Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 169301 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline winged

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 60
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #270 dnia: Maj 19, 2015, 23:13 »

100 t za jednym zamachem na Marsa? Przecież to niemożliwe w jednym starcie rakiety. Gdyby mieli rakietę zdolną wynieść 200t na LEO i podczepili do tego silnik jonowy wraz ze źródłem energii (panele słoneczne lub reaktor jądrowy o mocy ok 5 000 KW) to taki zespół z paliwem ważyłby może do 200t. I tylko wtedy na Marsa dotarłoby 100t. W przypadku napędu chemicznego musieliby wynieść z 500t na LEO.


Czemu nie możliwe? Żadnym prawom fizyki to nie przeczy przecież ;) Skoro Saturn V ze swoich 118T na LEO mógł wynieść 45T na TLI to w kierunku Marsa mógłby też pewnie wystrzelić 35T jak nie więcej (tj 1/3 tego co na LEO). TLI i TMI w kategoriach delta V nie różnią się znacząco bo zdecydowana większość paliwa i tak idzie na samo podwyższenie apogeum na niskiej orbicie ziemskiej. To teraz skoro MCT miałby wynieść 300T na LEO to przy odpowiednio wydajnym silniku w fazie transferowej mógłby umieścic te 100T na TMI.

Niestety nic chyba nie wiemy o tym jakiego silnika będzie używał MCT do transferu na Marsa. Saturn V używał J2 na ciekły wodór który pod względem Isp w próżni ustępował jedynie 3 innymi chemicznym silnikom (z tych które kiedykolwiek poleciały).




Odnośnie tych 300T na LEO :

Sam napisałeś, że MCT móglby używać 9 silników po 6900kN każdy. Nie wiem czy to siła ciągu na poziomie morza czy w próżni ale tak czy inaczej wychodzi ok. 2x więcej niż w przypadku Saturna. Saturn V miał bodaj 35-38MN na starcie. Stąd wniosek, że rakieta moze być 2x cięższa na starcie.

2 sprawa: Isp silników startowych większe niż w przypadku F1. Też nie bez różnicy.

3 rzecz: Marek na blogu pisał o tych zbiornikach kompozytowych. Takie zbiorniki poprawią stosunek wet mass/dry mass a w końcu wzór na delta V dla jednej fazy rakiety to nic innego jak Isp*9.81* ln(wet mass/dry mass).


Wychodzi więc na to , że MCT może na starcie ważyć 2x więcej niż Saturn, a także mieć bardziej wydajne silniki i lżejsze zbiorniki. 300T na LEO jak nic ;)     

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #271 dnia: Maj 20, 2015, 00:45 »
Teraz trendy jest stała baza na Księżycu. W związku z tym zastanawiam się czy znajdzie tyle sensownych ładunków z tym związanych, aby starty transportowe stanowiły interesujący rynek dla największej rakiety wszechczasów, na którą rysuje się MCT?

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #272 dnia: Wrzesień 17, 2015, 19:46 »
Musk nam obiecał w tym roku szczegóły o Mars Colonial Transoprterze. Ciekawe czy ostatnia awaria Falcona wpłynie na te plany prezentacji nowego pomysłu SPACE X?

Tutaj kilka renderków przedstawiajacych domniemany MCT:

http://planete-mars.com/what-could-the-mars-colonization-transport-mct-spacex-project-look-like-continued/



http://planete-mars.com/reflexions-sur-le-projet-spacex-mct/

I jak się Wam takie cudo podoba?  8)

Bo mi bardzo  :)

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1775
  • "Per aspera ad astra"
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #273 dnia: Wrzesień 17, 2015, 20:47 »

I jak się Wam takie cudo podoba?  8)

Bo mi bardzo  :)

Przypomina "Venture Star" Lockheeda ;)
GG 8698011

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5889
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #274 dnia: Wrzesień 17, 2015, 22:38 »
I jak się Wam takie cudo podoba?  8)

To MCT ma w całości wylądować na Marsie!? :o

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20059
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #275 dnia: Wrzesień 17, 2015, 23:48 »
Raczej wątpię, by MCT był "lifting body". Nie byłoby to bezpieczne wystawiać na długi czas osłonę termiczną takiego pojazdu na uderzenia różnej drobnicy.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #276 dnia: Grudzień 04, 2015, 01:51 »
Marek donosi w sprawie nowej wielkiej rakiety SPACE X:
http://florydziak.blogspot.com/2015/12/troszke-spekulacji-o-nowej-wielkiej.html
Czyżby MCT nabierał kształtów?  :)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #277 dnia: Grudzień 04, 2015, 04:01 »
Na forum ludzi którzy wiedza ale nie chcą powiedzieć od dłuższego czasu idą plotki o planach SpaceX. Miejmy nadzieje ze plany zostaną oficjalnie pokazane przed świetami i ze opadną nam szczęki. Jednak tak jak napisałem - plany planami a rzeczywistość rzeczywistością - ta nowa rakieta ma być dwukrotnie cięższa od Saturna V - trudno to sobie wyobrazic. To bedzie gigant - muszę posprawdzać wymiary VAB bo mam wrażenie ze może być problem ze zmieszczeniem tegoż.
Zapraszam na mój blog :)

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1217
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #278 dnia: Grudzień 04, 2015, 17:49 »
Czym się różni paliwo ciekły metan od LNG? Bo coś tutaj nie rozumiem? To nie wystarczy zacumować "obok" zbiornikowca na LNG i z niego zatankować zbiorników/rakiety? Po co fabryczka?

Pomijam już zupełnie kwestię wyrzutni dla MCT, raczej obstawiam, że nie ma takowej. Myślenie, że da się "od tak" zrobić wyrzutnię wielopaliwową to jednak zbytni optymizm chyba.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #279 dnia: Grudzień 04, 2015, 18:49 »
Czym się różni paliwo ciekły metan od LNG? Bo coś tutaj nie rozumiem? To nie wystarczy zacumować "obok" zbiornikowca na LNG i z niego zatankować zbiorników/rakiety? Po co fabryczka?

Pomijam już zupełnie kwestię wyrzutni dla MCT, raczej obstawiam, że nie ma takowej. Myślenie, że da się "od tak" zrobić wyrzutnię wielopaliwową to jednak zbytni optymizm chyba.

Ciekły metan to ciekły metan. LNG to ciekły gaz naturalny - mieszanina metanu i kilku innych gazów, które są bardzo niepożądane. Ich pozbycie się jest relatywnie trudne i kosztowne.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #280 dnia: Grudzień 06, 2015, 11:23 »
Czym się różni paliwo ciekły metan od LNG? Bo coś tutaj nie rozumiem? To nie wystarczy zacumować "obok" zbiornikowca na LNG i z niego zatankować zbiorników/rakiety? Po co fabryczka?

Różni się niewiele i zasadniczo infrastruktura do przesyłu LNG mogłaby być użyta do transportu metanu. Problem w tym, że infrastruktura taka opłaca się przy przesyle bardzo dużych ilości gazu. Jeśli chciałbyś tankować rakietę bezpośrednio z gazowca, musiałbyś zbudować terminal gazowy o przerobie rzędu tysiąca ton na godzinę (tankowanie nie może trwać kilka dni), czyli jakieś 3x więcej niż nasz polski gazoport. Poza okresem napełniania rakiety terminal byłby bezczynny. Dodatkowo niepewność czasu startu, SCRUBy itd powodują, że musiałbyś sobie kupić własny gazowiec, który działaby według twojego grafika. Dlatego, po pierwsze, buforowe zbiorniki bezpośrednio na miejscu startu są tańszym rozwiązaniem. Po drugie, relatywnie małe ilości metanu (rzędu tysiąca ton) może być łatwiej zsyntetyzować na miejscu, niż dowozić z daleka.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2332
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #281 dnia: Grudzień 13, 2015, 17:18 »
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/3wl5iz/preliminary_mctbfr_information/  . Najnowsze przecieki z sieci odnośnie parametrów monstrum Muska

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #282 dnia: Grudzień 13, 2015, 18:07 »
Wielki ma być ten potwór B-) A w jakim terminie możemy  się go spodziewać ujrzeć?

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4556
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #283 dnia: Grudzień 13, 2015, 19:01 »
Miejmy nadzieje, ze nigdy;-) Byloby to cofniecie sie w porownaniu do rozwijanych technologii. Z powazaniem
                                                                                                                                                   Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2332
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #284 dnia: Grudzień 13, 2015, 20:53 »
Adamie czekasz na em drive czy napęd antygrawitacyjny ?? To Ci parę żywotzw może nie starczyć