Autor Wątek: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.  (Przeczytany 4852 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 05, 2010, 12:41 »
Ja przegapiłem hyhy :P

Ujęcia z rocketcam nie są z wczoraj, ale zaciekawiło mnie ujęcie z 3:40 filmiku, kiedy odrzucana jest osłona aerodynamiczna. Albo mi się wydaje, albo ta osłonka wpadła w dziwną wibrację, która świadczy o tym jak mało sztywna jest konstrukcja osłonki, widzicie to?

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2109
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 05, 2010, 14:16 »
A nie jest tak, że ta konstrukcja utrzymuje sztywność po złożeniu w całość?

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 05, 2010, 14:30 »
Być może tak, ale nie wiedziałem, że aż w takim stopniu może 'tańczyć', zupełnie jak cienki kawałek blachy (ułożony w taki kształt). Nigdy się nie zastanawiałem jak grube są ścianki osłony aerodynamicznej, no ale drugiej strony myślałem, że to dość sztywna konstrukcja. Nieźle się zdziwiłem :)

Offline NH2501

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 36
    • Kosmonauta.net
Odp: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 05, 2010, 23:41 »
Osłona aerodynamiczna Ariane jest wykonana z włókna węglowego (struktura plastra miodu) pokrytego aluminium. Do 2004 wykładana była materiałem wygłuszającym drgania. Ścianki stożka mają grubość około 133 mm. Ścianki boczne około 40-50 mm. Tak przynajmniej wynika z rysunków w User Manual. Ktoś to może potwierdzić?

H.
--
Uszanowanie,
Hubert Bartkowiak aka NH2501

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 11, 2010, 12:17 »
The ogival nose fairing protects the payloads during the atmospheric flight phase (acoustic
protection on lift-off and during transonic flight, aerothermodynamic flux).
A long pattern fairing is used for this mission. It has a height of 17 m and a diameter of 5.4 m.
The fairing structure includes two half-fairings comprising 10 panels. These sandwich panels
have an expanded aluminium honeycomb core and two carbon fibre/resin skins.
The fairing is separated from the launcher by two pyrotechnic devices, one horizontal (HSS)
and the other vertical (VSS). The vertical device imparts the impulse required for lateral
separation of the two half-fairings
The fairing has been coated with a new FAP (Fairing Acoustic Protection) product since flight
175-L534.


Tyle informacji z tego źródła - link.

W manualu widzę sporo schematów, ale nie mogę się nigdzie dopatrzeć grubości ścianek, na jakiej stronie to widziałeś? :)

Z tego też co widzę, to owiewka jest chyba z aluminium...
« Ostatnia zmiana: Sierpień 11, 2010, 12:28 wysłana przez Matias »

Offline NH2501

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 36
    • Kosmonauta.net
Odp: Ariane 5 (Nilesat 201 / Rascom-QAF 1R) - 04.08.2010 r.
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpień 12, 2010, 10:32 »
Czyli struktura trzywarstwowa - włókno, "aluminium w miodzie", włókno.
Moje szacunki opierają się o dane ze strony 205 Ariane 5 User's Manual (przekrój A-A).
Górna część jest na pewno grubsza, ale trudno powiedzieć czy dodano nowe warstwy czy pogrubiono, któreś z trzech już wymienionych.

http://www.isma-isaac.be/publications/PMA_MOD_publications/ISMA2002/2075_2084.pdf <- artykuł o modelowaniu osłony aerodynamicznej dla brazylijskiej rakiety VLS.
--
Uszanowanie,
Hubert Bartkowiak aka NH2501