Autor Wątek: ILR-33 „Bursztyn"  (Przeczytany 14876 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #75 dnia: Grudzień 01, 2017, 12:42 »
I znowu bełkot czyli z artykułu cytowanego przez kolegę Orionid polietylen to ciekłe paliwo ? Czy polietylen może być użyty w stanie ciekłym w rakiecie ?
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline kniklas

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 36
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #76 dnia: Grudzień 01, 2017, 13:20 »
Dwa lata temu gdy byłem na konferencji w ILOT osoby z zespołu projektowego mówiły, że silnik hybrydowy jest zamawiany za granicą (chyba w Niemczech).

Może przez ostatnie dwa lata mamy naszą rodzimą konstrukcję, ale to wymaga potwierdzenia od kogoś kto jest w zespole projektowym.

W różnych artykułach była mowa że silnik główny ma napęd hybrydowy, czyli paliwo stałe + utleniacz w stanie  ciekłym. Dodatkowo stosowane są rakiety pomocnicze na paliwo/utleniacz  formie stałej.

Uważam ze to duże osiągniecie, bo lot na tak wysoki pułap, liczba systemów (mechanizmy startu, separacji, awionika)  oraz fakt zastosowania utleniacza w h2o2 98% jest czymś wyjątkowym

Pamietajmy, że na polskich uczelniach i instytutach przez ostatnie dziesięciolecia tematyka rakiet i silników rakietowych na  ciekłe materiały pędne w zasadzie nie istniała.

Poznałem osoby z kręgów wojskowych, akademickich i komercyjnych, które się tym interesowały (lub interesują) ale to jednostki, bez spójnego pomysłu, programu i finansowania.

Dobrze ze się coś się w tym temacie dzieje: Bursztyn, silnik na paliwo  ciekłe w AGH, Spaceforest, PTR i in.  Bardzo pomocny będzie zastrzyk gotówki i przemyślany program w tym temacie - to już rola Państwa, bo trudno będzie namówić prywatnego inwestora w sytuacji gdy na rodzimym rynku brakuje fachowców w tej dziedzinie.

Oczywiście artykuły powinny być bardziej precyzuje... można zawsze poprosić o doprecyzowanie lub sprostowanie :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19516
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #77 dnia: Grudzień 01, 2017, 13:31 »
I znowu bełkot czyli z artykułu cytowanego przez kolegę Orionid polietylen to ciekłe paliwo ? Czy polietylen może być użyty w stanie ciekłym w rakiecie ?

Hmm... Może chodzi tu o to, że niektórzy z dziennikarzy nie potrafią sobie wyobrazić "napędu hybrydowego"?

Offline Tomasz Noga

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 290
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #78 dnia: Maj 30, 2018, 20:55 »
Potencjał "Bursztyna" został doceniony przez nowego prezesa PAK  :D

http://www.space24.pl/wiadomosci/prezes-brona-nie-jest-rola-pak-wskazywac-potrzeby-polskiej-armii-defence24-tv

Rakieta "Bursztyn" w zeszłym roku na 15 km poleciała, być może do 2021 roku przekroczy magiczną barierę 100km. Wtedy będziemy mogli rzeczywiście pokazać, że potrafimy [...] wnieść coś do europejskiego programu

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10077
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #79 dnia: Czerwiec 28, 2018, 14:51 »
Instytut Lotnictwa doceniony na INTARG 2018. "Bursztyn" z medalem
27 czerwca 2018

W dniach 20-21 czerwca 2018 r. pracownicy Instytutu Lotnictwa reprezentowali Zakład Teledetekcji oraz Zakład Technologii Kosmicznych na Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji INTARG 2018, które odbywały się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Opracowana w Instytucie Lotnictwa rakieta ILR-33 “Bursztyn” została wyróżniona przez jury platynowym medalem w kategorii „przemysł” oraz dyplom Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Brązowy medal w kategorii „środowisko/chemia/biotechnologia/nanotechnologia” otrzymała platforma wielospektralna QUERCUS.2.

INTARG jest narzędziem promocji innowacyjnych rozwiązań, produktów, technologii i usług z różnych branż i dziedzin, w celu ich transferu do przemysłu i komercjalizacji, a także stanowi platformę bezpośredniego kontaktu przedstawicieli nauki i biznesu oraz podmiotów wspomagających i finansujących badania i rozwój. (...)

https://www.space24.pl/instytut-lotnictwa-doceniony-na-intarg-2018-bursztyn-z-medalem

Offline Tomasz Noga

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 290
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #80 dnia: Październik 12, 2018, 10:41 »
https://ilot.edu.pl/postepy-w-projekcie-ilr-33-bursztyn/#prettyPhoto

We wrześniu 2018 ILR-33 Bursztyn miał zostać poddany kolejnym testom poligonowym. Zespół z Instytutu Lotnictwa przygotował dwie wersje rakiety – standardową oraz nową, z systemem kontroli orientacji rakiety. Ze względu na złe warunki pogodowe, które objawiały się występowaniem silnych prądów strumieniowych na pułapie około 12 km, tzw. jet streamów, których prędkość przekraczała 200 km/h, nie doszło do realizacji startu. Lot w zaistniałych warunkach był niedopuszczalny ze względów bezpieczeństwa. Pomimo gotowości rakiet oraz czterodniowego okna startowego podjęto decyzję o odwołaniu testów.

Zespołowi udało się jednak przetestować rozbudowaną przez ostatni rok infrastrukturę wspierającą przygotowania startowe, zaadaptowaną do warunków poligonu CP SP Ustka. Zweryfikowano również procedury dotyczące integracji systemów, logistyczne oraz algorytm decyzyjny dopuszczający do przeprowadzenia badań.

[...]

Należy podkreślić, że przygotowania do kampanii stanowiły jedne z najbardziej zaawansowanych cywilnych programów rakietowych w Polsce w historii. Infrastruktura startowa zawierała między innymi ponad 150 m2 zadaszonej przestrzeni integracyjnej, zmodernizowaną mobilną wyrzutnię, stację do tankowania rakiety oraz stację kontroli lotu, układy śledzenia rakiety i moduł elektronicznego układu startowego. Poza elementami naziemnymi, działania wspierały jednostki nawodne z dedykowanym statkiem do odzysku rakiety, samolot obserwacyjny i balony meteorologiczne.



Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19516
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #81 dnia: Październik 12, 2018, 10:48 »
Hmm, tak pogodowo, czy to oznacza, że warunki w Polsce do startów takich rakiet są trudne? Jet stream jest prawie zawsze, ale nie da się dobrze przewidzieć jego kształtu nawet na kilka dni do przodu...

Offline Tomasz Noga

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 290
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #82 dnia: Październik 12, 2018, 11:49 »
Trzeba by przyjrzeć się statystykom i porównać z innymi miejscami, nad Kiruną również bywają prądy strumieniowe, całkiem fajnie animacje są na tej stronce: https://www.ventusky.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19516
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #83 dnia: Październik 12, 2018, 12:14 »
Prawda, warto by zobaczyć jak często loty są odwoływane z Andoyi i Kiruny. Ciekawe by to było porównanie.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10077
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #84 dnia: Październik 30, 2018, 07:30 »
Postępy w projekcie ILR-33 Bursztyn
BY REDAKCJA ON 29 PAŹDZIERNIKA 2018

(...) We wrześniu 2018 ILR-33 Bursztyn miał zostać poddany kolejnym testom poligonowym. Zespół z Instytutu Lotnictwa przygotował dwie wersje rakiety – standardową oraz nową, z systemem kontroli orientacji rakiety. Ze względu na złe warunki pogodowe, które objawiały się występowaniem silnych prądów strumieniowych na pułapie około 12 km, tzw. jet streamów, których prędkość przekraczała 200 km/h, nie doszło do realizacji startu. Lot w zaistniałych warunkach był niedopuszczalny ze względów bezpieczeństwa określonych w poligonowych instrukcjach przeprowadzania prób w locie. Pomimo gotowości rakiet oraz czterodniowego okna startowego podjęto decyzję o odwołaniu testów.

Zespołowi udało się jednak przetestować rozbudowaną przez ostatni rok infrastrukturę wspierającą przygotowania startowe, zaadaptowaną do warunków poligonu CP SP Ustka. Zweryfikowano również procedury dotyczące integracji systemów, procedury logistyczne oraz algorytm decyzyjny dopuszczający do przeprowadzenia badań. (...)

https://kosmonauta.net/2018/10/postepy-w-projekcie-ilr-33-bursztyn/

Offline Tomasz Noga

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 290
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #85 dnia: Kwiecień 03, 2019, 13:38 »
Twórcy rakiety ILR-33 Bursztyn uhonorowani w Moskwie

https://www.space24.pl/tworcy-rakiety-ilr-33-bursztyn-uhonorowani-w-moskwie

W dniach 26-29 marca 2019 roku odbył się XXII Moskiewski Międzynarodowy Salon Wynalazków i Innowacyjnych Technologii „ARCHIMEDES 2019”. Wystawa Archimedes w Moskwie jest jedną z największych i najbardziej znanych światowych imprez tego typu. Przez lata organizatorzy wypracowali sobie renomę i markę, przez co jest ona miejscem odwiedzanym przez specjalistów różnych branż z całego świata. Tegoroczna edycja salonu zgromadziła ponad 500 wynalazków z 22 krajów świata.

Medal srebrny otrzymał Instytut Lotnictwa za rozwiązanie: „Rakieta ILR-33 “Bursztyn” jako system wynalazków oraz innowacyjna platforma do badań eksperymentalnych w warunkach obniżonej grawitacji”.

Offline Tomasz Noga

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 290
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #86 dnia: Maj 29, 2019, 17:31 »
https://ilot.edu.pl/drugi-lot-rakiety-ilr-33-bursztyn/

26 maja 2019 roku na terenie poligonu przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych „Drawsko” inżynierowie Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa przeprowadzili test lotny rakiety ILR-33 BURSZTYN. Badania miały na celu weryfikację nowych rozwiązań zastosowanych w konstrukcji rakiety, w tym konfigurację z powierzchniami sterowymi i nową strukturą układu zasilania. Testom poddano również elementy infrastruktury wspomagającej start, m.in. system śledzenia rakiety podczas lotu.

Lot zakończył się pełnym powodzeniem, uzyskano komplet danych pomiarowych. Mając na uwadze trudne warunki atmosferyczne i ograniczone wymiary pola roboczego poligonu, przeprowadzono lot na pułap 10,5 km.

Personel odpowiedzialny za kontrolę misji na bieżąco wykonywał analizy, na podstawie których dobierane były odpowiednie wartości kąta elewacji strzału, azymutu i ilości utleniacza z zachowaniem odpowiednich marginesów bezpieczeństwa. Opracowany sposób postępowania oraz algorytm decyzyjny mogą stanowić użyteczne narzędzie podwyższające bezpieczeństwo lotów rakiet w Polsce.

Niniejszy start to kolejny krok w rozwoju konstrukcji mającej przekroczyć barierę 100 km i stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby polskiego i europejskiego sektora technologii kosmicznych.




Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19516
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #87 dnia: Maj 29, 2019, 17:34 »
Ważna informacja - dzięki za ten post!
10,5 km to wydaje się być "niewiele", ale z tekstu wynika, że nie było to jedynie spowodowane kwestiami technicznymi czy atmosferycznymi, ale także rozmiarem poligonu w Drawsku. :)

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10077
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #88 dnia: Czerwiec 05, 2019, 14:15 »
Drugi lot IRL-33 Bursztyn
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 4 CZERWCA 2019

(...) Drugi lot ILR-33 Bursztyn odbył się 26 maja 2019 roku. Lot przebiegł zgodnie z założeniami. Tym razem rakieta sięgnęła pułapu 10,5 km. Ten pułap był spowodowany ograniczeniami pogodowymi oraz wielkością poligonu wojskowego, skąd odbył się lot (Drawsko Pomorskie). Po zakończeniu lotu rakieta została odzyskana. (...)

https://kosmonauta.net/2019/06/drugi-lot-irl-33-bursztyn/

Offline Tomasz Noga

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 290
Odp: ILR-33 „Bursztyn"
« Odpowiedź #89 dnia: Lipiec 19, 2019, 22:35 »
Pojawiło się nagranie z ostatniego startu

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Da02FBrtoM4" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Da02FBrtoM4</a>
« Ostatnia zmiana: Lipiec 19, 2019, 22:44 wysłana przez kanarkusmaximus »