkady Darell
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #210 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:05 »
Musk OIDP wspominał że koloniści mają mieć możliwość powrotu na Ziemię, a w takim układzie MCT musi mieć możliwość lotu z powrotem. Poza tym jeżeli już na Marsie będzie możliwość dotankowania, to pomijając zużycie silników powrót na Ziemię byłby formalnością. Studnia grawitacyjna do pokonania mniejsza i ładunek też.

Dla mnie to wszystko zupełnie sensownie składa się w jedną całość: MCT startuje jako drugi człon tej super-wielkiej rakiety, na orbicie jest dotankowywany i rusza w kierunku Marsa. Dzięki temu że startuje jako całość, posiada możliwość wejścia w atmosferę Marsa i lądowania. Tam wysadza pasażerów/ładunek, zabiera tych którzy wracają, z powrotem jest tankowany i wyrusza w kierunku Ziemi. To daje nawet perspektywę wielokrotnego użycia.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #211 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:10 »
Myślę że Musk będzie planował tankowanie na Marsie - ciekawe czy właśnie z myślą o tym (między innymi) Raptory mają być na metan - tak by na Marsie można było wytwarzać do nich paliwo?

Może atropogenicznie?

LooZ^

  • Gość
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #212 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:15 »
Czyli statek kosmiczny wielkości hm... kilku boisk piłkarskich będzie startował z powierzchni Marsa?

Offline Stazx

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 130
  • Arkady Darell
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #213 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:17 »

Może atropogenicznie?


To chyba nie w takich ilościach :) Myślałem raczej o tym, co zresztą już się chyba w tym wątku pojawiło.

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #214 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:23 »
Czyli statek kosmiczny wielkości hm... kilku boisk piłkarskich będzie startował z powierzchni Marsa?

A gdzie ty widzisz kilka boisk ? Jeżeli założymy że przestrzeń użyteczna będzie miała 15m średnicy jak rdzeń 1 stopnia to pewnie ze 45m długości wystarczy żeby upchnąć tych biednych 100 kolonistów.
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1025
  • 62-gi ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
    • Nauka - Trek.pl
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #215 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:26 »
Czyli statek kosmiczny wielkości hm... kilku boisk piłkarskich będzie startował z powierzchni Marsa?
O wielkości kilku boisk piłkarskich to chyba nie może być mowy  :D Gdyby człon transportowy składał się z kilku elementów to możne mógłby mieć rozmiar boiska piłkarskiego ( szczególnie jeśli miałby mieś jakieś elementy rotujące wokół wspólnej osi i zapewniające sztuczną grawitację ) ale przecież wystarczy jeśli na Marsie wyląduje lądownik znacznie mniejszy. Nawet 100 osób na krótki czas lądowania można upakować w kapsule o dość niewielkiej objętości. Większa część statku MCT - ciągnik transportowy z modułem ( czy modułami mieszkalnymi ) pozostanie na orbicie Marsa, a po powrocie lądownika z powierzchni Marsa wróci na orbitę Ziemi. Taka opcja wydaje mi się najbardziej prawdopodobna.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #216 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:28 »
Czyli statek kosmiczny wielkości hm... kilku boisk piłkarskich będzie startował z powierzchni Marsa?

A gdzie ty widzisz kilka boisk ? Jeżeli założymy że przestrzeń użyteczna będzie miała 15m średnicy jak rdzeń 1 stopnia to pewnie ze 45m długości wystarczy żeby upchnąć tych biednych 100 kolonistów.
Musk powiedział: "MCT will be 100 times the size of a large SUV".

Edit:
100 osób to też nie jest jakaś strasznie duża liczba. Moduł Rockwella teoretycznie mógł wozić koło 60-70 osób na LEO:
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2015, 00:32 wysłana przez Air Q »
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

LooZ^

  • Gość
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #217 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:32 »
Znając (?) maksymalną średnicę MCT (zależną od wielkości 1 członu? Nadmuchiwaną?) można łatwo policzyć jak wysoka będzie MCT opierając się na tych szacunkach Muska.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #218 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:39 »
Musk powiedział: "MCT will be 100 times the size of a large SUV".

Edit:
100 osób to też nie jest jakaś strasznie duża liczba. Moduł Rockwella teoretycznie mógł wozić koło 60-70 osób na LEO:


Taa tyle, że lot 100 osób na LEO a na Marsa to dwie różne bajki... Lot na LEO to maksymalnie kilka dni (potrzebne jak u Dragona na dolot i dokowanie do stacji)...  a na Marsa minimum kilka miesięcy. Przecież te 100 osób musi coś przez te pół roku coś jeść, robić kupę i siku. Na to wszystko musi być miejsce.....
Chyba, że Musk ma w garażu napęd WARP  ;D

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1025
  • 62-gi ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
    • Nauka - Trek.pl
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #219 dnia: Styczeń 13, 2015, 00:53 »
Taa tyle, że lot 100 osób na LEO a na Marsa to dwie różne bajki... Lot na LEO to maksymalnie kilka dni (potrzebne jak u Dragona na dolot i dokowanie do stacji)...  a na Marsa minimum kilka miesięcy. Przecież te 100 osób musi coś przez te pół roku coś jeść, robić kupę i siku. Na to wszystko musi być miejsce.....
Chyba, że Musk ma w garażu napęd WARP  ;D
A dlaczego zakładasz że na pewno MCT będzie statkiem jednoczęściowym i cały wyląduje na Marsie, a nie tylko sam lądownik będący częścią MCT ?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #220 dnia: Styczeń 13, 2015, 01:06 »
Taa tyle, że lot 100 osób na LEO a na Marsa to dwie różne bajki...
Prawda ale ładownia wahadłowca to tylko ~4.7m średnicy. Musk ma do dysozycji 10m. Generalnie chodziło mi o porównanie.

Tak na głupa. Zakładając, że SUV ma 2m*2m*4m=16m^3 to daje wymóg 100*16m^3=1600m^3 (zakładam, że każda osoba ma do dyspozycji te 16m^3). Dalej rozważamy walec o promieniu 10m (średnica rakiety) i chcemy znaleźć minimalną wysokość aby upchać te całe 1600m^3.

Objętość walca: V=h*pi*r^2 => h=1600/(pi*10^2)=5m. Oczywiście w rzeczywistości jest to bardzo naiwne liczenie i ta wysokość musi być dużo dużo większa: paliwo, wyposażenie, silniki, jakaś dodatkowa przestrzeń na cargo itp.

Ale i tak aby znowu to do czegoś porównać, to pierwszy człon Saturna V miał ~42m, natomiast ostatni ~18m wysokości.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #221 dnia: Styczeń 13, 2015, 09:24 »
Musk powiedział: "MCT will be 100 times the size of a large SUV".

Pod względem masy.

Offline Tofas

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Układ Słoneczny... to nie "głęboki kosmos"!
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #222 dnia: Luty 12, 2015, 20:47 »
Ja się dziwię, że dotąd w wątku nie padły nazwy Falcon X in Falcon XX. Kilka lat temu, kiedy firma SpaceX prezentowała plany rozwoju rodziny Falcon, przedstawiała te Falcony jako przyszłych jej członków. Byłyby to duże rakiety, być może spełniałyby wymagane kryteria do transportu sprzętu i ludzi na Marsa, być może konieczna byłaby konfiguracja "XX Heavy". Oczywiście wtedy to była tylko wizja i zapewne wiele od tamtego czasu się zmieniło, ale mam wrażenie, że MCT nie będzie zbytnio wyglądem i rozmiarami odbiegać od Falcona XX.

Z późniejszych prezentacji zniknęły największe Falcony (oraz Falcon 5) - pozostawiono tylko F1 i F9. Być może nadszedł czas na powrót do koncepcji XX?

Offline Tofas

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Układ Słoneczny... to nie "głęboki kosmos"!
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #223 dnia: Luty 12, 2015, 21:01 »
Tak to wtedy wyglądało (rok 2010):

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #224 dnia: Luty 12, 2015, 21:25 »
- Pierwsza rakieta to Saturn V?
- schemat ten uwzględnia unowocześnienie Merlina?
- różnica udźwigu między Falcon 9 Heavy i Falcon X jest na tyle pytanie, że rodzi się pytanie, czy nie lepiej od razu przeskoczyć do Falcon Heavy X? Taka sama można sytuacja występuje przy przeskoku między Falcon X i Falcon XX
- patrząc na to, że II człony takich rakiet mają być jednocześnie pojazdami kosmicznymi to się zastanawiam, czy istnieje jakaś wizja odbierania przez nie urobku z kopalni kometarnych firm takich jak Planetary Resource?