Autor Wątek: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)  (Przeczytany 17409 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 16, 2016, 23:09 »
F9 na wyrzutni czeka na jutrzejszy start:


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 17, 2016, 10:36 »
SpaceX ćwierknął zdjęciem barki, która jest już na miejscu lądowania:


Offline Ergosum

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 108
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 17, 2016, 14:31 »
Oby tym razem ta barka była miejscem udanego lądowania. Choć tzw. intuicja inżynierska  mówi, że jest to oględnie mówiąc b. ryzykowne przedsięwzięcie -  taka cyrkowa stójka z przewieszką.
Już samo lądowanie takiego patyka jest dużym wyzwaniem, a lądowanie na niestabilnym podłożu, podatnym sprężyście w pionie, poziomie i przechyłowo, to prawie ruletka. To powiedziawszy trzymam mocno kciuki za powodzeniem.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20880
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 17, 2016, 15:58 »
Chyba się właśnie rozpoczęło tankowanie paliwem. :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 17, 2016, 15:58 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 17, 2016, 16:28 »
Prognoza pogody wg LSP nadal daje 100% warunków dla startu!

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7982
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 17, 2016, 16:37 »
Podobno są spore fale na Pacyfiku, więc zobaczymy jak będzie z koziołkowaniem dzisiaj.

Z wpisu na Kosmonaucie:

Dzisiejsza procedura tankowania zostanie zastosowana przez SpaceX po raz ostatni w najbliższym czasie. Kolejne starty rakiet Falcon 9 w nowej, zmodernizowanej odsłonie (FT lub v1.2) będą wykorzystywały bardziej schłodzony utleniacz (LOX), który jest tankowany nieco później w czasie odliczania do startu. W dniu dzisiejszym tankowanie LOX odbędzie się jeszcze według starej procedury, z rozpoczęciem planowanym na 3 godziny przed startem.
Schłodzony LOX poprawia osiągi rakiet Falcon 9 w ramach modyfikacji poczynionych przy przeskoku z wersji v1.1 do v1.2. Ta ostatnia modyfikacja uwidoczniona została około 30% wzrostem efektywności rakiety przy zastosowanym wydłużeniu drugiego stopnia oraz podkręconych parametrach pracy silników Merlin-1D.
W ramach przypomnienia można dodać, że pierwsza duża modyfikacja rakiety (v1.1) została wdrożona w 2013 roku. Wydłużono wtedy całą rakietę i zastąpiono układ (kwadratowy) silników Merlin-1C układem oktagonalnym silników Merlin-1D.
Wersja FT rakiety Falcon 9 zapewnia możliwość powrotu pierwszego stopnia do miejsca startu bez uszczerbku na możliwościach nośnych (masy wynoszonego ładunku). W przypadku nieoczekiwanego powrotu na miejsce startu następuje zaś wzrost masy potencjalnego ładunku możliwego do wyniesienia.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 17, 2016, 16:49 »
Pewno będzie kilka stron z webcastem, m.in. na YouTube pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=ivdKRJzl6y0.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 17, 2016, 17:00 »
W przypadku nieoczekiwanego powrotu na miejsce startu następuje zaś wzrost masy potencjalnego ładunku możliwego do wyniesienia.

Ciekawe zdanie, tylko że mam problem z jego egzegezą. Nieoczekiwany powrót na miejsce znaczy platformę startową i w jaki sposób miało by to podnieść masę  ładunku możliwego do wyniesienia?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 17, 2016, 17:07 »
Na NASA TV leci już relacja:
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/ustream.html

Ta od Spacex rozpocznie się za 2h:
https://www.youtube.com/watch?v=ivdKRJzl6y0
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 17, 2016, 17:14 »
A ja poproszę o wyjaśnienie innego zdania:

Wersja FT rakiety Falcon 9 zapewnia możliwość powrotu pierwszego stopnia do miejsca startu bez uszczerbku na możliwościach nośnych (masy wynoszonego ładunku).

Powrót musi wiązać się z uszczerbkiem dla udźwigu, gdyż wymaga paliwa. Czy zatem zdanie to należy rozumieć tak, że udźwig F9R FT jest taki sam jak udźwig F9 v.1.1 (bez literki R)? Albo jeszcze inaczej?

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1081
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 17, 2016, 17:21 »
Jakby ktoś miał problemy z już podanymi streamingami (np. z powodu blokowania yt. przez pracodawcę ;) ) to można jeszcze tutaj: http://livestream.com/spacex/events/4695903 ;)
Swoją drogą, niezłe zamglenie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 17, 2016, 17:32 wysłana przez deathrider »

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 17, 2016, 17:32 »
W przypadku nieoczekiwanego powrotu na miejsce startu następuje zaś wzrost masy potencjalnego ładunku możliwego do wyniesienia.

Ciekawe zdanie, tylko że mam problem z jego egzegezą. Nieoczekiwany powrót na miejsce znaczy platformę startową i w jaki sposób miało by to podnieść masę  ładunku możliwego do wyniesienia?
W sensie, że jeśli nie planuje się odzysku I stopnia, to masa ładunku może być większa (choćby poprzez wykorzystanie całego paliwa, kiedy nie potrzeba zostawiać go do lądowania, brak nóg itd.).

Trochę niefortunne słowo, bo "nieoczekiwany powrót" oznaczyłoby, że rakieta sama wylądowała choć miała tego nie robić :P

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7982
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 17, 2016, 17:57 »
A ja poproszę o wyjaśnienie innego zdania:

Wersja FT rakiety Falcon 9 zapewnia możliwość powrotu pierwszego stopnia do miejsca startu bez uszczerbku na możliwościach nośnych (masy wynoszonego ładunku).

Powrót musi wiązać się z uszczerbkiem dla udźwigu, gdyż wymaga paliwa. Czy zatem zdanie to należy rozumieć tak, że udźwig F9R FT jest taki sam jak udźwig F9 v.1.1 (bez literki R)? Albo jeszcze inaczej?

Dokładnie tak można interpretować ten fragment ze wskazaniem, że mowa wcześniej o modyfikacji z v1.1 na v1.2:

The Falcon 9 FT stretches the second stage further and introduces other upgrades including uprated engines and supercold propellant.
These modifications allow SpaceX to make attempts to return the first stage to its launch site without compromising on payload capacity. Alternatively, without the return to launch site, the FT configuration could potentially be used to offer an increased maximum payload capacity.


Natomiast "nieoczekiwanego" to oczywiście z punktu widzenia SpaceX :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 17, 2016, 18:12 »
Dzięki Matias - teraz wszystko jasne!

Tankowanie zakończono już godzinę temu. Tymczasem mgła gęstnieje:


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6105
Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 17, 2016, 18:45 »
Właśnie zaprezentowano ostatnią prognozę pogody. Wszystkie parametry są na zielono.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Falcon 9R / Jason 3 (17.01.2016)
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 17, 2016, 18:45 »