Autor Wątek: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy  (Przeczytany 36161 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« dnia: Luty 22, 2015, 01:32 »
Na 1 lipca 2015 został zapowiedziany pierwszy start Falcona Heavy, czyli nowej rakiety firmy Spacex. Podczas startu ma być podjęta próba odzyskania co najmniej jednego odzyskania członu rakiety, może być to I człon lub jeden z dwóch boosterów.

PS. Już zaczęto budowę hali montażowej dla rakiety na przylądku Canaveral przy LC 39A.


Popędzany o szczegóły rakiety postaram się coś naskrobać:
Falcon Heavy jest drugą (po drodze jest RLV TD, więc ogólnie rzecz biorąc będzie  trzecią taką rakietą na świecie) amerykańską rakietą częściowo odzyskiwalna
I człon Falcona Heavy i jego boostery są oparte o I człony poprzednika, czyli Falcona 9v1.1
W konfiguracji startowej rakieta ma 2 boostery, które jednocześnie mają wrócić na ziemię, więc trzeba pilnować, żeby się nie zderzyły itp.
I człon Falcona osiągnie trajektorię suborbitalną, zatem w celu powrotu będzie musiał wykonać bardziej skomplikowane manewry niż poprzednio I człony Falcona 9v1.1
Trzeba też wspomnieć, że w konfiguracji ma być odpalone 27 silników. Powikłania związane z odpalaniem porównywalnej liczby (30) silników były jedną z najważniejszych przyczyn klęski radzieckiego programu rakiety księżycowej N-1.

A co do lądowisk:
Jest zaakceptowany plan lądowiska złożony z lądowiska głównego i czterech zapasowych, lecz SpaceX zyskała pozwolenie tylko na pojedyncze powroty I członów. Można się spodziewać, że będą usiłowania lądowań na ASDS. Biorąc to wszystko pod uwagę, powrót będzie tylko częściowy.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2017, 13:42 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 22, 2015, 10:57 »
jsc - a może by kilka zdań o samej rakiecie, dlaczego jest taka ważna, itp.?

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 22, 2015, 13:00 »
Trochę się udało tam naskrobać...

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 22, 2015, 16:15 »
Z tego co udało mi się znaleźć SpaceX będzie początkowo próbował posadzić boczne człony na barkach i nie próbować ratować centralnego. Następnym krokiem będą powroty bocznych do CCAFS i lądowanie centralnego na barce. Powrót wszystkich trzech do CCAFS będzie możliwy dopiero po wprowadzeniu cross-feed.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3119
  • Realista do bólu;-)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 22, 2015, 16:42 »
Ewolucja, bardzo dobre podejscie. Zastanawia mnie jedna rzecz, jak beda sie ksztaltowal wspolczynnik ceny ladunkow na odzyskiwanych stopniach. Tz. czlon czlon bral juz udzial w 2-3 lotach, na 100% elementy maja juz okreslony stopien zuzycia materialu, kolejny start ma wieksze ryzyko awarii na ile bedzie taki start tanszy? Czyli dla
czkn= cena_zakilogram_na_leo(n) gdzie n to kolejne uzycie danego stopnia.
to taki wspolczynnik wynosilby:

 cena_zakilogram_na_leo(n+1)
------------------------------
 cena_zakilogram_na_leo(n)

 Z powazaniem
                                                                                                                                  Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 16851
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 22, 2015, 16:46 »
Oprócz stopnia zużycia jest jeszcze kwestia serwisowania, wymiany komponentów, ponownego testowania, koszty stałe itp itp. Dużo tego!

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3119
  • Realista do bólu;-)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 22, 2015, 16:59 »
Oprócz stopnia zużycia jest jeszcze kwestia serwisowania, wymiany komponentów, ponownego testowania, koszty stałe itp itp. Dużo tego!
             ... a jesli tego nie bedzie? W koncu to juz zostalo przetestowane i dzialalo. Japonczycy  w swoim epsiloinie dorpwadzili do tego, ze wszystkie testy sa robione automatycznie, moze wyprzedzaja reszte, ale pewnie nie az tak, aby sie nie dalo tego nasladowac;-)
Pytanie ile da sie zejsc z cena przy kolejnym starcie? Z powazaniem
                                                                                                     Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 22, 2015, 16:59 »
cena_zakilogram_na_leo(n+1)
------------------------------
 cena_zakilogram_na_leo(n)

Dodatkowym współczynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę jest koszt ubezpieczenia - jeżeli ubezpieczenie satelity lecącego na F9 użytym po raz drugi będzie np. 2x większe od nowego, to cena lotu musi być na tyle niższa by pokryła różnicę w koszcie ubezpieczenia + udział własny + trochę na zachętę. To samo z trzecim i następnymi lotami. Koszty ubezpieczenia na pewno będą z czasem spadały jak SpaceX udowodni że użyte 2-3-4-5 razy F9 są równie bezpieczne jak nowe, ale na początku ceny będą na pewno niezwykle atrakcyjne i pewnie przyciągną różne eksperymentalne satelity, których i tak się nie ubezpiecza.
Zapraszam na mój blog :)

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 832
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 22, 2015, 17:00 »
Zawsze można trochę "skanibalizować" - nawet jeśli nie wszystkie elementy nadają się do powtórnego użycia, spora ich część może być ok. Czyli budujemy drugą rakietę, ale powiedzmy 40-60% części pochodzi z poprzedniego startu.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 22, 2015, 17:03 »
Zawsze można trochę "skanibalizować" - nawet jeśli nie wszystkie elementy nadają się do powtórnego użycia, spora ich część może być ok. Czyli budujemy drugą rakietę, ale powiedzmy 40-60% części pochodzi z poprzedniego startu.

Problem w tym:


Większość kosztu pierwszego stopnia to silniki i to one muszą być użyte wielokrotnie żeby loty miały sens ekonomiczny.
Zapraszam na mój blog :)

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 22, 2015, 17:10 »
Z tego co udało mi się znaleźć SpaceX będzie początkowo próbował posadzić boczne człony na barkach i nie próbować ratować centralnego. Następnym krokiem będą powroty bocznych do CCAFS i lądowanie centralnego na barce. Powrót wszystkich trzech do CCAFS będzie możliwy dopiero po wprowadzeniu cross-feed.

Skomplikowana sprawa z lądowaniem i do tego ten cross-feed... ale jak jesteśmy przy crossie to zadam małe pytanko:
Zauważyłem, że między Falconem Heavy, a Falconem X jest niewielka różnica nośności. Czy zyski, które opisał Marek w http://florydziak.blogspot.com/2015/01/nastepny-post-z-cyklu-nie-bedzie.html z cross-feedu są warte machinacji z etapami pośrednimi w ewolucji Sokoła?

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 832
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 22, 2015, 17:28 »
Marku, jak oceniasz ich zdatność do wielokrotnego użycia ? W gruncie rzeczy, przechodzą tyle testów, że nawet drobne naprawy powinno dać się zrobić.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3119
  • Realista do bólu;-)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 22, 2015, 18:15 »
cena_zakilogram_na_leo(n+1)
------------------------------
 cena_zakilogram_na_leo(n)

Dodatkowym współczynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę jest koszt ubezpieczenia - jeżeli ubezpieczenie satelity lecącego na F9 użytym po raz drugi będzie np. 2x większe od nowego, to cena lotu musi być na tyle niższa by pokryła różnicę w koszcie ubezpieczenia + udział własny + trochę na zachętę. To samo z trzecim i następnymi lotami. Koszty ubezpieczenia na pewno będą z czasem spadały jak SpaceX udowodni że użyte 2-3-4-5 razy F9 są równie bezpieczne jak nowe, ale na początku ceny będą na pewno niezwykle atrakcyjne i pewnie przyciągną różne eksperymentalne satelity, których i tak się nie ubezpiecza.
             ... oczywiscie, o ile dobrze pamietam pewne zestawienie, ubezpiecznei to 40% kosztow calego startu. Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 22, 2015, 21:38 »
Odniosłem wrażenie pewnej niespójności w planach SpaceX. Swego czasu - o ile dobrze pamiętam - Musk mówił, że chce obniżyć ceny rakiet przez ich seryjną (masową) produkcję. Wiadomo, wówczas koszty jednostkowe znacznie mogą spaść.

Z drugiej strony dążenie do odzyskiwania rakiet ograniczy produkcję, i to dość znacznie - nawet jeśli dotyczyć ma to tylko 1. stopni, to w przypadku FH stanowią one 3/4 całości.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 16851
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 22, 2015, 22:01 »
Możliwe, że SpaceX wyliczył, że tańsze/bardziej opłacalne będzie sprowadzanie rakiet niż ich masowa produkcja?

Takie analizy firmy robią często (przynajmniej te "kumate"), starając się lepiej dopasować do przewidywanego rozwoju rynku.