Autor Wątek: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia  (Przeczytany 18778 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline blackvillager

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Myśli to tylko zbiór elektrycznych impulsów...
    • Blackvillager blog
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #105 dnia: Czerwiec 29, 2015, 07:55 »
Pojawiło się oświadczenie Charlesa Boldena z NASA. Ogólnie rzecz biorąc mówi to samo co wszyscy czyli, że dzięki takim zdarzeniom przypominamy sobie, że wysyłanie rakiet nie jest jeszcze proste.

A Progress vehicle is ready to launch July 3, followed in August by a Japanese HTV flight. Orbital ATK, our other commercial cargo partner, is moving ahead with plans for its next launch later this year.
Czyli załoga ISS jest bezpieczna, bo trzy inne misje uzupełniające są planowane na ten rok, chyba że one także zakończą się niepowodzeniem.

Jeszcze ważne zdanie:
Today's launch attempt will not deter us from our ambitious human spaceflight program.

http://www.nasa.gov/press-release/nasa-administrator-statement-on-the-loss-of-spacex-crs-7
Amatorskie artykuły z branży astronautyki:
blackvillager.blog.pl

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #106 dnia: Czerwiec 29, 2015, 09:39 »
Być może ma to znaczenie lub nie, ale problem pojawił się też wtedy gdy odbywało się schładzanie silnika drugiego stopnia (MVac chill down):
Cytuj
The failure came at a point in the flight when the upper stage was still attached to the first stage, not yet in charge of active flight. However, in the closing seconds of the burn of the nine Merlin 1D engines on the booster, the MVac engine of the upper stage was actively chilling down for its ignition as confirmed by real-time calls made by the launch team.

Engine chilldown is done by opening the engine pre-valve and allowing LOX to run through the engine turbopump to condition it for ignition. This requires some activity by the Helium pressurization system to keep up the pressure in the LOX tank leading up to second stage ignition that was just 30 seconds away when the failure occurred.
http://www.spaceflight101.com/dragon-spx-7-mission-updates.html
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #107 dnia: Czerwiec 29, 2015, 11:27 »
Najnowszy tweet Muska:
Cytuj
Cause still unknown after several thousand engineering-hours of review. Now parsing data with a hex editor to recover final milliseconds.
https://twitter.com/elonmusk/status/615431934345216001
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19378
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #108 dnia: Czerwiec 29, 2015, 11:27 »
Nieźle - odebrać "ostatnie milisekundy".
Czy coś wiadomo o odłamkach/szczątkach? Coś już wydobyto?

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 436
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #109 dnia: Czerwiec 29, 2015, 12:49 »
Tak mi przyszło do głowy - gdyby nie ISS to ruscy byliby skończeni a katastrofa Progresa M-27M tylko to potwierdzała - żeby zatrzymać firmy prywatne z USA przed lada chwila (co to są 2-3 lata w astronautyce) mającej nastąpić przesiadce amerykanów na komercyjne statki kosmiczne a przy tym by pokazać że "wszystkie transportowce mają awarie" dokonali sabotażu najpierw w Orbitalu gdzie było łatwiej bo ichnie silniki, a teraz jakiś "kret" uszkodził II stopień Falcona.

Ta spiskowa teoria to z mojej strony żart - ale tak... hmmm.. no nie wiem czy tylko żart. Ale sami z drugiej strony chyba przyznacie że brzmi 1000 razy poważniej niż oskarżenia jakiegoś ruskiego generała o zakłócenie lotu Fobos-Grunta przez amerykanów czy ich ostatnie "śledztwo w.s. Apollo".

II stopień uległ awarii mechanicznej w czasie pracy pierwszego i to daleko poza punktem max Q. 

Offline blackvillager

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Myśli to tylko zbiór elektrycznych impulsów...
    • Blackvillager blog
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #110 dnia: Czerwiec 29, 2015, 14:11 »
Pojawił się film z lotu w podczerwieni:
http://www.youtube.com/watch?v=SP3eUoQvQyY
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 29, 2015, 20:19 wysłana przez Radek68 »
Amatorskie artykuły z branży astronautyki:
blackvillager.blog.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19378
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #111 dnia: Czerwiec 29, 2015, 15:16 »
Ten film jak na razie pokazuje, że z całą pewnością nic złego nie było z pierwszym stopniem i chyba w 100% można uznać, że ta część rakiety nie miała nic wspólnego z katastrofą...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5798
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #112 dnia: Czerwiec 29, 2015, 19:49 »
Szkoda adaptera IDA-1, który spoczywa gdzieś w oceanie. Ciekaw jestem, kiedy w związku z tym wyniosą na ISS IDA-2, bo planowano w SpX CRS-9. Boeing otrzyma pewno od NASA zlecenie na wykonanie IDA-3...

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19378
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #113 dnia: Czerwiec 29, 2015, 19:56 »
Hmm... A są jakieś modele inżynieryjne IDA? Może uda się je dostosować?
Nie sądzę, aby NASA zamówiło tylko jedno IDA, moim zdaniem przynajmniej dwa...

LooZ^

  • Gość
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #114 dnia: Czerwiec 29, 2015, 19:57 »
Marek znowu dostarcza.

Cytuj
Użytkownik speedevil zamieścił na forum NASASpaceFlight.com rewelacyjną analizę wydarzeń w czasie wczorajszej awarii. Jest ona tak dobra, że zdecydowałem się ją przetłumaczyć dla nieangielskojęzycznych czytelników.

Wszystkie czasy są podane w stosunku do filmu powyżej. Jest on odtwarzany z prędkością 1:10 = rzeczywiste czasy można policzyć dzieląc te poniżej przez 10.
pierwsze pięć sekund - początkowa ucieczka ciekłego tlenu ze zbiornika drugiego stopnia Falcona 9. Prawdopodobnie w tym samym czasie od rakiety oddziela się kapsuła Dragon (bez bagażnika!) - widać ją później na filmie. Chmura tlenu dociera do silników pierwszego stopnia w ciągu 5 sekund filmu. Znacznie prędzej niż wynikało by to z prędkości rakiety, co wskazuje na to że tlen był wyrzucany pod ciśnieniem w kierunku przeciwnym do lotu rakiety. Pod koniec 5 sekund filmu chmura osiąga średnicę około 100 metrów.
przez następne pięć sekund nic się nie dzieje za bardzo - ciekły tlen ucieka i wyparowuje w gorącym wydechu silników.
w okolicach 10 sekundy widać pierwsze ślady płomienia w chmurze - oznaczało by to że także zbiornik kerozyny drugiego stopnia jest uszkodzony i kerozyna spala się z tlenem. Zbiornik ciekłego tlenu pewnie w tym momencie już nie istnieje
około 15 sekund widać że wyciek kerozyny się nasila i spala się ona w płomieniu silników pierwszego stopnia
20 sekund - dużo kerozyny się pali w płomieniu silników
25 sekund - resztki zbiornika ciekłego tlenu oddzielają się od rakiety
28 sekund - płomień jest bardzo silny
46 sekund - większość płomienia znikła - płomień zgasł z uwagi na brak tlenu ze zbiornika
1:13 - eksplozja - chmura zwiększa się ze 100 metrów do 300 metrów w ciągu 3 ramek - czyli z prędkością MACH 3 = detonacja. Najprawdopodobniej zaraz przed tym wydarzeniem zbiornik kerozyny rozpada się rozpylając dużą chmurę kerozyny, która potem wybucha spalając się detonacyjnie z tlenem atmosferycznym (coś jak bomba paliwowa)
1:16 rozpada się zbiornik ciekłego tlenu pierwszego stopnia i chwilę potem zbiornik kerozyny pierwszego stopnia. Najprawdopodobniej to efekt uruchomienia systemu samozniszczenia rakiety - najnowsze informacje wskazują na to że zdążono go uruchomić w celu zniszczenia pierwszego stopnia
1:23 - ostatni raz widzimy silniki pierwszego stopnia
1:24 - następna eksplozja - tym razem rozpylonej kerozyny z pierwszego stopnia
1:25 - duża ilość gazu i trochę ognia.

I film pokazujący reakcję ludzi w hangarze AE:



Najnowszą spekulacją jest jednak powrót do teorii strukturalnej awarii bagażnika Dragona. Dwa powody wydają się wskazywać na tą możliwość - pierwszym jest bardzo wczesne oddzielenie się Dragona (bez bagażnika!) od reszty rakiety - właśnie tak jakby bagażnik nie dał rady. A drugi to brak lecącego IDA - to olbrzymi kawał metalu i powinien być, tak jak Dragon świetnie widoczny w czasie rozpadania się rakiety. Dlatego podejrzewa się że po strukturalnym zapadnięciu się bagażnika, IDA zgniótł zbiornik ciekłego tlenu a następnie kerozyny drugiego stopnia. I dlatego go nie widzimy na filmie - został on z rakietą prawie do końca.

Jak pamiętacie informowałem o tym że SpaceX miał jakieś niesprecyzowane problemy z integracją Dragona z drugim stopniem rakiety. Dodatkową informacją jaką znalazłem jest to że IDA był zamocowany w zupełnie inny sposób niż dotychczasowe ładunki - do tej pory wszelkie ładunki transportowane w bagażniku Dragona były mocowane do specjalnie zaprojektowanego w tym celu miejsca. Jednak IDA był za duży by dało się to zrobić i żeby zmieścić go w bagażniku, trzeba było zastosować nowy, nie przetestowany do tej pory sposób montażu do ścianek bagażnika. SpaceX na pewno dokonało bardzo długich i wyczerpujących analiz tego sposobu mocowania, jednak wprowadzenie czegoś nowego często prowadzi do powstania sytuacji, których nawet najbardziej wymyślne analizy nie są w stanie wykryć.

W związku z czym mamy obecnie dwie potencjalne teorie - jedną jest rozerwanie się butli z gazowym helem w zbiorniku ciekłego tlenu a drugim strukturalne załamanie się bagażnika Dragona.

http://florydziak.blogspot.com/2015/06/swietna-analiza-awarii-falcona-9.html

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1975
    • Blue Dot Solutions
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #115 dnia: Czerwiec 29, 2015, 20:10 »
Bardzo ciekawe newsy o IDA.

Ja zaś mówiłem dzisiaj w audycji Post Factum w Tok.Fm o starcie.
Później wrzucę tu link z rozmowy :)
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19378
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #116 dnia: Czerwiec 29, 2015, 20:12 »
Ciekawe informacje! Rzeczywiście odpadający Dragon zdaje się być pozbawiony bagażnika, co z pewnością musi być wyjaśnione.

Offline blackvillager

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Myśli to tylko zbiór elektrycznych impulsów...
    • Blackvillager blog
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #117 dnia: Czerwiec 29, 2015, 20:20 »
Bardzo pomocna analiza. Osobiście stawiałbym na problemy ze zbiornikiem helu m.in. przez nadciśnienie, o którym krótko po fakcie powiadomił Musk. IDA mogła oddzielić się od Dragona, ale uszkodziłaby tym samym zbiorniki od góry co jest sprzeczne z faktem że ciekły tlen był "wystrzeliwywany" do tyłu. Oczywiście zakładając, że ta analiza jest słuszna.
Amatorskie artykuły z branży astronautyki:
blackvillager.blog.pl

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1021
  • 62-gi ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
    • Nauka - Trek.pl
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #118 dnia: Czerwiec 29, 2015, 20:22 »
Marek znowu dostarcza.

Cytuj
[...]
W związku z czym mamy obecnie dwie potencjalne teorie - jedną jest rozerwanie się butli z gazowym helem w zbiorniku ciekłego tlenu a drugim strukturalne załamanie się bagażnika Dragona.

http://florydziak.blogspot.com/2015/06/swietna-analiza-awarii-falcona-9.html
Mam nadzieję że ta druga teoria okaże się prawdziwa i dzięki temu wkrótce znowu zobaczymy stary Falconów. Zresztą gdy oglądałem film z katastrofy od początku miałem wrażenie że problem pojawił się w wyniku oddzielenia się Dragoona, a nie na skutek awarii wewnątrz drugiego stopnia niespowodowanej czynnikiem z zewnątrz.

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1975
    • Blue Dot Solutions
Odp: Czwarty start Falcona 9v1.1 z próbą odzyskania I stopnia
« Odpowiedź #119 dnia: Czerwiec 29, 2015, 21:43 »
Jest i link do audycji w tok.fm

Endżoj :)

http://audycje.tokfm.pl/odcinek/27277
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.