Autor Wątek: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy  (Przeczytany 60596 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Masiek

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #585 dnia: Luty 06, 2018, 23:48 »
Ale to jest dobre, zamieszczone na tym forum ;-)

"Printed on the circuit board of a car in deep space"
NexStar 4SE, Meade ETX-80, Zenica 8-24x40, PTMA Białystok, SOK PTMA

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #586 dnia: Luty 06, 2018, 23:52 »
Niezły widok przez przednią szybę :)

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10412
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #587 dnia: Luty 06, 2018, 23:56 »
Debiut Falcona Heavy
BY MICHAŁ MOROZ ON 6 LUTEGO 2018

(...) Start ma nastąpić 6 lutego o godzinie 19:30 (CET) ze stanowiska startowego LC-39A na Kennedy Space Center. Okno startowe dla lotu będzie otwarte do 22:00 (CET). Oznacza to, że SpaceX będzie miał dwie i pół godziny czasu, by w przypadku mniejszych usterek przeprowadzić lot. Szanse na udaną misję przy każdym debiucie rakiety są zazwyczaj niskie – i mało kto decyduje się na wyniesienie większego satelity w pierwszych lotach rakiety nośnej. Dlatego na pokładzie znajduje się nietypowy ładunek. Jest to należąca do Elona Muska Tesla Roadster, która ma zostać wyniesiona na orbitę w kierunku Marsa. (...)

Istnieją duże obawy, że pierwszy lot Falcona Heavy nie będzie jednak udany. Trudne w modelowaniu było zachowanie trzech górnych stopni lecących obok siebie i tutaj mogą pojawić się nieprzewidziane komplikacje. Sam Elon Musk zapewnia jednak, że tak czy tak – lot przyniesie dużo emocji. Najwięcej szkód przyniosłaby eksplozja tuż przy samym stanowisku startowym. Na konferencji prasowej z 5 lutego Musk zapewnił, że kolejny egzemplarz Falcona Heavy może zostać przygotowany w ciągu trzech do sześciu miesięcy. Jednocześnie zapewniał, że w przypadku awarii kolejny lot odbyłby się w ciągu 9 do 12 miesięcy. (...)

http://kosmonauta.net/2018/02/debiut-falcona-heavy/

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10412
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #588 dnia: Luty 06, 2018, 23:56 »
Falcon Heavy wystartował!
  06.02. o 20:45 z KSC wystrzelony został pierwszy egzemplarz RN Falcon Heavy, która wyniesie w T+6 h na wiodącą
do rejonu orbity Marsa orbitę heliocentryczną samochód marki Tesla Roadster. W T+7' 58" rakiety wspomagające
wylądowały na LZ-1 i LZ-2, a w T+8' 19" miało dojść do lądowania centralnego stopnia RN na barce ASDS OCISLY
na Atlantyku, jednak się nie powiodło.

EDIT: 06.02. o 20:45 z KSC wystrzelony został pierwszy egzemplarz RN Falcon Heavy, która wyniosła w T+6 h na orbitę
heliocentryczną o parametrach: hp=0,98 AU, ha=2,61 AU samochód marki Tesla Roadster. W T+7' 58" dwie rakiety
boczne wylądowały na LZ-1 i LZ-2. W T+8' 19" miało dojść do lądowania centralnego stopnia RN na barce ASDS
OCISLY na Atlantyku, jednak się nie powiodło z powodu zapłonu jedynie jednego silnika (zamiast planowanych trzech),
stopień minimalnie ją ominął i spadł na powierzchnię oceanu z prędkością ~500 km/h. Orbita parkingowa ładunku miała
parametry: hp=182 km, ha=6953 km, i=29,02°.
http://lk.astronautilus.pl/n180201.htm#04

Udany pierwszy start Falcona Heavy
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 6 LUTEGO 2018

Rakieta Falcon Heavy pomyślnie wystartowała 6 lutego 2018. Czy to początek nowej ery w astronautyce?

Do startu doszło o godzinie 21:45 CET z wyrzutni LC-39A na Florydzie, po opóźnieniach spowodowanych zmianami w prędkości wiatru w górnych partiach atmosfery. Rakieta Falcon Heavy (FH) wyniosła w swoim pierwszym locie samochód Tesla Roadster, a w nim “kierowcę”.


Widok na Teslę Roadster po uwolnieniu osłony aerodynamicznej / Credits – SpaceX

Lot przebiegł prawidłowo i w momencie publikacji tego artykułu Tesla Roadster znajdował się na orbicie parkingowej na orbicie okołoziemskiej, skąd rozpocznie dalszą wędrówkę po orbicie heliocentrycznej z apogeum o wysokości orbity Marsa. Około 28 minut po starcie nastąpiło drugie odpalenie silnika górnego stopnia FH, którego celem było podniesienie orbity parkingowej. “Ucieczka” z orbity okołoziemskiej zaplanowana została na sześć godzin po starcie.

(Aktualizacja, godzina 22:37 CET: drugie odpalenie silnika górnego stopnia udane. Apogeum orbity okołoziemskiej dla Tesli to około 7 tysięcy kilometrów.)


Lądowanie pobocznych członów rakiety Falcon Heavy / Credits – SpaceX

Choć Elon Musk uważał, ze istnieje duże ryzyko niepowodzenia w tym starcie (“50-50”), lot przebiegł perfekcyjnie. Wszystkie elementy lotu – start, przejście przez “Max-Q”, separacja rakiet pobocznych, odrzucenie osłony aerodynamicznej, separacja głównego członu i górnego stopnia i wreszcie – lądowania – przebiegły zgodnie z planem. Jedyna niewiadoma w momencie publikacji tego artykułu jest związana z głównym członem rakiety – transmisja z platformy morskiej urwała się tuż przed lądowaniem (prawdopodobnie to lądowanie nie było udane).

Rozpoczyna się nowy rozdział w historii astronautyki. Tesla jest pierwszym prywatnym obiektem, który skieruje się poza okolice Ziemi w dalszą część Układu Słonecznego. Jest to dowód, że prywatne firmy, takie jak SpaceX, są już technicznie zdolne do wspierania programów eksploracyjnych Układu Słonecznego. Falcon Heavy może wynosić w przestrzeń międzyplanetarną ładunki takie jak sondy, lądowniki czy pojazdy powrotne. NASA na poważnie teraz będzie musiała rozpatrywać możliwość używania FH do swoich misji bezzałogowych, nie tylko związanych z Czerwoną Planetą.


Historyczne zdjęcie rakiety Saturn-V na stanowisku startowym LC-39A podczas odsuwania wieży serwisowej Mobile Service Structure (MSS) / Źródło: NASA scan: J.L. Pickering

LC-39A to historyczna wyrzutnia, skąd startowały księżycowe misje Apollo oraz misje promów kosmicznych. Z tej wyrzutni także wystartowały rakiety Falcon 9, w tym i te, które wynosiły kapsuły Dragon ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Dzięki rakiecie FH wyrzutnia LC-39A po raz kolejny zapisała się w historii podboju kosmosu. (...)

Polecamy także naszą analizę debiutu rakiety Falcon Heavy.

(SpaceX)
http://kosmonauta.net/2018/02/udany-pierwszy-start-falcona-heavy/

SpaceX successfully debuts Falcon Heavy in demonstration launch from KSC
written by Chris Gebhardt February 5, 2018

(...) The highly-SpaceX’s heavy lift rocket, the Falcon Heavy, has become the most powerful and capable rocket currently in service around the world.

Standing 229.6 ft (70 m) tall and 39.9 ft (12.2 m) wide and producing 5,548,500 pounds of thrust, max, in vacuum, the Falcon Heavy is capable of placing:

140,660 lbs (63,800 kg) into Low Earth Orbit,
58,860 lbs (26,700 kg) into Geosynchronous Transfer Orbit (GTO), and sending
37,040 lbs (16,800 kg) to Mars.

For context, the Mars Curiosity rover and needed equipment sent to Mars by an Atlas V rocket (in its 541 – four solid rocket motors – configuration) weighed 8,583 lbs (3,893 kg) – compared to FH’s ability to send 37,040 lbs to Mars.

For GTO missions, the Delta IV Heavy is the closest U.S. competitor to Falcon Heavy and can take 31,350 lbs (14,220 kg) to GTO (compared to FH’s 58,860 lbs GTO capability).

Even more impressively, Falcon Heavy is capable of sending 7,720 lbs (3,500 kg) of payload to Pluto – more than seven times the mass of NASA’s New Horizons spacecraft which was launched by the most powerful variant yet flown of the Atlas V, the 551 with five solid rocket motors.

These payload capabilities are extremely impressive and will provide a greater payload capacity to space at a much lower price than is currently available from other rocket providers, with a starting baseline price of just $90 million USD for a Falcon Heavy. (...)


Falcon Heavy’s two side boosters fly back in formation toward LZ-1 and LZ-2 at Cape Canaveral Air Force Station. Credit: Nathan Koga for NSF/L2

Under this plan, immediately after separation, side booster #1’s cold gas thrusters fires to reposition the core into the proper orientation for the Boostback Burn – which would begin immediately.

Side booster #2 would also use its cold gas thrusters to flip itself around, but its Boostback Burn would not begin right away.  Instead, it would maintain attitude control via its cold gas thrusters but would wait approximately 15 seconds before beginning its Boostback Burn.

As such, side booster #1’s Entry Burn would occur ~15 seconds before side booster #2’s, and booster #1 would land back at Cape Canaveral ~15 seconds before side booster #2 lands just 500 feet away.

The second option involves both side boosters performing their Boostback, Entry, and Landing burns together and touching down simultaneously 500 ft apart from one another on LZ-1 and LZ-2. This turned out to be the reality. (...)
https://www.nasaspaceflight.com/2018/02/spacex-debut-falcon-heavy-demonstration-launch/

Live coverage: First Falcon Heavy blasts off, sends Tesla toward the asteroid belt
February 5, 2018 Stephen Clark

02/06/2018 22:24 Stephen Clark

Here are some views of the Falcon Heavy's climb into orbit.



02/06/2018 23:06 Stephen Clark

Reload this page to watch SpaceX's live video feed from the Tesla Roadster on the Falcon Heavy upper stage. Cameras are beaming back spectacular views as the rocket climbs away from Earth.

Here's a view over Australia moments ago.


https://spaceflightnow.com/2018/02/05/falcon-heavy-demo-flight-mission-status-center/

https://spaceflightnow.com/2018/02/06/launch-timeline-for-falcon-heavys-maiden-flight/
https://spaceflightnow.com/2018/02/05/photos-falcon-heavy-in-position-for-first-test-launch/
https://spaceflightnow.com/2018/02/08/photos-launch-pad-cameras-capture-falcon-heavys-fiery-liftoff/
https://spaceflightnow.com/2018/02/08/photos-press-site-views-of-falcon-heavys-maiden-launch/
https://spaceflightnow.com/2018/02/08/photos-more-images-of-falcon-heavys-launch-and-booster-landings/

SpaceX launches its powerful Falcon Heavy rocket for the first time
By Loren Grush@lorengrush  Feb 6, 2018, 4:07pm EST

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=I7LJIuB2CHE" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=I7LJIuB2CHE</a>
https://www.youtube.com/watch?v=I7LJIuB2CHE

SpaceX’s Falcon Heavy rocket took off from Cape Canaveral, Florida, this afternoon and soared to space, carrying its payload — CEO Elon Musk’s red Tesla Roadster — into an orbit that stretches into the asteroid belt. The Falcon Heavy’s first flight is finally over, and despite a fudged landing in the ocean, the rocket has shown its prowess and is likely ready to begin missions for customers.

Adding to the launch’s success, two of the Falcon Heavy’s rocket cores successfully touched down back on Earth after takeoff. The two outer boosters broke away mid-flight and returned to the Cape, touching down around 1,000 feet from one another on SpaceX’s concrete landing pads — Landing Zone 1 and Landing Zone 2. The center core then broke away from the vehicle’s upper stage, but did not land as intended on one of SpaceX’s autonomous drone ships in the Atlantic Ocean. That means SpaceX has now landed a total of 23 rockets upright. (...)
https://www.theverge.com/2018/2/6/16971200/spacex-falcon-heavy-launch-success-roadster-orbit-elon-musk

Here’s what’s next for SpaceX after Falcon Heavy’s first flight
More launches, bigger rockets, and deeper challenges await
By Sean O'Kane@sokane1  Feb 7, 2018, 10:31am EST

FALCON HEAVY

The next launch of the Falcon Heavy won't be for another “three to six months,” according to SpaceX CEO Elon Musk. The cadence for Falcon Heavy flights depends on two things, Musk said: the rate at which the company can produce the center section of the rocket, and customer demand. The outer boosters are easy to produce because they’re just Falcon 9 boosters with nose cones attached. The Falcon Heavy’s center core uses the same engines as a Falcon 9 booster, but the rest of the metal tube, known as the rocket’s airframe, has to be upgraded for each flight.

So, Musk says, the rate of Falcon Heavy flights is “is really [dependent on] production rate of the airframe of the center core.” Since that’s the main difference, he says, “we can really produce Falcon Heavies at a pretty rapid rate. Whatever the demand is, we’ll be able to meet it.”

That demand is hard to parse at the moment. There are a few launches scheduled for 2018, such as a large Saudi Arabian communications satellite and a test payload for the US military. But Musk envisions “several” Falcon Heavy launches a year, a point he reiterated this week.

“The great thing about Falcon heavy is that it opens up a new class of payload,” he said. “It could launch one more than twice as much payload as any other rocket in the world, so it’s up to customers what they might want to launch. But it can launch things direct to Pluto and beyond. No stop needed.”

In the meantime, the company will also be working on fixing the problem that doomed the central core’s landing. Musk has said the plan with the Falcon Heavy is to recover “at least two of the three cores” on each flight, though recovering all three would be ideal. And SpaceX has a good idea of what went wrong with the third landing. The rocket needs three of the nine engines to land, and only one lit up. So that’s where they’ll start.

The next Falcon Heavy won’t reuse any of the major pieces that survived this flight. The two side boosters that went up this week, which had already flown on their own Falcon 9 missions, are being retired. They are older versions of the Falcon 9 architecture, and the company only wants to refly the newest versions of Falcon 9 rockets from now on, Musk said in a post-flight press conference. So, the next Falcon Heavy launch, whenever it is, will be powered by a brand-new center core and two other side boosters.

The company might, however, reuse the cross-hatched pieces of metal at the top of each rocket that help guide it safely to the ground, which are called grid fins. Musk mused in the post-launch press conference about how happy he was to have recovered them. They take a long time to produce, he said, especially since the company began making them out of titanium. “Those frickin’ grid fins, they’re super expensive,” he said. “That was the most important thing to recover.”

Beyond flying again, Musk said he hopes the first flight of the Falcon Heavy inspires more competition. At the post-flight press conference, he spoke about how the rocket was developed using around $500 million of the company’s own funds. That’s a lot of money, but it’s a sliver compared to the multi-billion dollar price tags of some other famous rockets. “I think it’s going to encourage other countries and companies to raise their sights and say hey we can do bigger and better, which is great,” he said. “We want a new space race. Races are exciting.” (...)
https://www.theverge.com/2018/2/7/16983040/spacex-falcon-heavy-rocket-launch-schedule-spaceflight

Successful Falcon Heavy Test Flight: “Starman” Reaches Orbit, 2/3 Rocket Cores Recovered
 February 7, 2018

(...) Named “Starman” in homage to the famous 1972 David Bowie song, the figure traveled into the cosmos while Bowie’s “Space Oddity” was playing on the radio and the car’s glove compartment contained a copy of “The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy” and a towel saying ‘Don’t Panic’.

“I love the thought of a car drifting apparently endlessly through space and perhaps being discovered by an alien race millions of years in the future,” Musk Tweeted in December. (...)

Also traveling alongside the Tesla is a commemorative plate with over 6,000 employee names from SpaceX and an “Arch” 5D, laser-optical quartz storage device meant to survive the harsh conditions of space over millions of years. Built by the Arch Mission Foundation, the device contains Isaac Asimov’s Foundation book series and is launched under the greater goal of preserving libraries of human knowledge, in part inspired by Asimov’s novels themselves.

For Falcon Heavy, Tuesday’s milestone launch marked only the beginning, now ready to carry non-novelty payloads into space and currently planning two more launches in 2018 with the Air Force Space Test Program Flight 2 carrying as many as 20 satellites and targeting a tentative launch date in June and the Arabsat 6A communications satellite marking the rocket’s first Geotransfer mission.
https://spaceflight101.com/falcon-heavy-demo/falcon-heavy-launches-on-inaugural-flight/#Qq00FdT8lStZ1VHP.99

Long-Awaited Falcon Heavy Ready For Business
By: Pauline Acalin | February 7, 2018

(...) But what the SLS boasts in power, it falls short of in cost. A single launch will amount to around $1 billion, with a schedule of only one or maybe two launches per year. One of the reasons for the higher figure is that the SLS won’t be reusable; SpaceX’s ability to reuse their boosters drastically cuts the costs involved. SpaceX also thrives with their “constantly testing” approach: the company assesses and immediately implements all collected data, which makes the architecture as a whole more efficient.

Perhaps an efficient way to offset the cost of NASA’s SLS rocket could be their decision to utilize Spacex’s Falcon Heavy to get to the moon at less than a tenth the cost. After all, Falcon Heavy is ready, and SLS is not. (...)
http://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/long-awaited-falcon-heavy-launch/

Space sports car now flying toward asteroid belt beyond Mars
February 7, 2018 by Marcia Dunn

(...) And Buzz Aldrin, second man to step onto the moon, also celebrated after watching the rocket soar "from my favorite launch pad." The Heavy lifted off from the same spot as NASA's now-retired but more powerful Saturn V moon rockets and space shuttles. The Heavy is a combo of three Falcon 9s, that SpaceX uses to ship space station supplies and launch satellites for its customers. (...)
https://phys.org/news/2018-02-space-sports-car-asteroid-belt.html#jCp

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C28166%2Cusa-wystrzelono-w-kosmos-najpotezniejsza-na-swiecie-rakiete-falcon-heavy
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C28174%2Cusa-glowny-czlon-rakiety-falcon-heavy-wpadl-do-wody.html
http://www.space24.pl/powiodl-sie-pierwszy-start-falcona-heavy-wideo

Long-Awaited Maiden Voyage of Falcon Heavy Brings Deep-Space Exploration Closer
By Ben Evans February 6th, 2018

“The successful launch of a new vehicle on its first flight is a significant accomplishment they can be very proud of,” added KSC Director and former shuttle astronaut Bob Cabana. “As a multi-user spaceport, I look forward to the continued expansion of commercial spaceflight from Kennedy and the integration of a new class of launch vehicle into our Nation’s space program.”
http://www.americaspace.com/2018/02/06/long-awaited-maiden-voyage-of-falcon-heavy-brings-deep-space-exploration-closer/

Updated | SpaceX successfully launches Falcon Heavy
by Jeff Foust — February 6, 2018


Falcon Heavy climbs to orbit during its Feb. 6 debut. Credit: Craig Vander Galien for SpaceNews

The car should be in its heliocentric orbit for several hundred million years, Musk estimated, making multiple close passes to Mars. The car is equipped with three cameras, in addition to a large number of sensors on the upper stage. “The most fun still will be the three cameras that are mounted in the roadster,” he said Feb. 5. “They really should provide some epic views if they work and everything goes well.”
http://spacenews.com/spacex-successfully-launches-falcon-heavy/
http://spacenews.com/dont-expect-deep-discounts-on-preflown-spacex-boosters/

SpaceX wins accolades for Falcon Heavy success
by Jeff Foust — February 7, 2018

The prospect of using the Falcon Heavy to support missions to Mars – something SpaceX is not pursuring in favor of the larger BFR reusable launch vehicle – won praise from Robert Zubrin, president of The Mars Society.

“Seven years ago, the Augustine Commission said that NASA’s moon program had to be cancelled, because the development of the necessary heavy lift booster would take 12 years and $36 billion,” he said in a statement. “SpaceX has now done that, on its own dime, in half the time and a twentieth of the cost.”

“This is a revolution. The naysayers have been completely refuted,” he added.

http://spacenews.com/spacex-wins-accolades-for-falcon-heavy-success/

http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2077.msg115288#msg115288
http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2077.msg115908#msg115908
Tesla Roadster
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2018, 03:01 wysłana przez Orionid »

Offline mlody188

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 14
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #589 dnia: Luty 07, 2018, 00:01 »
Spójrzcie tutaj. Tez zwróciłem uwagę na ten ekran w trakcie transmisji, chociaż chwilę później i widać jakby center core "wylądował" tuż obok.

https://twitter.com/Siimeen11/status/960993991138344961

Offline skynet

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 78
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #590 dnia: Luty 07, 2018, 00:06 »
Spójrzcie tutaj. Tez zwróciłem uwagę na ten ekran w trakcie transmisji, chociaż chwilę później i widać jakby center core "wylądował" tuż obok.

https://twitter.com/Siimeen11/status/960993991138344961
Nie "trafił" w barke? Ciekawe.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10412
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #591 dnia: Luty 07, 2018, 00:11 »
Zastanawiam się tylko , dlaczego FH w testowym locie w okolice Marsa wynosi tylko taki drobiazg (Tesla Roadster ma  masę ok. 1300 kg) , skoro możliwości ma znacznie większe ?

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #592 dnia: Luty 07, 2018, 00:11 »
Spójrzcie tutaj. Tez zwróciłem uwagę na ten ekran w trakcie transmisji, chociaż chwilę później i widać jakby center core "wylądował" tuż obok.

https://twitter.com/Siimeen11/status/960993991138344961
Nie "trafił" w barke? Ciekawe.
Florydziak potwierdza, że nie trafili w barke
http://florydziak.com/blogger/2018/02/film.html
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #593 dnia: Luty 07, 2018, 00:13 »
Zastanawiam się tylko , dlaczego FH w testowym locie w okolice Marsa wynosi tylko taki drobiazg (Tesla Roadster ma  masę ok. 1300 kg) , skoro możliwości ma znacznie większe ?
No właśnie :) mogli wysłać parę ton prowiantu w stronę Marsa
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2072
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #594 dnia: Luty 07, 2018, 00:15 »
Odzysk to wisienka na torcie. Koncepcja 27 silników pracujących równolegle sprawdziła się, i to jest najważniejsze.

Offline Masiek

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #595 dnia: Luty 07, 2018, 00:16 »
https://twitter.com/nextspaceflight/status/961011796952911873

Confirmed: The center core has been lost. "We lost the center core" was stated on SpaceX's audio livestream. That's ok though. Today was a HUGE SUCCESS!!! That's an easy fix. #SpaceX #FalconHeavy
NexStar 4SE, Meade ETX-80, Zenica 8-24x40, PTMA Białystok, SOK PTMA

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2072
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #596 dnia: Luty 07, 2018, 00:17 »
Po dzisiejszym starcie ekipę od SLS czekają trudne chwile.

Online mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2267
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #597 dnia: Luty 07, 2018, 00:20 »
SLS- kasa w błoto wyrzucona

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4337
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #598 dnia: Luty 07, 2018, 00:22 »
A jednak będzie transmisja z konferencji (ma się zacząć NET 00:30 CET).

https://www.youtube.com/watch?v=KORTP545vAc
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #599 dnia: Luty 07, 2018, 00:23 »
SLS- kasa w błoto wyrzucona
Już nie raz to pisałem na tym forum, że odzysk rakiet to gwóźdź do trumny SLS
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!